Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?
Vem ser varningar som utmaningar!? Det måste ju vara du själv som gör det och därmed tror du att alla ser det på det sättet? Men så är det nog inte förstår du.
Om ens varningar blir ignorerade, hur känns det?
Då kanske man önskar att någonting ont ska hända dom.
Jo det där är ju intressant hur snabbt man fattar att något inte stämmer och vågar lita på att man inte bara missuppfattat. Något som jag tror att såna här mer extrema personer lever på är andras goda vilja och tendens att vilja normalisera och släta över.
Det svåra med att varna är väl i vilken utsträckning man känner att man har fog för det man säger. Det finns ju en sorts spektrum från illvilligt gnäll till befogade varningar ur ren säkerhetssynpunkt (typ våldtäktsmannen som nämndes ovan). Det är därför jag tycker att det behöver finnas en sannolik risk för att historien ska upprepa sig med den personen för att man ska varna. Det blir lite konstigt om man varnar för att nån är knäpp i förebyggande syfte. Dessutom är min erfarenhet av att när folk blir varnade så kan de få för sig att de ska vara den som inte går att knäcka och som ska klara av personen (ungefär som att klara en riktigt knepig häst...). Jag vet flera fall med den person som jag ibland varnar folk för där folk har sagt "ja jag har ju inga problem med hen" och sen går det ett par månader... Så det är ju risken med varningar också, att folk blir nyfikna och antar utmaningen.
Vem ser varningar som utmaningar!? Det måste ju vara du själv som gör det och därmed tror du att alla ser det på det sättet? Men så är det nog inte förstår du.
Om ens varningar blir ignorerade, hur känns det?
Då kanske man önskar att någonting ont ska hända dom.