Skänkelvikning

Sv: Skänkelvikning

Jag vet att många som rider akademisk dressyr som helt undviker skänkelvikningen, av vilken anledning gör ni inte det? Skulle vara kul att höra vad ni har för tankar om detta.

Känns som att det blir som stulet ur "Akademisk ridkonst" å andra sidan så stämmer det ju för min del -
Huvudorsak - ser ingen anledning till det iom att skolorna är minst lika lösgörande.
Annat - om hästen är van vid att göra skänkelvikningar är det lätt att de tar till det istället för skolorna om skolorna känns jobbiga. Kan vara ganska svårt att komma åt hästen till en öppna t ex om hästen lärt sig tvära med baken och trampa förbi tyngdpunkten (inte omöjligt såklart men det kan ju vara svårt nog redan om hästen är svagare i det benet).

När jag tittat på träningar för en TD-tränare som nyttjar skänkelvikningar mycket så ser jag absolut effekt av det. Så det är inte att jag tycker/tror att man inte FÅR någon positiv effekt av skänkelvikningar. Tvärtom har jag sett många hästar börja "sitta ihop" bättre tack vare det och hamna i ett mer harmoniskt läge - och som verktyg till det känns skänkelvikningar som ett snällare och mer effektivt sätt än att driva på mer och mer och fånga upp i handen tills hästen rusar fram som setts ibland av det jag ser som rötägg. Trevligt hursomhelst att se när man lyckats pricka in en övning som förbättrar formen ett stort snäpp.
Men som sagt - skolorna känns ännu effektivare och inom AR börjar man ju träna mot/med det ganska tidigt på trappan jämfört med många andra.

Kanske ska tillägga att jag inte ALLTID undviker skänkelvikningar. Det är inget "till varje pris!" över det hela. Samma sak med framdelsvändningar.
I början när jag tränade nuvarande kusen blev det både framdelsvändningar och skänkelvikningar (framdelsvändningarna var dessutom AR/CR-tränarens påhitt! :D) för bl a lösgjordhetens skull. Skänkelvinkingarna för att få bättre koll på rakriktningen (som redan påpekats i tråden i) i ett läge där jag inte hade fått till någon vettig böjning dvs bra utgångsläge att rida öppna från. Även för att omvandla energi från överskottsenergi till aktivitet.
Var väl ungefär när vi fick bättre koll på böjningen som övningarna började kännas överflödiga.
Inget är fel så länge man har nytta av det! :p
(sen FICK jag klagomål från AR-tränare att hästen gick mer mot skänkelvikning i vänsteröppnorna... men det var ju inte skänkelvikningarnas "fel", tror bara den hade provat en annan utväg annars).

Senast ändrad:

Min feldenkraispedagog säger att överrörlig är ett annat ord för "för svag i mothållande muskulatur". Det är lite intressant, tycker jag. En häst ska kunna hålla ihop sin kropp, starkt och energiskt, i en skänkelvikning tycker jag.

Min tränare brukar f ö säga att "en häst ska kunna allt". Dvs man ska träna sin häst så att den kan utföra alla rörelser man vill, utan problem och alla rörelser ska vara stärkande. När man väl börjat få en arbetande häst, är en halt uppbygglig.

Leden flexar helt enkelt mer än vad den borde.

Nackdelar är att man inte är så stabil i vissa rörelser. Ha även lätt för att översträcka lederna ännu mer.

Leden flexar helt enkelt mer än vad den borde.

Nackdelar är att man inte är så stabil i vissa rörelser. Ha även lätt för att översträcka lederna ännu mer.

Menar du i skänkelvikning? Märkligt i så fall, för jag vet att en känd ET rekommenderar det som bra övning för hästens kropp. :confused:

Tex vid streching...

Jasmine4 Överrörlighet finns ju hela tiden, inte bara i vissa rörelser. Jag kan visst hålla med om att skänkelvikning kan vara bra, men den verkar inte samlande.

Tex vid streching...

Jasmine4 Överrörlighet finns ju hela tiden, inte bara i vissa rörelser. Jag kan visst hålla med om att skänkelvikning kan vara bra, men den verkar inte samlande.

Nej, skänkelvikning är inte samlande. Men enormt nyttigt för mycket annat. Bl.a. bålstabilitet, vilket jag förstår är problemet med dina hästar som är överrörliga?

För övrigt:

Jag menar att öppna och sluta inte alls är lösgörande. Snarare tvärtom. Det är mycket svårt att bibehålla lösgjordheten i skolorna om hästen inte är väl genomarbetad och balanserad.

Min erfarenhet från tiden som AR-ryttare är att det går utmärkt att lösgöra hästen genom arbete i bågar och gediget arbete med böjningen. Därifrån går det sedan utmärkt att rida skolor i ett mycket mjukt tempo.

Men det är näst intill omöjligt att bibehålla den typen av lösgjordhet och avspänning om man ökar energin och plockar fram ett starkare flöde av energin från bakbenen upp till handen. I det ögonblick man gör det ställs det långt högre krav på hästens lösgjordhet och det är här både den mer sträckta tygeln och skänkelvikningen kommer in i bilden.

T.ex. min egen häst Campero. Han kunde göra anständiga, långsamma skolor när han var riden i några månader, men det är först nu han börjar behärska skolorna på ett sätt som gör att jag genom enkla positionsförändringar i sitsen kan rikta energin bakifrån och fram genom hans kropp utan att han spänner sig - och därmed får den funktion de ska ha. Det är 3½ år senare. Iofs fördröjt pga hans skada, men ändå en riktlinje i hur stor skillnad det kan vara.

Minns en sak Bent sade om en av sina hästar - att hästen förstod konceptet av piaff och passage extremt tidigt i sin utbildning (typ ett år eller något sådant), men att hästen inte hade styrkan eller förmågan att genomföra rörelsen på länge än.

Absolut är bålstabilitet viktigt men om överröligheten sitter i något annnat område än bålen så saknar det ju helt betydelse.
Man måste stabilisera varje led.

Absolut är bålstabilitet viktigt men om överröligheten sitter i något annnat område än bålen så saknar det ju helt betydelse.
Man måste stabilisera varje led.

Visst är det så. Jag har tolkat dig som att du inte rider skänkelvikning pga att dina hästar är överrörliga?

Min erfarenhet är hur som helst att muskelstyrka förbättras genom flera olika övningar, varav skänkelvikning är en som är väldigt bra eftersom den låter hästen jobba med hela kroppen. Liksom skolorna kompletterar den stärkande effekten.

Egentligen finns inte mer att svara efter att jegra förklarat så bra för dej.
Men ändå. Nej skänkelvikning är inte en rörelse som i första hand ska vara samlande, men jag anser ändå att den bidrar på lång sikt även till att hästen får förutsättningar att samlas, för som jag skrev är den rakriktande och därmed underlättas att hästen arbetar i balans, vilket stärker förutsättngingarna för samling.

Menar du i skänkelvikning? Märkligt i så fall, för jag vet att en känd ET rekommenderar det som bra övning för hästens kropp. :confused:

Verkar finnas olika åsikter om det där. Att man bör akta sig för skänkelvikningar pga att det blir en onaturlig vridning för benet är en t ex.

Verkar finnas olika åsikter om det där. Att man bör akta sig för skänkelvikningar pga att det blir en onaturlig vridning för benet är en t ex.

Och det är den jag tycker är den mest rimliga att ta till sig när man rider skänkelvikningar. Att det faktiskt är en snedbelastning av leden och att man därför inte ska överdriva övningen.

För mig är skänkelvikningen främst, som tidigare nämnts, en utbildningsfas där signalsystemet befästs, men som också har andra fördelar.
Däremot förstår jag AR-filosofin mycket väl, skänkelvikningen är en "konstruerad" dressyrrörelse, som hästen aldrig utför naturligt tex i hagen. (Öppnor, slutor, piruetter mm, kan man faktiskt se ibland)
Utan att ha några egentliga bevis, tror jag däremot att skänkelvikningen "kommer åt" andra muskelgrupper inuti hästen än vad skolorna gör, både vad gäller att komprimera och stretcha muskler/senfästen.
Det måste ju finnas en anledning till att många hästar hellre väljer att försöka gå i en sk falsk öppna (förböjd med bakdelen efter) eller sluta (rakställd, men med bakdelen före) när skänkelvikning är på tapeten....

Själv strävar jag efter att mina hästar ska lätt och eftergivet kunna arbeta i skänkelvikning, men jag använder mig inte av den när jag TRÄNAR hästen, utom om jag upptäcker att det "tar emot" när jag ber om skänkelvikning. Enligt min erfarenhet kan jag inte lösa det motståndet i skolor, därav min teori om att rörelserna påverkar olika muskelgrupper inne i hästkroppen. Jag har även en äldre häst som har så lätt för travskolor (snudd på både framlänges och baklänges) att samlingseffekten inte alls blir som förväntat och att den förbättrar schvungen endast efter att ha fått jobba en del i skänkelvikning! Är det kanske såna hästar ni menar i fråga om överrörlighet?:idea:

Man kan väl också påstå att det inte är så JÄTTE-stor skillnad på den diagonala slutan (som jag inte tycker är en äkta sluta) och skänkelvikningen, eftersom hästen även då trampar något lite förbi sin tyngdpunkt...

*Viskar*:angel:
Skolorna är oxå konstruerade rörelser av människan- ett verktyg, såsom sk. vikningen.
En häst böjer sig inte i bålen om den springer runt i hagen- spårar ej. Därav som man börjar med voltarbete- påbörjar skolningen.

Däremot förstår jag AR-filosofin mycket väl, skänkelvikningen är en "konstruerad" dressyrrörelse, som hästen aldrig utför naturligt tex i hagen. (Öppnor, slutor, piruetter mm, kan man faktiskt se ibland)
Utan att ha några egentliga bevis, tror jag däremot att skänkelvikningen "kommer åt" andra muskelgrupper inuti hästen än vad skolorna gör, både vad gäller att komprimera och stretcha muskler/senfästen.
Det måste ju finnas en anledning till att många hästar hellre väljer att försöka gå i en sk falsk öppna (förböjd med bakdelen efter) eller sluta (rakställd, men med bakdelen före) när skänkelvikning är på tapeten....

Nu låter det här nog som en mer "extrem" synpunkt än vad det är men jag tycker ditt resonemang känns konstigt.
Om en rörelse är onaturlig och slitande är det väl inte konstigt att hästen försöker få det till något annat mer bekvämt? :p
Om vi säger såhär- jag skulle åtminstone inte se en hästs protester som ett kvitto på något positivt. Själv har jag inte samma upplevelse av just skänkelvikningar, hästarna har i princip inte försökt "komma undan" alls när de väl förstått till skillnad från skolorna när man är på väg att komma åt ett svagt bakben t ex då kan det bli alla möjliga "vilja trixa sig undan"-varianter! :angel: Så det var som sagt mest resonemanget jag reagerade på!

*Viskar*:angel:
Skolorna är oxå konstruerade rörelser av människan- ett verktyg, såsom sk. vikningen.
En häst böjer sig inte i bålen om den springer runt i hagen- spårar ej. Därav som man börjar med voltarbete- påbörjar skolningen.

Om man ser det så är ju alla rörelser konstruerade av människan! ;)
Hästen ser det knappast som "nu ska jag utföra en korrekt öppna!" men nog sjutton utför dom själva rörelsen då och då i hagen. Min kuse gjorde det t ex i timtal när han skiljts från sina kära ston - sprang utåtböjd i förvänd öppna med bakbenet närmast staketet tydligt framträdande mot tyngdpunkten. :crazy: Sen var det inte den typen av öppna jag hade velat ha om jag suttit på men rörelsemässigt solklar öppna.

Om man ser det så är ju alla rörelser konstruerade av människan! ;)
Hästen ser det knappast som "nu ska jag utföra en korrekt öppna!" men nog sjutton utför dom själva rörelsen då och då i hagen. Min kuse gjorde det t ex i timtal när han skiljts från sina kära ston - sprang utåtböjd i förvänd öppna med bakbenet närmast staketet tydligt framträdande mot tyngdpunkten. :crazy: Sen var det inte den typen av öppna jag hade velat ha om jag suttit på men rörelsemässigt solklar öppna.

Men då är vi tillbaka igen vid frågan vad som krävs för att man ska kunna kalla en öppna en öppna och så vidare?

Nej det stämmer inte.
Jag red mkt skänkelvikning innan men tyckte inte det gav vad jag sökte.
Att träna ryttaren kan man göra i andra rörelser och en följsam häst börjar man med.

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·
Dressyr Jag misstänker att det är jag som gör något knas, men kan inte komma på vad? I skänkelvikning så hästen är korrekt ställd i nacken...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 577
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄