Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Ja, förmodligen uttalar sig många om saker de inte har hel koll på. Det vore väl ingen chock direkt. Jag tycker heller inte att man sågar en ryttare totalt bara för att man påpekar ett fel den gjort. Det är ju helheten som gör en stor ryttare. Vi andra kanske blir bra på en del saker. Men en riktigt bra ryttare fixar många fler saker.m Och det finns många saker här i världen som man inte riktigt kan förstå fullt och fast förräns man själv varit där. Oftast sånna saker som har med känslor att göra. Och ridning hadlar ju en del om känsla.

Det finns dock säkerligen en hel del som gör bättre piaff än på bilden i senaste sågningen. Dessutom sågades ju just ögonblicksbilden. Och inte hela ryttarens ridning eller kunnande. Säkerligen hade ryttaren själv valt en annan bild. Eller satt annan rubrik. Han kan nog prestera mkt bättre än så.
Det tycker jag säger sig självt.

Nu vet jag inte vilken tråd du menar, har nog inte läst den (eller så har jag läst den men inte lagt den på minnet) men sågandet av elitryttarna är ju ganska så återkommande i alla trådar som handlar om hur eliten rider.

Mvh

Tora

Man behöver inte rida dressyr för att kunna hitta en sadel som passar. Det är en fråga om att lära sig att se och få en känsla för vilken sadel som passar.

JO det beöver man, man behöver vara insatt i alla kvaliteter som kommer efter lång och låg, och hurman tar sig dit.

Man måste veta vad som får hästen att grundspännapilbågen, man måste veta vad som får hästen att komma upp ur manken, och sedan arbeta över ryggen.

Under alla dessa moment så ändras hästen form rejält ifrån hur den ser ut i stallgången.

Titta på denna överlinje...

jfrElin.jpg

Denna ryggvälvning startar bakifrån med bäckenet som lyfter kota för kota framåt ända upp i öronen.

En bra sadelinpassare måste veta hur man får igång det här. Den måste ha erfarenhet av vad som i sadeln kan hindra. För Gud vet att sadlarna hindrar detta - om hästen inte får bära där den är stark.

Och det största hindret för detta sitter deffinitivt inte i bogfriheten

Ett fenomen som jag tyvärr har lagt märke till bland människor som är riktigt duktiga på något är att de förlorar en viss ödmjukhet till att det kan finnas saker som de inte kan eller att de faktiskt kanske saknar kunskap för att lösa ett problem på bästa sätt.

Just det gäller väl svanskappe förespråkaren.

jag är inte emot svanskappan - som jag skrivit hundra gånger ibland får man välja mellan pest eller kolera.

MEN att den förspråkas av ngn som inte ser de mest elementära samband....

Ovanstående skapas av ländfrihet, och inte den ländfrihet som sadelinpassare pratar om = att sadeln inte får belasta balkom 18:e revbenet - utan sadeln måste också ge "swingfrihet"

The hindleg must be able to swing throgh.....

Det är det man ser på bilden - vad som sker i ryggen när bak_delen_ kommer på plats.

När den släpps på plats.

Skulle man starta ett korståg så skulle man starta ett korståg mot de d:a kilbossorna :devil:

En del har ju tom en stor knöl som effektivt hindrar detta

Eftersom länken till unghästarna inte finns kvar - kolla denna.
Inte samma fantastiska gång - men MED ryggverksamhet

lite dålig kvalitet...

Om man aldrig har suttit på en häst som swingar med ryggen då är det svårt att se om sadeln hindrar.........

Senast ändrad av en moderator:

JO det beöver man, man behöver vara insatt i alla kvaliteter som kommer efter lång och låg, och hurman tar sig dit.

Man måste veta vad som får hästen att grundspännapilbågen, man måste veta vad som får hästen att komma upp ur manken, och sedan arbeta över ryggen.

Under alla dessa moment så ändras hästen form rejält ifrån hur den ser ut i stallgången.

Fast det håller jag inte med om. Däremot är det viktigt att man kan vad som händer med hästen men man behöver inte kunna rida själv. Att ha öga för vilken sadel som passar hästen kan man ha även utan att rida svår dressyr själv.

Sen är det så att en riktigt duktig sadelutprovare behöver inte lång tid på sig för att se vilka sadlar som kan passa. Många gånger räcker det faktiskt bara att se hästen i stallgången för att kunna avgöra vilken sadel som har största möjlighet att passa. Men när det kommer till finliret så brukar man behöva rida eller se hur hästen rör sig med sadeln.

Jag har sett sadelutprovare som gör så att de tar 15 sadlar och provar på hästen och väljer sedan den som passar bäst. Men jag har också sett sadelutprovare som tittar på hästen i några minuter kanske ser den skritta lite fram och tillbaka på gårdsplan. Frågar lite vilken typ av hagar hästen går i och om den varit skadad och hur mycket/lite den är riden. Efter det så går de till bilen och plockar fram två sadlar som man provar ut mer ordentligt.

Många skulle säga att den första sadelutprovaren är mer kunning och seriös. Jag säger däremot att den sistnämnda är duktigare för han/hon kan avgöra bara av hur hästen är musklad/inte är musklad vad för typ av sadel som har största möjlighet att ligga optimalt utan att behöva prova 15 olika sadlar.

Jag har varit med om sadelutprovare som provar ut sadlar på hästar som de vet har problem med ryggen och där ägaren lovar att åka till veterinären redan dagen därpå. Men jag har också varit med om sadelutprovare som avvisar kunder för att han ser bara på några korta minuter att denna hästen har problem med ryggen. Ägaren är dock välkommen tillbaka till sadelutprovaren när hästen är utredd av veterinär och frisk för innan dess är det ingen idé att ens försöka prova ut en sadel.(sadelutprovaren "tackade nej" till en summa på mellan 30 000 - 50 000 då hästägaren ville ha två sadlar).

Mvh

Tora

Oj! finns det såna sadelutprovare....
Den "yrkeskategorin" ligger annars itopp på min lista över oseriösa pengakrämare, tätt följd av foderförsäljare, endast slagna av hemeopater och andra kvackare.
Ärligt talat har jag ALDRIG varit med om nån som fått hjälp av en sadelutprovare (men många har blivit fattigare) och då har jag 30 års erfarenhet som intruktör (och väldigt många av mina kolleger med erfarenhet säger samma sak)
Hur som helst, var och en blir salig på sin tro. Tycker man att man inte skall rida på hästar som inte har bra sadelläge istället för att använda sig av hjälpmedel.... ja då tycker man det. Jag tycker att man ger hästen en chans istället för att "kasta ut barnet med badvattnet". Det finns många fantastiskt fina individer med goda egenskaper som kompenserar ett dåligt sadelläge

Att bli sadelutprovare är en kort och snabb utbildning på ett par dagar som inte innefattar nånting om hästens anatomi, muskulatur och rörelsemönster...
Dessutom så är många såna här utbildningar styrda av vissa märken.

Bättre med en riktigt utbildad som tex massör eller ET går denna utbildning och sen provar ut...

Nu lämnade vi ämnet igen, men jag kan ta smällen ;)

Envar blir salig på sin tro som redan sagts

Men ditt svar låter lite för likt att ta ut en magiker.

Den "yrkeskategorin" ligger annars itopp på min lista över oseriösa pengakrämare, tätt följd av foderförsäljare, endast slagna av homeopater och andra kvackare.
Ärligt talat har jag ALDRIG varit med om nån som fått hjälp av en sadelutprovare (men många har blivit fattigare) och då har jag 30 års erfarenhet som intruktör (och väldigt många av mina kolleger med erfarenhet säger samma sak)

Ja och här är en till. Det är ytterst sällan som hästar har sadlar som de kan röra sig i.

Om man vill skydda hästarna mot lidande så måste det hända ngt angående det. Jag vet att PW har försökt, men jag tror inte det blev bättre

En travhäst har inte en ryttre på som extra tyngd som drar i svanskappan heller...

fast checken som ligger i munnen är ju länkad med ryckstycket. så när hästen drar ned huvudet så är det ju rygstycket som håller emot. så dom håller uppe sitt huvud med svansen!!

Har du en sadel som åker fram så att du behöver en svanskappa så har du fel sadel, så är det bara. Kan tyckas som en billig och bra lösning men en svanskappa men jag lovar att det inteblir lönsamt i längden. Allra minst för hästen, oavsett ras!

Där har du fel. Det finns hästar som är extrört byggda så en sadel omöjligt kan ligga still. Svängd bröstbenskurva som drar fram gjorden och därmed sadeln, välvda runda revben som bidrar till att sadeln inte får fäste i sadelläget, rak rygg.

Är svanskappan korrekt ditsatt med rätt vinkel brukar det fungera.

Jag har svanskappa. Ville inte alls, utan har verkligen försökt få passande sadel och det har kostat mig stora pengar, senaste sadeln gick loss på 30.000 kr och åker fram.
Tala om för mig hur en sadel ska vara utformad för att passa en ovan häst optimalt utan att åka fram?

Sedan är det också så att bar för en ryttare väljer ingen svanskappa så betyder det faktisky inte alls att sadeln passar.

Och den "hjälptygeln" vågar jag inte ens börja diskutera här!

Checket är ju inte riktigt ett hjälpmedel för att hästen ska bära upp huvudets tyngd med svansen, eller hur?

Senast ändrad:

Och här måste jag oxå hålla med.

Ta tex en väldigt överbyggd häst med dåligt sadelläge som en ryttare anser att det är omöjligt att hitta utrustning till. Ryttaren väljer då det alternativ som den tror är minst ond och skadande av två onda ting....

Bör man egentligen rida på denna häst?
OM det leder till ev smärta?

Menar du med detta inlägg att hästar som behöver svanskappa inte ska ridas?

Jag menar att det finns hästar som är mindre lämpliga för ridning pga sin kroppsbyggnad ja.

Ditt sista uttalande om att att en sadel skulle passa för att man inte har en svanskappa på vet jag inte varför du skriver till mig...

Fast det är ju inte så svanskappan används av majoriteten!

Varför lägga pengar på en ny sadel som passar som 8 på 10 mässiga skalan och sen lägga på ytterligare svanskappa och blivande konvalicens pengar?

Min poäng är att behöver du svanskappan så passar inte sadeln och med svanskappan kan inte hästen arbeta rätt. Därför har man inte den på dressyrtävlan, för då kan du inte få några poäng.

Du ska veta det om passande sadlar att det är långt lättare att få en sadel ligga still om den inte är optimal för en svanskappehäst med de extriöra oförutsättningaar jag beskrev. Inte särskilt svårt faktiskt, men inte heller särskilt bra.

Jag kan lova dig att om jag skulle dressyrtävla min svanskappehäst så skulle hon få bra poäng.

Ja tyvärr får vi ju inte veta det än då det finns rekomendationer att ryttare över vissa kg inte rekomenderas att rida med svanskappa i dagsläget på tävling!
Jag förstår inte att det alltid är så lätt för vissa att ta åt sig personligen...

Och du, det är säker mkt jag ska veta :D

Jag menar att det finns hästar som är mindre lämpliga för ridning pga sin kroppsbyggnad ja.

Ditt sista uttalande om att att en sadel skulle passa för att man inte har en svanskappa på vet jag inte varför du skriver till mig...

Kan du vara vänlig och svara på min fråga:- Hur ska en sadel vara utformad för att passa en häst som extriört är byggd som ovan beskrivits?

Den "yrkeskategorin" ligger annars itopp på min lista över oseriösa pengakrämare, tätt följd av foderförsäljare, endast slagna av hemeopater och andra kvackare.
Hur som helst, var och en blir salig på sin tro. Tycker man att man inte skall rida på hästar som inte har bra sadelläge istället för att använda sig av hjälpmedel.... ja då tycker man det. Jag tycker att man ger hästen en chans istället för att "kasta ut barnet med badvattnet". Det finns många fantastiskt fina individer med goda egenskaper som kompenserar ett dåligt sadelläge

Det finns hur många som helst som kallar sig sadelutprovare här i Sverige. Problemet är att det är ingen skyddad titel som tex läkare (samma problem finns med tex hovslagare). I princip varenda hästbutik i hela Sverige har en sadelutprovare. Många utav dessa har bara gått en utbildning på några veckor och ofta hos en sadelmärkes försäljare. De som är riktigt, riktigt duktiga är bara en handfull. Klart att det då är svårt att hitta just den där som är så duktig.

Sen återigen det uttalandet om att man skall ha svanskappa rör de hästar där man hittat en sadel som är en 8 på en 10 gradig skala där allt över 8 är bra passform och skadar inte hästen på något sätt. Problemet är bara att för just den hästen så går det inte att komma upp till skala 9 eller 10. Men med en svanskappa så kommer man upp till skala 9 eller till och med 10.

Det är alltså inte frågan om att rida en häst som inte är byggd för att ridas utan det är frågan om optimering.

Mvh

Tora

Sadlar provas inte ut över internet, även om många verkar tro det. JAG tycker att det är vansinnigt att prova ut sadlar på bild och beskrivning i text.

Det finns kanske en sadel till varje häst, det går att måtta upp så mkt idag.

Jag anser att svanskappan inte ska godkännas för tävlande i dressyr.

Jag tycker inte att svanskappan är en bra lösning till en sadel som inte ligger stilla.

Jag anser att svanskappan kan orsaka hästen skada och lidande, precis som den fel anpassade sadeln som inte ligger stilla gör. Svanskappan är ingen lösning på detta problem.

Jag anser att det finns hästar med en exteriör som inte lämpar sig för ridning....

Senast ändrad:

Som sagt envar blir salig på sin tro.

Jag förstår inte ens vad du menar att en sadel kan passa som en siffra.

Antingen hindrar den hästen att röra sig naturlig - eller inte.

Antingen passar den eller inte.

KL

En "magi" som är känt att användas är att ha en en krona instucken mellan fingrarna och strycka hästen över ryggen.
När hästen då sänker ryggen - sägs den ha ont.:angel:
så kan man kränga en sadel till

i själva verket är det tvärtom - om hästen inte sänker ryggen - har den ont.

men allt kan marknadsföras lätt; till de som behöver tro på magi

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 273
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit