Är det inte så att det är lämpligt att skölja ev bajsblöjor direkt? Det, samt lägga i påse och lägga i barnets fack, är definitivt ett extra moment.Men alltså, det är ingen skillnad på de tygblöjor vi hade och engångs. Kardborre och ett stycke. Vad är problemet? Enda skillnaden är var man lägger dem när de är smutsiga. Man måste själv stå för blöjorna och då anser jag att jag som förälder inte ska ha extrakostnader för detta vilket det blir om jag också ska ha engångs att lämna med, lika lite som de kan kräva att alla barn har med sig just Pampers särskilda modell.
Jag kan nog tycka att om det handlar om ett i princip torrt barn som bara har blöjan som extra skydd om en olycka skulle ske så bör det väl vara helt ok för personalen att hen har tygblöja (och i första hand ska ju pers hjälpa barnet med toa/potta). Om det är ett riktigt litet barn som verkligen utnyttjar blöjan har jag fullaste förståelse för att de vill ha engångsblöjor.
I vår kommun köper man blöjor själv men i grannkommunen ingår det. Verkar olika. Hos oss vill de helst ha vanliga blöjor så självklart skaffar vi det trots att vi hemma kör up and go.