Jag håller med! Har också fått höra detta x antal gånger men för mig som har istället fått hoppa av I sken så blir min häst mer trygg när jag är bredvid honom och något är läskigt för då kan jag gå först och offras om plastpåsen skulle äta mig. Gör den inte det går den utmärkt att slicka på enligt min lilla kille. Varför ska man utsätta både sig själv och hästen för onödig "fara" för om hästen spänner sig så gör jag det också per automatik. Och det jag gjort är att om något varit läskigt har vi lett förbi å sen suttit upp längre bort. Sen har jag kunnat rida förbi samma läskiga ställe för nu vet han att det inte var så farligt. Men folk gör ju som de vill och de som funkar men för mig trivs jag precis som du att sitta av och stötta från marken. ❤
Jag anpassar det efter hästen, dess dagsform och situationen. Ibland sitter jag kvar och ibland hoppar jag av. Det som funkar bäst i situationen. Målet är alltid att hästen lugnt ska konstatera att det inte är farligt och gå fram och nosa på det farliga (om det är säkert och möjligt).