• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Isis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 11 363
Sv: Settrar!

Mulles_matte skrev:
Jag har bara erfarenhet av engelsk och irländsk setter. (utställnings varianten) Har aldrig träffat någon gordon setter eller irländsk röd/vit setter, så dom kan jag inte svara på hur dom är.

Dom engelska är enl min uppfattning lugnare av sej medans dom irländska är mer energiska och livliga.

Tycker inte dom är speciellt veka, men inte heller hårda. Lättlärda hundar som gillar det mesta. Älskar allt och alla, och är absolut ingen bra vakthund :D

Att du inte är speciellt intresserad av jakt är väl inget större hinder, du behöver ju inte köpa en med renavlade jaktlinjer.

Måste iväg, så jag hinner inte skriva mkt mer just nu.

Mina föräldrar har haft två irländska settrar. Ena var avlad för jakt och den andra för utställning. Det var just den hunden som var avlad för jakt som tilltalade mig mest. Den utställningsavlade var inte ett dugg intresserad av jakt men hon var också rädd för det mesta och inte någon hund jag skulle vilja ha.
Har hört fler säga att settern inte är någon vidare vakthund. Det är en nackdel med rasen enligt mig.

Settern är abolsut inte någon vakthund, tvärt om! Det är inget som ligger i rasens gener, skulle den vakta vore det ett rasfel. Vill man ha en jakthund ska man skaffa en annan ras.

Jag förstod hur du menade redan första gången, men uttryckte mig väl kanske fel så att du inte förstod att jag förstod :rofl:

En setter på fjäll kan gå ut betydlig längre än 150-200m. Det var de jag menade ;)

Är kul att se när hundarna jobbar på sådant avstånd och ändå har kontakt med föraren.....helläckert.....och nu syftar jag givetvis på alla stående fågelhundsraser och inte enbart setter!

Jag står fortfarande fast vid att har man en jakthund skall man jaga. Att ha en jakthund som inte får jaga är samma sak som att inte låta en border collie valla! Grymt i mina ögon......

Det finns så enormt många trevliga raser för alla olika sorters bruk!

Då måste en jaktintresserad få lägga in sitt veto :D

Varför skaffa en "jakthund" om man inte skall jaga:eek: :confused:

Ja, det var väl en av anledningarna till att jag startade den här tråden. Vet ju flera som har goldens som sällskapshundar fast de egentligen också borde jaga. Min dobermann jag har nu är också mer jaktintresserad än vad mina föräldrars ena setter var och eftersom det skulle vara en katastrof om jag försökte mig på att jaga med min dobbe så har jag fått aktivera honom genom blodspår och liknande. Men blodspår kanske inte är ett alternativ för en setter?

Nu vet jag också att det finns settrar som är avlade till sällskap/utställning. Var dock på en utställning i somras och träffade där en utställningssetter(irländsk). Hunden var underbart vacker, men ägaren sa att hon aldrig kan få honom till champion för det krävs jaktmeriter för att få ut championatet!!! Sånt bör man kanske tänka på om man är utställningsintresserad!

Nä, är inte ett dugg utställningsintresserad. Mitt syfte med hunden är att ha en aktiv sällskapshund och tävla på hobbynivå

Men det är helt klart fina och trevliga raser allihopa. Jag tycker som Mulles_matte att Irländarna är lite mer energiska och livliga än vad gordon och engelsk är. Har dock även träffat engelska som haft lite tendens att ligga och gnälla, vandra runt runt, inte kunna slå sig till ro helt enkelt. Så min personliga favorit är gordonsetter! ;) Men engelska settrarna kommer inte långt efter!

Blir det en setter för mig så lutar det nog åt en gordon setter. Har fått mig en tankeställare nu efter att ha läst svaren i denna tråd så jag får nog fundera lite till angående val av ras

Precis som Gnist så förstår jag dock inte varför du funderar på att köpa en setter om du egentligen vill ha en doberman:confused:

Lycka till med ditt hundköp!

Läs svaret jag skrev till Gnist. Jag har dobermann nu men med barn och häst i framtiden så vet jag inte om orken finns med till en dobermann. Det är härliga hundar men väldigt påfrestande.:)

Gumman skrev:
Jag har en irländsk röd setter och underbarare hund får man leta efter. Det stämmer att det krävs jaktprov för att få ut championat, men de flesta som ställer ut här i Sverige ställer ut mest för att det är roligt. En setter är lättlärd men som de flesta stående fågelhundar mycket envisa! Det gäller att fostra hunden lika väl som andra raser och settern är tacksam ras att tävla i tex. lydnad.
Mer info om irländsk röd setter finns på http://www.welcome.to/isf
Jag kan varmt rekommendera irländsk röd setter.

Vad kul att du skriver att settrar är lättlärda och passar till att tävla i lydnad. Har haft diskussion angående detta med vissa som hävdar att settern är lite "koko" och svår att få till lydnaden på. Det fick mig nästan att tappa intresset.
Jagar du med din setter?

Det är inte det viktigaste om hunden skulle vakta eller ej. Jag skulle kunna bortse från detta då det verkar vara svårt att hitta en ras som passar alla mina önskemål.

fast oavsett om man är på fjäll, fält eller i skog anser jag att hunden ska hålla ungefär samma sökbredd. Vill inte har vidare sök än 200-250 m på fjället heller, anser att de ska hålla sig inom detta. Om inte annat för att hinna fram i händelse av stånd på fågel.

Settrar kan vara lite okoncetrerade, lite "flamsiga" helt enkelt och därmed svårare att få att fokusera på lydnadsträningen. Men därmed inte sagt att de är omöjliga på något vis. Men åter igen; en hund man i första hand skaffar för att jaga med och inte för att gå lydnadsprov med. (Gör ont i mitt jakt-/hundhjärta att höra folk fundera på att skaffa jakthundar som sällskap, därför kan jag inte sluta påpeka det.)

Garpen skrev:
Settrar kan vara lite okoncetrerade, lite "flamsiga" helt enkelt och därmed svårare att få att fokusera på lydnadsträningen. Men därmed inte sagt att de är omöjliga på något vis. Men åter igen; en hund man i första hand skaffar för att jaga med och inte för att gå lydnadsprov med. (Gör ont i mitt jakt-/hundhjärta att höra folk fundera på att skaffa jakthundar som sällskap, därför kan jag inte sluta påpeka det.)

Kan man inte aktivera en jakthund på något sätt som skulle få den att känna sig tillfreds utan att behöva jaga och döda djur? *Blödig matte*.
Skulle det vara bättre att försöka hitta en trevlig setter som är avlad för utställning än jakt?

Tie skrev:
Förstår inte vilken skillnad det skulle vara att sätta en gråhund i lägenhet motför att sätta en setter i lägenhet :confused:

Kanske för att det av settrarna finns en "showvariant" och det finns det INTE av Gråhund, Jämthund, Hälleforsare, Laikor mfl. andra jakthundar...

Senast ändrad:

Jag tycker över huvud taget att det är trist att settrar avlas för utställning, men det kanske är en annan diskusison. För övrigt är det väl som jag drog i en parallell tidigare; en hästintresserad som tvingas sälja sin häst och börja med innebandy i stället. Visst får man träning även genom innebandy, men det var ju hästen som var den stora passionen. Går ju att överleva utan häst, men varför inte välja en "hund som från början bara är intresserad av innbandy" i stället för att omvända den. (Om du nu förstår hur jag menar, blev kanske lite rörigt.)

Det finns säkert flera olika alternativ till att aktivera en Setter på, OM man är villig att frånta dessa raser det roligaste som dom vet
(oftast)

Visst, det finns de kom köper sig en ras och inte utnyttjar rasen specifika ändamål, men det rättfärdigar inte att att du/andra gör det samma..

En Setter kräver sin träning dagligen, så om jag vore du så skulle jag definitivt kolla upp andra raser !

Jag tycker också att mellan 200-300m är lagom söksbredd på fjäll. Man slipper springa så långt innan man kommer fram till hunden då. (men det finns hundar som går betydligt mycke större!) Men vad menar du med att inte hinna fram??? Hunden står ju där tills jag kommer fram och ger de klartecken till "avans"! Jag kan ju lulla på hur mycket jag vill fram till hunden.....ok man gör kanske inte de för man blir själv het:angel: , men man ska kunna det om man känner för det!

Sedan så vill jag inte ha en skogshund som söker ut 200-300m i skogen! Snacka man får problem i tät tjäderskog då! :eek:

Jag vill att hunden skall anpassa sig. I skogen går den ihop i söksbredd beroende på hur terrängen ser ut och på fjället går den ut lite längre....

Visst, hunden står kvar fram till avance, men det är ju inte alltid fåglarna trycker lika bra. Beror ju på tidpunkt på säsongen osv.

Härligt är det med fågeljakt i alla fall!:bump:

Oberoende av hundras så ska man ha hund i lägenehet så är det helt klart en vanesak! Sedan spelar det ingen större roll vilken ras det är. Givetvis finns de dom raser som kanske trivs bättre att vara utomhus, men som sagt så tror jag att både människan och hunden är ett vanedjur så allt hänger på vad man vänjer den vid.....

Det är ju upp till hunden att trycka fast fågeln så att den stannar tills husse/matte kommer:D
Nä skämt å sido så vet ju även jag att fåglarna kan vara lite kinkiga att ha och göra med ibland, men en riktigt duktig hund brukar lösa de flesta situationer när den fått lite rutin! Att sedan föraren kan sabbotera för hunden sker väll inte allt för sällan :angel: Man har fått onda ögat av vovven några gånger:D Hon tittar på en med en blick som säger "vad f...n håller du på med".:rofl:

Så här ser min vovve ut när det blir tal om fågeljakt :bump: :banana: Och alla av våra tidigare hundar har varit likadana! Det är väll som du säger att det är kanske därför man reagerar när någon funderar på att skaffa jakthund utan att ha tänkt jaga med den....Man vet hur mycket hundarna älskar själva jakten. Ok nog tycker hon det är roligt att gå på promenad eller fara ut och träna lite apport eller vad den nu kan vara så länge hon får följa med ut på äventyr, men när jaktkläderna kommer fram då blir hon överlycklig!!

Gäller det alltså även showvarianterna av fågelhundar menar du? Att de har så mycket jakt kvar i sig att de inte "klarar sig utan" på samma sätt som jaktvarianterna har?

Givetvis är jaktlusten mindre hos dom varianterna.....det kan jag hålla med om. Det skiljer ju även mellan de olika jaktlinjerna!
Men jag har så enormt svårt att tro att all jaktlust kan vara borta....:confused: Det är ungefär som att folk säger att deras Pitbull inte har någon kamp kvar i sig?! Oförståelig för mig....

Hrm... tja, jag har väl inte jagat med några jaktchampions direkt...hmm... brukar inte lita på att hundar och fåglar trycker kvar utan vill fram så fort som möjligt. Gå och flanera kan man ju göra en annan gång. :angel:

Det är just det där, när man vet hur glada hundarna blir över jakten, som det inte riktigt går att svara på frågan "går det inte att aktivera dem på något annat sätt då?". Det handlar ju inte om aktiveringen, om själva konditionsträningen, det handlar ju om den specifika glädjen över jakten som inte är mätbart med något annat!!

Precis :bow:

Har heller aldrig haft något jaktchampion själv utan "bara" 1ökl hundar, men sett flera på de jaktprov jag varit på. Var bland annat i höstas en tik som fick 1ekl HP två dagar i rad! (Ett halvsyskon till min så nu vet jag vad jag siktar på ...hehe...)

I höstas tog vi oss själva upp till elitklass(gissa om jag var helnöjd!), men när vi gjorde våra första starter i ekl så lyckades vi pricka in det med vovvens skendräktighet :( så hon hade inte samma energi och tryck som vanligt. Men vi lyckades dock ändå få oss ett 3ekl skog och ett 3ekl fjäll så jag var rätt så nöjd ändå.
Men vi siktar givetvis högre kommande höst för vi vet vad hon kan. Det gäller bara att allt ska klaffa för oss just den dagen!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 820
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 226
Hundavel & Ras Vi ska förmodligen skaffa ny hund och hur mycket det än bär mig emot så måste vi välja något annat än airedaleterrier. Kraven är...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 370
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka