I
Isis
Sv: Settrar!
Mina föräldrar har haft två irländska settrar. Ena var avlad för jakt och den andra för utställning. Det var just den hunden som var avlad för jakt som tilltalade mig mest. Den utställningsavlade var inte ett dugg intresserad av jakt men hon var också rädd för det mesta och inte någon hund jag skulle vilja ha.
Har hört fler säga att settern inte är någon vidare vakthund. Det är en nackdel med rasen enligt mig.
Mulles_matte skrev:Jag har bara erfarenhet av engelsk och irländsk setter. (utställnings varianten) Har aldrig träffat någon gordon setter eller irländsk röd/vit setter, så dom kan jag inte svara på hur dom är.
Dom engelska är enl min uppfattning lugnare av sej medans dom irländska är mer energiska och livliga.
Tycker inte dom är speciellt veka, men inte heller hårda. Lättlärda hundar som gillar det mesta. Älskar allt och alla, och är absolut ingen bra vakthund
Att du inte är speciellt intresserad av jakt är väl inget större hinder, du behöver ju inte köpa en med renavlade jaktlinjer.
Måste iväg, så jag hinner inte skriva mkt mer just nu.
Mina föräldrar har haft två irländska settrar. Ena var avlad för jakt och den andra för utställning. Det var just den hunden som var avlad för jakt som tilltalade mig mest. Den utställningsavlade var inte ett dugg intresserad av jakt men hon var också rädd för det mesta och inte någon hund jag skulle vilja ha.
Har hört fler säga att settern inte är någon vidare vakthund. Det är en nackdel med rasen enligt mig.