• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Isis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 11 363
Sv: Settrar!

Det är ju så mycket som ska klaffa för att det ska lyckas perfekt. Får önska lycka till inför hösten! :) :bow:

Jag jagar inte med min setter, men skulle vilja. Har diskuterat det med Gnist och hennes man om det. Däremot så vet jag att jakten finns i henne trots att hon är en utställningssetter. Problemet med mig är att jag inte själv är i kondition för att traska ut i markerna än för att jaga. Inte har jag jaktlicens heller.
Däremot vet jag att Irländarna tävlas i lydnad. När det gäller *koko* så är det individuellt hur hundarna är och hur mycket dom får utlopp för sin överskottsenergi. Ska du ha hunden som sällskap i stallet och rida ut så finns det inga hinder att ha en Irländare heller. Jag tycker att det är en lättsam ras jämfört med bruksraserna. :p

Glömde bara att nämna att en av min hunds uppfödares uppfödningar har klarat jaktprov med 1:a med sin utställningssetter.

Det är precis de jag menat hela tiden.....man kan kalla dem utställningsavlade men jaktlusten är enorm i dessa jakthundar så att man skulle kunna avla bort den helt har jag så enormt svårt att tro. Att man kan minska den lite....ok....men den försvinner aldrig helt!

Himla kul att hunden fick 1pris!!!:banana: :bump:

Du skriver att du skulle vilja jaga med din setter, men inte är i kondition att göra det och inte har jaktlicens. Ta jägarexamen meden du nu under vintern tränar upp kondisen så mycket så att du känner att du orkar med en jakt. Sedan så kan du välja område du jagar på med omsorg också. Du kan välja en terräng där det är relativt lätt att gå! Du behöver ju inte kasta dig in i de snårigaste partierna ;)

Den erfarenhet jag har av irländsk setter är att dom är rätt "korkade". Ingen vidare vilja att var till lags.

Har haft en irländsk setter. Avlad för jakt men jagades aldrig med. Instinkten fanns men vi hade inga möjligheter. Han led definitivt inte. Han sysselsattes och motionerades och var toppen som hund fysiskt och psykiskt. Dagen efter han blivit 12,5 år orkade inte kroppen - den la av tvärt och vi tog bort honom. Lättlärd, social, inga problem med lydnaden -tvärt om.

Att Irländare skulle vara korkade håller jag inte med om. Men "fel hund i fel händer" då blir det fel. ;) Förväntar man sig att denna jakthund skall bete sig som en brukshund då kommer man att bli besviken.

Dock så kan de flesta stående fågelhundsraser bli enormt bra till att träna bruks med dom också, men det krävs lite mer för att få till dem. De flesta av dem har en vilja av järn och är enormt envisa. En bra jakthund måste vara lite självständig och detta gör att vissa människor tycker att hunden är "korkad".

Hela mitt liv har vi haft stående fågelhundar så mitt sätt att dressera är efter vad som krävs för dessa! En släkting till mig hade för några år sedan köpt en schäfer som inte var så mycket hanterad trots att den var strax över året. Dom tyckte att denna hund var helt knäpp....hade DAMP....och lyssnade aldrig. Dom sa att den var helt omöjlig men att jag kunde prova dressera den om jag hade lust. Utmaningar tackar man givetvis aldrig nej till! :D

På en relativt kort promenad hade jag lärt hunden att inte dra i kopplet, fot och sitt. Det var en helt underbar hund! Lyhörd och lättlärd enligt mina mått mätt. Dock så var den psykiskt hårdare/starkare än deras tidigare hundar och hade dessutom levt sitt första och viktigaste år utan regler :mad:

Jag är ingen jätteduktig dressör, men man lär av sina misstag och snappar givetvis konstant upp saker som utvecklar en. Men först då förstod jag verkligen skillnaden mellan att dressera en brukshund och en jakthund.

De flesta hundar är helt ok från början......det beror sedan på vad personen som håller i kopplet gör av ämnet till hund den fått! Och man måste komma ihåg att bedömma varje hund enskillt. Det jag gjorde med förra hunden och som var rätt för den är kanske helt fel med min nya stjärna! Många hundar klassas som korkade för att husse/matte inte lärt sig läsa av sin hund! :eek:

För mig ringer det varningsklockor när man pratar om utst.variant av olika jakthundar. Att man skulle kunna avla bort setterns så ENORMA jaktlust är för mig ett mysterium, möjligvis göra den mindre, men alltså, de jag har träffat har ju haft en enorm jaktlust och krävt en del av sin förare.

Men för att komma tillbaka till utst.varianten så kan det vara så att man fortfarande har en redig jaktlust, men "vekheten" och samarbetsviljan är tullad på och alltså mycket mindre. Det innebär att du får en hund som är väldigt tungjobbad med. Då ska man vara medveten om vad man ger sig in på och kunna jobba metodiskt och smart redan från det hunden är valp för att slippa ta i med hårdhandskarna när hunden börjar gå ur handen.

Jag har själv en sådan mittemellan variant av Labrador och trots att jag brinner för att hundarna ska vara både och så betyder det ibland också att jag får dubbelt så mycket jobb. Mycket lust och lite hjärna typ :angel: Men det är som något jag tagit med i beräkningen...

Tack för alla svar.

Det är inte min mening att skaffa en hund och sedan ta ifrån den det roligaste den vet. Själv är jag uppvuxen med fågelhundar som inte använts till det dom är ämnade för. (munsterländer, irl. setter, pointer). Har tyckt att alla har verkat nöjda och glada och därmed inte reflekterat över att de kanske hellre hade gjort något mera än sina vardagliga promenader.
Pga denna tråden har jag fått mera insikt över att settern kanske inte är en ras för mig, tyvärr.

Har börjat höra mig för om dalmatiner och weimaraner (jakthund igen:crazy: ). Eller så blir det en till dobermann :)

:bow: :bow: :bow: Kunde inte ha uttryckt mig bättre själv! :)

:bow: till Isis också......det är få människor som verkligen tänker igenom sina hundköp som du verkar göra. Fortsätt leta information om de raser du känner för så kommer du att hitta det som passar både dig och den hund du köper bäst :bump:

Lycka till med ditt hundköp och kom ihåg att hålla dig borta från utpräglade jaktraser om du inte skall jaga ;)

Skönt att höra att du verkligen tänkt igenom det här och tagit till dig av alla råd - ränk om alla vore som du i det avseendet! :smirk:

Man kan ju lite krasst säga att det man inte känner till lider man inte av, och det klart att en jakthund som aldrig fått jaga vet ju inte fullt ut vad den missar. Det är ju som (dålig jämförelse igen) att stänga in en bebis mellan fyra väggar och aldrig låta barnet träffa kompisar och få prova på idrotter/hobbies/lekar. Visst, barnet saknar det inte för det känner inte till att det finns, men man undanhåller ju ändå något av livets goda.

Undersök du andra raser, är övertygad om att du finner någon bra om du fortsätter med ditt kritiska tänkande och är öppen för ny information och nya insikter. Lycka till!

Var så snäll och köp inte en irländsk röd setter om du inte har för avsikt att jaga med den. Har haft irländare i över 25 år och har erfarenhet av båda varianterna (jakt och utställning) Utställningstypen=tråkig, dålig dresserbarhet, större benägenhet att utveckla HD. Jakttypen=stor dresserbarhet, positiv och öppen, mkt bättre HD-statestik.
Finns mängder med raser som passar bättre som enbart sällskapshundar.

Jag tror det är minst lika jobbigt att ha en jakthund som en brukshund, om inte jobbigare.
Men en pincher då?

Någon här som har setter eller kan setter? Har en del frågor.

*Vad är det för skillnad i mer än utseende hos de olika settrarna?

*Är de veka hundar? Har hört att många säger att de är väldigt veka men jag vet de som påstår motsatsen. Har hört att det är skillnad på utställningsavlad och jaktavlad också.

*Är de lättlärda och samarbetsvilliga?

*Är man helt ute på hal is om man funderar på att skaffa sig en setter utan att man är intresserad av jakt och egentligen drömmer om en dobermann..?:crazy:

Låt orden flöda. Är intresserad av allt man kan veta om settern :)

Är inne på min tredje setter nu. Den jag har nu är förarvek och vi tränar lydnad med förhoppning om tävling.
Min förra var inte alls gjord för det utan hade en stor portion självförtroende och passade bättre som jakthund.
Otroligt trevliga, social hundar som dock kräver MYCKET fysisk motion!
du behöver inte alls var intresserad av jakt för att skaffa en setter, men som jag skrev ovanär de motionskrävande hundar och jag tycker inte du ska skaffa en om du hellre vill ha en annan ras?? :confused:

Var så snäll och köp inte en irländsk röd setter om du inte har för avsikt att jaga med den.

Fast det är ju ändå individuellet? Dock får man vara medveten vad hunden är gjord för att göra. Min nuvarande setter tex passar inte alls som jakthund.

Finns mängder med raser som passar bättre som enbart sällskapshundar.

Där håller jag dock helt med dig. :)

En setter som inte jagar eller står för fågel är inte rastypisk. Det är inte bara en fråga om exteriör,den mentala delen är minst lika, om inte ännu viktigare. Har tyvärr under senare år sett allför många showsettrar som har dålig dresserbarhet. De blir rädda och flyktbenägna när någon ställer krav på dem. Men egentligen är det ju inte så konstigt att mentaliteten försämras när uppfödare bara tittar på utställningsmeriter samt gör en egen bedömning av temperament " den är ju snäll..." Kan man inte dressera hunden på ett lämpligt sätt så är det inte speciellt enkelt att jaga med den heller.

tja tja:) jag tycker personligen att settrar är dom bästta orasen i världen;) dom är väligt sociala och roliga att ha med att göra:)
jag har en röd setter nu . och har haft en röd-vit setter. hundarna blir det du gör dom till:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 820
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 226
Hundavel & Ras Vi ska förmodligen skaffa ny hund och hur mycket det än bär mig emot så måste vi välja något annat än airedaleterrier. Kraven är...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 370
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka