Ska man "potträna"?

Spinner vidare på detta efter att ha läst @Miks inlägg. När är det "normala" att nattblöjan försvinner? Hur lång tid efter att de blivit blöjfri dagtid? Ålder?
Kompisars barn har blivit nattorra ungefär samtidigt som de blivit dagtorra. Max ett halvår senare. Observera att åldern de blivit torra på dagen varit väldigt varierande :)

Sen har vi 5 barn i vår absoluta närhet som alla är mellan 6-9 år som fortfarande inte är torra på natten. 10% av alla 7 åringar kissar fortfarande på sig på natten. Och detta utan att det är något som vården betecknar som ett fel.

Mvh Miks

Min ena dotter var torr på dagtid från 2.5 års ålder, men inte på natten förrän ett år senare. Hennes tvillingsyster slutade med blöja när hon var 3.5 - dag och natt avklarat på mindre än en vecka. Mindre än en handfull olyckor mellan dem. Jag tolkar det som att de var redo, och då körde vi på. Tecknen var rätt tydliga när det var dags, tycker jag.

Jag hade aldrig pallat att med två samtidigt försöka potta dem regelbundet och liksom aktivt träna dem från tidig ålder...

Såhär skrev jag "Men jag vill inte att vår dotter ska ha blöja så länge. Känns slappt från föräldrahåll. Om inte barnet har särskilda behov men det har inte vår tjej". Som vanligt här behöver man vara övertydlig och ta det på dagisnivå.

JAG vill inte att VÅR dotter ska ha blöja så länge. Känns slappt från föräldrahåll. Alltså (tar det suuuuuuuuperenkelt här så det absolut inte går att missförstå ens om man vill) om VÅR dotter har blöja vid 4 års ålder så utgår jag från att VI inte orkat ta tag i det. Det känns slappt från föräldrahåll. Vilka är då föräldrar till VÅR dotter? Jo JAG och MIN SAMBO. Skulle VÅR dotter fortfarande ha blöja då utgår jag från att vi varit slappa eller att ngt är fel. Hur det är med andras ungar skiter jag faktiskt i. Get it? Som vanligt tolkar man in och hugger på det man vill. Kanske skulle testa läsa utan att läsa in sånt som inte finns? Och ja skulle hon ha ngt fel, så den dagen den sorgen.

Det betyder inte att jag ser ner på andra med handikappade barn. Eller föräldrar som vill vara slappa. Eller föräldrar som försöker. Pga jag bryr mig inte om vad andra gör med sina ungar. Så länge inte jag tvingas byta blöja på en typ 12 åring så är det inget som drabbar mig ergo inget jag bryr mig om.
Jag är medveten om vad du skrev. Ja man kan tolka det som du menade. Det enklaste hade varit om alla sluppit tolka det du skrev. Hade du skrivit "då hade jag tyckt att jag och min sambo varit slappa i vår föräldraroll" hade nog aningens färre reagerat.

Det blir lite som när någon skriver eller säger "man kan..." Vem sjutton är man liksom?

Mvh Miks

Spinner vidare på detta efter att ha läst @Miks inlägg. När är det "normala" att nattblöjan försvinner? Hur lång tid efter att de blivit blöjfri dagtid? Ålder?

Bonusbarnen (3 st) har alla haft problem att bli torra på natten. Äldsta blev det när hon var 5 (dagtorr vid 3), mellantjejen när hon var 7 och fick äta medicin för det från att hon blev 6. Hon blev dagtorr när hon var 3. Yngsta bonusen är 6 och fortfarande inte torr på natten. Han är iofs inte torr på dagen heller och har äntligen fått hjälp från sjukvården. Han har överaktiv blåsa så han är nog inget vanligt exempel att jämföra med.

A är snart 2,5 och såväl natt som dagtorr sedan snart två veckor. Vi tog av nattblöjan när den varit torr varje morgon i en vecka

Tyvärr är det många som provar att sätta även barn över 18 månader på pottan regelbundet, i tron att barnet då blir pottränat. Därför tog jag upp det

Fast en hel del av det du skriver är tvärtemot vad sjukvården säger angående hur kroppen fungerar. Bl.a. huruvida man kan träna fram att vara torr på natten

Jag skrev att jag skiter i hur/vad andra gör med sina ungar. Vill de ha blöja på de tills de är 18 så varsågod. Drabbar inte mig. Så nej jag bryr mig inte. Ser jag ett stort barn med blöja tänker jag troligtvis "där är ett stort barn med blöja" ungefär samma som om jag ser en stor hund, då tänker jag antagligen "där gick en stor hund".

Ingen i våra familjer/släkter har ngn form av funktionshinder och vår dotter visar inga tecken på det så nä hon har troligtvis inte det. Om hon ändå har det i framtiden så är det väl ingen idé att deppa över det nu.

Jag tror inte att någon vill ha blöja på sin 18 åriga ungdom. Och om du på allvar tror att jag ville ha blöja på min son tills han blev 9 år så tror du fel. Det berodde knappast på slapphet utan det berodde på att vi slutade när han sa själv att han ville och var redo att sluta. (Slutade dagtid vid fem år mycket tack vare personalen på hans skola och nattetid nio år)

Du säger emot dig lite. Du säger att du inte bryr dig om eller tänker på om barnet på stan som är fem år gammal har blöja på sig men ändå har du fördomar om att det skulle bero på slappa föräldrar.
Tro mig, jag är för tidig pottaträning - men på barnets villkor.

Jag ser också din förklaring efter vad du skrivit där du förklarar på dagisnivå, men som @Miks skrev så gick det att tolka din text på flera vis. Vill man förklara på ett bra vis så får man vara tydlig från start.

(Och jag tror inte ett dugg på att bara för att man inte har några funktionshinder i sin egna släkt så drabbar det inte ens barn. Det kan drabba vem som helst precis som en som aldrig har rökt får lungcancer)

Spännande det med nattblöjan. Vi har ibland på barnets begäran tagit bort den men det har inte gått något vidare då så nu är den en del av rutinen. Tänker att den försvinner av sig själv så småningom. Vi får se!

Jag har mina två att gå efter och även mig själv.
Jag slutade dagtid vid två år och inte speciellt långt efter på natten.
Sonen slutade dagtid vid fem år och nio år på natten.
Stora tösen slutade dagtid vid tre år och fyra år på natten. Vi testade lite då och då mellan tre och fyra år men hon höll inte tätt så hon fick ha kvar blöjan.
Sonen deklarerade självmant i höstas att han var redo att sluta med nattblöjan och vi sa till honom att då slutar vi första dagen på jullovet så sen dess är han blöjfri. Vi väntade alltså tills han själv sa till och det har gått bra.

Jag har mina två att gå efter och även mig själv.
Jag slutade dagtid vid två år och inte speciellt långt efter på natten.
Sonen slutade dagtid vid fem år och nio år på natten.
Stora tösen slutade dagtid vid tre år och fyra år på natten. Vi testade lite då och då mellan tre och fyra år men hon höll inte tätt så hon fick ha kvar blöjan.
Sonen deklarerade självmant i höstas att han var redo att sluta med nattblöjan och vi sa till honom att då slutar vi första dagen på jullovet så sen dess är han blöjfri. Vi väntade alltså tills han själv sa till och det har gått bra.
Dottern är ju bara 3 än, slutade vid 2, strax före, så hon var ju tidig jmf med vad man brukar vara idag men ber ibland om att få prova. Kanske lika bra att låta bollen ligga där.

Dottern är ju bara 3 än, slutade vid 2, strax före, så hon var ju tidig jmf med vad man brukar vara idag men ber ibland om att få prova. Kanske lika bra att låta bollen ligga där.

Skulle jag själv göra. Vänta tills hon är redo. Ett tag efter att tjejen slutade på natten så väckte vi henne alltid mitt i natten ett tag och tog henne på toa.
Hon är snart åtta år och har hon eller sonen druckit mycket på kvällen innan läggdags så brukar vi väcka och kissa dom innan vi lägger oss. När jag var gravid förra året passade det bra att släpa upp dom runt ett-två när jag själv skulle på toa för tionde gången sen jag la mig :p
Tjejen brukar komma varje natt och vilja gå på toa och ha sällskap med sig så därför har vi fortfarande som rutin att ta upp henne. Nu renoverar vi ju toan så vi måste gå på den i källaren. Kul att gå ner där mitt i natten när man är liten, eller inte :D
Förhoppningen är att dom kan gå själva när toan är klar, då är den i hallen bredvid deras rum och mer lättillgänglig :)

Jag tror inte att någon vill ha blöja på sin 18 åriga ungdom. Och om du på allvar tror att jag ville ha blöja på min son tills han blev 9 år så tror du fel. Det berodde knappast på slapphet utan det berodde på att vi slutade när han sa själv att han ville och var redo att sluta. (Slutade dagtid vid fem år mycket tack vare personalen på hans skola och nattetid nio år)

Du säger emot dig lite. Du säger att du inte bryr dig om eller tänker på om barnet på stan som är fem år gammal har blöja på sig men ändå har du fördomar om att det skulle bero på slappa föräldrar.
Tro mig, jag är för tidig pottaträning - men på barnets villkor.

Jag ser också din förklaring efter vad du skrivit där du förklarar på dagisnivå, men som @Miks skrev så gick det att tolka din text på flera vis. Vill man förklara på ett bra vis så får man vara tydlig från start.

(Och jag tror inte ett dugg på att bara för att man inte har några funktionshinder i sin egna släkt så drabbar det inte ens barn. Det kan drabba vem som helst precis som en som aldrig har rökt får lungcancer)

Men herregud nej jag tror inte att du vill ha blöja på ditt stora barn osv blabla. Jag tror du tar åt dig eftersom du har barn med funktionshinder/handikapp (dina egna ord) och jag har inte sagt att du är slapp för det. Läser du in det så är det väl så du känner helt enkelt, du ser bara ordet funktionshinder och i närheten av det står det slappa föräldrar och så tolkar du det hejvilt och börjar galoppera av ilska på tangentbordet.

Ska vi gagga på på den nivån så kan ju jag bli irri för att du insinuerar att det minsann ska vara fel på mitt barn osv. Det har du dock inget för eftersom det med största sannolikhet inte är det och skulle det så vara ja då är det så. Kan inte gärna reklamera le baby liksom. Och om du nu säger att det inte är så du menar så ja, det går att tolka din text på så vis som jag skrivit här. Precis som du hävdar att du tolkar min text på annat sätt än vad jag menar.

Jag är medveten om vad du skrev. Ja man kan tolka det som du menade. Det enklaste hade varit om alla sluppit tolka det du skrev. Hade du skrivit "då hade jag tyckt att jag och min sambo varit slappa i vår föräldraroll" hade nog aningens färre reagerat.

Det blir lite som när någon skriver eller säger "man kan..." Vem sjutton är man liksom?

Mvh Miks

Eller så kan man bara sluta läsa in vad man vill tro. Vem bryr sig för övrigt ifall någon skulle ha åsikt om er potträning? Är ni så osäkra som föräldrar? Jag är asnöjd med att vi redan börjat träna. Tycker någon det är negativt, ja trist för den då. Jag bryr mig inte. Tycker någon det är bra, ja trevligt då. Oavsett vad gör vi som vi vill. Det är ju inget som påverkar mig egentligen vad någon annan tycker, det är inte så att Kajsa 32 kommer vara med vid potträningen och få ventilera sina åsikter ändå.

Läser du in det så är det väl så du känner helt enkelt, du ser bara ordet funktionshinder och i närheten av det står det slappa föräldrar och så tolkar du det hejvilt och börjar galoppera av ilska på tangentbordet.

Ska vi gagga på på den nivån så kan ju jag bli irri
Herregud din attityd. Hur svårt är det att säga "jag uttryckte mig illa men menade verkligen ingenting illa"?

Men herregud nej jag tror inte att du vill ha blöja på ditt stora barn osv blabla. Jag tror du tar åt dig eftersom du har barn med funktionshinder/handikapp (dina egna ord) och jag har inte sagt att du är slapp för det. Läser du in det så är det väl så du känner helt enkelt, du ser bara ordet funktionshinder och i närheten av det står det slappa föräldrar och så tolkar du det hejvilt och börjar galoppera av ilska på tangentbordet.

Ska vi gagga på på den nivån så kan ju jag bli irri för att du insinuerar att det minsann ska vara fel på mitt barn osv. Det har du dock inget för eftersom det med största sannolikhet inte är det och skulle det så vara ja då är det så. Kan inte gärna reklamera le baby liksom. Och om du nu säger att det inte är så du menar så ja, det går att tolka din text på så vis som jag skrivit här. Precis som du hävdar att du tolkar min text på annat sätt än vad jag menar.

Galoppera på tangenterna av ilska? Nej. Jag skriver i normal ton. Hur du väljer att tolka det bryr jag mig inte om.
Sen kan vi lägga när det här för jag diskuterar inte på dagisnivå. Så fort någon säger något som gör att du känner dig trängd så blir du elak. Och elaka människor har jag träffat på tillräckligt i mitt liv så jag säger tack men nej tack till att diskutera med dig. Du borde gå en vett och etikett kurs.

Och endast för att klargöra. Jag tar inte åt mig det minsta av det du försöker tycka ner mig med. Jag äger mammarollen och känner mig trygg i den och jag vet att jag alltid gör mitt bästa för mina barn.

Funderar på att potta nu i sommar
Då vi är i sommarstugan. Till vardags är vi så lite hemma att det känns svårt att få till med en bebis som gärna bajsar 2-5 ggr/dag. Och helst sittandes i bilen!

Tänker att vi kan fånga morgonskiten i pottan istället för i bilen och kvällskiss i pottan. Bebis är 9 månader. Nån med tankar runt det?

Såhär skrev jag "Men jag vill inte att vår dotter ska ha blöja så länge. Känns slappt från föräldrahåll. Om inte barnet har särskilda behov men det har inte vår tjej". Som vanligt här behöver man vara övertydlig och ta det på dagisnivå.

JAG vill inte att VÅR dotter ska ha blöja så länge. Känns slappt från föräldrahåll. Alltså (tar det suuuuuuuuperenkelt här så det absolut inte går att missförstå ens om man vill) om VÅR dotter har blöja vid 4 års ålder så utgår jag från att VI inte orkat ta tag i det. Det känns slappt från föräldrahåll. Vilka är då föräldrar till VÅR dotter? Jo JAG och MIN SAMBO. Skulle VÅR dotter fortfarande ha blöja då utgår jag från att vi varit slappa eller att ngt är fel. Hur det är med andras ungar skiter jag faktiskt i. Get it? Som vanligt tolkar man in och hugger på det man vill. Kanske skulle testa läsa utan att läsa in sånt som inte finns? Och ja skulle hon ha ngt fel, så den dagen den sorgen.

Det betyder inte att jag ser ner på andra med handikappade barn. Eller föräldrar som vill vara slappa. Eller föräldrar som försöker. Pga jag bryr mig inte om vad andra gör med sina ungar. Så länge inte jag tvingas byta blöja på en typ 12 åring så är det inget som drabbar mig ergo inget jag bryr mig om.
Oförskämt är bara förnamnet.

Då vi är i sommarstugan. Till vardags är vi så lite hemma att det känns svårt att få till med en bebis som gärna bajsar 2-5 ggr/dag. Och helst sittandes i bilen!

Tänker att vi kan fånga morgonskiten i pottan istället för i bilen och kvällskiss i pottan. Bebis är 9 månader. Nån med tankar runt det?

Tror att det kommer att gå utmärkt :) Vi började att sätta S på pottan vid 6 månader och han bajsar alltid på morgonen. 9 av 10 dagar gör han det på pottan och gör han inte det är det för att hans föräldrar har varit för sega upp ur sängen ;) Ofta bajsar han bara en gång per dygn men ibland blir det flera. Ibland på pottan ibland i blöjan beroende på om vi är ute på språng eller ej.

Nu spekulerar jag bara men om din son ofta bajsar i bilen kanske han gillar den sittpositionen. Då kanske det kommer funka bra med att sitta på potta eller toaring :)

Det kan bli färre bajsar om ni pottar för tarmen töms bättre.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 975
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar