Det finns något som kallas fokal kramp som bara drabbar en kroppsdel men det är ovanligt. Min tiks allra första kramp var bara en fokal kramp där hon blev som apatisk och saliverade kraftigt. Efterföljande har alla varit omedveten hund som tuggar fradga, blir stel, faller omkull, börjar krampa med hela kroppen för att sen bli slapp en stund innan hon ”vaknar upp” igen. Då springer hon runt och är orolig och extremt hungrig och letar mat i ca 10-15 min innan hon blir sig själv igen. Andra hundar kan bli extremt trötta efteråt, vingliga, aggressiva mot sin ägare etc. Det är vanligt att hunden både kissar och bajsar på sig under krampen, min har tack och lov aldrig gjort det. Min hund får också kluster dvs krampar hon en gång kommer oftast en till under samma dygn.Okej, då är det säkert så jag har aldrig haft någon ep-hund, men jag tycker ändå man hört om mildare anfall där hunden knappt krampar men är borta en stund? Det finns ju ep även hos wachtel, men det kanske inte är lika vanligt med en så aggressiv form där som hos border collie?
Sover man t ex på skilda våningsplan i ett hus tänker jag att det kan vara lätt att missa något som händer när man sover. Men förr eller senare bör man ju så klart märka det!
De flesta krampar alltså rätt vilt och då märks det. Just border collie drabbas oftast så pass illa att de får kramper som inte går över av sig själv och svarar ibland dåligt på medicin.