Ska man "potträna"?

Det verkar som några här reagerar på ordet träning. Tolkar att det är något prestationsinriktat.

Jag tror de flesta snarare pott-erbjuder än "tränar".

För oss initierade förskolan att barnet skulle gå utan blöja där från någon gång mellan 2 och 2,5 års ålder. De hade som rutin att regelbundet sätta barnen på potta (alla tillsammans samtidigt med varsin bok att bläddra i) några tillfällen per dag oavsett ålder, så barnen var redan komfortabla med det. När det fungerade på förskolan så slutade vi hemma med. Det var väldigt okomplicerat.

På vår förskola var det ett krav att vara blöjfri när man började på storbarnsavdelning vid 3 (någon gång gjordes det undantag om något barn hade osedvanligt svårt att sluta). Men det var inte kontroversiellt eftersom de jobbade så mycket med detta själva.

@Madick
Det kanske egentligen mest handlar om att folk tycks ha åsikter om vad man än gör?

(Kind of omedelbart obvious för alla utom mig kanske.)
Jag tror det är en blandning av att ha åsikter och att vara den perfekta mamman (föräldern, men det verkar mest vara mammor som tävlar). Värre ju yngre mamman är, både att bli utsatt för tävling och lätt falla in i det, och så åsikter från äldre. Som "gammal" mamma (var ju 40 när trean föddes) har jag inte upplevt något mot mig själv alls oavsett vilka udda val jag gör (mot normen) men jag ser ju vad de yngre mammorna skriver.

Har också funderat lite på det där, hur "ajaj barnen blir blöjfria allt senare nuförtiden" går ihop med "barn ska aldrig pushas, de är redo när de är redo". Min son började kissa på potta i samband med blöjbyten strax innan två-årsåldern. Men tog vi bort blöjan blev det bara nedkissade soffor vilket vi snabbt tröttnade på. Han kissade väldigt ofta då. Kanske har vi ändå inte varit tillräckligt envisa där och "missat tåget" för nu är han 2 år 9 mån och lite för självständig och stolt verkar det som. Vill gärna ha kalsonger i stället för blöja, håller sig länge, men vill aldrig gå och kissa, verkar tycka det är för omständigt med kläderna som ska av, blir irriterad av påminnelser och uppmaningar, och vill inte ha någon hjälp. Och sen kommer det i byxorna utan att han direkt verkar bry sig. Om han däremot får gå med rumpan bar, då går han på eget initiativ och kissar och bajsar (även mitt i favoritavsnittet av Daniel tiger), klättrar upp på toan alldeles själv och gör det han ska, så rent fysiskt och kontrollmässigt fixar han det ju, det verkar mest handla om motivation. Han hade säkert kunnat vara blöjfri för längesen om vi "gjort rätt" och haft tajming.
Kan ni göra det enklare och ha lättavplockade byxor utan kallingar, tänk pyjamasbyxor, så han fixar det själv och inte behöver be om hjälp?

Har också funderat lite på det där, hur "ajaj barnen blir blöjfria allt senare nuförtiden" går ihop med "barn ska aldrig pushas, de är redo när de är redo". Min son började kissa på potta i samband med blöjbyten strax innan två-årsåldern. Men tog vi bort blöjan blev det bara nedkissade soffor vilket vi snabbt tröttnade på. Han kissade väldigt ofta då. Kanske har vi ändå inte varit tillräckligt envisa där och "missat tåget" för nu är han 2 år 9 mån och lite för självständig och stolt verkar det som. Vill gärna ha kalsonger i stället för blöja, håller sig länge, men vill aldrig gå och kissa, verkar tycka det är för omständigt med kläderna som ska av, blir irriterad av påminnelser och uppmaningar, och vill inte ha någon hjälp. Och sen kommer det i byxorna utan att han direkt verkar bry sig. Om han däremot får gå med rumpan bar, då går han på eget initiativ och kissar och bajsar (även mitt i favoritavsnittet av Daniel tiger), klättrar upp på toan alldeles själv och gör det han ska, så rent fysiskt och kontrollmässigt fixar han det ju, det verkar mest handla om motivation. Han hade säkert kunnat vara blöjfri för längesen om vi "gjort rätt" och haft tajming.
Fast jag har inga problem att se hur det går ihop. "Ajaj, barnen blir blöjfria allt senare" har en poäng eftersom det visat sig ha en del medicinska risker, barn som använder blöja har större risk för förstoppning och urinvägsinfektion då tarm och blåsa töms sämre i blöja än vid sittande på potta/toa/hukande ställning. Detta är, såvitt jag hört, bakgrunden till att bvc numera ska uppmana till tidigare potträning. Jag menar dock att detta kan ske utan någon som helst pushning av barnet. Min snart ettåriga dotter bajsar alltid på toaletten och en hel del av kisset kommer där också, allt kiss skulle kunna komma om jag bara var lite mer ihärdig. Detta handlar dock inte om någon som helst pushning/kravställning/träning av barnet utan min förmåga att kommunicera med henne och läsa av henne. Så det ställer vissa krav på mig, men absolut inte på barnet.

Som det uttrycktes här ovan, jag håller med om att erbjuda är ett mycket bättre ord än träna.

Mig veterligen får man fortfarande inte göra reklam i trådarna. Vet inte om du läst annorlunda. Jag rapporterade så får moderator avgöra.
Om det uppfattas som reklam så ta gärna bort inlägget eller länkarna. Jag vill inte bryta mot några forumregler.

Vi tänker potträna vår snart-2-åring nu i sommar. Det lär ska vara en bra ålder nu. Vi kommer köra intensivmetoden, dvs vi kastar blöjorna och kör på med potta och toaring till 100%. Vi har inte EC:at (det var inte min grej) men dottern har fått sitta på toaring lite då och då när vi kommit oss för och hon både kissar och bajsar där så jag tror det kommer gå smidigt. Hon säger också till när hon har bajsat och ibland redan innan hon gjort det.

Jag ser ingen prestige i att potträna "före alla andra", dock kan jag bli otålig när jag vet att något ska göras senare och vill få det avklarat.

Som flera skrivit så är det knappast ett stort problem att folk "pottränar" tidigt, erbjuder, eller vad man nu vill kalla det, för faktum är att barn blir torra betydligt senare än förr. Förutom just lite "för bra" blöjor är många föräldrar rätt kassa på att lyssna av sina barn eller att stötta/pusha beroende på vad som krävs.

Har träffat flera barn inom vården som envisas med blöja fortfarande när de är 6 år gamla. Man pratar med föräldrarna (som alltid vill att sjukvården ska ge nån quick fix-tablett så att ungen slutar) och de säger bara att barnet vägrar gå på toaletten utan går och hämtar en blöja när det är dags för nummer två och går iväg. Dvs kan kontrollera sig väl men vägrar gå på toa utan vill göra sina behov i en blöja. Det är i mina ögon inte sunt..

Nä jag skiter faktiskt i vad andra gör med sina ungar, är ju inte jag som behöver ta hand om blöjorna osv där. Men jag vill inte att vår dotter ska ha blöja så länge. Känns slappt från föräldrahåll. Om inte barnet har särskilda behov men det har inte vår tjej.
Eller så väljer man annat man tycker är värt att prioritera . Vi har aldrig pottränat våra barn som beskrivs, de slutade med blöja i princip självmant vid 3 års ålder och då kändes det som om det för oss var rätt sätt. Hade det inte kommit spontant i den åldern (självklart erbjöds ju toa/ potta men inte mkt mer än så) så hade vi förstås fått vara mer aktiva för barnens skull men nu behövdes det aldrig. Tycker det är lite fräckt att kalla andra föräldrar för slöa bara för att de inte har samma filosofi som man själv.

Nä jag skiter faktiskt i vad andra gör med sina ungar, är ju inte jag som behöver ta hand om blöjorna osv där. Men jag vill inte att vår dotter ska ha blöja så länge. Känns slappt från föräldrahåll. Om inte barnet har särskilda behov men det har inte vår tjej.
Fast det där är ju så jävla fördomsfullt så det skriker om det! Det är ingen som helst fel att vissa barn inte vill släppa blöjan, och bara för man inte tvingar barnet att släppa blöjan senast vid två års ålder ska man vara en slapp förälder? Skitsnack!

@Andromedae Jag tror inte att ni behöver oroa er för vad folk tycker. Ert sätt verkar vara mer standard tycker jag och stämmer ju väl överens med att barn generellt här i väst går med blöja längre.

Sen måste jag bara inflika att rutinpottning visst är en alldeles ypperlig sak att göra. De flesta bebisar kissar och bajsar rätt ofta. Därför pottar man då det brukar komma, efter att ha suttit i sjal/sele, sovit, ätit, lekt osv. Speciellt om/i början innan man lärt sig signalerna från sin bebis. Men visst man rutinpottar inte större barn på detta vis. Dessa kan man ju föra en dialog med och fråga om nödigheten tex och sedan hjälpa på potta/toa.

EC har vi ingen erfarenhet av. Vi vänder oss till föräldrar med barn som är minst 18 månader.
När jag skrev rutinpottning så menade jag att det inte är bra som ett sätt att lära barnet att gå på pottan. Det är mycket bättre att associationen till pottan är kopplat till att barnet känner ett kroppsligt behov av att kissa/bajsa. Därefter är det alldeles ypperligt att under en period föra en dialog vid vanliga tillfällen som efter mat, innan utgång, innan sov, efter sov och så vidare.

EC har vi ingen erfarenhet av. Vi vänder oss till föräldrar med barn som är minst 18 månader.
När jag skrev rutinpottning så menade jag att det inte är bra som ett sätt att lära barnet att gå på pottan. Det är mycket bättre att associationen till pottan är kopplat till att barnet känner ett kroppsligt behov av att kissa/bajsa. Därefter är det alldeles ypperligt att under en period föra en dialog vid vanliga tillfällen som efter mat, innan utgång, innan sov, efter sov och så vidare.

Det är ju det jag menar. Rutinpotta gör man med små barn. Förstår inte ens varför du tog upp det som ett dåligt alternativ om ni bata vänder er till stora barn, dvs över 18 månader. Då rutinpottar man ju inte, utan går på potta helt enkelt. De har ju ett helt annat kiss/bajs mönster än en liten och går inte lika ofta på toa.

Sånt där är jag allergisk mot. Du har faktiskt ingen aning om än ifall ditt barn har särskilda behov eller inte. Jag visste tex inte att min son var autistisk när han var 7 månader. Det funktionshindret syns inte på barnet. Hans öron lyser inte gröna och autism utmärker sig inte som tex downs gör.
Bara för att man ser "normal" ut så betyder inte det att man inte kan ha särskilda behov.
Vi trodde han var frisk.

Så du menar med andra ord att du tycker folk på stan kan vara slappa när du ser dom med ett barn på 5 år som fortfarande har blöja utan att ha en tanke på att det finns många funktionshinder som inte syns utanpå.

Sånt där är jag allergisk mot. Du har faktiskt ingen aning om än ifall ditt barn har särskilda behov eller inte. Jag visste tex inte att min son var autistisk när han var 7 månader. Det funktionshindret syns inte på barnet. Hans öron lyser inte gröna och autism utmärker sig inte som tex downs gör.
Bara för att man ser "normal" ut så betyder inte det att man inte kan ha särskilda behov.
Vi trodde han var frisk.

Så du menar med andra ord att du tycker folk på stan kan vara slappa när du ser dom med ett barn på 5 år som fortfarande har blöja utan att ha en tanke på att det finns många funktionshinder som inte syns utanpå.

Jag skrev att jag skiter i hur/vad andra gör med sina ungar. Vill de ha blöja på de tills de är 18 så varsågod. Drabbar inte mig. Så nej jag bryr mig inte. Ser jag ett stort barn med blöja tänker jag troligtvis "där är ett stort barn med blöja" ungefär samma som om jag ser en stor hund, då tänker jag antagligen "där gick en stor hund".

Ingen i våra familjer/släkter har ngn form av funktionshinder och vår dotter visar inga tecken på det så nä hon har troligtvis inte det. Om hon ändå har det i framtiden så är det väl ingen idé att deppa över det nu.

Fast det där är ju så jävla fördomsfullt så det skriker om det! Det är ingen som helst fel att vissa barn inte vill släppa blöjan, och bara för man inte tvingar barnet att släppa blöjan senast vid två års ålder ska man vara en slapp förälder? Skitsnack!

Arg much? Jag bryr mig faktiskt inte om vad andra gör, som jag redan skrivit flera gånger. Och jag förväntar mig att andra inte lägger sig i att vi väljer att potträna tidigt. Det bör ju rimligtvis gå åt båda hållen.

Det är ju det jag menar. Rutinpotta gör man med små barn. Förstår inte ens varför du tog upp det som ett dåligt alternativ om ni bata vänder er till stora barn, dvs över 18 månader. Då rutinpottar man ju inte, utan går på potta helt enkelt. De har ju ett helt annat kiss/bajs mönster än en liten och går inte lika ofta på toa.

Tyvärr är det många som provar att sätta även barn över 18 månader på pottan regelbundet, i tron att barnet då blir pottränat. Därför tog jag upp det

Känns slappt från föräldrahåll. Om inte barnet har särskilda behov men det har inte vår tjej.
Det är dessa två meningar som några reagerat på. Den övre rimmar ganska illa med att du struntar i hur andra gör. Du dömmer andra som inte har sina ungar blöjfria tidigt vilket känns rätt så ocharmigt.

Den nedre meningen är den @Matmissbrukaren reagerar på och jag med henne. Det är omöjligt att säga om ett barn har särskilda behov eller inte när det är 7,5 månad. Nu hoppas vi ju såklart alla att allt är bra med din unge (som de flesta hoppas om alla ungar som finns) men om det nu inte skulle vara det så kan ju det uppenbara sig senare också.

Sen behöver det inte ligga särskilda behov bakom att barn inte klarar av att bli torra. Det finns hormonrubbningar tex som gör att kroppen inte slutar producera urin på natten för att nämna något.

Jag har en 7 åring som kissar på sig VARJE natt. Är jag slapp då eller? Det syns ingenting på honom. Han har inga särskilda behov och det var definitivt inget jag visste när han var 7 månader.

Mvh Miks

Mitt barn tyckte att det var helt okej att skippa dagblöja förresten, så nu är vi inne på dag tre utan och jag behöver inte känna att jag går över hens gränser i onödan. Så vi kör på utan någon särskilt plan och det känns fint.

Så häpp, min unge problematiserar visst inte lika mycket som jag ;) :)

Spinner vidare på detta efter att ha läst @Miks inlägg. När är det "normala" att nattblöjan försvinner? Hur lång tid efter att de blivit blöjfri dagtid? Ålder?

Det är dessa två meningar som några reagerat på. Den övre rimmar ganska illa med att du struntar i hur andra gör. Du dömmer andra som inte har sina ungar blöjfria tidigt vilket känns rätt så ocharmigt.

Den nedre meningen är den @Matmissbrukaren reagerar på och jag med henne. Det är omöjligt att säga om ett barn har särskilda behov eller inte när det är 7,5 månad. Nu hoppas vi ju såklart alla att allt är bra med din unge (som de flesta hoppas om alla ungar som finns) men om det nu inte skulle vara det så kan ju det uppenbara sig senare också.

Sen behöver det inte ligga särskilda behov bakom att barn inte klarar av att bli torra. Det finns hormonrubbningar tex som gör att kroppen inte slutar producera urin på natten för att nämna något.

Jag har en 7 åring som kissar på sig VARJE natt. Är jag slapp då eller? Det syns ingenting på honom. Han har inga särskilda behov och det var definitivt inget jag visste när han var 7 månader.

Mvh Miks

Såhär skrev jag "Men jag vill inte att vår dotter ska ha blöja så länge. Känns slappt från föräldrahåll. Om inte barnet har särskilda behov men det har inte vår tjej". Som vanligt här behöver man vara övertydlig och ta det på dagisnivå.

JAG vill inte att VÅR dotter ska ha blöja så länge. Känns slappt från föräldrahåll. Alltså (tar det suuuuuuuuperenkelt här så det absolut inte går att missförstå ens om man vill) om VÅR dotter har blöja vid 4 års ålder så utgår jag från att VI inte orkat ta tag i det. Det känns slappt från föräldrahåll. Vilka är då föräldrar till VÅR dotter? Jo JAG och MIN SAMBO. Skulle VÅR dotter fortfarande ha blöja då utgår jag från att vi varit slappa eller att ngt är fel. Hur det är med andras ungar skiter jag faktiskt i. Get it? Som vanligt tolkar man in och hugger på det man vill. Kanske skulle testa läsa utan att läsa in sånt som inte finns? Och ja skulle hon ha ngt fel, så den dagen den sorgen.

Det betyder inte att jag ser ner på andra med handikappade barn. Eller föräldrar som vill vara slappa. Eller föräldrar som försöker. Pga jag bryr mig inte om vad andra gör med sina ungar. Så länge inte jag tvingas byta blöja på en typ 12 åring så är det inget som drabbar mig ergo inget jag bryr mig om.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 504
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 138
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 981
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar