• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Isis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 11 363
Sv: Settrar!

Jag hade en GordonSetter när jag var tonåring, han levde i 14 år och var min bästa vän på jorden!
Idag skulle jag inte köpa jaktras alls, men jag var rätt okunnig då :angel: för lääängesen...!
Jag fick honom billigt för han hade kroksvans (jag var 13 år och hade inte mycket pengar och min första hund, en blandras, hade blivit överkörd av tåget!).
Han var väldigt vek, men otroligt glad och entusiastisk. Tyckte inte om främmande människor (bara tjejjer som luktade häst!) och var mig evigt trogen. Jag har alltid älskat skogen, så han och jag gick timmar varje dag i skog och mark, och (jag var som sagt okunnig då...) han rände miltals, höll alltid koll på var jag fanns men gick inte direkt vid min sida...! Hrm. Så han fick utlopp för sin jaktlusta ändå, han var för vek för att attackera nåt vilt (bevittnat) utan var enbart intresserad av spårandet och letandet.
Efter honom hade jag svårt för "vanliga" hundraser, som jag alla tyckte var tråkiga och lata. Min GordonSetter hängde med på allt i alla väder och blev aldrig less! Vi gick på Brukshundsklubben men det gillade han inte nåt vidare, hans plats var Skogen! Skogen, skogen, skogen! Där var han Kung!
Ska man ha en Setter tycker jag att man ska jaga. Men dom är ljuvliga hundar... :love:

Senast ändrad:

Kan bara hålla med ;)

Settrar har funnits i familjen sen jag föddes. Först var det både engelsk och irländsk, men irländaren kommer jag inte ihåg eftersom jag bara var ett år när han dog. Eftersom mina föräldrar födde upp eng. setter har det alltid funnits ett knippe därhemma. Jag har nästan bara haft kontakt med jaktsettrar, har träffat någon enstaka showvariant på kliniken och de var inte alls lika trevliga som jaktsettrarna. Men som sagt är det inte många av den sorten som jag träffat. Tycker iaf det är synd att rasen har delats upp i två på det här sättet. Sen förstår jag inte varför man skaffar en showsetter om man är utställningsintresserad, man kan väll ändå inte få en utställningschampion om man inte har en 1ökl på jaktprov?

Jag kan inte tänka mig en annan ras än setter. Till sommaren, när skolan äntligen är klar, ska jag skaffa min första alldeles egna :love: Det ska bli så himla kul och valpabstinensen är stooor för tillfället ;)

Vi har en irländsk röd setter:love:
Han är 10år nu, av show varianten kan jag tänka mig, muskulös kille, 72cm hög och vackert lockigt hår:love::love: (vi rakar inte)

Han är verkligen inte vek, väldigt självständig hund men ändå mycket lättlärd och hög intelligens. Han lär sig nya saker direkt förutom gå fot:D Älskar allt och alla och öppnar gärna dörren och släpper in främlingar:idea: kräver hjärngympa, helst då att man kör sök övningar med honom och sen mycket motion. Har en stor kärlek till fåglar och är första hönsvakt, han skulle aldrig skada dem:)

Vi har dock en del problem, blödarsjuka etc. Han är också född med enbart en kula så utställning har aldrig varit något för oss. För jakt hörde vi att han är för stor och vi har inget större intresse.
han kräver mycket motion!! Men han är helt underbar:love:

*kl*

Tror jag skrivit i denna tråden innan men men.

Har själv en setter, och denne helt utan jaktlust (Vi har heller inte uppmuntrat eller haft för avsikt att jaga med honom) Men jag kan säga att det visst finns settar med jaktlust och kommer från "showkennlar" och används till jakt. Viktigt att inte dra alla över en kam.

Visst kanska inte showsettrarna har det från starten men det är inte omöjligt. Bara med jobb.

Jovisst kan de säkert jaga, men det krävs nog vääldigt mycket jobb för den där ettan i ökl... Fast det är klart, alla utställningsmänniskor kanske inte siktar på championtiteln :smirk:

Nu är det så att det inte är någon idé för mig att ta jägarexamen då jag inte har en kropp som klarar av att traska i skogen så mycket som det behövs emellanåt även i svår terräng. Nu har jag 3 settrar och dom har jaktlust alla 3, men det fungerar fortfarande att låta dom använda hjärnan istället för jakten. Nu har jag iof en man som inte skulle vara oäven att ta jägarexamen, men då bör man väl börja från valp. Eller hur?

Det är klart att det är lättare att börja från de är valp/unghund men det går absolut att jaga in vuxna hundar, särskilt om de har en bra grundlydnad. Instinkten att söka och stå för fågel finns där, sen är det lydnaden i samband med fågelarbetet som man måste nöta på.

min setter som jag hade inan min nuvarande valp var inte intresserad av jakt överhuvudtaget . bara av lek och gosa:love: hon var med mig överallt och skulle aldrig på hela joden göra någon annan eller något djur illa . så bara för en setter är en jakt hund så behöver dom inte jaga alla har inte det intresset. min valp är inte inresserad häller av att jaga han gillar häldre att vara med mig överall och att vara med hos hästarna som han tycker är väldigt kul:D

De jag har stött på har varit mycket trevliga hundar! Men de är fågelhundar som vill jaga och som vill aktiveras. Tycker det känns fel att köpa en sådan hund och sedan inte jaga med den! Bättre att köpa en "sällskapshund"

Men tycker de är oerhört fina hundar som är vänliga och lättdresserade!

Hejsan, Jag har en engelsk setter som användes förr till jakt på fjällen och jag kan bara säga att det är världens goaste sällskapshund och han är lycklig bara man släpper ut honom i skogen då och då så han får söka och springa. Sen när vi kommer hem är han lugn och nöjd och kryper upp i knät och vill mysa. Vaktar gör han inte men han talar om med ett grovt skall när det kommer någon för övrigt är han super med andra hundar både tikar och hanar. Det är den mysigaste hund jag haft att göra med.

och tänk - jag har erfarenhet av båda varianterna. Jag håller INTE med dig. Skillnaden i de linjer som finns hemma är att de "nya" har mer päls än den gamle som det nu är i stort 15 år sedan vi köpte. Jaktlust - som ffa tillgodosetts genom allsidig träning för huvudet och inte genom jakt (finns inte alltid jaktmark/jakträtt)- den finns och likaså viljan att vara till lags och dessutom är de lättlärda. (Även påhittiga)

Sökte fram diskussionen nyss och läste lite.

Jag och min sambo pratar om att köpa en setter, har dock inte bestämt oss för vilken; engelsk eller irländsk.
Har själv suttit och funderat länge och väl på att de är just jakthundar och jag är som du, det är fel att ha jakthund om de inte får utlopp för vad de är avlade till.

Därför har vi tänkt lite åt hållet att träna hunden och låna ut den vid jakt till far/svärfar? Går det? Gå kurser, vara med och träna ihop med de andra jakthundarna och kanske följa med ut själv/låna ut den. Någonstans klingar det fel i mina öron men vill ändå kolla upp hur det ser ut och hur andra brukar göra.

Själv kommer jag att rida ute en hel del, och hunden kommer då att slå följe, är i övrigt mycket ute i skog och mark. Mina svärföräldrar har en engelsk setter och därifrån har ideén kommit, hon är en underbar hund!

*kl*

Min första egna köpta hund var en Irländsk Röd Setter o med den gjorde jag allt!!!!!!Gud vilken härlig hund! Utställning, tävlade lydnad, gick min första jaktkurs, jagade, åkte skidor o släde o var jämt med i stallet o på ridturerna.Han var aldrig trött, efter en heldag på fjället så kunde han springa lika mkt till vid en ridtur på kvällen o det måste man vara beredd på-de ska var full fart jämt då mår en setter som bäst!! Just när det gäller den röda settern så är min åsikt att det går att aktivera den med mkt annat o de mår bra utan att jaga o den åsikten har jag inte vanligtvis om jakthundar;)

jag brukar alltid dra upp den där filmen med Cheevy Chase som jag inte kommer i håg vad den heter:o men i allafall han köper ett gods på landet o vill naturligtvis ha en hund o faller för en vacker irländare o genom hela filmen får man se settern kuta över ägorna med jämna mellanrum o det är det enda han får se av hunden, till slut köper han en godmodig labbe den ligger mest vid den öpppna spisen o märker inte ens när det börja brinna i svansen:rofl::rofl:
Tuff.jpg
[/IMG]

Det är liksom det jag känner. Jag vill ha en hund som alltid är med och som hinner med vårt tempo hemma, åtminstone jag är friluftsmänniska och spenderar så mycket tid jag kan utomhus och i skogen. Jag rider och kommer att rida iaf ett par-tre timmar/dag från sommaren och framåt, jag promenerar mycket och är "i farten" hela tiden.

Det är liksom det jag känner. Jag vill ha en hund som alltid är med och som hinner med vårt tempo hemma, åtminstone jag är friluftsmänniska och spenderar så mycket tid jag kan utomhus och i skogen. Jag rider och kommer att rida iaf ett par-tre timmar/dag från sommaren och framåt, jag promenerar mycket och är "i farten" hela tiden.

Kolla runt på kennlar! Visst kan du ha setter utan att jaga, jag jagar iofs inte just nu, går viltspår med honom (ska iofs träna på fasan och ripa i vår). Dock skulle jag råda dig att hunden kommer behöva lite mer hjärngympa än det du ovan nämner, kanske spår, sök etc. Högt tempo är settrarnas specialitet ;)

Här med två Beardisar. dock mörkt kort på honom.
PrommenadRuntB038.jpg

Dreggelkille på stallplan ;p

Lillst.jpg

Senast ändrad:

jag brukar alltid dra upp den där filmen med Cheevy Chase som jag inte kommer i håg vad den heter:o men i allafall han köper ett gods på landet o vill naturligtvis ha en hund o faller för en vacker irländare o genom hela filmen får man se settern kuta över ägorna med jämna mellanrum o det är det enda han får se av hunden, till slut köper han en godmodig labbe den ligger mest vid den öpppna spisen o märker inte ens när det börja brinna i svansen:rofl::rofl:

Labben heter "gula hunden" :rofl:

Jo, det har jag förstått. Jag vill gärna lära mig själv och kommer att ta med hunden på diverse kurser och träningar tillsammans med andra. Svärfar är som sagt ute på en hel del och kan massor, så tanken är lite att jag och jycken ska lära oss av honom och hans hund :)

Jag har två st setter voffsar.
En gordon och en irländsk.
Gordon settern är jätte livlig och rymmer gärna hemifrån.Men han är heltokig och vill ha uppmärksamhet helatiden. Och irländska är hur lugn som hellst hemma och jag har alltid kunnat släppa henne lös i skogen utan att hon sticker. I really Love them ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 820
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 226
Hundavel & Ras Vi ska förmodligen skaffa ny hund och hur mycket det än bär mig emot så måste vi välja något annat än airedaleterrier. Kraven är...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 370
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka