Ska man "potträna"?

Jag har en grej jag funderar på. Mitt barn är i den där åldern (mellan 2 och 3) då många slutar med blöja. Jag upplever konstigt nog att det finns en prestige många föräldrar emellan, där "sluta med blöja" på något sätt blir detsamma som "gott föräldraskap". Ungarna ska verkligen "tränas" - det är klistermärken och "pottpresenter" och jag vet inte vad. Och kanske är det så man gör, men ...

Jag kommer inte ifrån tanken att jag tycker att det är lite knäppt att jag ska "belöna" mitt barn för att hen inte använder blöja? Jag vill verkligen inte att hen ska förknippa toalettbesök med att vara "duktig" eller "bra". Jag vill att det ska vara något som kommer när hen känner att hen hellre vill gå på toalett än ha blöja, så att det är hens val baserat på hens känslor i sin kropp.

Så ... måste man potträna? Eller betyder potträning inte alltid den där sortens belöningsinriktade potträning som jag ser i min omgivning? Vad är det om det inte är klistra klistermärken/andra belöningssystem?
Hur gjorde ni?

Tillägg: Självklart erbjuder vi barnet att gå på toaletten och frågar om hen vill gå utan blöja. Ibland vill hen, ibland inte. Det respekterar vi, för det känns helt absurt att inte respektera det. Men ibland får jag känslan av att folk tycker att vi är för oengagerade?

Upplever snarare det tvärtom, att många inte erbjuder potta alls, utan låter +2-3 åringar både bajsa och kissa i blöja.

Mitt stora barn blev helt blöjfri när hon var 2 år. Hade kunnat ta bort nattblöjan tidigare, borde ha gjort det, då hon varit torr om nätterna i säkert ett halvår. Hon slutade kissa i blöja när hon var runt 1 år och 4 månader, men hade väldigt jobbigt med magen, jobbigt att bajsa, fick ont och så så hon ville ha blöjan vid de tillfällena. Fick hjälp med det 2 månader innan hon fyllde två (fick movicol en period) och efter att magen kom igång började hon även bajsa på toaletten. Det har aldrig handlat om tvång eller belöning.

Yngre barnet grodhölls över handfatet redan första veckan och vid 4 månader gick vi över till potta. Periodvis har det gått bättre ibland och sämre emellanåt. Nu är han 1,2 år och visar själv med tecken när han behöver gå på pottan (om det kommit i blöjan redan är han också väldigt tydlig att teckna det). Eftersom potta har varit ett naturligt inslag i hans vardag så har det aldrig varit några problem att han inte velat sitta på den. Han sitter om han känner sig nödig annars går han iväg helt enkelt.

Ser inte detta som att jag tränat mina barn i att gå på toa. Jag har helt enkelt lyssnat på deras signaler och ibland pottat på rutin. Allt för att de ska få göra sina behov så naturligt som möjligt.

Där ligger det nog en poäng. Jag var lite ful och köpte tygblöjor strax innan hon slutade med blöjor :o räknar med att köra liknande stil på bebisen när det är läge. Det var rätt effektivt.

Var det en situation precis i början som blöjfri där det varit typiskt att barnet skulle kunna råka glömma bort, t.ex kalas ett par veckor efter att blöjan åkte av, kunde det bli en blöja på just för att det blev en stress för mig ifall barnet råkat sitta i knäet på någon annan eller kissar ner en matta som inte går att tvätta vilket fördes över på barnet. Alltid med kommentaren "säg till om du behöver gå på toaletten". Med fördel då en up&go. Det fick jag dock höra var absolut förbud från andra håll :D det råder så mycket delade meningar. Bitvis har hon haft blöja på fsk efter blöjstopp, om det varit en dålig toalettdag (dvs trög mage). De säger att de inte vill att det ska bli jobbigt för barnet att behöva byta kläder och att det händer olyckor hela tiden. Det ska vara roligt helt enkelt. Det tycker jag känns bra ändå.

Tror inte något av mina barn kommer att ha blöja i tonåren, åtminstone inte med dagens förutsättningar. Däremot är jag positiv till att försöka få bort blöjan så fort barnet är redo just pga miljö och även att det är enkelt.

@Is gud vad tråkigt! Hoppas verkligen att jag inte uppfattas så i något sammanhang. Men visst kan man bli irriterad när barnet provar att gå på toaletten 2 gånger då det inte är kö under en stressad utelunch innan läkarbesök. Besök nr 3 är det bråttom som fan och dessutom upptaget för någon med fysiska problem precis klivit in. Gärna kö efter det med också. Barnet i fråga är livrädd för de där blåsande handtorkarna och får för sig att det finns såna monster överallt och då kan man inte kissa förrän det nästan är för sent... :p

Tror inte du uppfattas så,inte av dina inlägg arr döma, de situvationer jag har hört inte tid komentaren har varit då föräldern haft fullt upp att prata med någon vuxen. Jag tycker det låter som du har ett sunt tänk :):)

Tror inte du uppfattas så,inte av dina inlägg arr döma, de situvationer jag har hört inte tid komentaren har varit då föräldern haft fullt upp att prata med någon vuxen. Jag tycker det låter som du har ett sunt tänk :):)
Ah, sånadär viktiga vuxensaker ;) nä såna grejer hålls jag inte med, där måste toan gå före.

Nu är sonen snart 8 månader och vi har ecat sen BB. Vi gör det inte för prestige utan för att vi är lata. ;) varken jag eller maken orkar sanera bajsblöjor mer än nödvändigt. Dock är ambitionen blöjfri så snart det går, mest utifrån miljö men även eftersom vi har bekanta vars barn fortfarande använder blöjor som 5,5 åringar. Vill inte uppleva den paniken de har inför skolstarten i höst....

För de som vill läsa lite så är boken oh crap pottytraining en favorit hos många. Den utgår inte från belöningar. Många lyckas få barnen i princip torra på några dagar med den.

Jag har en grej jag funderar på. Mitt barn är i den där åldern (mellan 2 och 3) då många slutar med blöja. Jag upplever konstigt nog att det finns en prestige många föräldrar emellan, där "sluta med blöja" på något sätt blir detsamma som "gott föräldraskap". Ungarna ska verkligen "tränas" - det är klistermärken och "pottpresenter" och jag vet inte vad. Och kanske är det så man gör, men ...

Jag kommer inte ifrån tanken att jag tycker att det är lite knäppt att jag ska "belöna" mitt barn för att hen inte använder blöja? Jag vill verkligen inte att hen ska förknippa toalettbesök med att vara "duktig" eller "bra". Jag vill att det ska vara något som kommer när hen känner att hen hellre vill gå på toalett än ha blöja, så att det är hens val baserat på hens känslor i sin kropp.

Så ... måste man potträna? Eller betyder potträning inte alltid den där sortens belöningsinriktade potträning som jag ser i min omgivning? Vad är det om det inte är klistra klistermärken/andra belöningssystem?
Hur gjorde ni?

Tillägg: Självklart erbjuder vi barnet att gå på toaletten och frågar om hen vill gå utan blöja. Ibland vill hen, ibland inte. Det respekterar vi, för det känns helt absurt att inte respektera det. Men ibland får jag känslan av att folk tycker att vi är för oengagerade?

Vi/ sonen får ofta höra: när ska du sluta med blöjan? Snart får du börja gå på pottan som stora killar. Nu får ni börja ta tag i detta och sluta med blöjan osv.

Är så jävla (rent ut sagt) trött på att höra detta och försvarar sonen samt ber alla med kommentarer att sluta lägga sig i. BVC sköterskan fick inte ens chansen att säga något för vi sa direkt: när han är redo så slutar han med blöjan.

Vi hade en lång period då det gick bra, pottan va rolig och att spola ner kiss/bajs va toppen. Nu VILL han inte och tvingar vi honom att gå utan blöja så kissar han för enkelt bara där han står och säger tydligt: jag VILL INTE gå på pottan/toaletten. Vi måste respektera det annars är jag övertygad om att det kommer ta ännu längre tid.

Men ja jag håller med, ju tidigare barnet är blöjfria desto mer dunkar i ryggen får föräldrarna.

Jag hade tänkt börja pottträna nu, min son är 17 månader. Men han har absolut inget intresse eller förståelse för potta.
Så jag har trappat ner och frågar om han bajsat istället, så att vi i alla fall får en kommunikation kring kiss och bajs.
Han har inga direkta bajsrutiner utan bajsar olika tider, ibland flera gånger per dag och ibland inte alls.

Jag tycker absolut man ska "pottträna" med belöning, oppmuntring och andra mjuka metoder.
Tycker man gör sitt barn en otjänst när hen förblir beroende av vuxenhjälp onödigt länge.

T.ex har jag berömt och uppmuntrat min son att äta själv, säga till vad han vill ha istället för att bara servera ( jag vet ju att han vill ha vatten eller föredrar banan över äpple, men jag frågar och så får han visa eller svara/hämta ).
Ser inte pottträning som något annat än kommunikation och fortsatt utveckling?

Hoppas att min son är hyfsat torr efter tvåårsdagen.

Min hade blöja fram tills hon var 4 år och några veckor. Hon hade någonstans förknippat toan med den gången hon var förstoppad så toa=ont. Vi lät henne själv bestämma så kissa gjorde hon på toa och bajsade i blöjan. Sen när hon skulle flytta upp en avdelning på dagis så var hon sist kvar med blöja så då kom hon själv och sa att hon ville sluta men hon vågade inte. Efter lite klurande så "mutade" vi henne med en godisbit, så hon hade tankarna på godiset istället för bajsandet och då släppte det på bara någon vecka, sen fasade vi ut godisbiten långsamt.

Jag fick många reaktioner från andra föräldrar att vi mutade vår dotter för att bli blöjfri men det gav jag blanka fan i, jag gör vad som är bäst och enklast för mitt barn sen skiter jag högaktningsfullt i vad andra tycker och tänker.

Vår slutade vid 2,5. Vi köpte helt enkelt billigare blöjor med sämre uppsugningsförmåga. Potta var aldrig på tapeten, vi hade en lös plastsits på toaletten första veckorna.
Vi har nog aldrig haft en olycka, BARNET ifråga är envist som få och bestämde sig för att inte ha blöja, nappen kastades samma dag.

Min hade blöja fram tills hon var 4 år och några veckor. Hon hade någonstans förknippat toan med den gången hon var förstoppad så toa=ont. Vi lät henne själv bestämma så kissa gjorde hon på toa och bajsade i blöjan. Sen när hon skulle flytta upp en avdelning på dagis så var hon sist kvar med blöja så då kom hon själv och sa att hon ville sluta men hon vågade inte. Efter lite klurande så "mutade" vi henne med en godisbit, så hon hade tankarna på godiset istället för bajsandet och då släppte det på bara någon vecka, sen fasade vi ut godisbiten långsamt.

Jag fick många reaktioner från andra föräldrar att vi mutade vår dotter för att bli blöjfri men det gav jag blanka fan i, jag gör vad som är bäst och enklast för mitt barn sen skiter jag högaktningsfullt i vad andra tycker och tänker.

Men alltså va menade dom andra hade varit ett bättre tillvägagångssätt? alltså jag är säker på att de finns massor av alternativ men på det du skriver låter det som att dom anser att det är bättre att tvinga ett rädd barn att gå på toa än att en kort period belöna/muta/förstärka/distrahera ( kalla det va ni vill)?
Uppenbarligen löste ni ju problemet på ett bra sätt eftersom det fungera utan att förvärra så att dessutom komma med kritiken efteråt känns än mer galet.
Äh man ska inte bli brydd på folk.

Men alltså va menade dom andra hade varit ett bättre tillvägagångssätt? alltså jag är säker på att de finns massor av alternativ men på det du skriver låter det som att dom anser att det är bättre att tvinga ett rädd barn att gå på toa än att en kort period belöna/muta/förstärka/distrahera ( kalla det va ni vill)?
Uppenbarligen löste ni ju problemet på ett bra sätt eftersom det fungera utan att förvärra så att dessutom komma med kritiken efteråt känns än mer galet.
Äh man ska inte bli brydd på folk.
Jo en av gångerna så fick jag en regelrätt avhyvling av en förälder på dagis, hur i helskotta jag var funtad som mutade mitt barn. Jag tände på alla tolv direkt och gav tillbaka så pass att hon gick därifrån halvt gråtande. Hon hörde ju bara den liiiilla biten av diskussionen med dagisfröknarna om hur det gick, så dem var uppdaterade på dagis. Resten av samtalet där vi diskuterade månaderna av problem och skräckfyllda tillfällen då dottern trodde toan skulle äta henne, nä det hörde hon ju inte. Där körde vi ju att Hailey fick godisbiten på "krita" när hon bajsade på dagis så hon fick dem när hon kom hem istället.

Jag fattar inte att folk sak lägga sig i överallt och alltid. Kom med dina åsikter när jag ber om dem, annars så håll käft :mad:

Jag har absolut inget bra svar på potttränings frågorn men som förskollärare så har jag inte sätt någon tränd i att hjälpa barnen att sluta med blöjor, snarare tvärt om. Många föräldrar verkar inte bry sig alls och det är ju en ganska stor diskussion att blöjor idag är så pass bekväma att barnen inte ser sig hindrade av dem även om de är kiss och bajs i dem och att åldern för att sluta med blöja hela tiden stiger.

Skulle det därför bli en trend i att hjälpa barnen med sund pott träning så skulle jag anse det vara ett bra tecken (sund = när man tidigt börjar hjälpa barnen på toa utan att tvinga dem eller göra det till någon form av prestationsgrej där barnen känner sig misslyckad om de inte hinner).

Jag blir faktiskt väldigt irriterad på föräldrar som inte tar tag i sådant som rör just toabesök och på såvis gör barnen mer beroende av vuxna än vad dom faktiskt skulle behöva vara. Alltså man hindrar barnen från att bli självständig och förminskar dom.
Som exempel - I 5års är det långt in på vårterminen där barn skriker på toaletten att man ska komma och torka dem, vilket i sig inte är fel men när man ber barnen prova själv så att jag som vuxen bara kan "eftertorka" för att kolla så det blivit ordentligt gjort så har vi haft fler än ett barn som suttit och gråtit för att föräldrar bokstavligen förbjudit dem att torka sig själv. Där anser jag att något har blivit riktigt fel.
Jag har hört barn som sagt till sina föräldrar att de vill gå på toa men föräldrarna svarar nått i stil med "mamma/pappa har inte tid nu så kissa i blöjan så byter vi den sedan".

Men till pott-träningen, det jag har som vana att göra när jag jobbar med dom mindre barnen är att jag alltid frågar alla barn i gruppen om de behöver gå på toa innan vi exempelvis går ut. Jag upplever att barnen då känner att de vill härma de större barnen och att de då gärna går och sätte sig en stund på toa, sedan om de gör något på toa eller ej lägger jag ingen större vikt vid men berömmer dem att de åtminstone provar.

Sedan tror jag att det är väldigt individuellt hur bra pottträning ska vara, jag tror att man ofta kommer väldigt långt med att ofta fråga om de vill gå på toa och om de vill vara utan blöja.

Det du beskriver är ju hemskt! Jag får erkänna att jag (som inte har barn på förskola utan i dagbarnvård, dvs betydligt färre barn i blöjåldern från början) är en smula chockad. Jag har nog förutsatt att alla föräldrar har ett intresse av att låta sina barn växa, vilket ju ligger i sluta med blöja (eller kanske riktigare: sköta sin egen hygien). Därav har det i min värld känts en smula överdrivet med just strukturerad "träning".

Jag hoppas verkligen att det inte framstår som att jag tycker att man inte ska ge barn möjlighet att använda toaletten/bli självständiga. Det är en självklarhet. Däremot vill jag inte hamna i en situation där barnet försöker prestera. Precis på samma sätt som jag aldrig har berömt barnet för att hen har ätit (ni vet "en sked för mamma ..."), utan snarare försökt tala om mat med hen.

Jo en av gångerna så fick jag en regelrätt avhyvling av en förälder på dagis, hur i helskotta jag var funtad som mutade mitt barn. Jag tände på alla tolv direkt och gav tillbaka så pass att hon gick därifrån halvt gråtande. Hon hörde ju bara den liiiilla biten av diskussionen med dagisfröknarna om hur det gick, så dem var uppdaterade på dagis. Resten av samtalet där vi diskuterade månaderna av problem och skräckfyllda tillfällen då dottern trodde toan skulle äta henne, nä det hörde hon ju inte. Där körde vi ju att Hailey fick godisbiten på "krita" när hon bajsade på dagis så hon fick dem när hon kom hem istället.

Jag fattar inte att folk sak lägga sig i överallt och alltid. Kom med dina åsikter när jag ber om dem, annars så håll käft :mad:

Förstår till fullo din reaktion. Herregud, ibland undrar man hur folk är funtade.

Jag tänkte skriva samma, alltså här på forumet tänker jag att här är vi för att just diskutera men IRL så undrar jag varför man alltid anser sig ha rätt att utrycka sig om andra människors val och livstil.
Tur jag bor LÅÅÅNGT ut i skogen :angel:

Jag tänkte skriva samma, alltså här på forumet tänker jag att här är vi för att just diskutera men IRL så undrar jag varför man alltid anser sig ha rätt att utrycka sig om andra människors val och livstil.
Tur jag bor LÅÅÅNGT ut i skogen :angel:
Jag är ju dessutom en sån person att antingen älskar man mig eller så hatar man mig. För jag säger alltid vad jag tycker och tänker om/till folk, MEN med den stora skillnaden att jag kommer inte med en massa råd och krav och skit om folk inte frågar mig eller ber mig. För jag har inget med folks liv att göra om dem inte bjuder in mig i det, om ni förstår vad jag menar.

• Gilla
Reactions: Is
Vi tog av A blöjan midsommarhelgen, han är 2 år och 5 månader. Vet inte om han är "redo" men vi var så attans trötta på blöjor att vi bestämde att ett långt sommarlov är en bra period att testa!

Han håller sig utan problem, nästan så det gått för bra i början för nu vill han inte alls gå på pottan. Gör han det reser han sig innan rumpan nått pottan och säger glatt NÄÄ och drar upp byxorna. Kisset kommer lite senare i byxorna istället. Gör ingen grej av det, han får sätta sig på pottan för att kissa färdigt och så är det inte mer med det.

Vi tjatar inte, utan sätter honom på pottan med en distraktion i form av en bok eller TV. Det viktiga är att han sitter avslappnat en stund.

Från samma dag som vi tog av blöjan på dagen är han också torr på natten. Han har fått sova med blöja som satts på efter kvällskissen och tas av när han vaknar eftersom vi varit på resa, men nu när vi är hemma sover han utan blöja också :)

Det du beskriver är ju hemskt! Jag får erkänna att jag (som inte har barn på förskola utan i dagbarnvård, dvs betydligt färre barn i blöjåldern från början) är en smula chockad. Jag har nog förutsatt att alla föräldrar har ett intresse av att låta sina barn växa, vilket ju ligger i sluta med blöja (eller kanske riktigare: sköta sin egen hygien). Därav har det i min värld känts en smula överdrivet med just strukturerad "träning".

Jag hoppas verkligen att det inte framstår som att jag tycker att man inte ska ge barn möjlighet att använda toaletten/bli självständiga. Det är en självklarhet. Däremot vill jag inte hamna i en situation där barnet försöker prestera. Precis på samma sätt som jag aldrig har berömt barnet för att hen har ätit (ni vet "en sked för mamma ..."), utan snarare försökt tala om mat med hen.

Jag ser nog inget fel i att berömma när barnen gör sådant som vi anser är bra (att äta för mamma eller för pappa vet jag inte om jag skulle säga för det är ju inte för deras skull barnet ska äta ) men jag anser att beröm kan ske på olika sätt.

(Nu kommer förskolläraren Is fram)

Idag är vi väldigt duktig på att säga "åh vad duktigt du är" "åh vad fin teckning du har gjort" "åh vad fin du är" osv osv
Istället för att bara säga bra och ge belöningar så kan man tala om vad som va bra i situvationen så barnen känner sig uppmuntrad att göra om samma sak utan att känna att det blir fel om det inte blir precis som de har tänkt sig.
Jag tror det gör stor skillnad att vi istället möter barnen med "vad bra att du kunde använd skeden vid maten själv idag, kändes det bra att kunna göra det alldeles själv?" "har du en ny tröja idag, känner du dig fin i den?" "Vilka fina färger du valt att använda på din teckning, vill du berätta om din teckning för mig?"
När det kommer till toabesök kan man belysa allt i från valet att gå på toa till att de lyckats knäppa upp knappen på byxorna eller valt att tvätta händerna utan att får en tillsägelse om det. Dvs man belyser det barnet lyckats med och behövs det belyser man att det finns fler tillfällen att träna det som barnen själva anser att de har misslyckats med.

Det finns alltid en risk att barnen kommer vilja presterar för beröm men får de heller aldrig beröm kan även det göra att barnen får prestationsångest för alla vill vi höra att vi gör bra saker. Därför tror jag att det är viktigare HUR vi berömmer.

Jag hoppas ju att inte föräldrarna tänker att dom vill göra barnen mindre än vad dom är men jag tror att ibland är det så lätt att vi hamnar i rutiner. Du verkar,när du skriver här,msom att du verkligen reflekterar över hur du bemöter ditt barn och varför men jag tror inte just den delen är lika naturligt för alla och då hamnar mäniskor gärna i mönster som de vet fungerar utan att reflekterara om det är det bästa eller eller om det verkligen fortfarande behövs.

Jag trodde alla barn var blöjfria vid typ 1.5-2 års ålder :o

Vi pottar vår tjej, hon är 7.5 månad. Det går
Väldigt bra, klart det kommer i blöja med men vi har mest börjat med potta redan för att det ska vara naturligt. När hon gör något på den så säger vi med superglad röst typ "vad du kan, duktig tjej" då ser hon superstolt ut och skrattar. Ibland sjunger jag lilla snigel för henne som beröm, funkar det med :p

Hon ska väl förhoppningsvis vara blöjfri innan 1.5 år. Blöja till 3-4 år är ju jättelänge :/

Grabben fyllde tre i December,och blev blöjfri i April. Det har inte tränats något alls i princip,utan han har undrat lite när vi varit på toaletten, frågat om vi kissar osv. Vi har sagt att när man blir stor så kissar och bajsar man på toaletten, och erbjudit han att prova. Helt plötsligt en dag så ville han,och har varit blöjfri sen dess. Det gick jättesnabbt när han väl ville,och jag tror allt som allt har vi nog haft 2 eller 3 kissbyxor,och det var precis i början,när han lekte och glömde bort. Allt har skett på hans premisser, och det känns jättebra. Jag tror dom är redo när dom är,varken tidigare eller senare.
Precis så har det gått till med våra två äldsta barn och jag räknar kallt med att det blir samma sak för tvååringen framöver. Än visar han dock inget större intresse.

Jag trodde alla barn var blöjfria vid typ 1.5-2 års ålder :o

Vi pottar vår tjej, hon är 7.5 månad. Det går
Väldigt bra, klart det kommer i blöja med men vi har mest börjat med potta redan för att det ska vara naturligt. När hon gör något på den så säger vi med superglad röst typ "vad du kan, duktig tjej" då ser hon superstolt ut och skrattar. Ibland sjunger jag lilla snigel för henne som beröm, funkar det med :p

Hon ska väl förhoppningsvis vara blöjfri innan 1.5 år. Blöja till 3-4 år är ju jättelänge :/
De flesta barn är definitivt inte blöjfria vid 1.5- 2 års ålder, snarare runt 2.5-3. De som är det är nog i huvudsak barn till föräldrar som, likt ni, har valt det som något att prioritera högt. Olika saker passar olika familjer att se som viktigast.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 975
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat