Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

*knapplån*

Jag tror knappast att de som svanskappa förespråkare förespråkar svanskappa istället för en korrekt utprovad sadel utan när man har en så bra sadel det går att få men att man behöver lite hjälp till för att sadeln skall sitta optimalt.

Det finns ju andra hjälpmedel som är tillåtna för att hindra sadeln från att glida fram än svanskappa. Varför är dessa tillåtna men inte svanskappa?

Skall det vara så att i dressyren så måste hästen klara sig helt utan några hjälpmedel så borde all hjälp med att få sadel att sitta korrekt, med undantag för sadelgjorden, vara förbjuden.

Mvh

Tora

:bow::bow::bow::bow::bow:

När man visar halvblod på premieringar så behöver oftast inte ettåriga och yngre hästar ha bett i munnen. När hästen är två år och äldre så är det dock oftast obligatoriskt med bett i munnen.

Hur det är med andra raser vet jag inte.

Mvh

Tora

Jo jag frågade arrangören, och det är ett halvblod.
En gång körde jag ifrån tyglarna :angel:
Frågade då om jag fick visa i repgrimma, näe, så vi fick låna av en annan visare...

Alla som läser på lite om hästens muskulatur och rörelsemönster borde förstå varför svankappa inte bör användas...

Berätta gärna mera :)

(ps. Är du den Hera som hade en apa som avatar - isåfall hälsar susan hej :) )

Vet du nåt som inte vi vanliga dödliga vet :eek: ???

Eller är det så att du vill att alla russ, shettisar odyl bör utrotas :angel:

Var i min text lyckas du läsa att jag vill utrota vissa hästraser???

Allra sämst med svanskappa är det om ryttare är tung. Varför är inte ett russ värd en passande sadel likväl som andra hästraser?

Har du en sadel som åker fram så att du behöver en svanskappa så har du fel sadel, så är det bara. Kan tyckas som en billig och bra lösning men en svanskappa men jag lovar att det inteblir lönsamt i längden. Allra minst för hästen, oavsett ras!

Jo jag frågade arrangören..... vad frågade du arrangören?

Men om du hade glömt tyglarna hemma så kunde du väl använda grimskaft istället? Det är ju själva bettet i munnen som är det viktiga.

Arrangörerna brukar kunna ställa sina egna regler när det gäller vissa saker. Kan vara så att där du ställde ut på avvek från normerna. Jag har för mig att jag läste i en propositon att man helst vill att unghingstar visas i träns redan från ett års ålder.

Mvh

Tora

Nix ingen apa här.

Rent simpelt och lätt så säjer jag bara hur ska en häst kunna arbeta effektivt bakifrån och fram i en sadel som inte passar och med en svanskappa på som spänner om svansen?

Var i min text lyckas du läsa att jag vill utrota vissa hästraser???

Allra sämst med svanskappa är det om ryttare är tung. Varför är inte ett russ värd en passande sadel likväl som andra hästraser?

Har du en sadel som åker fram så att du behöver en svanskappa så har du fel sadel, så är det bara. Kan tyckas som en billig och bra lösning men en svanskappa men jag lovar att det inteblir lönsamt i längden. Allra minst för hästen, oavsett ras!

Fast det är inte så att man skall använda svanskappa istället för att skaffa en ordentligt utpassad sadel utan man använder svanskappa därför att sadeln trots att den är korrekt utprovad inte passar till 100% utan behöver en svanskappa för att sitta optimalt.

Det är snarare så man får se svanskappa användingen. Alltså om sadel skall sitta 100 % omptimalt eller bara 99 %.

Tänkt dig att en sadel passar en häst på en skala från 1 -10, där allt över 8 är mycket bra passform som inte skadar hästen. Utan en svanskappa så passar sadeln som en 8. Med svanskappa så passar sadeln som en 9.

Mvh

Tora

en tanke bara, om en dressyrhäst inte kan jobba avslappnat pga en hårt åtdragen svanskappa - hur kan det komma sig att en travhäst kan? har det med form/obefintlig form att göra? på en travhäst drar man ju ofta åt ryggstycket (svanskappa inom ridsport) så hårt att man knappt får in ett finger mellan rygg och ryggstycke, och det är inte många hästar som visar obehag. det finns ju såklart och dom går ofta med lite lösare och då funkar det.

men är det formen som är orsaken? eller??

Först jag är inte för ett förbud

*KL*
Å´så lägger jag mig i igen.... :devil:
Om man inte har ekonomi för att köpa en sadel för 20-30 000 kronor... ska man inte ha möjlighet att tävla då?
Kanske finns det en fin unhäst eller -ponny som går riktigt bra men ägaren inte har råd att investera en eller två eller tre månadslöner i en specialsydd sadel....? Vad göra då?
Eller om man är mamma till liten hästintresserad dotter med goda anlag men utan solid ekonomi....?

Men svanskappan skall väl inte vara istället för en korrekt sadel.:mad:

Jag vet många som inte anser sig ha råd att byta sadel, men de brukar istället få byta häst efter ett tag. Så snålheten bedrar visdomen.
Så frågan är vad man har råd med. Jag tror inte att det behöver handla om specialsydda sadlar för 30 000.
Sadelmakrnaden är helt översvämmad av sadlar. Man kan prova sig fram till vad man behöver och sedan köpa begagnat

Min egen har jag sytt om själv, jag har lite syerfarenhet, men är inte sömmerska. Samma sak skulle en intresserad sadelmakare kunna göra för en billig peng i samband med omstoppning.

Just i mitt fall ang att åka fram - tog det fem minuter att peta in lite extra ull i det hål som finns under kåpan.

Det jag saknar är lite intresse och engagemang från sadelmakare. Och lite att "prova sig fram" med de möjligheter som faktistk finns.

De säger - det går inte..... - men har de provat ? Näe

Ja men då har vi samma invändning - det går inte att vinkla bäckenet med en svanskappa. Det blir ingen "bascule"

KL men tillägger denkan vara ett hjälpmedel under en övergångsperiod.
Min ena som belv utprovad fel sadel började gå med sänkt rygg, klättring med svankappa gjorde att den vågade lita på sadeln igen.

Men en sak som jag tänkt på med denna bogfrihet är att när jag stoppat på annat sätt så reagerar hästen inte alls likadant på om sadeln åker fram (hur den ligger beror ju också på hur mycket fett/muskler hästen har över ryggen) Och på¨hur den är stoppad.
Vad jag vill säga är att det är så mycket vi _inte_ vet.

Jag känner att vi vet ganska lite om sadelinpassning. Vad jag vet så bygger sadelmakarutbidlningen på engelsk forskning på biomekanik.
På den fronten har det hänt massor och inte är england världsledande. Det är Sverige och USA

Senast ändrad av en moderator:

Travaren går med sänkt rygg.
Den skall inte upp med ryggen på samma sätt, och den skall inte swinga med ryggen heller.

Men hur obehagligt det är vet jag inte. Man har ju svanskappa inom körningen, men har man tyngre lass har man en baksele

Senast ändrad av en moderator:

En travhäst har inte en ryttre på som extra tyngd som drar i svanskappan heller...

Senast ändrad:

Fast det är ju inte så svanskappan används av majoriteten!

Varför lägga pengar på en ny sadel som passar som 8 på 10 mässiga skalan och sen lägga på ytterligare svanskappa och blivande konvalicens pengar?

Min poäng är att behöver du svanskappan så passar inte sadeln och med svanskappan kan inte hästen arbeta rätt. Därför har man inte den på dressyrtävlan, för då kan du inte få några poäng.

Men det var den korrekta användningen som sadelmakaren skrev om i Ridsport och det är den sortens användning vi diskuterar här.

Det finns vissa typer av hjälmedel som idag är godkända att använda på dressyrtävlingar för att förhindra att sadeln glider fram. Frågan är varför dessa är tilllåtna men inte svanskappan som enligt sadelmakaren är bra mycket bättre för hästen än de andra hjälpmedlen.

Det är inte alla hästar som man kan hitta en sadel som ligger på en 10:a. Vissa hästar är så pass annorlunda i sitt sadelläge att man måste nöja sig med en 8:a. Men en 8:a är fortfarande en sadel som passar men den är inte det ultimata dvs en 10:a, förstår du nu? Tänk dock på att en 8 är inte skadlig för hästen. En 8 är lika skadlig som en 10 (eller igentligen lika lite skadlig som en 10). Men det är forfarande inte det ultimata (vilket inte alltid går att få på alla hästar).

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jag ringde och frågade arrangören; Mälardalens hästavelsförening om jag verkligen var tvungen att visa min ett åring med bett i munnen.

Vid ett annat tillfälle med en annan häst - hade jag glömt tyglarna och frågade domaren på plats.....

Nej Nej och åter NEJ.

En liten tanke... det är ju bakbenens aktivitet som knuffar fram sadeln. Om svanskappan håller emot så måste de försöka knuffa igenom bossan.

Kan det vara så att kilen är boven i dramat :angel:

Jag ringde och frågade arrangören; Mälardalens hästavelsförening om jag verkligen var tvungen att visa min ett åring med bett i munnen.

Vid ett annat tillfälle med en annan häst - hade jag glömt tyglarna och frågade domaren på plats.....

Nej Nej och åter NEJ.

Jag har aldrig behövt visa ett ettårigt stoföl med träns (detta är dock i södra delarna av Sverige). Hingstar har det som sagt ibland behövts även om de är bara ett år (jag har aldrig varit med om det själv men jag har läst det i en proposition).

Med eller utan tyglar har jag inte läst om någonstans. Jag har ett showträns där det ingår ett grimskaft med tvådelat grimskaft (alltså det är som ett v längst upp och så är det en krok på varje ben av v:et som man sätter i bettringarna).

Men det kan säkert vara så att huvudlagets utforming vid premiering bestäms av den som anordnar premieringen.

Mvh

Tora

*knapplån*

Jag tror knappast att de som svanskappa förespråkare förespråkar svanskappa istället för en korrekt utprovad sadel utan när man har en så bra sadel det går att få men att man behöver lite hjälp till för att sadeln skall sitta optimalt.

Det finns ju andra hjälpmedel som är tillåtna för att hindra sadeln från att glida fram än svanskappa. Varför är dessa tillåtna men inte svanskappa.

Ja, varför är förgjord tillåtet?

Alla försäker hålla sig till ämnet hoppas jag? :D
Bra, tack.

Vad tycker ni om alla de klassiska ridskolorna, där är det obligatoriskt med svanskappa?
Många brukar tala mycket väl om dessa när det gäller inlärning och förberedelser för samling, ingen som tänker på att de har svanskappa då?

Jag tror att det är ngt gammalt skroll som följer med sen urminnes tider;)

att det bara är ponnies som ska ha svanskappa o att sadlarna förr inte passade så bra. Då skaffade man en förgjord istället.

Samma att man har kandar. Förr hade de hemskt skarpa bett o äckligt vassa stjärnsporrar. I tiden då hästen var en stridsvagn o gav ryttaren/ vagnsförararen ett stort övertag över kavallerister.

Idag är det bara i polisrytteriet som den används till detta, men med humanare hjälpmedel.
*Vandrar iväg från ämnet lite:angel:*

Jag tror att de har mycket bra förberedelser för samling, men impulsion är liksom inte deras grej..

Beror det på rasen?

svanskappan?

Inspänningstyglarna?

Jag vet inte

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 273
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur