Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Jag tror att det oftast är ryttarna som propsar på att ha en dressyrsadel.
Få "riktiga" dr. ryttare rider ut idag.
Det är skillnad på de som rider hingstar o så till bruksproven.

Briar fick både hoppa o galoppera fort som unghäst, då inte i dressyrsadel.:banana:
Vad jag vet så galopperar han hästarna på sin galoppbana än idag- för att få en bättre o gymnasticerad galopp.

Han håller ju bevisligen oxå.

Vet att Tinne lejde en ryttare som galopperade hästarna på fälten- även Carex.

Ja det kan säkert vara så att vissa ryttare envisas men i detta fallet så frågade hon faktiskt vad hon skulle välja för slags sadel.

Nej det ligger nog mycket annat bakom Tinnes och Jans framgång gång efter gång än bara tur.

Mvh

Tora

skulle va intressant att se en bild på din häst så man vet hur en dressyrhäst med helt omöjligt sadelläge ser ut....

Så har iallafall inte jag gjort, utan har bytt när hästen har växt klart o är ganska välmusklad.
Menar du att en 3-4åring ska gå med samma sadel sen som vuxen?
Manken o bogen är ju kroppsdelar som utvecklar sig länge- de breddar sig långt efter att de vuxit klart på höjden.

Jag håller med dig :)

Det händer så mycket särskilt i början.

Alla har sagt till mig att det är omöjligt att förutse vad som skall hända sedan. PÅ unghästar beror det ju på hur de utveckals skelttmässigt.

Och hur de rids. Jag gissar att Galoperna sätter muskle på ett sätt som det inte skulle gjort annars

Senast ändrad av en moderator:

skulle va intressant att se en bild på din häst så man vet hur en dressyrhäst med helt omöjligt sadelläge ser ut....

Jag förstår det, och faktum är att jag har en del kort, men jag tror inte att alla visar det man vill se, ex detaljkort på bröstbenskurvan och revbenen.
Jag har mest tagit kort till arn, och då är det med den felaktiga sadeln på ryggen, bara några enstaka kort utan.
Men om jag hinner, herregud, jag har inte tagit fram adventsstaken än, ska jag kolla lite, kan ju maila om du vill.

jag bara undrar hur du resonerar

Om du undrar hur det här kan hänga ihop med min hästs dåliga galopp och det jag skrev " kommer få bra poäng på tävling" så är det så att i bedömningspunkten hästen gångarter vägs inte bara gången in, vilket du säkert redan vet.
Grundgångarten kan med andra ord vara rätt mycket sämre än poäng på dressyrtävling.

En engångshändelse som man kan vara glad åt ett tag, kanske till nästa tävling.

Fast har du provat med svanskappa korrekt ditsatt någon gång? Det behöver du ju inte göra nu när du har en passande sadel, men jag fattade dig som du hade en tvärhand mellan svanskapperemmen och korset, och då går det inte för någon med någon häst.

Sedan är det så att dressyrhästar överlag går med sin sadel för nära bogen och hindrar dess pendling. Hur mycket bogbladet pendlar beror på hästens extriör och man kan ana när man tittar på en stilla häst hur det är, men först vid rörelse se, iallafall mer. Många tänker inte på att bogen vid rörelse ska få plats innan ortspetsen.

Har jag uttryckt mig otydligt igen får du fråga om, det är bara trevligt.

ja det skulle vara roligt att se. :)

eftersom jag har lite svårt att föreställa mig att en "vanlig ridhäst" är byggd på så sätt att det är omöjligt att få en sadel att ligga still. så några bilder vore jätteintressant! :bump:

Vem vet, jag kanske har en åsna. Skämt åsido, ska kolla detta, hade ändå tänkt be om lite info av dig, du verkar veta om Childericken, skickar mail genom din sida, hoppas jag får det fungera, inte i morgon.

KL

Vill bara uppmana alla att de hästar/ekipage vi talar om är alla som någon gång startat dressyrtävling. Dvs. inte bara framavlade dressyrhästar med goda ryttare.

Men egentligen är väl ingen här för ett förbud, så du har väl egentligen fått svar på din fråga

Jag tar bara tillfället i akt att lufta lite allmänna åsikter
om sadeleländet :angel:

KL

Vill bara uppmana alla att de hästar/ekipage vi talar om är alla som någon gång startat dressyrtävling. Dvs. inte bara framavlade dressyrhästar med goda ryttare.

Om man inte har tävlat har man inget på tråden att göra då, eller vad menar du?

jag tolkar det som om att alla hästar skall kunna få tävla oasvett om de är avlade för Dressyr, eller om de har duktiga ryttare eller inte.

Så tolkar jag det med tanke på ursprungsfrågan.
Ska svanskappa tillåtas på Dressyrtävling.

Men alla läser ju inlägg olika

Och med tanke på just frågeställningen och det faktum att vissa individer inom vissa raser inte har ett sadelläge, så är jag inte för ett förbud.

Därför att jag anser inte att man kan vara kategorisk - åt något håll

Lektra får rätta mig om hon anser jag har fel

jag tolkar det som om att alla hästar skall kunna få tävla oasvett om de är avlade för Dressyr, eller om de har duktiga ryttare eller inte.

helt korrekt :bow:

Till ditt tidigare inlägg. Alla är ju inte överrens, ni som diskuterar är dock det (eller).

Senast ändrad:

Vi är nog överens om att vi är mot förbudet, men sen skiter det sig nog :( (av oss som babblar mest då)

I övrigt.
När inte alla är överens, så kan man ju ställa sig frågan, vem är inte överens och varför? Alltså vilka skäl har man för att vara emot, både de man uppger, och ja du vet de andra....

Jag är inte så insatt i sakfrågan, mer än att det brukar ju vara stelbent
och fullt av fixa ideer byggda på tradition snarare än kunskap.

Jag tycker att det borde vara okej att tävla lätta klasser med svanskappa. t. ex. unghästar har ju inte alltid det bästa sadelläget innan de musklat sig mera. Men man ska ju samtidigt inte premiera ett dåligt sadelläge.. så över lätt klass är det nog bra med förbud mot svanskappa.. Så tycker iaf jag..

Jag tycker att det borde vara okej att tävla lätta klasser med svanskappa. t. ex. unghästar har ju inte alltid det bästa sadelläget innan de musklat sig mera. Men man ska ju samtidigt inte premiera ett dåligt sadelläge.. så över lätt klass är det nog bra med förbud mot svanskappa.. Så tycker iaf jag..

Du har en poäng där.

Om en sadel åker fram på en yngre häst, och den inte med antiglidpad, anatomisk gjord, sadelgjorden dragen i främre stropparna och givet en passande sadel, och man rider med sadeln liggande i det felaktiga läget så kommer inte heller sadelläget kunna förbättras med tiden. Sadelns felläge gör att bogmuskelaturens utveckling hämmas.Om man istället då använder svanskappa och har sadeln i ett mer korrekt läge kommer bogen fri och de muskler som senare kan hjälpa till att hålla sadeln på plats kan utvecklas fritt.
Senare kan man då ta bort svanskappan.
Inte på alla, men på en del.

Egentligen är detta inget större problem. Man kan rida med svanskappa för hemmabruk, det är inte särsilt ofta man tävlar, men det vore trevligt, om svanskappa fungerar, att för den hästen kunna erbjuda samma förutsättning på tävling som på träning.

Men jag håller inte med om bara i lätt klass, alldeles för många rotar runt år efter år i samma låga klasser, inte sällan de som vinner / placerar sig som är värst, att ge någon anledning att stanna där för hästen måste ha svanskappa, nej det tror jag inte på.

*kl*
Det är inte tillåtet att diskutera namngivna personer, fortsätter det så stänger jag tråden.

/B_A_L, moderator

Jag frågar lectra istället, samma sak, eftersom det var hon som skrev det, vad har det med svanskappa att göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 273
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka