Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

nä det gör den då inte. jag har en 37'a och den är iaf för trång för min häst. det GÅR att töja till 38 men det är svårt och rekommenderas ej, och det är såpass lite skillnad att det knapt är nån ide att försöka.

den ligger runt 100 grader.

mellan bossorna är det jättebrett, även i smala vidder så är inte det som är poängen. det är bomvinkeln som är för smal!

Nej, nej. Jag menar att Bates och wintec endast får säljas i en så kallad "riktig ridsportbutik". Alltså:

X som är sadelutprovare har haft en ridsportbutik som blivit godkännd av riktig ridsportbutik (three horses) Nu har X lämnat över verksamheten men fortsatt med sin sadelverksamhet, X startade butik mad sadlar hemma. Men eftersom X endast säljar sadlar, så får inte X längre sälja Bates och Wintec även om de såldes väääldigt bra när hon hade en "riktig ridsportbutik"

Riktig ridsportbutik är som en utmärkelse precis som när en ridskola får ridsportförbundets kvalitetsmärke. Men då måste man sälja en viss sorts prylar av vissa märken.

Jag menar att många gillar dessa sadlar, plus att de ofta ligger bra på hästarna. Men X som är en duktig sadelutprovare inte får sälja dem. Det är dåligt, om man tänker ur hästarnas synvinkel.

*KL*
Å´så lägger jag mig i igen.... :devil:
Om man inte har ekonomi för att köpa en sadel för 20-30 000 kronor... ska man inte ha möjlighet att tävla då?
Kanske finns det en fin unhäst eller -ponny som går riktigt bra men ägaren inte har råd att investera en eller två eller tre månadslöner i en specialsydd sadel....? Vad göra då?
Eller om man är mamma till liten hästintresserad dotter med goda anlag men utan solid ekonomi....? Det finns en uppsjö sadlar men få som passar små ponnier och små ryttare...
Är hästsporten en "rikemanssport"?
Vill vi att det ska vara en sport för välbärgade eller en sport för alla?!?

*KL*
Å´så lägger jag mig i igen.... :devil:
Om man inte har ekonomi för att köpa en sadel för 20-30 000 kronor... ska man inte ha möjlighet att tävla då?

En eloge för din kritik!
Kan tilläga att jag måttat och köpt en sadel till min lilla, svåra häst för just 30.000 kr. Jag vill så gärna ha något som både låg bra på henne och gav henne bogfrihet. Jag kunde inte tänka mig någon annan lösning-DÅ.
Nu, med min bittra eftersmak av denna sadelaffär fortfarande i färskt minne, och tre duktiga sadelmakare senare, har jag förstått, blivit visad, övertygad,upplärd att vissa hästar inte kan ha en bra passande sadel utan att den åker fram p.g.a. extriöra oförutsättningar.
Man kan rida med svanskappa i ett år, i två år, och har man sedan tur, kanske i kombination med bra ridning, kan man få till ett sadelläge där sadeln senare ligger still och då slippa svanskappan.

kl* Bra sadelläge är lika viktigt som övrig exteriör, har man tänkt sig en dressyrhäst kanske det är läge att även kolla av denna del vid hästköpet.

Jo så tycker jag också lite, iaf om det ska vara en ren tävlingshäst. Detta mest på grund av att jag har så stora problem med min egen, på henne har de löst allt genom svanskappa...

Samtidigt så ska man kunna köpa sin "drömhäst" som tyvärr har kasst sadelläge och då kunna använda svanskappa. Men det viktigaste är nog att man försöker innan man väljer svanskappan.
Tror ni att något kan ligga still på denna ryggen? (OBS extrembild...) Jag kommer nog behöva svanskappa även om jag hittar rätt (iaf under vissa perioder..)

*KL*

Jag hoppas verkligen att förbudet kommer att kvarstå.

Om det är tillåtet inom hoppning och på ponny så hoppas jag verkligen att det snart blir ett förbud där oxå!

Jag hade gärna tittat på din bild, men fick inte fram den, vore roligt att jämföra med min egen.

Det är något knas med din länk tror jag. :(

Japp (och menar du sadeln är jag väl medveten om den..)

Edit: För att inte kapa hela tråden kanske du kan skriva PM?

Senast ändrad:

Jag trodde först du skämta. Jag visste inte att ettåringar behövde bett :eek:

När man visar halvblod på premieringar så behöver oftast inte ettåriga och yngre hästar ha bett i munnen. När hästen är två år och äldre så är det dock oftast obligatoriskt med bett i munnen.

Hur det är med andra raser vet jag inte.

Mvh

Tora

Jag tycker att det ordineras svanskappa på lite lösa boliner.
Hela sadelbranschen är skum :devil:

Hur kan man vara sadelinprovare tex med endast ett, eller ett fåtal märken. Helt vansinnigt.

Tänk dig en skobutik - med bara 3 modeller :angel:

Det kan ju vara så att när man har hållit på i många år så har man lärt sig vilka märken som har det största sortimentet som passar flest hästar. Man har säkert även lärt sig vilka sadlar som är prisvärda. Alla sadlar för 25 000 är inte värda 25 000 och alla sadlar för "bara" 15 000 är inte skitsadlar.

Mvh

Tora

*knapplån*

Jag tror knappast att de som svanskappa förespråkare förespråkar svanskappa istället för en korrekt utprovad sadel utan när man har en så bra sadel det går att få men att man behöver lite hjälp till för att sadeln skall sitta optimalt.

Det finns ju andra hjälpmedel som är tillåtna för att hindra sadeln från att glida fram än svanskappa. Varför är dessa tillåtna men inte svanskappa?

Skall det vara så att i dressyren så måste hästen klara sig helt utan några hjälpmedel så borde all hjälp med att få sadel att sitta korrekt, med undantag för sadelgjorden, vara förbjuden.

Mvh

Tora

Alla som läser på lite om hästens muskulatur och rörelsemönster borde förstå varför svankappa inte bör användas...

Vet du nåt som inte vi vanliga dödliga vet :eek: ???

Eller är det så att du vill att alla russ, shettisar odyl bör utrotas :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man... 2
Svar
36
· Visningar
4 290
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 100
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
684
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka