Var är felet? (skänkelvikning)

Sv: Omställning

Men oavsett nivå så måste man ju anpassa sig efter situationen - att bara rida diagonal efter diagonal i halvdan skänkelvikning ger ju ingenting. Att gå ett eller ett par steg i sluta kan nog de flesta, även unga och orutinerade hästar och ryttare. Det behöver ju inte vara superkorrekt, men att variera böjningen känns som ett bra tips tycker jag.

Nu läser du nog slarvigt? Jag har ingenstans skrivit att jag rider diagonal efter diagonal i halvdan skänkelvikning?? Läser du ser du att det inte ens är diagonaler inblandade, utan det är efter väg. Du kan ju själv räkna ut hur många steg i skänkelvikning det blir från ena sidan vägen till den andra?

Och att öppna fungerar (och nej jag rider inte flera kilometer i öppna heller), och troligtvis sluta med (jag är dock ruggigt osäker när det gäller slutor, och tror inte på min egen förmåga att verkligen avgöra om den är korrekt eller ej utan att SE)

Däremot så än har vi inte kommit så 'långt' att vi ens byggt ihop till en av mina favoritövningar, zick-zack i skänkelvikning över vägen. Utan jag vill ha mer tid emellan för att verkligen rakrikta emellan och hinna stämma av att det verkligen är rakriktat och alla kroppsdelar (mina och hästens) är på rätt ställe innan vi ger oss på 'andra hållet'. Så traloppans förslag ska jag ta med mig till framtiden, och def använda då. Men just nu är det överkurs =)

Och innan jag kommit på vad det är som felas, tänker jag inte leka/experimentera så mycket heller med böjning/tvärning etc, däremot gör jag det gärna annars, men jag måste veta var felet är först, för är det jag som felar (vilket jag misstänker) felar jag ju inte mindre för jag ändrar böjning etc.. :crazy:

Men om vinden tänker mojna till imorgon ska jag tänka på det där med tummen, och försöka känan efter mer vad MIN yttersida gör och övriga tips. Får vi se om jag bli klokare av det.

Jag tror också du klarar det...

...Men kanske ska du inte analysera så mkt. Gör dina sidvärtsrörelser på vägen. Både från sida till sida och utmed vägen, dvs som om du gjorde utmed långsidan på en bana. Strunta i hovavtrycken och huruvida han korsar eller ej. Var bara nogrann med att han svarar lätt för hjälperna, att formen är bra, och att övergångarna funkar. Rid t ex lite små små tempoväxlingar i själva rörelsen. Även avsaktningar i och igång igen under själva sidvärtsrörelsen är svårare än man tror och stärkande!

En del hästar har inte den rörligheten i kroppen att de gör uttrycksfulla flotta sidvärtsrörelser där benen korsas mycket, utan man får vara nöjd om de sätter benparet framför – och kanske på sikt – en gnutta förbi. Det kan vara god träning ändå.

Sv: Var är felet? (skänkelvikning)

Har du kollat så att han verkligen kan flytta över ordentligt, så att det inte sitter fast i bogen?
Ett bra sätt är att flytta hela hästen rakt åt sidan, som en Sidepass i westernridningen, med hästen helt rak i kroppen.
Det kan du göra från marken, så har du full koll på vad som händer i hans kropp när han ska flytta fötterna.

Om han kan det från marken så gör du samma sak uppsuttet, då ser du om sidförande skänkel är vad den ska...

Om det funkar; så ur den rörelsen släpper du fram honom försiktigt och ser när du "gått över gränsen" - när han slutar att korsa.
Du kanske bara har för mycket framåt-tänk från hans sida som gör att han helt enkelt tar den minst jobbiga lösningen ;)?
Det kan ju vara ren lathet från herrn också :angel:.

Sv: Jag tror också du klarar det...

Jo framför skulle jag inte bry mig om (det är ingen fel på rörligheten hos herrn rent generellt, däremot är det mycket möjligt att det nu eller tidigare funnits en del spänningar i bogarna etc som gör att han inte är/inte tror han är så rörlig), men nu blir det ju mer 'i bredd' (fast inte i bredd då, ytter hamnar ju lite framför, men placeringsmässigt är det på spår i bredd. Eh, hängde du med?)

Har du kollat så att han verkligen kan flytta över ordentligt, så att det inte sitter fast i bogen?
Ett bra sätt är att flytta hela hästen rakt åt sidan, som en Sidepass i westernridningen, med hästen helt rak i kroppen.
Det kan du göra från marken, så har du full koll på vad som händer i hans kropp när han ska flytta fötterna.

Om han kan det från marken så gör du samma sak uppsuttet, då ser du om sidförande skänkel är vad den ska...

Om det funkar; så ur den rörelsen släpper du fram honom försiktigt och ser när du "gått över gränsen" - när han slutar att korsa.
Du kanske bara har för mycket framåt-tänk från hans sida som gör att han helt enkelt tar den minst jobbiga lösningen ;)?
Det kan ju vara ren lathet från herrn också :angel:.

Ska testa flytta helt rakt! Och jodå, nog kan det vara både lathet och för mycket framåttänk från honom. Det är en energisk men lat häst. Finns hur mycket 'springenergi' som helst, men varför jobba (jobbigt ju) när man kan springa istället? :angel:

Så kan definitivt vara så, men jag tycker - och kan ha fel - att jag borde märka av det i övriga skänkelvikningen med. Om han exvis är spänd eller för taggad/laddad så det första som utgår ut sortimentet är sidförande hjälp. det är bara glömma sidförande då, han tar dem inte, utan är alldeles för fokuserad framåt. Syns på små öronen med - öronen spikade framåt är förrvisso trevligt för han är glad. Men inte så fokuserad. När han kommer till ro och har fokus på mig är ju öronen mot mig och vad jag säger och inte som små strutar framåt. Dessutom väntar han ju på mig och vad jag säger. Och det är det läget vi är i fast det ändå blir 'inget korsande', men det kan ju ändå vara så att han latmaskfuskar, han ger inte mycket gratis förutom att gången ju finns där och han har väldigt trevliga, aktiva bakben alltid, utan man får vad man ber om men inte mer så att säga. Ingen 'gratishäst' man kan åka snålskjuts på (som jag är van med, små arbetsnarkomaner som ger mångfalt mer än man ber om. Väldigt trevligt, men inte så lärorikt, den här herrn lär sin kära matte massor just genom att det inte kommer jobb gratis)

Ska testa flytta helt rakt! Och jodå, nog kan det vara både lathet och för mycket framåttänk från honom. Det är en energisk men lat häst. Finns hur mycket 'springenergi' som helst, men varför jobba (jobbigt ju) när man kan springa istället? :angel:
Precis, att "springa ifrån jobb" är ju en variant som många hästar provar :angel:.

Så kan definitivt vara så, men jag tycker - och kan ha fel - att jag borde märka av det i övriga skänkelvikningen med. Om han exvis är spänd eller för taggad/laddad så det första som utgår ut sortimentet är sidförande hjälp.
Hur är det med drivande hjälp i detta läge, funkar den? Då menar jag drivande som i samlande hjälp, dvs kan du all energi som han vill skotta frammåt även ihop och uppåt istället? det är bara glömma sidförande då, han tar dem inte, utan är alldeles för fokuserad framåt. Syns på små öronen med - öronen spikade framåt är förrvisso trevligt för han är glad. Men inte så fokuserad. När han kommer till ro och har fokus på mig är ju öronen mot mig och vad jag säger och inte som små strutar framåt. Dessutom väntar han ju på mig och vad jag säger. Och det är det läget vi är i fast det ändå blir 'inget korsande', men det kan ju ändå vara så att han latmaskfuskar, han ger inte mycket gratis förutom att gången ju finns där och han har väldigt trevliga, aktiva bakben alltid, utan man får vad man ber om men inte mer så att säga. Ingen 'gratishäst' man kan åka snålskjuts på (som jag är van med, små arbetsnarkomaner som ger mångfalt mer än man ber om. Väldigt trevligt, men inte så lärorikt, den här herrn lär sin kära matte massor just genom att det inte kommer jobb gratis)
Han låter som en häst som det är lätt att glömma framåt/ihopdrivande hjälper på pga att han har sin energi... och då är han en liten "latmask" hur pigg han än är ;)

Drivande fungerar för stunden (Han är väldigt oskolad herrn, han mår vara 14 år, men han är som säljaren så vist formulerade det 'mycket riden, men nästan inte skolad alls') i ungefär hälften av fallen när han är taggad/för framåt. Den andra halvan får jag nöta, nöta, nöta med övergångar och halter och verkligen ta i och kräva respons bakåt. Men det kommer ju mer och mer att han tar drivande hjälp som 'in med bakbenen lilla gubben' istället för 'spring fortare'. Han är ju inte lärd att den betyder annat än 'fortare' innan, så jag håller det inte emot honom.

I skritten fungerar det alltid på rätt sätt, det gjorde det inte när han kom. Så det kommer ju steg för steg =)

Och jo, det var ju det jag menade, att det är en energisk men lat häst, dvs han är inte lat och slö, men likförbenad lat.

Dock, till hans försvar ska sägas att han när han koncentrerar sig på mig och fokuserar förvisso fortfarande inte ger mer än jag ber om, men han levererar det jag ber om och lääänge. Dvs när vi etablerat form i traven och bakdelen är med, ryggen engagerad etc. Jag kan sitta 'hur länge som helst' (tja jag har ju aldrig provat några maratonpass, men 15 minuter i sträck är inga problem) och verkligen finrida. Ridkänslan är oslagbar, det är som smör på alla ledder. Så, när han är där, då stannar han där. Dock kan vägen dit vara både krokig och lång ;)

Men även det kommer ju mer och mer, han är ju inte dum och kan ju själv räkna ut vad som är behagligast, och fler och fler pass startar med rätt nu jmf mot förr.

Och just det att han när man väl är där sällan är minsta avog till arbete eller fuskbenägen, gör att jag tror det är jag som skjuter mig i foten på ngt vis vid skänkelvikningarna. Att han gör precis det (han tycker) jag ber om. Dvs inte är ute efter att fuska, utan gör precis det jag ber om, inte mer, inte mindre. Men nånstans 'ber jag om fel sak'.

Jo framför skulle jag inte bry mig om (det är ingen fel på rörligheten hos herrn rent generellt, däremot är det mycket möjligt att det nu eller tidigare funnits en del spänningar i bogarna etc som gör att han inte är/inte tror han är så rörlig), men nu blir det ju mer 'i bredd' (fast inte i bredd då, ytter hamnar ju lite framför, men placeringsmässigt är det på spår i bredd. Eh, hängde du med?)

Ja, men rörlig »framåt/uppåt« dvs det vi normalt kallar en häst med god (rörliga) gångarter är inte alltid samma sak som att de är rörliga i sidled. Beror ju också på exteriören – en häst som är bred(bent) har oftare lite svårare att korsa mycket - det blir ju lång bit för benen att flyttas i sidled. Medans en häst som är smal mellan fram- och bakben kanske lätt korsar men istället har andra svagheter.

Alla såna här saker handlar ju om timing och känsla hos ryttaren. Och du kommer säkert få finare och finare sidv-rörelser på sikt. Jag har en häst som inte har så uttrycksfulla och lättridna sidv-rörelser, varför vet jag inte, men med styrka och lösgjordhet hos hästen och jag själv med spegeln framför mig, där jag ser vad som händer, i lite extra flott tempo och med ganska tuffa krav, har jag under NÅGRA ÅR förbättrat dessa. (Som lite kuriosa kan jag berätta att jag ofta gör dem – på just DENNA häst – på EN hand då jag har märkt att det går bättre – på ngt vis stör jag honom och krånglar till det). Hästen tävlades förra året i MsvB och först NU är skänkelvikningarna lite finare. Dressyr är långsiktigt...

Senast ändrad:

Ja, men rörlig »framåt/uppåt« dvs det vi normalt kallar en häst med god (rörliga) gångarter är inte alltid samma sak som att de är rörliga i sidled. Beror ju också på exteriören – en häst som är bred(bent) har oftare lite svårare att korsa mycket - det blir ju lång bit för benen att flyttas i sidled. Medans en häst som är smal mellan fram- och bakben kanske lätt korsar men istället har andra svagheter.

Ah, jag menade rent generellt är rörlig, både uppåt/framåt/sidledes etc. Käns ledad på alla håll och kanter både nu och då, dock så är det ju möjligt att under de givna förutsättningar som är under skänkelvikning tar det emot lite. Det är ju skillnad på det och att utföra sidvärtsförlyttning med korsande både här och där under fladder i hagen, vid hand, när man skyggar för något läskigt etc. Dessutom så kan ju jag helt omedvetet göra något som gör att rörligheten påverkas/försämras, lägger matte vikten fel t ex, eller fifflar till det på annat vis så att ytter bog låses så spelar det ju ingen roll hur rörlig han är egentligen. Och som sagt, kan ju vara så att den rörllighet (sidvärts) som syns i andra lägen är för att resten av kroppen (ur ett ridperspektiv) fuskar..

Väldigt tät fram btw, så han kan nog inte skylla på exteriören där :devil:

Drivande fungerar för stunden (Han är väldigt oskolad herrn, han mår vara 14 år, men han är som säljaren så vist formulerade det 'mycket riden, men nästan inte skolad alls') i ungefär hälften av fallen när han är taggad/för framåt. Den andra halvan får jag nöta, nöta, nöta med övergångar och halter och verkligen ta i och kräva respons bakåt. Men det kommer ju mer och mer att han tar drivande hjälp som 'in med bakbenen lilla gubben' istället för 'spring fortare'. Han är ju inte lärd att den betyder annat än 'fortare' innan, så jag håller det inte emot honom.

I skritten fungerar det alltid på rätt sätt, det gjorde det inte när han kom. Så det kommer ju steg för steg =)

Och jo, det var ju det jag menade, att det är en energisk men lat häst, dvs han är inte lat och slö, men likförbenad lat.

Dock, till hans försvar ska sägas att han när han koncentrerar sig på mig och fokuserar förvisso fortfarande inte ger mer än jag ber om, men han levererar det jag ber om och lääänge. Dvs när vi etablerat form i traven och bakdelen är med, ryggen engagerad etc. Jag kan sitta 'hur länge som helst' (tja jag har ju aldrig provat några maratonpass, men 15 minuter i sträck är inga problem) och verkligen finrida. Ridkänslan är oslagbar, det är som smör på alla ledder. Så, när han är där, då stannar han där. Dock kan vägen dit vara både krokig och lång ;)

Men även det kommer ju mer och mer, han är ju inte dum och kan ju själv räkna ut vad som är behagligast, och fler och fler pass startar med rätt nu jmf mot förr.

Och just det att han när man väl är där sällan är minsta avog till arbete eller fuskbenägen, gör att jag tror det är jag som skjuter mig i foten på ngt vis vid skänkelvikningarna. Att han gör precis det (han tycker) jag ber om. Dvs inte är ute efter att fuska, utan gör precis det jag ber om, inte mer, inte mindre. Men nånstans 'ber jag om fel sak'.

Hmmmm, men om han fysiskt kan flytta (om du testat att flytta Sidepass än?) då kanske det är så enkelt som att det finns ingen etablerad "knapp" för flytta sidled korrekt. Det enda som finns är en "knapp" för framåt och då gör han ju rätt i förhållande vad han kan.
Kanske du gör "för mycket", eller "för avancerad" hjälp? Med tanke på att han är oskolad.
Hur tänker du när du gör en skänkelvikning, kan du torr-rida en i tanken? Hur mycket sidled tänker du kontra framåt? Vad gör du med kroppen? Kan han "skuffa omkring" dig så att du tappar balansen och på så sätt få en annan signal än den du tänkt ge honom? (Hoppas du förstår vad jag svamlar om :angel:)

Nej, inte provat idag, blåser halv storm, så det blev bara lite oinspirerad longering.

Jodå, han kan flytta runt mig, han gör det rätt ofta, speciellt om jags itter och halvsover och låter honom (och i bland när jag inte orkar sitta emot). Dock brukar jag känan det - tydligt. Det är dock inte alls omöjligt att han flyttar mig lite men jag inte märker det.

Jag kan torrida skänkelvikningar ja, och jag har inte (förutom den här herrn) haft problem varken på rutinerade eller helt gröna att göra dem, sålänge jag ser till att sitta rakt (inte vika midjan) och ge fan i handen. Dvs sålänge jag bara rider dem och inte tänker så mkt ;)

Herrn har ju grundläggande förståelse för sidvärts, dvs flytta bakdel, flytta framdel, och då sidvärts i skänkelvikning, med det problem som beskrivits. Han är dock på intet vis fullärd, och än kräver det absolut rätt förutsättningar, han måste vara helt loss och helt med för det ska fungera (dvs han har inte lärt sig sortera ut bludder som mer rutinerade, snälla hästar ofta gör, utan han reagerar precis som en unghäst), och i galopp blir det överkurs än.

Vet du att jag tror helt enkelt det är att du inte har ytter med faktiskt. Satt o red sk vikn igår och med olika tvärning och det är enda orsaken jag kan se om inte hästen är jättelåst i bogarna men det borde du märka på andra sätt i så fall.

En fullbodshäst brukar ha väldigt lätt för alla sidvärts i regel men man måste ha koll på alla delar, särskilt på smålata valacker:angel::D

Om du "visar vägen" genom att titta i rörelseriktningen och en aning pekar med tummen ditåt samtidigt som de ger sidförande sk så ska han kunna korsa utan problem. Tror mest han fuskar för att du tappar yttersidan, alltså.

Ska kika lite på det idag (nu har 'stormen' lagt sig), så får jag återkomma med rapport. Ska tänka på se i rörelseriktning, tummen, och hålla lite mer koll på yttersidan.

Flashlight var spot on där ;) Visst satt problemet i ytter! Herrn har idag gjort alldeles utmärkta 'frambenskorsningar'. Däremot var skänkelvikningarna i sig inte utmärkta. För kan man tänka sig, men när matte höll stenkoll på ytter, så 'dog' motorn och gick på tomgång :angel: Så vi tappade framåtbjudningen. Det blir ju jooobbigt när man inte kan fuska.

Fick lite ordning på det med gestaporidning, men han är ju inte dum rara rödtotten, man kan ju låta baken mest 'sladdra med' också.

Ett par klockrena fick vi till dock på slutet, 3-4 steg åt vardera hållet och det är matte mer än nöjd med!

Och tack för hjälpen!

Istället för att ha stenkoll på ytter-tygeln, använd ytterskänkeln för att driva framåt så får du en rak häst på köpet.

Axel- som fick 8 or åt båda hållen i trav på hästens första tävling någonsin- regional.* Lite skryt:smirk:*

Senast ändrad:

Flashlight var spot on där ;) Visst satt problemet i ytter! Herrn har idag gjort alldeles utmärkta 'frambenskorsningar'. Däremot var skänkelvikningarna i sig inte utmärkta. För kan man tänka sig, men när matte höll stenkoll på ytter, så 'dog' motorn och gick på tomgång :angel: Så vi tappade framåtbjudningen. Det blir ju jooobbigt när man inte kan fuska.

Fick lite ordning på det med gestaporidning, men han är ju inte dum rara rödtotten, man kan ju låta baken mest 'sladdra med' också.

Ett par klockrena fick vi till dock på slutet, 3-4 steg åt vardera hållet och det är matte mer än nöjd med!

Och tack för hjälpen!

Ja fullblod av hankön har ofta gått kursen "hur man känns mjuk och trevlig utan att jobba::angel:" :rofl:

Bra att du kom åt honom. Med ytter menar jag även skänkeln = framåtdrivande:D

Ja fullblod av hankön har ofta gått kursen "hur man känns mjuk och trevlig utan att jobba::angel:" :rofl:

Bra att du kom åt honom. Med ytter menar jag även skänkeln = framåtdrivande:D

Jodå, jag förstod det och tolkade det så. Och jobbade ju med det - alltså både yttertygel och ytterskänkel, men att stänga av motorn och dö är ett effektivt vapen vet du. Eller iaf vet små rödtottar det. Därför det fick bli lite gestaporidning ett tag. men sen fungerade det ju utmärkt, och skillnaden mellan halvfusk och heljobb kändes ju TYDLIGT. Men lär ta ett tag innan jag lärt mig genomskåda honom med rutinmässigt. För han har ABSOLUT gått kursen du nämner, jag tror han gått den flera gånger med, ev var han instruktören ;)

Senast ändrad:

För han har ABSOLUT gått kursen du nämner, jag tror han gått den flera gånger med, ev var han instruktören ;)

:rofl::rofl::rofl:

Man får lura dem lite så att de tycker det är roligt och lustfyllt, då går det bra:idea:

MM, den här herrn har inte riktigt den där arbetsviljan, att det är kul och jobba. Inte supertorsk på beröm heller, det tycks kvitta honom lite lika. (Jag har lite problem att ställa om till det, jag är ju van med arbetsnarkomaner).

Det är öronen framåt och positivt, men för honom finns inget mervärde i att göra matte extranöjd. Än, det kommer nog.

Det som däremot fungerar med honom är att när man tragglat och tragglat och får till det, då kör vi lite mer av det HAN tycker är roligt, dvs springa. Inte så han får springa, men tempoväxlingar i trav, växla mellan kort trav och ökad trav, växla mellan långsam och snabb, rider lite galopp etc. Sen tar vi tråkigheterna igen. Och ju snabbare man gör matte nöjd med tråkigheter, dessto snabbare får man ha rooooligt igen ;)

nu har du ju visserligen hittat lösningen på ditt problem! :bow:

men tänkte ändå skriva någon rad! :D
vi får alltid tänka att det är bogarna som ska flyttas i första hand, rumpan brukar hänga med då. men damen jag rider gör lite likadant som din ibland och korsar inte fram ordentligt, då får jag ofta ta fram sidförande skänkel lite vilket brukar lösa problemen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka