Ska man "potträna"?

Som på beställning kommer det nu upp trådar om problem med barnets toalettbestyr i åldern 2-3 år. Fler och fler dyker upp i "min" grupp där barnen vägrar byta blöja, vägrar bli bytta på, om de får gå utan blöja KRÄVER de blöja för att bajsa, de vägrar potta, vägrar toa.

Säkerligen otroligt viljestarka barn precis som min lilla tjej med skillnaden att hon fick tidigt valet att göra ifrån sig på andra ställen än blöjan och valde att bestämma själv och kunna själv utan andras inblandning, dvs att gå på potta och toa och vägra blöja.

Spännande det med nattblöjan. Vi har ibland på barnets begäran tagit bort den men det har inte gått något vidare då så nu är den en del av rutinen. Tänker att den försvinner av sig själv så småningom. Vi får se!
Nattorrhet styrs av hur mycket urin som produceras under sömnen. Den funktionen är hormonstyrd. En del barn blir tidigt nattorra, en del senare.

Vår äldsta pojke blev torr på natten ca 4 månader innan han fyllde fem och då gick det på en gång. Här anses det helt normalt att barn upp till fem år inte är torra på natten. (finska Barnrådgivningen) Behöver absolut inte vara nåt "fel" på barnet efter det heller men det är först då som de börjar undersöka, eller så att säga" ta tag" i det.

Skrev nog lite fel. Tror inte att de undersöker på det sättet utan i början handlar det nog mera om råd och tips man kan pröva osv.

Vår äldsta pojke blev torr på natten ca 4 månader innan han fyllde fem och då gick det på en gång. Här anses det helt normalt att barn upp till fem år inte är torra på natten. (finska Barnrådgivningen) Behöver absolut inte vara nåt "fel" på barnet efter det heller men det är först då som de börjar undersöka, eller så att säga" ta tag" i det.

Och här är det 6 år som är "gränsen" för när det anses kunna vara ett medicinskt problem.

Det här med åldersgräns är så märkligt, yngste bonusen kissar på sig såväl natt som dag. När det varit som värst var det 3-4 olyckor varje dag. Trots det fick vi ingen hjälp för han hade inte fyllt 6... Han fyller i april och ska börja skolan i höst så vi har legat på sjukvården ordentligt så han kan få hjälp innan skolstart. Och nu har de panikbråttom eftersom det är ett så stort problem och han behöver så mycket hjälp och det är så viktigt att få ordning på det innan skolan börjar... Vi suckat mest och tycker att det är lite märkligt att det inte ansågs vara ett problem i mars men så fort han fyllde 6 blev det ett jätteproblem.

Men herregud nej jag tror inte att du vill ha blöja på ditt stora barn osv blabla. Jag tror du tar åt dig eftersom du har barn med funktionshinder/handikapp (dina egna ord) och jag har inte sagt att du är slapp för det. Läser du in det så är det väl så du känner helt enkelt, du ser bara ordet funktionshinder och i närheten av det står det slappa föräldrar och så tolkar du det hejvilt och börjar galoppera av ilska på tangentbordet.

Ska vi gagga på på den nivån så kan ju jag bli irri för att du insinuerar att det minsann ska vara fel på mitt barn osv. Det har du dock inget för eftersom det med största sannolikhet inte är det och skulle det så vara ja då är det så. Kan inte gärna reklamera le baby liksom. Och om du nu säger att det inte är så du menar så ja, det går att tolka din text på så vis som jag skrivit här. Precis som du hävdar att du tolkar min text på annat sätt än vad jag menar.
Fast jag tycker åter att det är fräckt att uttala sig om andra föräldrar (till funktionshindrade barn eller ej) som slöa bara för att man valt ett annat förhållningssätt än du? Våra barn har självmant blivit blöjfria vid 3 och det känns som ett bra alt att inte ha gjort någon grej av det (mer än att erbjuda/ visa toa/ potta och låta dem ta det i sin takt), och jag tror många gör likadant. Du gör annorlunda. Det finns många sätt som passar olika familjer olika bra, men just detta att framhäva sitt sätt som bäst och hinta att andra är slöa, vilket vi var väldigt många som tolkade ditt inlägg som, är ju rätt självgott tycker jag....

Min gosse är bara 4 månader men det är spännande att läsa om potträning ändå tycker jag. Jag grodhåller ibland över vasken och det har gått bra fast sämre ju äldre han blir. Mycket roligare att försöka pilla på tandborsten eller kranen än att koncentrera sig på att kissa ;).

Men jag undrar lite om bajsandet, nu bajsar han oftast när han ammas. Han skruvar lite på sig så jag ser ju när det är dags. Men det går ju inte att avbryta amningen för att sätta honom på potta/grodhålla. Det hade han garanterat inte uppskattat. Slutar de bajsa när de äter när de blir större?

Min gosse är bara 4 månader men det är spännande att läsa om potträning ändå tycker jag. Jag grodhåller ibland över vasken och det har gått bra fast sämre ju äldre han blir. Mycket roligare att försöka pilla på tandborsten eller kranen än att koncentrera sig på att kissa ;).

Men jag undrar lite om bajsandet, nu bajsar han oftast när han ammas. Han skruvar lite på sig så jag ser ju när det är dags. Men det går ju inte att avbryta amningen för att sätta honom på potta/grodhålla. Det hade han garanterat inte uppskattat. Slutar de bajsa när de äter när de blir större?
Ta pottan i knät och ta av blöjan så kan han bajsa medan han ammar :-) de lär sig snart att köra bajset först eller vänta.

Första barnet löste sig det där med toalett lite av självt. Man kunde ställa en klocka efter hans tarm. Efter frukost och före nattning (han håller f ö samma schema nu nästan 8 år gammal). Det var bara att sätta honom på toaletten direkt efter frukost och sedan hålla koll på dansande ben för att se när han behövde kissa. Han var väl torr vid 2,5 års ålder.

Yngsta blev torr 2 år gammal. Hon hade möjlighet att gå på potta när hon ville från 1,5 års ålder och vi tog blöjan permanent när hon fyllde 2 år. Detta efter att hon visade att hon kunde kontrollera blåsan på en bilfärd på 14 timmar. Hon har dock fått lite extra uppmuntran med klistermärken efter hon bajsat på pottan. Det var för att lyfte henne över en puckel som gjorde att hon inte vill bajsa på pottan. Efter några klistermärken gick hon klockrent på pottan. Ser inte riktigt problemet med positiv förstärkning.

Nu har jag inte läst hela tråden, men vi började erbjuda toa vid 3v ålder. Från ca 6 månader var hon nattorr. Blev ett litet bakfall när jag slutade amma och hon började med välling, men sen 1 år har hon inte sovit med blöja. Hon är mer eller mindre torr på dagarna med nu, hon blir två i september. Vi har aldrig kört någon potträning med klistermärken m.m, utan erbjudit toa och så har vi läst en bok där. Det är riktigt skönt att slippa blöja för det var mest en massa meck med att få på den... Vi har kört tygblöjor från ca 3 månaders ålder och det har fungerat mycket bra.
Känner dock att vi kommer få en del motstånd från dagis efter introduktionsbesöket. De är för lata för att potta och ville helst jag skulle köpa engångs, vilket jag kommer strida för att inte göra

Nu har jag inte läst hela tråden, men vi började erbjuda toa vid 3v ålder. Från ca 6 månader var hon nattorr. Blev ett litet bakfall när jag slutade amma och hon började med välling, men sen 1 år har hon inte sovit med blöja. Hon är mer eller mindre torr på dagarna med nu, hon blir två i september. Vi har aldrig kört någon potträning med klistermärken m.m, utan erbjudit toa och så har vi läst en bok där. Det är riktigt skönt att slippa blöja för det var mest en massa meck med att få på den... Vi har kört tygblöjor från ca 3 månaders ålder och det har fungerat mycket bra.
Känner dock att vi kommer få en del motstånd från dagis efter introduktionsbesöket. De är för lata för att potta och ville helst jag skulle köpa engångs, vilket jag kommer strida för att inte göra
Jag håller med dig om att förskolan borde potta barnet när hon nu faktiskt är torr. Att däremot kräva att de ska hålla på med tygblöjor tycker jag är väl mkt begärt, bättre att de pottar henne och att det finns vanliga blöjor de jan få ta på inför t ex skogspromenader eller utelek i vinterkläder som säkerhet tycker jag. Fsk- personalen har ju rätt många barn att ta hand om trots allt.

Jag håller med dig om att förskolan borde potta barnet när hon nu faktiskt är torr. Att däremot kräva att de ska hålla på med tygblöjor tycker jag är väl mkt begärt, bättre att de pottar henne och att det finns vanliga blöjor de jan få ta på inför t ex skogspromenader eller utelek i vinterkläder som säkerhet tycker jag. Fsk- personalen har ju rätt många barn att ta hand om trots allt.
Fast det är väl inte jobbigare med tygblöjor, åtminstone om man har allt-i-ett-blöjor. Bara att slänga i en plastpåse istället för i papperskorgen så att föräldern kan ta med hem vid hämtning.
Vår förskola hade inga problem med tygblöjor.

Men tygblöjor är ju inte ett dugg jobbigare än engångsblöjor, det är bara okunskap, precis som din egen misstänker jag, som tror att det är så. Bara att lägga i en påse för föräldern att ta med istället för i sophinken.

Vi har tygblöjor som fungerar precis som upandgo. Bara att ställa barnet och dra upp. Busenkla. Sen lägger man bara dem i en påse så tvättar ju vi. Förskolan ska inte medföra extrakostnader för föräldrar.

Problemet blir ju om ett barn har det si, ett annat så och ett tredje på ett ytterligare sätt. Då är det kanske 15 barn som alla har det olika.Visst försöker de flesta förskolor göra sitt bästa men kan man som förälder underlätta för personalen så är det ju inte fel det heller.
Om nu personalen föredrar engångsblöjor när dom arbetar så ser inte jag problemet att som förälder hjälpa till med det.

• Gilla
Reactions: ako
Problemet blir ju om ett barn har det si, ett annat så och ett tredje på ett ytterligare sätt. Då är det kanske 15 barn som alla har det olika.Visst försöker de flesta förskolor göra sitt bästa men kan man som förälder underlätta för personalen så är det ju inte fel det heller.
Om nu personalen föredrar engångsblöjor när dom arbetar så ser inte jag problemet att som förälder hjälpa till med det.
Men alltså, det är ingen skillnad på de tygblöjor vi hade och engångs. Kardborre och ett stycke. Vad är problemet? Enda skillnaden är var man lägger dem när de är smutsiga. Man måste själv stå för blöjorna och då anser jag att jag som förälder inte ska ha extrakostnader för detta vilket det blir om jag också ska ha engångs att lämna med, lika lite som de kan kräva att alla barn har med sig just Pampers särskilda modell.

Men alltså, det är ingen skillnad på de tygblöjor vi hade och engångs. Kardborre och ett stycke. Vad är problemet? Enda skillnaden är var man lägger dem när de är smutsiga. Man måste själv stå för blöjorna och då anser jag att jag som förälder inte ska ha extrakostnader för detta vilket det blir om jag också ska ha engångs att lämna med, lika lite som de kan kräva att alla barn har med sig just Pampers särskilda modell.
Om nu personalen vill ha engångsblöjor så vad är problemet?
Kostnaden är försumbar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 975
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar