Sv: Separationsångest..
Om hon är så blockerad håller jag med dej om skaderisken, om hon inte är van att stå uppbunden i boxen?
Hon skulle kunna stå rätt lugnt men lika gärna slå knut på sej själv och slita sönder grimman, boxen och/eller göra en rejäl vurpa. Men det märker du ju om det skulle luta åt det och kan ta loss henne. Är hon van att stå uppbunden i boxen kanske hon står lugnare så än lös när hon är ensam. Du kan ju ´kanske vänja henne med de andra inne först?
Bara några tankar om det. Fbl är ofta oerhört känsliga för tryck och kan flippa just av det och vissa kan nog nästan bryta nacken i kampen för att komma loss....Å andra sidan är vanor starka och är hon van att stå uppbunden ibland så kan det göra henne lugnare.
Hon är van att stå uppbunden i boxen ja. Både i tidigare hem och här. Dock så när jag tidigare (det var dock i vintras, så det kan ha gått framåt där med) hade henne fastbunden i boxen, provat både med kort grimskaft och lite längre, så slet hon helt sonika uppbindningen. Drog skruvarna ur väggen. Jag slog om en stolpe, och var ganska rädd för hennes nacke när hon försökte slita lsos stolpen. Hon misslyckades dock.
Istället trampade hon på stället i trav ('stresspiaff' är närmsta jag kan kalla det typ), hon försökte rycka uppbindningen, och trampade i sidled mycket häftigt, såpass att hon i princip kastade sig in med sidan i boxväggen, hon hamrade knäna i boxväggen när hon kom så nära den att de slog i vid 'stresspiaffen'. Allt detta går dock att hyfsat ta ner risken med. Man kan vaddera väggarna och ha ordentliga skydd högt och lågt, och binda så man iaf minskar om än inte eliminerar risken för nacken.
Det som jag däremot inte vet hur jag får bort, och var det som OROADE mig var explosionsförsöken. Hon försökte upprepade gången 'explodera'. TRampade in bakbenen långt under sig, skjöt rygg och sakulle explodera. Hon lyckades med paradknepet att få påsparksskador på benen under tiden, men mest rädd var jag för att hon skulle gå omkull och bli hängandei uppbindningen, då det var farligt nära mer än en gång. Därför avbröt jag också efter en ganska kort tid.
Det är liksom det där med att hon skadar sig själv jag inte kommer runt. Sko av henne skulle ju minska skadorna och risken, fast då kan hon ju stå i sin box tills hon nått insikt, för ute kan hon inte gå utan skor.
Jag har tyvärr ingen spilta, vet inte om det skulle hjälpa heller, men det skulle vara intressant att se. Helst modell 'tvångsspilta', dvs stängt både bakom och framåt.