Övertala/övertyga

Nej, det är inte omöjligt. Jag är ensamstående förälder och bor i storstadsregion. Det går absolut att ha häst här men det bygger förstås på att föräldern också vill lägga pengar på det. Vilket alltså inte per automatik hänger ihop med den faktiska möjligheten.
Det är ju inte uteslutet att kunna få ihop det, i synnerhet inte om man har en god inkomst. Det krävs riktigt höga inkomster för att det ska vara görligt för att inte ta en god del av ekonomin även med 2 föräldrar.

Har man intresset med en hyfsad inkomst kan det fungera, men då kanske man får ge upp exempelvis pensionsspar, barnspar (lång)resor på semestern, en ny bil, familjens båt, ett bättre boende, egna rum för barnen, andra barns intressen mm. Det krävs ett stort intresse (och hyfsat med pengar) eller en stor plånbok helt enkelt.

Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet hur man övertalar sina föräldrar? Steg för steg vill jag ha instruktioner. Det jag har gjort hittills är att göra en Google presentation osv men har ej hjälpt. Så någon kanske ha knep som vill dela med sig sitt/sina knep till mig. Hjäääälllppp!!!! Säger jag bara.

MVH Alicia
Börja med att bli medryttare.
Ett bra sätt att ha häst utan äga en

Det är ju inte uteslutet att kunna få ihop det, i synnerhet inte om man har en god inkomst. Det krävs riktigt höga inkomster för att det ska vara görligt för att inte ta en god del av ekonomin även med 2 föräldrar.

Har man intresset med en hyfsad inkomst kan det fungera, men då kanske man får ge upp exempelvis pensionsspar, barnspar (lång)resor på semestern, en ny bil, familjens båt, ett bättre boende, egna rum för barnen, andra barns intressen mm. Det krävs ett stort intresse (och hyfsat med pengar) eller en stor plånbok helt enkelt.

Alldeles korrekt. Det jag protesterade mot var påståendet att det är omöjligt. Det är det nämligen inte.
Det utan att försaka något av det du drar upp med undantag för båt, som jag inte vill ha, och andra barn, eftersom jag inte vill ha fler barn. Bilen är iofs inte ny heller men jag har bil.

Vad som är en god inkomst kan givetvis också diskuteras men det hör inte till den här tråden.

Steg ett här är att fråga varför du inte kan få en häst.

Är det pengar så är det som många säger inte förhandlingsbart. Jag är själv vuxen utan barn med goda inkomster men kan inte skaffa häst pga de senaste årens ekonomiska utveckling om jag inte vill riskera att krascha min privatekonomi och ha konstant ångest för att få ihop det. Grundläggande saker som boende, mat och kläder har blivit mycket dyrare de senaste åren. Samtidigt har kostnaden för att ha häst nästan fördubblats sedan jag hade häst senast för tio år sedan.

Är det att dina föräldrar känner att de inte klarar av ansvaret pga att häst är mycket ansvar och även om du sköter det dagliga som mockning, borstning och ridning så står de med att se till att hästen får veterinärvård, kontakten med hovslagaren etc då kan du kanske få en häst om några år när du kan ta större delen av det ansvaret också. Och när du och eventuella syskon är äldre så de kan ha den energin för att orka. Det är tufft att vara vuxen ibland också med alldeles för mycket ansvar så inte heller här är det förhandlingsbart.

Är det att de är oroliga för att skolan ska bli lidande eller att du ska ledsna. Fråga dem vad du skulle kunna göra för att övertyga dem om att du skulle klara det. Bli skötare på ridskolan och/eller skaffa medryttarhäst kan hjälpa här. Om du redan har det så kan du föreslå att du kanske kan få en foderhäst till hösten så kan ni testa och se hur det går.

Alldeles korrekt. Det jag protesterade mot var påståendet att det är omöjligt. Det är det nämligen inte.
Det utan att försaka något av det du drar upp med undantag för båt, som jag inte vill ha, och andra barn, eftersom jag inte vill ha fler barn. Bilen är iofs inte ny heller men jag har bil.

Vad som är en god inkomst kan givetvis också diskuteras men det hör inte till den här tråden.
Jag tycker det är omöjligt sålänge föräldrarna varken vill eller har råd, var det jag menade :)

Det beror ju på inkomsten om man försakar något och på perspektivet. Du kanske inte tycker du försakar något medans en familj på 4 behöver göra det och den som har exakt samma förutsättningar som du anser de behöver försaka massor för hen har andra intressen. Kanske en sommarstuga eller ett finare hus eller årliga besök till familjen på en annan kontinent. TS familj har troligen inget större häst intresse, de kanske spelar golf, seglar eller gillar statusprylar eller så kanske de har en massa barn eller låga inkomster. Om de har gott om pengar (alltså en 10-15.000+) bara till övers var månad när massiva sparmål är mötta och alla räkningar betalda, men det är få som är i den situationen. I så fall kanske det går att övertala dem, men då behöver folk mer info för att ens kunna gissa om övertalningsstrategier.

Vi har alla olika förutsättningar.

Det beror ju på inkomsten om man försakar något och på perspektivet. Du kanske inte tycker du försakar något medans en familj på 4 behöver göra det och den som har exakt samma förutsättningar som du anser de behöver försaka massor för hen har andra intressen. Kanske en sommarstuga eller ett finare hus eller årliga besök till familjen på en annan kontinent. TS familj har troligen inget större häst intresse, de kanske spelar golf, seglar eller gillar statusprylar eller så kanske de har en massa barn eller låga inkomster. Om de har gott om pengar (alltså en 10-15.000+) bara till övers var månad när massiva sparmål är mötta och alla räkningar betalda, men det är få som är i den situationen. I så fall kanske det går att övertala dem, men då behöver folk mer info för att ens kunna gissa om övertalningsstrategier.

Vi har alla olika förutsättningar.

Nu är vi där igen. Det enda jag protesterade mot var påståendet att det ekonomiskt är omöjligt. Det är det inte.
Intresse och val är något annat.

Min mamma sade alltid att när vi hade tid, plats och pengar, så skulle jag kunna få en häst.
Det hände inte medan jag var barn utan först när jag blev vuxen.
Hon gillade också hästar och red en del både som barn och vuxen.

Nu så skulle jag säga att det för mig främst handlar om ansvar och kunskap.
Barnen är stora men det kommer ju barnbarn.
Och till dem så skulle jag säga att de måste kunna tillräckligt och sedan göra jobbet med att ta hand om hästen.
Plats och pengar kan jag ställa upp med men de måste ha tiden och kunskapen.

Skillnaden nuförtiden är också att föräldrar måste i de flesta stall vara med sitt omyndiga barn när det är i stallet eller åtminstone en bit upp i åldern. Så var det inte när vi var små.
Några av oss barn var ca 8 år gamla och lämnades i stallet eller tog sig dit själva (cykel, buss, gå) och var medryttare och/eller hade egen häst. Vi själva mockade, fixade mat och hjälpte till.

Detta på både gott och ont, såklart.

Har dina föräldrar tid att vara i stallet 1-3 timmar varje dag om du har egen häst? Detta utöver deras troliga heltidsjobb. Är du medryttare är det åtminstone "bara" 1-3 gånger i veckan men med egen häst pratar vi 7 dagar i veckan.

Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet hur man övertalar sina föräldrar? Steg för steg vill jag ha instruktioner. Det jag har gjort hittills är att göra en Google presentation osv men har ej hjälpt. Så någon kanske ha knep som vill dela med sig sitt/sina knep till mig. Hjäääälllppp!!!! Säger jag bara.

MVH Alicia
Hur gammal är du? Att döma av ditt användarnamn är du född 2010, stämmer det? I så fall så blir du 15 i år, kanske har eller kommer att få moppe/mopedbil och kan därmed förflytta dig någorlunda självständigt, till exempel till stallet. Då bör det inte vara omöjligt för dig att kanske hitta en medryttarhäst att rida 2-3 dagar i veckan. Att själv leta reda på en sådan häst, komma överens med hästens ägare och sedan under en längre tid göra "din grej" med hästen tror jag är den bästa "övertalningen" du kan göra för att få dina föräldrar att se att du menar allvar med vad du vill och att du har kunskapen och viljestyrkan att genomföra det du bestämt dig för!

Sen är det ju ett stort ekonomiskt åtagande att äga en häst och det är inte säkert att dina föräldrar har möjlighet till det - och det är ju bara som det är, inget att göra något åt. En medryttarhäst kan kanske vara en rimlig kompromiss? Ansvaret som faller på dig (och i förlängningen dina föräldrar) blir ju då betydligt mindre!

Försök satsa på att skaffa en medryttarhäst eller sköthäst istället. Kanske en häst på halvfoder. Spara pengar, visa dem i handling att du är ansvarstagande och motiverad. Men en medryttarhäst som du sköter väl och tar mer o mer ansvar för är en väldigt bra början både för dig, dina föräldrar och din framtida häst.

Jag håller med många. Men jag ska formulera mig snällt, för jag förstår att du gärna vill ha en häst. Det bästa du kan göra är att se på det positivt att du kanske kan få möjligheten nu att testa olika hästar och sådär.

Om dina föräldrar tycker att det är dyrt kanske du kan kolla efter medryttarhäst/foderhäst. Man kan hyra sommarhäst också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 120
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 868
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 072
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka