• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Isis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 11 363
I

Isis

Någon här som har setter eller kan setter? Har en del frågor.

*Vad är det för skillnad i mer än utseende hos de olika settrarna?

*Är de veka hundar? Har hört att många säger att de är väldigt veka men jag vet de som påstår motsatsen. Har hört att det är skillnad på utställningsavlad och jaktavlad också.

*Är de lättlärda och samarbetsvilliga?

*Är man helt ute på hal is om man funderar på att skaffa sig en setter utan att man är intresserad av jakt och egentligen drömmer om en dobermann..?:crazy:

Låt orden flöda. Är intresserad av allt man kan veta om settern :)

Sv: Settrar!

Irländsk setter - Röd
Engelsk setter - Svart/vit, Orange/vit, Gul/vit, Lever, Vit&Tan
Gordon setter - Kolsvart, med varmt kastanjebruna tecken

De jag träffat av ovanstående tre settervarianter, har varit glada trevliga hundar. De flesta har dem som sällskap och utställningshundar. Viss hjärngympa är bra om de får, samt en hel del motion. Det är relativt lättlärda och föriga hundar.
Jag upplever Inte settrar som vare sig för veka/ för hårda.

Men: Varför skaffa en ras du Egentligen innerst innne inte bums vill ha :confused: Det tror jag inte är så smart faktiskt.

Jag har bara erfarenhet av engelsk och irländsk setter. (utställnings varianten) Har aldrig träffat någon gordon setter eller irländsk röd/vit setter, så dom kan jag inte svara på hur dom är.

Dom engelska är enl min uppfattning lugnare av sej medans dom irländska är mer energiska och livliga.

Tycker inte dom är speciellt veka, men inte heller hårda. Lättlärda hundar som gillar det mesta. Älskar allt och alla, och är absolut ingen bra vakthund :D

Att du inte är speciellt intresserad av jakt är väl inget större hinder, du behöver ju inte köpa en med renavlade jaktlinjer.

Måste iväg, så jag hinner inte skriva mkt mer just nu.

Då måste en jaktintresserad få lägga in sitt veto :D

Varför skaffa en "jakthund" om man inte skall jaga:eek: :confused:

Det är med dessa jakthundar precis som med kamphundsdiskussionen som går. Hur man än gör så är dessa hundar ursprungligen avlade för jakt och man kan inte komma ifrån att det finns jaktgener i dem lika lite som man kan komma ifrån att det ligger kvar kampgener i en Pitbull!

Vet flera som köpt en jakthund för att dom är ju så fina och trevliga hundar. Jag håller helt med. Dom är jättefina och trevliga hundar, men pga att dom får utlopp för de dom är gjorda till! Och det krävs mer för att få till en jaktras än tex en brukshund. Nu finns det ju givetvis undantag, men överlag så är det så enligt min mening iaf ;)

Nu vet jag också att det finns settrar som är avlade till sällskap/utställning. Var dock på en utställning i somras och träffade där en utställningssetter(irländsk). Hunden var underbart vacker, men ägaren sa att hon aldrig kan få honom till champion för det krävs jaktmeriter för att få ut championatet!!! Sånt bör man kanske tänka på om man är utställningsintresserad!

Men det är helt klart fina och trevliga raser allihopa. Jag tycker som Mulles_matte att Irländarna är lite mer energiska och livliga än vad gordon och engelsk är. Har dock även träffat engelska som haft lite tendens att ligga och gnälla, vandra runt runt, inte kunna slå sig till ro helt enkelt. Så min personliga favorit är gordonsetter! ;) Men engelska settrarna kommer inte långt efter!

Precis som Gnist så förstår jag dock inte varför du funderar på att köpa en setter om du egentligen vill ha en doberman:confused:

Lycka till med ditt hundköp!

Jag har en irländsk röd setter och underbarare hund får man leta efter. Det stämmer att det krävs jaktprov för att få ut championat, men de flesta som ställer ut här i Sverige ställer ut mest för att det är roligt. En setter är lättlärd men som de flesta stående fågelhundar mycket envisa! Det gäller att fostra hunden lika väl som andra raser och settern är tacksam ras att tävla i tex. lydnad.
Mer info om irländsk röd setter finns på http://www.welcome.to/isf
Jag kan varmt rekommendera irländsk röd setter.

Precis!! :bow: :bow: :bow:

Jag kommer aldrig någonsin rekommendera någon att köpa en jakthund om man inte har för avsikt att jaga med den. Det kan jag i det närmaste kalla djurplågeri. Jag har sett settrar "in action" = när de fått göra det de är till för = jaga fågel. En underbar syn, de lever upp, spänner musklerna och reser upp kroppen och blir en helt annan hund! De älskar det! Och att då köpa en sådan hund och aldrig låta den få göra det den tycker bäst om... nej, varför?

Köp hund efter vad den ska användas till, inte efter om hunden är trevlig/söt/snäll/lättlärt/etc. !

Jag håller med dig om att hundarna lyser upp när det blir dax för jakt. Har aldrig haft någon setter själv, men har i norge gått jaktprov tillsammans med en hel del settrar. Är helt underbart att se när hundarna får utlopp för sin energi och får göra det dom är gjorda för = Jaga. (gäller alla jaktraser!)

En stor uppfödare inom min ras berättade att han under sin tid som uppfödare har sålt 1hund till icke jägare och han också har omplaserat 1hund = den hund han sålde till ickejägare!
Hundarna måste få utlopp för den starka instinkt som finns i dem annars blir dom jobbigare att ha och göra med.

Nu är det väl kanske inte riktigt samma sak i och med att den hunden var avlad för jakt och när det gäller settrarna så finns det lite mer utställningslinjer, men ändå! Man kan inte bortse från ursprungsgenerna ......

Nä precis, och jag ser inte anledningen till att avla settrar för annat avseende än jakt. Finns så många andra raser man kan ägna sig åt om man inte är jaktintresserad. Hunden får en helt annan hållning på kroppen när den jagar, blir så vacker, är i sitt esse... :love:

En seriös uppfödare brukar dessutom fråga om man avser jaga med hunden innan den väljer att sälja en valp, fråga om jaktprovsambitioner, möjligheter till jaktmark, etc.

Garpen skrev:
Precis!! :bow: :bow: :bow:

Jag kommer aldrig någonsin rekommendera någon att köpa en jakthund om man inte har för avsikt att jaga med den. Det kan jag i det närmaste kalla djurplågeri. Jag har sett settrar "in action" = när de fått göra det de är till för = jaga fågel. En underbar syn, de lever upp, spänner musklerna och reser upp kroppen och blir en helt annan hund! De älskar det! Och att då köpa en sådan hund och aldrig låta den få göra det den tycker bäst om... nej, varför?

Köp hund efter vad den ska användas till, inte efter om hunden är trevlig/söt/snäll/lättlärt/etc. !

Tycker du det är lika mkt djurplågeri att folk har labbe, golden, basset, tax, cocker osv även om dom inte används till jakt?

Min ringa erfarenhet skiljer sig lite! Enligt den är irländarna mera "sällskaps hundar" lugnare mindre jakt i medan de engelska (som jag tycker e vackrast för den delen) är utpräglade jakthundar!

Jag tycker settern ska få vara jakthund!!!
De jag träffat ha varit väldigt självständiga och inte så lätta att jobba med! Inte jätteveka hundar men de har ju inte järnskalle som en laika heller....

Vad toppen att man inte kan få cert utan jaktprov!!! Så borde det va i alla jaktraser!

basset, tax och JR ja!
Retriver, spaniel nja... Jaktsättet för retriver och spaniel är ett annat! De jobbar efter skott, med apportering samt före skott med sökning av fågel i kort radie... en spaniel får jobba bara av att gå på promenad! De går ständigt och söker/spårar innom sin radie. Så promenader med lös hund i skog och mark, lite spår/sök träning och apportering kan ge dem mycket av sin jakt ändå, det är ju hundar som jobbar med en tät och bra förarkontakt och därför kan annan träning som lydnad agility mm ersätta jakten bättre för dessa raser än för hundar som är gjorda för att självständigt driva eller ställa vilt eller hundar som är gjorda för att jobba i gryt...

(Sen att jag tycker det är synd med dessa sterriga spaniels och flamsiga retrivers och vita goldens mm är en annan fråga till en annan tråd....)

Ja visst. Egentligen så är ju alla hundar skapade för jakt, för att fånga sin egen föda, men det är ju mer och mindre utpräglat.

Sedan vet jag att "djurplågeri" är ett hårt ord, och kanske inte det bästa i sammanhanget. Men jag tycker det är vansinne och onödigt att skaffa jakthund när man inte ska jaga. Var sak har sin plats.

Men det handlar väl inte om att ersätta konditionsträningsbiten, så att säga? Visst, en spaniel jobbar med kortare radie (30-35 m) jämfört med en setter (150-200 m), men det säger ju inte att deras lycka är mindre då de funnit fågel och ägaren ev. skjutit och de får ta del av detta.

Oavsett ras måste man se till att hunden har kondition. Javisst, vid jakt krävs helt annat flås jämfört med promenaderna villaägare eller boende i lägenhet kan erbjuda.
Tonläget på diskussionen handlar mer om att kan man inte erbjuda jakt ska man heller inte ha en setter eller en jakthund överhuvudtaget. Det är svårare att uppfostra en hund med utpräglad jaktinstinkt, men för den skull kan man inte klanka ner på alla uppfödare att dessa inte alltid säljer till jaktfolk. Däremot tycker jag att det är värre att sätta en gråhund eller jämthund i en lägenhet.

Håller helt klart med om att alla jakthundar bör få jaga! Men kan även förlika mig lite med Lady_A:s teori om att vissa raser får utlopp för mycket av sina jaktegenskaper bara genom att gå på skogspromenader..mm. Det krävs dock större ytor för att "tillfredställa" exempelvis en setter och jag tror inte alltid det räcker med 150-200m! :angel:

Kan också hålla med om att Engelsk setter klassas väl lite som formel 1 bland dessa tre settrar, men alla tre har MYCKE jakt i sig.

Har gått på jaktprov(vinnarklass) där alla tre varianterna varit representerade och allihopa hade enorm jaktlust!

Förstår inte vilken skillnad det skulle vara att sätta en gråhund i lägenhet motför att sätta en setter i lägenhet :confused:

Och visst kan en hund ha ett dugligt liv utan att jaga förutsatt att man motionerar den på ett bra sätt. Men vad är det för livskvalité att inte få göra det som exalterar en mest av allt?! :eek: Och tar jaktlusten över någon gång så hunden sticker från matte/husse så får den skäll! (för att den gör något som sitter i ryggmärgen):eek: :eek: :(

Får hunden jaga med husse/matte så behöver den inte fara på egna turer när bägaren av energi rinner över! Säger inte att alla som inte jagar med sina jakthundar har de problemet, men många har det! Och därför tror jag att en jakthund överlag blir mer harmonisk om den får göra det den är ämnad att göra!

Tycker också att det är klockrent att det inte delas ut utställningschampionat utan jaktmeritering.....är dock inte så i alla raser....tyvärr....

Men det är inte konditionsträning vi diskuterar utan att ta ifrån en jakthund den lycka den känner över att få jaga. Och det spelar då ingen roll om det är en setter eller en jämthund eller annan jakthund.

Försöker komma på en bra parallell... Tänk dig en person som älskar hästar och ridning och har egen häst som tränas sju dagar i veckan. Det är dennes liv, dennes stora kall. Så säger man att nu måste du sluta med hästar, men du får börja spela innebandy så du får ju röra på dig ändå. Jag vet, jämförelsen haltar, men kom inte på något bättre.

Gnist skrev:
Men: Varför skaffa en ras du Egentligen innerst innne inte bums vill ha :confused: Det tror jag inte är så smart faktiskt.

Jag är hundägare nu, åt en dobermann. Men jag är osäker på om jag kommer att ha tid och ork till en så pass krävande ras i framtiden då jag ska ha barn i maj och planerar hästköp inom de närmaste åren.
Försöker leta efter en annan ras som kanske passar mig bättre men det är inte lätt. Är det inte brukshundar, så är det jakthundar känns det som.
Att ge hunden hjärngympa och motion varje dag är en självklarhet för mig.
Det smarta just nu vore väl att skaffa en dobbe då det är en den rasen jag brinner för. Är bara rädd för att jag kommer få ångra det i framtiden.

*knapplån*

Men.. som med många andra raser så är det skillnad på jakt och utställnings varianterna. Jakt varianten avlas ju just för jakt, medans utställningstypen avlas enbart för sällskap och jakten är väl d som prioriteras minst Min uppfattning efter att ha träffat settrar av båda typerna är att jakt settrarna har haft massor av jaktlust medans utställningstyperna inte/knappt visat minsta intresse för jakt.
Men naturligtvis så behöver dom ju aktiveras på ett eller annat sätt för att få utlopp för sin energi.

Jag menade inte att en yta på 150-200 m räcker för att tillfredställa en setter, inte alls. Vad jag talade om var radien vid jakt. En setter söker av området framför sin förare i ett sick-sack mönster, radien på detta ligger för rasen på 200m +/- 50 m. Gordon settern har ofta ett något smalare sök och passar därför bättre för skogsfågeljakt än de övriga två setterraserna.

Spaniels däremot håller sig på ett avstånd på 30-35 m, med andra ord närmare föraren. De ställer ju heller inte fågeln så som settrar gör, utan stöter upp fågel för omedelbart skott. En förutsättning för att detta ska fungera är ju att hunden arbetar närmare, då man inte bör avlossa ett hagelskott på längre avstånd än 35 m.

Hoppas det blev något klarare hur jag menade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 820
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 226
Hundavel & Ras Vi ska förmodligen skaffa ny hund och hur mycket det än bär mig emot så måste vi välja något annat än airedaleterrier. Kraven är...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 370
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka