Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Bra skrivet :bow:!

Har hästen en sadel som passar, behövs ingen svanskappa :cool:.

Tyvärr är det inte så enkelt. Det förekommer även att hästar har ett felaktigt sadelläge, en svanskappa en tid där kan hjälpa till att ändra det.
Det är enkelt att ha den åsikten om man har en häst som det går att få en sadel att ligga still på, och de flesta hör dit, som tur är,det kanske är först den dagen man står där med en häst vars extriör på ett flertal sätt gör att en sadel får en skjuts framåt.
Och varför inte unna de som behöver rida med svanskappa det? För ingen kan väl vara rädd för att de med svanskappans hjälp ska blänka lite extra på dressyrbanorna och få mer poäng än förväntat?

det var min åsikt, och för den delen så skrev jag ju även efter det att funkar det för en del så varför inte? ...

det var min åsikt, och för den delen så skrev jag ju även efter det att funkar det för en del så varför inte? ...

Visst men det var inte dig jag svarade, jag svarade Topsy, som i sin tur höll med Tuaphula( eller når liknande), därav svaret. Alltså inget illa ment! Vänl. G.

Näe enkronan är inte seriös, men den förkekommer.
Och näe denna bransch är inte seriös

Jag konstaterar att vi lever i olika universum, framförallt har olika kunskapskällor.

Jag har gått kurs hos sveriges främsta rygg expert :angel:
Jag tror han vet vad som är signifikant för en häst med ryggproblem. och det mest framträdande är just stelheten, den skyddar ryggen, och den uppvisar inte alla ryggrörelserna. Den roterar inte, och den swingar inte.

Och det gör inte heller en häst vars sadel inte passar:angel:
Eller en häst som gått med käk.....:eek:

Men att ställa diagnos görs på klinik, och oftast (ca 99 % ) är ryggprobelmet sekundärt till ett flertal andra problem.
Hästar som har ont i ryggen har nästan alltid även kotledshälta fram, bakknähälta och tandproblem ( enligt den forskning som gjorts)
Rena ryggproblem är extremt sällsynt.

Enligt den som forskar på ryggen då

Nej det är ingen seriös branch (precis som jag skrivit tidigare) då titeln Sadelutprovare inte är någon skyddad titel som tex läkare (och även där finns det vissa läkare man helst undviker). Som sagt även hovslagare dras med samma problem och alla alternativbehandlare.

Nja man bedriver nu forskning på SLU för att få fram vad det är som orsakar ryggproblem dvs orsakar hältor ryggproblem eller orsakar ryggproblem hältor och är det inte hältor som orsakar ryggproblem vad är det i så fall som orsakar problemen. Det är inte riktigt så enkelt som du beskriver det.

Tja mina kunskapskällor när det kommer till sadelutprovning är bla en sadelutrprovare som samarbetar med flera djursjukhus och veterinärer, han är även med i ett forskningsprojekt på SLU angående ryggproblem + att han har jobbat i över 50 år med sadelutprovning. Så mina källor är det nog inga större problem med.

När det kommer till svåra och viktiga saker som tex sadelutprovning, skoning, veterinärvård osv så är det viktigt att omge sig med kunnigt folk. Att verkligen känna igen någon som är duktig på sitt arbete är inte det lättaste. Speciellt inte som även de bästa faktiskt kan göra fel ibland.

Genom åren har jag byggt upp ett stor kontaknät och jag börjar inse att jag har en stor förmån som kan omge mig med folk som faktiskt är duktiga inom sitt område, vare sig det gäller sadlar, hovslagare eller annat. Det är inte alltid lätt att sortera ut agnarna från vetet.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

KL

Vem skulle inte tycka att det var bra att sadeln passar under arbete:confused:

Även en måttbeställd....Det beror ju på varifrån man köper om man får provrida eller inte, och under vilka omständigheter.

Sedan detta med den självutnämnde experten, vem är inte självutnämnd expert i denna tråd :angel::angel::angel:

Jag ser också en del felaktigheter i sadellistan, men också en hel del rätt. Inledningen bygger mycket på vad PW själv går ut med för att utbilda vanliga hästägare. I artiklar i olika tidningar.

Det behövs en sadellista,men en mer detaljerad modell för modell, eftersom bommen ser olika ut i de olika modellerna eftersom sadelförsäljarna då tydligen inte själva har koll på hur bommarna ser ut.

Då jag har en knepig häst har jag ringt och de har ljugit mig rakt upp i ansiktet utan att blinka. De flesta har ingen koll.

Det som slår mig när jag dammar av mina erfarenheter, är just detta med att bommens kontur måste korrespondera med hästens kontor.

Sadelns böj kommer att sträva till hästens lägsta punkt.
Därför så kommer sadeln antingen glida bakåt - eller framåt - eller ligga still - beroende på hur konturerna passar.
Allting strävar till en lägsta punkt

Det vet jag av erfarenhet, och jag löste det på mina genom att skapa om konturen med stoppning, näe så skall man inte göra, men sadeln skall ju ligga still och hästen skall ju kunna arbeta naturligt.

Att det skulle vara mina hästars gångarter som är problemet anser jag befängt. Skall hästen ha lägre gångartspoäng än 8 för att kunna ha svanskappa...

Har man då en Dressyrhäst :angel:

Och Ginnies

Jag blri förvirrad.

Tidigare i tråden så skriver du att din häst skulle få bra poäng om du tävlade.

Nu att galoppen inte är tillräckligt bra, och att det sitter i exteriören.

Jag är inte emot dig på något sätt, men min erfarenhet är alla hästar oavsett ras och stuk hästar kan galoppera i en tretaktig grundgalopp, med rätt ryttar teknik, och extra träning för de med sämre exteriör ... fast då måste det vara utan svanskappa....

Hela sadelbranschen är NÄE DET GÅR INTE
Och ingen provar, och ingen lär sig nåt mer än det som de har matats med på sin utbildning.

Det är Skandal för hästarna.

Det är sådan skandal att det räcker till dagens morr varje dag året runt :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Sadelutprovare i all ära, men hästen ger facit.

det är inte alltid som hästen tycker detsamma.

Min kompis- som har en svår häst- fick diplom på 3-årstest:angel:
Den sadel som anses ligga bäst gillar inte hästen alls. Däremot en som glappar därbak. Vill tillägga att ryttaren knappt väger 50 kg.

Hon med svanskappa upplever inget obehag från hästan av svanskappan o den brukar snabbt visa sin sämsta sida:devil:

Såg ju en häst som fick på sig en Amerigo o från ena stunden till den andra började att dansa fram- vi bara stog o gapade.
:angel:
vad ville jag säga med detta:angel:
Jo att om man som ryttare är lyhörd o provar så märker man när hästen är glad:):banana:

visar den obehag med svanskappa- så ja då tar man bort den- enkelt.
(Förutsatt att man har gjort sitt yttersta att hitta en sadel som passar så väl som det går.)

Senast ändrad:

Och Ginnies

Jag blri förvirrad.

Tidigare i tråden så skriver du att din häst skulle få bra poäng om du tävlade.

Nu att galoppen inte är tillräckligt bra, och att det sitter i exteriören.

Jag är inte emot dig på något sätt, men min erfarenhet är alla hästar oavsett ras och stuk hästar kan galoppera i en tretaktig grundgalopp, med rätt ryttar teknik, och extra träning för de med sämre exteriör ... fast då måste det vara utan svanskappa....

Min häst får bra poäng, men allt är relativt eller hur?
Senaste tävlingen, mycket sparsamt tävlad på en förhållandevis ung häst gav 8: or rakt igenom längst ner.Vinst.Viss lätt klass, inget märkvärdigt men det var ändå 40 starter.
Om du tror jag ljuger kan jag prova scanna in dressyrprotokollet till dig och skicka på mail.

Bara för att galoppen inte är bra betyder inte det att jag har fått den förhållandevis bra, så skrev jag inte.

Spanska ridskolans svankappor, är det fel?

Och än en gång, jag är ingen expert, inte heller självutnämd, men om man anser att det med största sannolik fungerar OM den sätts dit rätt, måste väl också jag få skriva det? Jag kunde ju faktiskt när du frågade ljugit och menat på att det fanns viss utbildning, men jag försöker hålla mig till det jag vet.
Det är inte bara min källa som är för i Sverige och fortfarande finns inga påvisbara skador med svanskappeanvändandet, inte heller i de länder som använder den.

Nja man bedriver nu forskning på SLU för att få fram vad det är som orsakar ryggproblem dvs orsakar hältor ryggproblem eller orsakar ryggproblem hältor och är det inte hältor som orsakar ryggproblem vad är det i så fall som orsakar problemen. Det är inte riktigt så enkelt som du beskriver det.

Tja mina kunskapskällor när det kommer till sadelutprovning är bla en sadelutrprovare som samarbetar med flera djursjukhus och veterinärer, han är även med i ett forskningsprojekt på SLU angående ryggproblem + att han har jobbat i över 50 år med sadelutprovning. Så mina källor är det nog inga större problem med.

Vad jag förstått nu efter min senaste uppdatering så är det flera som forskar på skador där de tror att en stor del av både hältor och ryggskador har uppkommit av felaktiga sadlar och sadlar som ligger för nära eller på bogen.
Att många av de kotinflammationer, benhinneinl, muskel ömhet o inf beror på sadeln, det håller nog många med om , men att sadeln ligger för nära bogen eller på, och att det innebär att hästen får felbelasta sig för att bära ryttaren med skador som följd är inte så allmänt vedertagit annat än hos expertis.

Nej det sker ju framsteg hela tiden och ju mer man forskar ju mer lär man sig.

Ibland är inte alltid orsak och verkan det man tror sig se. Ett utav de bästa exemplen på det är islandshästar och deras exem. För inte så länge sedan så trodde man att det var gräset som orsakade exemen. För när man släppte hästarna på bete så fick de ju exem. Det var inte förren man gjorde ordentligt forskning på det som det kom fram att det var knotten som var den stora boven i dramat.

Tyvärr så tar det lång tid innan vissa saker slår igenom i den stora massan. Fortfarande idag så har jag hur många som helst i min bekanskapskrets som tror benhårt på att det är gräset som gör att deras hästar på exem. Resultatet av det är att deras hästar går på grus hela året. Problemet är att de ger effekt på problemet då det oftast finns mycket mindre knott och andra insekter i en grushage än i en gräshage.

Jag tänkte på ett specifikt forskningsprojekt som pågår nu. Man har upptäckt att många hästar som är halta har även problem med ryggen. Vad man inte vet är om de blir halta av att ha ont i ryggen (vilket man trodde förut) eller om de får ont i ryggen av att vara halta (vilket en stor del av materialet pekar på än så länge). Av resultatet som de har fått än så länge så verkar det faktiskt inte som om ryggont orsakar hälta utan snarare som om hältan orsakar ryggontet.

Nu vet jag inte exakt vilka kriterier de hade för att välja hästar till projektet men jag har för mig att jag läste någonstans att de har uteslutit sådana hästar där man trodde att utrustningen var boven i dramat. Men som sagt jag är inte insatt i detaljerna på det sättet. Är någon intresserad så kan jag se om jag kan få tag på mer detaljerade bitar av studien.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Sadelutprovare i all ära, men hästen ger facit.

det är inte alltid som hästen tycker detsamma.

Min kompis- som har en svår häst- fick diplom på 3-årstest:angel:
Den sadel som anses ligga bäst gillar inte hästen alls. Däremot en som glappar därbak. Vill tillägga att ryttaren knappt väger 50 kg.

Hon med svanskappa upplever inget obehag från hästan av svanskappan o den brukar snabbt visa sin sämsta sida:devil:

Såg ju en häst som fick på sig en Amerigo o från ena stunden till den andra började att dansa fram- vi bara stog o gapade.
:angel:
vad ville jag säga med detta:angel:
Jo att om man som ryttare är lyhörd o provar så märker man när hästen är glad:):banana:

visar den obehag med svanskappa- så ja då tar man bort den- enkelt.
(Förutsatt att man har gjort sitt yttersta att hitta en sadel som passar så väl som det går.)

Nja det får man vara lite försiktig med. Vissa sadlar går hästen mycket bra med just nu men efter ett tag så fungerar det inte längre. En riktigt bra sadelutprovare kan hitta en sadel som passar inte bara för stunden utan även längre fram.

Jag har aldrig påstått att du ljuger inte ens kommit på tanken.

jag bara undrar hur du resonerar

kan du referera till specifika projekt

Senast ändrad av en moderator:

Det beror lite på vad du menar referera. Det är ju inget färdigt analyserat projekt som man kan läsa på ute på nätet då de håller på nu.

Nu när jag har funderat lite så undrar jag om inte tidningen Ridsport också hade någon liten notis om detta projekt i antingen detta numret eller om det var föregående (kan ha varit ett numer till innan dess också).

Men om du vill veta mer så kan jag se om jag kan luska ut tex på vilka kriterier de hade på hästarna som valdes ut. Men något färdigt, analysert resultat kan jag inte ge dig då det är långt från färdigt. Om det inte är så att de har blivit färdiga nu men det tror jag inte (i så fall har jag missat det helt och då ber jag om ursäkt, men är de klara så borde det gå att få tag i hela forskningsrapporten).

Mvh

Tora

Nja det får man vara lite försiktig med. Vissa sadlar går hästen mycket bra med just nu men efter ett tag så fungerar det inte längre. En riktigt bra sadelutprovare kan hitta en sadel som passar inte bara för stunden utan även längre fram.
Men man kan inte köpa för stora skor som barnet ska växa in i.

Sadelprovaren kan inte veta hur hästen kommer att utvecklas. Mkt kan hända på vägen.
Rytteran är inte så duktig, den kan bli halt o ståendes länge, falla ur mm mm
dessutom om sadeln är ngt för vid kan den tippa framåt o hämma muskulaturen nedanför manken som då blir mindre eller nästan förtvinar= Sadeln passar ännu sämre.

Nej en optimal sadelanpassning som hästen trivs med o alltid vara observant på hur den betér sig.

Fast att hästen blir halt och stående i ett år är väl aldrig något man räknar med när man passar ut en sadel? Det är väl knappast normalfallet. Klart att en sadel inte passar till 100% om hästen har stått på box och gått i en sjukhage de senaste halvåret. Men det är väl inte för att hästen skall stå på box som du provar ut en sadel?

När det kommer till normalfallet så skall en duktig sadelutprovare kunna avgöra hur hästen kommer att utvecklas över ryggen. Men detta förutsätter att personen i fråga frågar om hästens historik. Vad går den i för hage, hur mycket är den riden, skador, vad skall du ha hästen till, har du haft hästen länge eller har du nyss köpt den osv. Det är det som skiljer en riktigt duktig sadelutprovare från bara en sadelutprovare.

Mvh

Tora

Så har iallafall inte jag gjort, utan har bytt när hästen har växt klart o är ganska välmusklad.
Menar du att en 3-4åring ska gå med samma sadel sen som vuxen?
Manken o bogen är ju kroppsdelar som utvecklar sig länge- de breddar sig långt efter att de vuxit klart på höjden.

Senast ändrad:

Det finns lite olika teorier om det. Jag är inte tillräckligt kunnig för att ge mig in i en detaljdiskussion men om du tar och googlar på diplomerade sadelutprovare så får du upp några namn som du kan vända dig till för att få exakta svar på dina frågor.

Mvh

Tora

Fast det rekommenderade min dipl. sadelutprovare när mitt sto var 3 eller 4 år- kommer ej ihåg exakt.

Köpte först en Kieffer allround. hoppsadlarna har så korta kåpor att det såg ut som en jockeysadel på min stora häst- även om det var en 18 tum.
när den var 5 -6 år provades en dressyrsadel ut.

Just dressyrsadlarna är viktigare i sin utformning.

Ja det håller jag absolut med om att dressyr sadlarna är ännu snäppet viktigare att de passar så optimalt det bara går.

Jag har varit med om sadelutprovare som rekommenderade en dressyrsadel till en treåring därför att det var ändå det som ryttaren skulle hålla på med mest (det var en dressyrryttare). Det tycker jag är väldigt okunningt och gjorde att jag tappade förtroendet för sadelutprovaren i fråga.

Det kan inte vara så att det är annorlunda i dag? Jag hade en diskussion med den sadelutprovare som ingår i ett forskningsprojekt på SLU för bara några månader sedan och där lät det lite annorlunda.

Mvh

Tora

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 273
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka