Hjälp att välja ny hund efterlyses

Välj en tik, din dotter växer snabbt ikapp. Även små hundar som inte väger så mycket, behöver en viss vuxenhet hos föraren för att låta sig styras, (kanske med undantag för vissa fantastiska, mycket föriga golden retriever, som jag sett göra sitt bästa även för mycket unga och små förare. Men då har en vuxen utbildat hunden.).

Jag älskar egentligen din inställning :) men jag måste hårdnackat vänta med airedale.
En hund kan aldrig vara ett barns ansvar men jag letar efter en som hon har glädje av även om det inte alltid blir precis som hon tänkt sig. Jag är ansvarig men hon ska få möjlighet att dela ansvaret på den nivå som hon och hunden klarar.
Hur charmig och underbar vår airedale än var så dödade han nästan hennes intresse. Han dog iofs redan som tvååring men den typen av egensinnighet som utmärker rasen passar oss inte nu. Den passar mig men hur man än vrider och vänder på det så är det ingen hundras som passar att ta med till ungdomsklubben för en nybörjare. Det finns säkert enstaka exemplar men genrellt är det för mycket brukshund.

Jag älskar egentligen din inställning :) men jag måste hårdnackat vänta med airedale.
En hund kan aldrig vara ett barns ansvar men jag letar efter en som hon har glädje av även om det inte alltid blir precis som hon tänkt sig. Jag är ansvarig men hon ska få möjlighet att dela ansvaret på den nivå som hon och hunden klarar.
Hur charmig och underbar vår airedale än var så dödade han nästan hennes intresse. Han dog iofs redan som tvååring men den typen av egensinnighet som utmärker rasen passar oss inte nu. Den passar mig men hur man än vrider och vänder på det så är det ingen hundras som passar att ta med till ungdomsklubben för en nybörjare. Det finns säkert enstaka exemplar men genrellt är det för mycket brukshund.
Ok, då säger jag dvärgschnauzer, känner flera som är enkla för barn att hantera, och ofta med minimalt med jakt. En beardis väger väl i varje fall runt 20 kg, precis som en mellanschnauzerhane.

Har du funderat på någon mindre terrier? Ser att Softis och Border varit på förslag här redan, men vad sägs om t ex Welsh eller Strävhårig foxterrier?
Jag har haft både cocker och strävhårsfox, och även om jag älskade min lilla cocker, så var ändå foxterriern betydligt roligare att träna med. Jag körde sök o spår med den.

Jag tänker också liten terrier!

Jag älskar ju min schnauzer men han hade inte passat för det ni söker. 20 kg hund blir väldigt stark också, så hade kollat på någon mindre om det är dottern som ska träna.

Har några Schnauzers i min omgivning som stämmer bra in på önskemålen. Trevliga, mellanstora brukshundar utan att vara extrema. Har även en vän som föder upp. Riktigt härliga hundar med motor :)

Har du funderat på någon mindre terrier? Ser att Softis och Border varit på förslag här redan, men vad sägs om t ex Welsh eller Strävhårig foxterrier?
Jag har haft både cocker och strävhårsfox, och även om jag älskade min lilla cocker, så var ändå foxterriern betydligt roligare att träna med. Jag körde sök o spår med den.
Terrier är för mycket chans, känner jag.
Jag älskar foxen men är inte den typ "terriernas terrier"? Welsh är en ras som många äldre airedalefolk väljer för att de tror att den är mer lätthanterlig. Ofta är min upplevelse att de fick lite tji på den. Utom att den går att lyfta då förstås :):p

Jag tänker också liten terrier!

Jag älskar ju min schnauzer men han hade inte passat för det ni söker. 20 kg hund blir väldigt stark också, så hade kollat på någon mindre om det är dottern som ska träna.

Ja, jag har såklart funderat på Zvante. Du minns kanske hur förtjust jag är i honom. Jag har också läst att ceskyn är en förhållandevis följsam terrier. Men så svåra att få tag i och kanske lite väl kortbent. Jag vet inte...

Har några Schnauzers i min omgivning som stämmer bra in på önskemålen. Trevliga, mellanstora brukshundar utan att vara extrema. Har även en vän som föder upp. Riktigt härliga hundar med motor :)
Så roligt att höra! Men svårt med schnauzern eftersom erfarenheterna verkar variera så.

... Welsh är en ras som många äldre airedalefolk väljer för att de tror att den är mer lätthanterlig. Ofta är min upplevelse att de fick lite tji på den. Utom att den går att lyfta då förstås :):p
Ja, kan tänka mig att de går på en liten nit om de tror att Welshen är mer lätthanterlig än en airedale:)
Nu är det några år sedan jag hade foxterrier, men då tyckte jag i alla fall att foxen kändes mer lätthanterlig och samarbetsvillig än de welshar jag kom i kontakt med.

Ja, jag har såklart funderat på Zvante. Du minns kanske hur förtjust jag är i honom. Jag har också läst att ceskyn är en förhållandevis följsam terrier. Men så svåra att få tag i och kanske lite väl kortbent. Jag vet inte...
Minns att du gillar Zvante! Och ceskys är ofta följsamma. Jag hade inte rekommenderat en cesky heller dock, utan tänkte mer en lite högbent terrier isf. Vissa ceskys passar absolut in på kraven, men vissa är mer intresserade av soffan än träning osv.

Ang. schnauzern så är det mest det här med att det är din dotter som ska träna hunden. Min tycker det är jättekul att spåra, jag tränar både rallylydnad och agility, han funkar superbra med alla gårdens djur (höns, ankor, kaniner, gäss och katt), han är väldigt lättlärd, alltid glad osv. Men han blir väldigt stark när han drar och det går inte att traggla grejer med honom utan efter 3-5 upprepningar får man byta övning lite grann för annars tappar han intresset. För en vuxen är det en supertrevlig allroundhund, men tänker att en 12åring borde ha en lite mer lättränad och naturligt följsam hund eller hur jag ska uttrycka mig.

Minns att du gillar Zvante! Och ceskys är ofta följsamma. Jag hade inte rekommenderat en cesky heller dock, utan tänkte mer en lite högbent terrier isf. Vissa ceskys passar absolut in på kraven, men vissa är mer intresserade av soffan än träning osv.

Ang. schnauzern så är det mest det här med att det är din dotter som ska träna hunden. Min tycker det är jättekul att spåra, jag tränar både rallylydnad och agility, han funkar superbra med alla gårdens djur (höns, ankor, kaniner, gäss och katt), han är väldigt lättlärd, alltid glad osv. Men han blir väldigt stark när han drar och det går inte att traggla grejer med honom utan efter 3-5 upprepningar får man byta övning lite grann för annars tappar han intresset. För en vuxen är det en supertrevlig allroundhund, men tänker att en 12åring borde ha en lite mer lättränad och naturligt följsam hund eller hur jag ska uttrycka mig.
Ja, det där med att de tröttnar har jag läst på flera ställen. Så var det ju med Lipton också att man hela tiden måste vara vaksam på när han med små tecken visade att det var nog. Svårt för ett barn som ju behöver få viss tillåtelse att traggla.

Ja, det där med att de tröttnar har jag läst på flera ställen. Så var det ju med Lipton också att man hela tiden måste vara vaksam på när han med små tecken visade att det var nog. Svårt för ett barn som ju behöver få viss tillåtelse att traggla.
Exakt det jag menade :) Det kan nog verkligen bli en enorm frustration för ett barn när de inte kunnat läsa hunden och inse när det är dags för variation.

Jag som haft springer spaniel (ESS) i massa år och har varit inne på cocker kan ju droppa field spaniel som förslag utöver ESS:en. Tycker att de flesta ESS verkar ha tillräckligt många bollar hemma för att kunna uppfylla dina önskemål och det oavsett vilken typ av linjer man köper från. Jaktbiten tycker jag är kontrollbar, de är ju intresserade av att stöta upp fåglar och harar och sånt som ligger och trycker i buskage. Impulskontrollen är väl det som man behöver jobba på :D Så att så länge du inte har planer på att rida ut med hunden så är det nog ingen fara på taket. Gissar att det kan bli lite jobbigt med en stötande fågelhund och hästar :p

Så roligt att höra! Men svårt med schnauzern eftersom erfarenheterna verkar variera så.
Om jag förstått min vän rätt så skiljer det mycket mellan linjer. Mest motor anser hon de svarta ha.
Hos Dvärgarna ser man ju vissa skilnader emellan färgerna så det kanske är så hos Schnauzern med. De hon har är som mini-Riesens.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 581
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar