Sv: Separationsångest..
Men där har du en liten ledtråd...den känslan man får när man tänker...nä, nu får det bära eller brista...
T ex om du gjort det med honom ett år TIDIGARE....då hade ni ju sluppit ett års helvete...och att smyga fram är oftast inte det rätta....utan PANG på problemet, lös det och sen går man bara vidare.
Hur skulle det gå om jag skulle lösa problemet på hingsten jag berättade om i förra inlägget i flera månader.
Ang hingsten, så jag var i ungefär samma situation med K som föl ju. Iofs ingen drakeld ur näsborrarna och så, hon attackerade inte. Men hon skulle INTE ha några jävla sprutor, och det spelade ingen roll om det var jag eller veterinären, vi hade samma dåliga framgång båda två.
De första 4 fick jag i under avancerat slagsmål, krigsskadorna jag ådrog mig i stridens hetta började dock bli bekymrande. Så tillslut SURRADE jag fast det lilla livet mot stallväggen. Dikt an, hon kunde inte röra annat än ett öra. Gick finfint att dra i 4 sprutor till. Sen lyckades hon på något höger, sin späda ålder och storlek till trots, dra ur TVÅ bultade fästplattor ur väggen och komma lös. Där satte vi ut PC-kuren och konstaterade att hon 'verkade rätt frisk'..
Men man får ju ställa vinst mot risk hela tiden. OM jag gjort det med valacken ett år tidigare och det gått åt helvete då liksom? Hur hade jag känt/mått då, när jag inte ens provat 'de fredligare' och riskfriare sätten?
Sen HUR viktigt är det här att uppnå? HUR stort problem är det här?
Hästen oridbar = STORT problem
Hästen olastbar = STORT problem
Hästen kan inte vara ensam i box = inte så stort problem
Vad är KONSEKVENSEN om jag inte får bukt med problemet?
Hästen oridbar = kula i pannan
Hästen olastbar = kula i pannan
Hästen kan inte vara ensam i box = drygt
Hur stor är risken (stor i samtliga fall) och vad händer OM Det går åt skogen? Kula i huvudet i alla tre fallen.
Således, om jag VINNER, hur mkt uppnår jag då? Om jag FÖRLORAR, hur mkt uppnår jag då?
Och just kan inte vara ensam i box där iaf i nuläget förlorar jag så mkt mer än jag har att vinna, om det skiter sig. Om X tid kanske jag resonerar helt annorlunda, och gör en helt annan bedömning. Men jag är inte där än.
Däremot, om jag visste att det skulle fungera UTAN skador, ja då skulle jag redan vara påväg till stallet för att slänga ut pojkarna, efter att ha knutit fast Donnan i boxväggen...