Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

:rofl: Jag är lite trött idag. Så jag lägger ner det här. Vi kommer ingen vart iaf.

Hur kan man vara sadelinprovare tex med endast ett, eller ett fåtal märken. Helt vansinnigt.

Tänk dig en skobutik - med bara 3 modeller :angel:

:bow:Jag är nog en utav de frälsta när det gäller just det :love:

Men dock finns det ju vissa faktorer som försvårar hela sk*ten. Exempelvis Wintec och Bates sadlar som bara får säljas i en riktig ridsportbutik och inte en sadelutprovare med endast sadelverksamhet. Så det är ju inte bara sadelutprovarnas fel...

Men eftersom sadeldjungeln är såpass stor så kan det inte vara så svårt att hitta ett träd:cool:

Men Prestige är ju en svängd smal sadel så då förstår jag att den åker fram...

Ja svängd är den ju.

Det är sådan här absurda grejjer som sker.

Till mitt halvblod krängdes det till mig just en prestige med smal bom.

Näe detta funkar inte sa jag och kom tillbaks. Då kom jag hem med en rak bom och Viiid. Från samma ställe. Efter två månader....

Till hästen som hade en FÖR böjd rygg för en apaloosa - såldes en rak bom

tokstollar :devil:

Senast ändrad av en moderator:

lektra;9550364Men dock finns det ju vissa faktorer som försvårar hela sk*ten. Exempelvis Wintec och Bates sadlar som bara får säljas i en [I skrev:
riktig ridsportbutik[/I] och inte en sadelutprovare med endast sadelverksamhet. Så det är ju inte bara sadelutprovarnas fel...

Fast de som arbetar i riktiga ridsportbutiker har egna sadelutprovare som många gånger gått utbildning för samma lärare som de som har enbart sadelverksamhet. Det/ de är varken bättre eller sämre på det sättet.

:bow:Jag är nog en utav de frälsta när det gäller just det :love:

Men dock finns det ju vissa faktorer som försvårar hela sk*ten. Exempelvis Wintec och Bates sadlar som bara får säljas i en riktig ridsportbutik och inte en sadelutprovare med endast sadelverksamhet. Så det är ju inte bara sadelutprovarnas fel...

Men eftersom sadeldjungeln är såpass stor så kan det inte vara så svårt att hitta ett träd:cool:

Nu förstod jag inte så mycket :confused:

Är du såld på ett märke?

Det är jag också - men det innebär inte att det går till alla hästar och där är ju den jag syftar på reko. H*n kränger ju inte på det som inte passar ( som måånga gör)
MEN vad lär h*n sig själv :angel:

Hur utveckals man då.

Det är ju i prövandet av olika lösningar som man lär sig nåt.

Jag skulle inte kunna något om jag inte gjort dessa felköp och varit tvungen att lösa det

Om du skall visa hästen så måste du ha bett.
De visas sällan som åringar, sällan som 2-åringar heller.
Fölvisning eller 3-årstest/ premiering är det normala.

2-årshingstar är inte att rekommendera att handskas med på främmande platser tillsammans med många andra hästar i grimma eller kapson-Kaos.

mm precis, är ju för smal på min häst som inte ens är nära att vara fyrkantig över ryggen....

är övertygad om att tex en albion xwide skulle ligga still på den hästen, om den är rak. det finns ju breda sadlar, särskilt raka breda sadlar. man måste bara leta lite och inte ge sig till tåls med en svanskappa...

*kl*

har svanskappa på min dam för att förhindra att sadeln åker fram. Hon har mkt manke, men när sadeln kommer dit ligger den för långt fram, och problemet har väl varit att hon haft dåligt med muskler vid sadelläget..

OCH hon har byggt fina rygg och rumpmuskler med en sadel ni förmodligen skulle döma ut och svanskappa. (Dock ska den ju vara spänd så den inte glappar!) Jag tog bort svanskappan för jag tyckte hon lyfte så på svansen. Men utan lyfte hon lika mycket på svansen så det hade inte med saken att göra.

Jag tror alltså inte att svanskappan hindrar något.

Pratade med en kunnig förut, då vi hade förgjord efter inrådan av vår tränare. Men han menade att förgjorden ligger ju också och ger ett tryck långt fram och hindrar bogpartiet, och sade att svanskappa var det vi skulle ha. (Han är mkt mkt duktig inom detta, påläst.)

Nu är ju inte vår dam någon som går höga klasser, dock tror jag hon skulle kunnat komma ganska långt om hon blivit rättriden från början.

är övertygad om att tex en albion xwide skulle ligga still på den hästen, om den är rak. det finns ju breda sadlar, särskilt raka breda sadlar. man måste bara leta lite och inte ge sig till tåls med en svanskappa...

Fast jag undrar vad du menar med att xwide kommer att ligga bra?

eh? albion är betydligt rymligare än prestige i sina stl, och är dessutom raka i bommen. en rak häst ska då inte ha prestige!

sen var det bara ett e x e m p e l ....

Ja jag har då inte varit ensam då jag visat mina hästar.

Det är ett rätt bra "mål" att jobba mot och dessutom bra miljöträning

Sedan är ju rosetterna snygga :D

Senast ändrad av en moderator:

menar du att den inte är gjord för en bred manke???
Och för nära mellan bossorna?

För själva vidden går ju att få hur vid som helst?

Jag ser ingen anledning till ett förbud. Hade det varit tillåtet hade även hästägare vars storhästar inte har ett perfekt sedelläge kunnat tävla dressyr...
Jag håller med om att "att fästa sadeln i svensen " kanske inte är det skönaste för hästen, men jämför det med att ha sadeln ständigt klämmandes på skulderbladen...

KL

Letade efter länken med unghästautkionen för att illustera varför jag inte tyckte svanskappa var så optimalt. Men den är borta :crazy:

Man såg ganska tydligt hur en bra ryggswing ser ut på dessa videos. Hur lätt kan en häst swinga med svanskappa :crazy:

Men håller med om pest eller kolera

Självklart skall svanskappa tillåtas för de hästar som funkar med det. Har på ridskolan en halvblodshäst som det absolut bara inte finns nån sadel på som ligger, den har svanskappa och en gammal Stübben och har haft det i många år, funkar utmärkt. Har varit med óm andra hästar som blir galna av svanskappa så nog säger de ifrån alltid om de tycker det är obehagligt.

Sen skulle vara spännande att se nån häst som har ryggswing när sadeln åker fram och klämmer....:angel:

Sen med risk att bli lynchad.... finns det nån häst som Prestige / Appaloosa passar på ;) jag har då aldrig sett nån (däremot har jag sett massor som de ligger högt och långt fram på)

Det kan ju inte vara fel att tillåta svanskappa. Man är ju ändå i fritt val om man som enskild person vill använda den eller inte.Det är väl ingen som tar på en sådan för nöjes skull, om man nu har en sadel som ligger på rätt ställe och utöver det passar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 273
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit