Skänkelvikning

Sv: Skänkelvikning

Jag undrar självklart eftersom du har klargjort dina "meriter" o då ställer mig frågande till själva frågan.

Visst, undra kan du alltid göra, men var lite trevligare i din framtoning tack!

Den används- som du kanske vet- på unga hästar för att lära sig sidvärts o att ryttarna får rida med både samsidiga hjälper samt övriga.
Ja, jag vet! Men det handlade inte frågan om. Det handlade enbart om effekten av skänkelvikningen och själva lösgörandet.
Du gör ofta trådar där du inte själv skriver hur du gör- som om du sitter inne med facit.
Jag vill först veta vad ANDRA tycker och tänker. Det är mer intressant för mig.Och jag anser inte att någon har facit eftersom vi är så många här som gör olika

Förstog att du numera ratar sk. vikningen, men den är en god början för hästen i sin utbildning.
Jaså, har jag skrivit det??
Red skänkelvikning med en 4-åring idag faktiskt.

Man behöver inte börja med något som är svårt för hästen, utan man stegrar kraven med åren- genom olika övningar- omväxling för hästen.
Åh, vilken nyhet:grin:

Hur kan du tro att man kan räkna på %????
Allt kan räknas i % ...

Det beror väl på HUR den utförs o vilka egenskaper ekipaget har inkl. kunskaper.
Utgå ifrån en perfekt skänkelvikning på en perfekt häst med en perfekt ryttare, (en sån som dig....?) Det borde finnas forskning på detta precis som på allt annat.

Vilket anser ni är mest lösgörande?:
Skänkelvikning
Öppna
Sluta
Förvänd galopp
Annat?

Skänkelvikning
Öppna
Sluta
Förvänd galopp
Annat?
Alla övningar har sitt värde- men A o 0 är hur dessa utförs.

En dålig öppna är mest förkastlig- liksom övriga.
Därför bör man börja på embryonivå med allt.

Inte sällan beror det på tycke o smak- vad ryttaren anser sig vara bra på.
Är det lätt, då blir det givetvis en rolig övning.

Menar att man bör tänka på vad hästen har för talanger o se till vad som behövs- här o nu.

Sk. vikning i trav är en bra check på om hästen är liksidig- om man vet att man själv ger den bra förutsättningar.

Senast ändrad:

Alla övningar har sitt värde- men A o 0 är hur dessa utförs.

En dålig öppna är mest förkastlig- liksom övriga.
Därför bör man börja på embryonivå med allt.

Jag utgår ifrån att övningarna utförs på ett korrekt sätt.
Detta är en hypotetisk fråga.
Så åter igen, vilken övning är MEST lösgörande för hela hästens kropp?
Alternativt vilka två övningar i kombination får du ut mest lösgörande av.?

Det går knappast att resonera så när det handlar om 2 individer som ska samarbeta- där den ena ofta är Mentorn.
Alla har olika förutsättningar o därifrån bör man utgå.
Det den ena har lätt för har den andra svårt för.

Fråga 1000 personer o du kommer att få olika svar.
Nej ngn direkt forskning finns inte- inte ens på HF.

Men jag är nyfiken om ngn anser sig veta- med säkerhet.

Vad anser du själv:confused:

Det krävs kontinuitet för att få till lösgjordhet o även kunskap.

Det är lätt att rida till stelheter.
Allt spelar in. Utrustning, ryttarens känsla för att kunna luska ut vad som krävs, samt givetvis att hästen är helt kry.

En häst som har "dåliga" gångarter har betydligt svårare för att bli lösgjord- till skillnad från en lättare modern dressyravlad häst o med god mekanik.

Antar att du kommer att få mkt lättare med din 4-åring än de förra. Den har större förutsättningar- avlad för ändamålet.

Jag utgår ifrån att övningarna utförs på ett korrekt sätt.
Detta är en hypotetisk fråga.
Så åter igen, vilken övning är MEST lösgörande för hela hästens kropp?
Alternativt vilka två övningar i kombination får du ut mest lösgörande av.?

Nu blir det här svaret utifrån min egen nivå, jag skulle just nu iaf säga - förvända slutor på böjt spår! :angel: och ev. diagonalslutor men lite mer beroende på tvärningsgrad isf. Förvända slutor i ett hörn t ex blir ju på ett ungefär en "samlad framdelsvändning" och framdelsvändningar i sig är ju som bekant lösgörande.
Bogarna måste vara "loss" på båda sidor eftersom de också ska kunna förflyttas efter det böjda spåret, baken kommer tvära mer eller mindre = lösgörande. Sen kan jag tänka mig att skänkelvikning är ungefär lika lösgörande eller mer, men det känns som lite fusk eftersom det inte lösgör i samling och då borde man ju rent teoretiskt sett inte komma åt samma muskelgrupper? Spånar lite bara.
Förvänd galopp borde ju bli lösgörande på ungefär samma sätt som den förvända böjningen fast i mindre grad och svårt att utföra rent praktiskt av andra skäl.
En väl utförd ryggning bör också vara lösgörande och varför inte side-pass? :D
Variation borde vara det bästa för att lösgöra på lite olika sätt. Nu kanske jag lägger in lite väl mycket stretching i ordet "lösgöra" men för mig är det i princip vad det är. Att få hästen avspänd tycker jag inte det krävs speciella rörelser för utan är extremt olika medans väl utförda övningar oftast/alltid är mer eller mindre lösgörande.

En häst som har "dåliga" gångarter har betydligt svårare för att bli lösgjord- till skillnad från en lättare modern dressyravlad häst o med god mekanik.

Jag skulle vilja vända på det - en häst som har dåliga gångarter är nog många gånger inte helt lösgjord, och många gånger pga just såna faktorer du nämnde.
Fast nu tänker vi kanske lite annorlunda när det gäller bra vs. dåliga gångarter eftersom jag alltid tycker en hästs gångarter är bra OM den visar upp just -sitt- bästa och mycket kan man rent teoretiskt sett rida dit. Sen är det såklart ändå skillnad på en dressyravlad häst´s luftiga och lätta rörelser vars takt ibland verkar inpräntad i generna jämfört med en häst som inte alls är avlad för den typen av gång.
Framförallt om en häst har dålig mekanik så bör det (nåja, givetvis kan det vara väldigt svårt i praktiken!) gå att förbättra till en gångart till bra mekanik även om det ändå inte skulle ge en 9:a i protokollet.
Det var ju egentligen det du skrev i början av inlägget, att mycket hänger på ryttaren! :p

Skänkelvikning
Öppna
Sluta
Förvänd galopp
Annat?

Det beror på vilken utbildningspunkt hästen har kommit till och därför anser inte jag att det egentligen går att svara varken bu eller bä om vilken rörelse som lösgör mest men jag svarar hur jag tänker om det hela iallafall.

En häst som är färdig för GrandPrix är nog så lösgjord att en skänkelvikning och förvänd galopp inte har något större syfte i just lösgjordhet som tex öppna eller slutan och då med mkt böjning.

En yngre eller mindre välutbildad häst skulle nog inte ha någon särskild nytta av att göra öppna och sluta eftersom det redan krävs ett mått av lösgjordhet för att överhuvudtaget kunna utföra rörelserna så för den hästen är skänkelvikning och förvänd galopp att föredra.

Nu blir det här svaret utifrån min egen nivå, jag skulle just nu iaf säga - förvända slutor på böjt spår! :angel: och ev. diagonalslutor men lite mer beroende på tvärningsgrad isf. Förvända slutor i ett hörn t ex blir ju på ett ungefär en "samlad framdelsvändning" och framdelsvändningar i sig är ju som bekant lösgörande.
Bogarna måste vara "loss" på båda sidor eftersom de också ska kunna förflyttas efter det böjda spåret, baken kommer tvära mer eller mindre = lösgörande. Sen kan jag tänka mig att skänkelvikning är ungefär lika lösgörande eller mer, men det känns som lite fusk eftersom det inte lösgör i samling och då borde man ju rent teoretiskt sett inte komma åt samma muskelgrupper? Spånar lite bara.
Förvänd galopp borde ju bli lösgörande på ungefär samma sätt som den förvända böjningen fast i mindre grad och svårt att utföra rent praktiskt av andra skäl.
En väl utförd ryggning bör också vara lösgörande och varför inte side-pass? :D
Variation borde vara det bästa för att lösgöra på lite olika sätt. Nu kanske jag lägger in lite väl mycket stretching i ordet "lösgöra" men för mig är det i princip vad det är. Att få hästen avspänd tycker jag inte det krävs speciella rörelser för utan är extremt olika medans väl utförda övningar oftast/alltid är mer eller mindre lösgörande.

Fast det beror ju på som sagt utbildningspunkten på hästen , förvända slutor på böjt spår och i hörn blir ju inte så lösgörande om inte hästen precis som du säger har bogarna loss och bogarna lossas ju bäst i skänkelvikning tex.

Jag förstår sedan inte hur du säger att det är fusk för att skänkelvikning inte lösgör i samling? Du kan inte springa före du kryper och definitivt inte få någon häst lösgjord med samling om inte hästen först är lösgjord. :confused:

Min fråga handlar inte om jag kan göra en skänkelvikning eller vilka hjälper som används. Frågan är bland annat, om du läser noga, "I VILKEN GRAD DEN ÄR LÖSGÖRANDE" . Inte huvuvida den är lösgörande eller inte, för det vet jag redan. Du kanske kan svara eftersom du sitter inne med så ofantligt mycket kunskap. Exakt VILKA muskelgrupper fungerar den lösgörande på? Hur många % av kroppen blir lösgjord? Sen ville jag också veta varför de som rider AK ofta undviker denna övning. Jag har fått trevliga och bra svar av flera andra här inne. Varför kan inte du göra på samma sätt??

De som rider AK undviker skänkelvikning för att det är det första man får inpräntat i huvudet på alla kurser, AK fokuserar i stort sett bara på samling och eftersom skänkelvikningen inte är samlande så finns ingen nytta med den och eftersom dom rakriktar i böjning så blir den ännu mer meningslös eftersom man rider den rak.
Jag är inte alls bra på muskler och sådant men bogar och baklår tippar jag på att man stretchar ut och även en del av magmuskelaturen känns tippat, en hel del ET stretchar ju hästarna som i en skänkelvikning.

Det går inte att räkna ut antal procent av kroppen som blir lösgjord eftersom då måste du först veta hur 100% känns eller ser ut.

Antar att du kommer att få mkt lättare med din 4-åring än de förra. Den har större förutsättningar- avlad för ändamålet.

Det håller jag absolut med om. Den har bättre exteriör, bättre steg, bättre stam och bättre föräldrar än mina tidigare EGNA hästar. Men det som framförallt kommer göra skillnad är att jag är mer erfaren nu än jag nånsin varit tidigare, så därför kan jag undvika alla fällor som jag tidigare trillat i. Det anser jag har större betydelse än det jag räknade upp först.
Undrar just hur DU kan veta vad jag ridit för hästar tidigare och hur DU vet att min 4-åring kommer att ha bättre förutsättningar än de jag ridit tidigare?
Svar på detta önskas via PM!

Nu till sak:
Jag anser att skänkelvikningen är en bra övning att lära den unga hästen så att den ska förstå sidförande hjälper. Jag lär hästen skänkelvikning vid hand innan jag utför det uppsuttet. Jag anser att skänkelvikningen lösgör mindre än skolorna (öppna och sluta och förvända varianter) eftersom hästen är rak i kroppen. Jag tror att det lösgör mest i bogen och sen låret på bakdelen samt till viss del höften. Skänkelvikningen anser jag är en förberedelse till skolorna och nyttan med den försvinner när hästen lärt sig dem. Alltså är skänkelvikningen för mig något som är mer "utbildande av skänkel och tygeltag" än lösgörande.

så därför kan jag undvika alla fällor som jag tidigare trillat i.
Fast det finns hela tiden nya att ramla ner i:angel::crazy:

Visst är det för att lära den sidförande, men den har även sin vinst- i att man märker både hästens o ens egna brister.

Den lösgör mindre i sidorna. Skolorna har ju mer ett annat syfte- att lösgöra, men även att använda för att kunna samla den.
Den lösgör lite på annat sätt än skolorna, men är inte oviktig för det- senare.

Den ingår som regel alltid i min uppvärmning- trav- lättridning.

Förvänd galopp- för rakriktning o balans.

Skänkelvikning
Öppna
Sluta
Förvänd galopp
Annat?

Jag vill nog påstå att det rörelse som är MEST lösgörande är skänkelvikning eftersom den i sin enkelhet går att rida såväl på den unga hästen som på den rutinerade men ouppvärmda.

Öppna och sluta upplever jag mer "uppmjukande" av den redan lösgjorda hästen. Kanske är det min erfarenhet som är begränsad här, eftersom jag aldrig lärde mig skolor när jag red "vanligt" utan det jag lärt mig om öppna och sluta kommer från AR och därefter beprövad erfarenhet. Men jag har aldrig upplevt att jag lyckats får en icke-lösgjord häst mer lösgjord efter att jag ridit skolor. Däremot kan en häst som redan är lösgjord men som behöver jobba igång kroppen lite till ha stor nytta av skolorna.

Förvänd galopp upplever jag lösgörande just när galoppen blivit lite stel, men den har ju inte på långt när samma flexibilitet som skänkelvikningen har. Men det baserar jag enbart på min egen erfarenhet, kanske kan några av er som är mer skolade i ämnet förvänd galopp kan mer i frågan?

skänkelvikningen inte är samlande så finns ingen nytta med den och eftersom dom rakriktar i böjning så blir den ännu mer meningslös eftersom man rider den rak.

Och mot detta vill jag invända:

- Rakriktning är samlande, skänkelvikning förbättrar rakriktningen, alltså är skänkelvikning i längden samlande.

- Böjning är ett verktyg för att få kontroll och styrka som kan användas till att rakrikta hästen. Men det finns fler verktyg man kan använda - till exempel skänkelvikning.

Och så vill jag lägga till att:

- Mest lösgörande är den övning som får hästen att sätta under sig med sina bakben på bästa sätt, för det är det som får den att mjukna bäst framtill. Ibland, oftast med outbildade eller motsträviga hästar, är det skänkelvikning. Med en häst som redan befinner sig i samling kan det vara en skola, i det läget behöver man skolornas precision för att få mer än vad man redan har. Någon gång kan ryggning vara det bästa valet, eller en piruett, eller en övergång.

- Om man vill ägna sig åt klassisk dressyr med sin grund i verklig bruksridning så är hästens utbildning inte komplett utan skänkelvikning. En brukshäst måste kunna flytta sig tvärt i sidled, även på sätt som inte passar i ett prydligt teoretiskt ramverk. Att korsa bakbenen kan ge en snedbelastning som ger slitage om den upprepas och nöts för ofta och för extremt. Men om hästen inte flyttar sig tillräckligt snabbt och tvärt i sidled när tjuren eller fienden kommer så blir det korvgrytan i stället. Alltså bör skänkelvikningen ingå i den akademiska/klassiska hästens utbildning som ett hommage till ridkonstens praktiska ursprung. Det är ju av hänsyn till det som man fortfarande rider på en hand, så varför inte skänkelvika...

Fast det beror ju på som sagt utbildningspunkten på hästen , förvända slutor på böjt spår och i hörn blir ju inte så lösgörande om inte hästen precis som du säger har bogarna loss och bogarna lossas ju bäst i skänkelvikning tex.

Jag förstår sedan inte hur du säger att det är fusk för att skänkelvikning inte lösgör i samling? Du kan inte springa före du kryper och definitivt inte få någon häst lösgjord med samling om inte hästen först är lösgjord. :confused:

Nä det håller jag med om. Att "det bästa" är olika för olika ekipage och beroende på nivå.
Det jag svarade var utifrån vad som är -mest- lösgörande (och det ska jag inte påstå att jag vet, spånerier som sagt!) och för en häst som kommit en bit i samlingsgrad bör ju rent teoretiskt stretcha bäst -i- samlingen, så tänker jag. Annars borde det vara mer effektivt att helt enkelt stretcha efter varje ridpass?

Förvänd galopp upplever jag lösgörande just när galoppen blivit lite stel, men den har ju inte på långt när samma flexibilitet som skänkelvikningen har. Men det baserar jag enbart på min egen erfarenhet, kanske kan några av er som är mer skolade i ämnet förvänd galopp kan mer i frågan?
Här har du rätt- igen:bow::rofl:
För att galoppen ska bli bättre krävs det träning just i DEN gångarten.

På en mer utbildad häst använder jag mig av öppna med en liten felställning o sen ökar i det. Det är enormt lösgörande o även förbättrande av galoppen- stretch i sidan. Man måste dock sitta kvar- för att hästen inte ska tappa balansen- t,ex slå om bak.. Svea- håller med du oxå.

totola. Du kan adrig stretcha en häst som den kan göra "själv" under rörelse. I sidorna.

Det där måste jag instämma i, det låter väldigt klokt, självklart borde skänkelvikning ha en plats även i den dressyren.

Och faran för skador tror jag inte ett dugg på, fara för skador finns alltid om man nöter för mycket på en sak, och på fel sätt. Som jag skrev tidigare nånstans så rekommenderar i alla fall en mycket känd ET skänkelvikning som en mycket bra gymnastiserande rörelse.

Det var ngt sdnt som jag menade.
Du kan aldrig stretcha en häst i sidled som den då gör själv- med att dra i benen:angel:
Den måste oxå hålla ihop kroppen- bålstabiliteten o vara ren i sin tvåtakt.

totola. Du kan adrig stretcha en häst som den kan göra "själv" under rörelse. I sidorna.

Möjligt att det är så, då borde isf sidepass vara väldigt lösgörande.
Frågan är - stretchingen i sidorna, är det det avgörande för att hästen ska kännas "lösgjord"? Jag har ärligt talat ingen aning om hur det faktiskt ÄR utan det är magkänslan som talar. Kanske svårt att bygga en diskussion på men jag tycker det är intressant med lite infallsvinklar!

Min tolkning av lösgjord är- att den då går att rida rak, med en god böjning, kan ridas med mer samling, har lika lätt att utföra rörelserna åt bägge hållen.

Att den då oxå är med mig- med små signaler- för att den KAN. O givetvis har styrkan för det jag ber den att utföra.

Strykan är ofta avgörande.

Jag har klättrat mina mkt i perioder o upplever att det även ger smidighet. Plättlätt-are.:grin:

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·
Dressyr Jag misstänker att det är jag som gör något knas, men kan inte komma på vad? I skänkelvikning så hästen är korrekt ställd i nacken...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 577
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar