Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Nej, jag säger inte att du är det. För jag känner inte dig och vet inte mer om dig än du sagt i tråden. Och här har du inte sagt något sådant. Däremot så har jag fått intrycket av att det förespråkas av en del andra svanskappeförespråkare. Som jag träffat och pratat med IRL.

Jag tycker inte en sadel ligger optimalt om den glider fram. En rätt tillpassad sadel ska ligga kvar på rätt plats med löst spänd gjord.

Glider sadeln så bör man se över både sadel, hur hästen rör sig/rids och hur ryttaren sitter. Inte påstå att sadeln ligger oprimalt. I så fall skulle man inte behöva någon svanskappa. En sadel ligger inte optimalt om den ser fin ut på stallgången. Den är ju till för att ridas i. Och ligger den inte bra då man rider så ligger den inte bra - punkt.

Och angående att många sadlar låg fel. Jag tror inte alls det är en slump. Det beror oftast på kunskapsbrist. Det finns jättemånga som rider runt i dåliga sadlar. Eller sadlar som eg inte är dåliga, men fel för just den hästen och ryttaren.

En sadel som vill glida fram gör ju det av en anledning. Och det skälet är ju inte att den passar optimalt i där bak där sadelläget är. Då skulle den ligga kvar där.

Många sadlar dessutom på fel ställe. Antingen för långt fram eller långt bak. Och en del har fel gjordar/drar för hårt.

En sadel som vill glida fram gör ju det av en anledning. Och det skälet är ju inte att den passar optimalt i där bak där sadelläget är. Då skulle den ligga kvar där.

Nej, där har du fel.
Det förekommer hästar som har en extriör som omöjliggör att en sadel ligger på rätt plats. Svängt bröstbenskurva som drar fram gjorden och därför även drar fram sadeln. Välvda revben som gör att sadeln kanar fram. Men eftersom du så tvärsäkert påstår motsatsen, kan du då förklara för mig hur en sadel ska vara utformad för att den i ovan givna förslag ska ligga still?
Hur får du en sadel att ligga still när det är anatomiskt omöjligt?
Hur tillverkas en sadel som ligger på plats när hästen extriört påminner om en spole, en spole som dessutom rör på sig?
Dessutom, utöver det, så förekommer det att hästar t.o.m kan ha sitt sadelläge på mindre rätt plats.

Och varför ska man visa en unghäst i grimma???:crazy:

Därför att less is more

Dagens moderna sporthästar har väldigt tunt ben i käken i lanerna.
Det lär vara två mm
Ett bett blir väldigt väldigt skarpt

Unghästar kan strutta iväg och då gör bettet dem illa.

Därför använder man ju kapson vid träning....

I det här fallet så tänkte jag mest på 1 åringar, och ev tvååringar.
Är hästen 3 eller mer så rids den och är då introducerad med bettet på ett annat sätt.
Den är också större och grövre och mer mogen för bettet.

Jag trodde först du skämta. Jag visste inte att ettåringar behövde bett :eek:

Nog talat om bett och alla försöker återgå till svanskappan :p:bow:

Anser du att svanskappan hindrar hästen eller att den kan hindra hästen?

Om du läser mitt inlägg ser du att jag inte skrivit att ALLA hästar kan hitta passande sadel. Utan de flesta.
På vissa är det en anatmisk omöjlighet, som du säger. Och är det omöjligt så är det omöjligt. Det finns väl inte så mycket att diskutera kring det. Går det inte så går det inte.
Då får man väl välja mellan pest eller kolera om man prompt måste rida på just den hästen. Så man får välja mellan svanskappa och sadel på bogarna. Inget av alternativen tilltalar mig. Sen får väl andra göra som de vill.

Så till vida att den ska göra verkan så tror jag att den hindrar. Då man måste ha den ganska rejält spänd. Sen är det ju individuellt hur mkt hästen påverkas. Det kan väl vara 0,001% sämre eller jäkligt mycket.
Men det finns väl en del som inte kräver att hästen ska gå i rätt form på rät sätt. Då kanske den stör mindre. Allt hanlar väl om hur petig man är.

Så som en av landets främsta förespråkare visade mig att den skulle spännas så påverkar den iaf definitift hästen. Det var ett jäkla tryck.

Jag tycker att det ordineras svanskappa på lite lösa boliner.
Hela sadelbranschen är skum :devil:

Hur kan man vara sadelinprovare tex med endast ett, eller ett fåtal märken. Helt vansinnigt.

Tänk dig en skobutik - med bara 3 modeller :angel:

Dessutom i min del av Sverige så är de stora sadelförsäljarna ofta sådan världmsästare.

Efter att deras babbel kostat mig 40 000 så började jag tänka själv. För mig har det funkat att lägga stoppningen annorlunda - då ligger sadeln still.
Men jag kan inte svära på att det funkar för alla - därför är jag emot förbudet.

Man kan aldrig generalisera åt något håll - och det tycker jag både PW och Svrf gör:angel:

Generaliserar gör man när man är okunnig.

Jag tror numera aldrig på en sadelmakare, inprovare. De har gjort så himla korkade saker, och framförallt så talar de inte om för sina kunder vilka möjligheter som finns.
tex en sån simpel sak som om sadeln inte passar ryttaren. Då kan du göra om sitsen väldigt enkelt - man måste inte köpa en ny sadel :angel:

Ny dag - nytt morrande :devil:

Jag håller mig nästan till ämnet Lektra :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet precis hur svårt det är att hitta sadel till knepiga hästar.

Jag åkte till en av de stora försäljarna i min del av Sverige, där jag skulle få provrida _på en gammal vall!!!!_
Den var hur knögglig som helst: hur provar man en sadel om hästen snubblar?

Jag ruttnade på säljarna. ( som var spyless på mig också :D )
Och sydde till slut om min bossa på sadeln. Jag hade tur - en av mina kompisar utbildade sig till sadelmakare, så hon kunde tala om det praktiska. Annars har jag haft mer syslöjd... än sadelmakare vad det verkar....

Förlåt Lektra men jag är så himla arg på det här.

I de tre's gäng så har vi då en som pratar bogfrihet morgon middag kväll, och en annan som säger att sadeln skall ligga mot bogen - sadeln åker ju ändå dit... Och den tredje ........
:eek:

Nu skall jag sluta - i alla fall till i morgon :o

Senast ändrad av en moderator:

Men det finns väl en del som inte kräver att hästen ska gå i rätt form på rät sätt. Då kanske den stör mindre. Allt hanlar väl om hur petig man är.

Så som en av landets främsta förespråkare visade mig att den skulle spännas så påverkar den iaf definitift hästen. Det var ett jäkla tryck.

Tror du verkligen på allvar att en svanskappa påverkar, enligt din utsago, hästen mindre om formen inte är rätt på hästen ?
Hur då?
Och ett jäkla tryck. Man kan inte spänna en svanskappa med mindre tryck eller för mycket tryck. Ska sadeln hållas tillbaka blir det det trycket som krävs för att hålla sadeln tillbaka.

En häst som har svanskappa för att sadeln annars ligger på bogbladet har en möjlighet att ta fram näsan och läggas lång och låg med en välvd rygg.

Om du rider med en sadel som ligger på bogen så kommer du aldrig ifrån att hästen måste balansera upp ryttarens vikt både med sina framben och hals. Den får svårare att länga ut sin överlinje med spänningar som följd vilket i sin tur resulterar i sänkt rygg.

Jisses vad du är grälsugen.:crazy:

Nej, den påverkar väl eg inte mindre. Men det märks väl mindre iom att hästen iaf är spänd. Försöker man jobba hästen mot avslappning så blir det ju en annan sak än om man skiter i formen totalt. Då kanske man är glad om gas, broms och styrning funkar. Och man märker då kanske inte av hur svanskappan påverkar hästen, dvs mindre störning för ryttaren. Iom att man inte har samma krav och inte märker/skiter i resten.

Jag förespråkar verkligen inte sadlar som ligger mot bogen. Jag vet inte varför du försöker föreläsa om det dåliga i det för mig? Jag är mycket medveten om det negativa i det. Men för den sakens skull så behöver jag inte tycka att svanskappor är bra. Det är två dåliga fenomen för mig.

Tycker du själv att det är snällt mot hästen att spänna fast något i en kroppsdel med så stort tryck?

KL
Jag tror att svanskappa är sista utvägen- när inget annat funkar.

har två kompisar vars hästar inte hittar en väl passande sadel.
Båda är breda(nästan fyrkantig), rak rygg o har underutvecklade mankar.

den ena sadlar om hela tiden o den andra svalde stoltheten o har nu en på sin prestigesadel- utan prestige;)

Jisses vad du är grälsugen.:crazy:

Tycker du själv att det är snällt mot hästen att spänna fast något i en kroppsdel med så stort tryck?

Ja, jag är lite ettrig idag....

Snällt med en hårt spänd sadelgjort runt bröstkorgen?

För övrigt har jag inte förordat svanskappa för nöjes skull, men bättre det än en sadel som ligger på bogen.

har två kompisar vars hästar inte hittar en väl passande sadel.
Båda är breda(nästan fyrkantig), rak rygg o har underutvecklade mankar.

Jag håller med dig där om den raka ryggen, det måste ju göra att sadeln lättare tenderar att åka fram.
Ha en bra kväll!

Men Prestige är ju en svängd smal sadel så då förstår jag att den åker fram...

*kl*

Jag tycker att det finns vissa hästar som inte är byggda för att ha en sadel på ryggen (läs: ingen häst är det men på vissa funkar det) och på dom kan man använda svanskappa. Men dessa hästar används inte i så stor utsträckning i dressyren heller eftersom de inte är byggda för det (byggda i nerförbacke). Visst det finns hästar som går bra i dressyren trots sin extriör men dessa är så få...

Jag tycker det är bättre att man inte får ha svanskappa eftersom folk då kanske tänker igenom sitt sadelval mer. Samtidigt som det gör gott till hästar som verkligen behöver det. Så jag är delad.

Nej, det är inte snällt att dra gjorden hårt. Och det gör jag inte heller, just därför. Det borde vara rätt få sadelmänniskor som förespråkar hårt dragen gjord.

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du anser det vara snällt mot hästen att spänna ngt med så hårt tryck i en av deras kroppsdelar?

Fiskar du efter vad som helst för att få gräla med någon eller? Klart det är ett diskussionsforum. Men du känns ju inte direkt mottaglig för diskussion. Det känns mer som ett föreläsande.

Ibland tycker man olika. Deal with it!

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du anser det vara snällt mot hästen att spänna ngt med så hårt tryck i en av deras kroppsdelar?

Fiskar du efter vad som helst för att få gräla med någon eller? Klart det är ett diskussionsforum. Men du känns ju inte direkt mottaglig för diskussion. Det känns mer som ett föreläsande.

Diskussion eller inte, men om jag är ettrig så verkar du av det bli grinig!

Jag tyckte jag svarade på din fråga då jag skrev om sadeln ligger... så är det bättre...
Och nej, jag ser inget osnällt med att sätta dit en svanskappa korrekt, om det skulle behövas.
Inga skador på ryggraden har kunnat påvisas av svanskappa.Håller med Sissu om de bedömningar som gjorts att den blir som en sorts massage för ryggraden.

Därför att less is more

Dagens moderna sporthästar har väldigt tunt ben i käken i lanerna.
Det lär vara två mm
Ett bett blir väldigt väldigt skarpt

Unghästar kan strutta iväg och då gör bettet dem illa.

Därför använder man ju kapson vid träning....

I det här fallet så tänkte jag mest på 1 åringar, och ev tvååringar.
Är hästen 3 eller mer så rids den och är då introducerad med bettet på ett annat sätt.
Den är också större och grövre och mer mogen för bettet.

Ja, nu håller jag med dig.. dock har jag aldrig sett en 1 åring med bett, möjligen fullbloden som rids in tidigt..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 273
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit