Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är som sagt jättesvårt att ge tips så här. Men med hästar som lätt blir totalt blockerade så är min erfarenhet att (om hästen inte har mentala allvarliga fel) att det är ÄNNU mer viktigt med konsekvens och rätt bestämd gränssättning. Det är inte OK att hoppa runt i boxen om jag är där. Punkt. Då får man försöka nå den och få den att fokusera på mej. Hur beror på häst. Det är där känslan för att se varje häst kommer in. Hur fungerar just den här individen?
Det gäller att ha grunden av respekt och hur man får den är ju en fråga om hantering från dag ett för att kunna nå hästen även i blockeringslägen. Precis som med ridning tajming och känsla.
Hästen ska inte blockera sej så till den grad att den inte ens lyssnar när man tar till allvarliga tonen. Då får man skärpa tillsägelsen ännu mer. Den SKA lyssna. Hästar som blockerar sej är rätt osäkra individer och de blir tryggare och mår bättre av att ha en mycket tydlig ledare. De har ännu större behov av det för att må bra än en mer självsäker häst. Många tror att det är tvärtom. Man ska lugna hsäten, inte vara för "hård".
Det här var ett mer allmännt svar. Det kan finnas andra orsaker som för få hästar i förhållande till vad den är van vid osv, men det spelar ingen roll, är man ledare så ska hästen lyssna. Punkt. Sen kan det ta tid att få förtroendet och det har också med individ att göra, erfarenheter osv.
Jag vet att jag inte kan ge "gör så här" Det fungerar inte så tycker jag. Man måste hitta stabiliteten och förtroendet i sig själv för att vara trygg för hästen. har man tappat det i förhållande till en häst kan det vara svårt att hitta igen.
Jag vill lägga till att det kanske är så att hästen inte TRIVS. Kanske skulle den må bättre hos någon som inte bara ser de här problemen.
Ang hovisar så VAD är det som blir problemet? Har du analyserat och försökt förstå (jag antar att du har det, ja) vad som händer och utifrån det försökt hitta lösningarna.
Om en häst har Separationsångest-problem- så tränar man på det. SEN kan man alternera.
iom att jag har en häst framför mig o en bakom är det lite svårt att stoppa dem från att ta gräs- när de är såå grässugna- varav träns på o slipper då konflikter. Man kan göra det enkelt för sig så länge det inte gör att hästarna far illa.
Lägger ner här eftersom du inte vill ta till dig något.
Synd om hästen bara..
Allvarligt!
Helt rätt.
En blockerad häst bara går över en.
Man måste ruska om den lite- HALLÅ HÄR är Jag.
Oavsett hur upprörd den är SKA den alltid vara medveten om vem den ska rikta sin uppmärksamhet till.
Med anledning av denna tråd som gick från en skadetråd till en hanteingstråd men låstes i slutänden så vill jag ändå starta upp en ny tråd,för har jag tur,så nånstans kanske jag kan få konstruktiva tips om HUR jag ska göra för att ära min häst att inte flippa i tid och otid.
Och hur ska jag göra för att få henne hovslagarvänlig helt enkelt..
Detta är ett stort betungande problem med min häst...
Till axel..
Jag har citerat dig och kopierat min fråga igen,då tråden hann låsas..
Jag har problem med min häst i vissa lägen,för de som vill veta mera så finns det flertalet inlägg i tråden som jag länkat till med problemen.
Denna donna var 9 år (år 2005) när hon kom hit,jag har fått lite luddiga blandade versioner om vad hon gjort och inte gjort innan,under ett par år.Jag har ensamtränat henne i stall sen dag 1 då hon kom hit.Nu går det nästan att borsta henne inne i boxen utan att man blir helt nermejjad..
Hon är i stort sett helt opåverkad när man rider ut själv,och har så alltid varit..
Så jag skriver igen samma sak som jag skrev tidigare och frågar igen samma sak..
Om jag har hållt på å ensamträna mitt sto sen jag fick hem henne maj 2005,till viss del har det blivit bättre,hon har i allafall slutat galoppera i boxen,nu är det bara lappkast,hysteriskt skrikande,äta upp all inredning trots anti-gnag av olika varianter,vävande osv osv..
Är det legalt då att tro att hon aldrig kommer bli en "bra häst" vid ensamstallning,är det legalt att "ge upp" och sen fortsätta försöka hitta lösningar som fungerar ok?
När får man ge upp i en träning som på sitt sätt är farlig för alla inblandade om man kan lösa det mesta av hanteringen på annat sätt som visst,inte är optimal,men fungerar för det mesta??
När de står i små stall är båda synnerligen olyckliga över att få lov att bli lämnade själva inne. Det går för ingen av dom flippar men den ena väver sig svettig och den andra gräver hysteriskt.
När vi stod i ett stort stall (40 hästar) reagerade ingen av dom på att få lov att stanna inne, varken om det var direkt på morgonen, boxvila inne några dagar eller tas utifrån och in och få lov stå inne själv (i "sin" stallgång). jag tror det beror på att i det stora stallet fick de så mycket stimulans ändå, fanns alltid något som hände, hästar eller människor som gick förbi, radion var på nästan hela dagarna för stalltjejerna ville ha något att lyssna på.
Att hon ville köra över dej helt från start behöver ju inte bero på att hon var ouppfostrad då, bara att varje människa får sätta upp sina regler och visa vad som gäller. Jag tycker spec ston ofta är så.
Vi vande henne med minuter i taget, precis som axel skriver. För hennes del handlade det också om att hon hade ett föl som vi vande av under den perioden och hon ville till fölet och gick en gång genom staket för att lyckas.
Men en sak när dom är blockerade, ofta stannar dom upp kanske bara en halv sekund för att kolla om man är påstridig coh det gäller att den halva sekunden hålla kvar hästens uppmärksamhet och fokus, och nå fram - svårt att beskriva Det är det jag menar med tajming osv. Men om det inte går, om du blir översprungen ändå, så kan jag inte säga emot dej. Hon kanske är ett alldeles speciellt fall...
Jag tror det är bra med duktiga medhjälpare i ditt fall, så att du kan stå vid henne när ni börjar vänja medan medhjälparen tar in de andra. Hon SKA börja se dej som en trygghet. Det gör hon ju inte nu. Det är där det brister men om hon gör det i andra sammanhang kanske det bara handlar om träning nu och att vara konsekvent. Det är viktigast.
du förutsätter att det inte går att förändra hästen o säger att den har blivit bättre än sen den kom.
hur var hästen innan? den behöver inte nödvändigtvis ha varit likadan innan.
En nyinflyttad ung häst söker mer eller mindre trygghet o oftast hos flocken med andra hästar. Därför är det är lika viktigt att etablera en bra kontakt med den som ska hantera den.
när jag säger att mina är snälla så menar jag just i all hantering- av vikt. vid skoning, klippning, lastning eller på tävling.
För mig är allt detta viktigt eftersom jag vill klara av att hantera dem själv- även på tävling.
På klinik står de med grimskaft över halsen o kan lämnas i box eller släp utan ett pip.
Självfallet oxå en problemfri vardag. Att slippa att vara beroende av andra människor eller sällskapshästar.Lätthanterade hästar.
du kan inte slå hästen om den den inte är på väg att springa över dig.
Ta tag i grimman o vänd hennes huvud mot dig o klappa den.Uppmärksamheten mot dig. Den ska titta på dig o börja slappna av.
Du ska ju vara dens ledare o måste förtjäna den rollen- inge förtroende.
I boxen får den stå 5 min. o släpp aldrig ut den direkt. Den ska utföra ngt bra- så att du kan belöna den.- därav en promenad där hon är med dig.
Menade att om hästen håller på att slå sig sönder o samman att du skulle ta in en häst, men att ta ut den är förstås bättre. du får ju mer kontakt med den ute om den inte är lika upprörd där.
Sen brukar en avrastad häst vara betydligt lugnare, men nu får man ta det lilla som går.
Borsta den, fixa till manen- håll på med den.
Klarar du inte av att få den att stå still när du är i boxen- sätt då fast den säg Stå still!
A o O är att belöna rätt uppförande.
PS många som säljer hästar har en tendens till att inte vilja framföra hästens ev. egenheter eller dåliga erfarenheter vilket i förlängningen drabbar hästen DS
.Jag stod hos henne i boxen först och hade henne i grimskaft och (blunda alla blöthjärtade) klippte till henne om hon inte höll sej från mej och höll huvudet still
Och pratade och pratade förstås. Sen bara fanns jag i närheten inne i stallet. Hon började se mej som nån att "kommunicera med" och jag pratade och gav lite godis. (Jag pratar med hästarna jämnt, )
Hon fick inte sällskap förrän hon lyssnat lite, inte genom att trappa upp. Men den första tiden måste det vara ytterst korta stunder så att det inte finns tid att trappa upp. Ungefär som med barn vänja vid att man kommer tillbaka Eller kompisarna o fölet i det är fallet.
Jo ang duktiga medhjälpare tänker jag andra än "familjen", som kan varva med dej att vara hos henne och leda kompisarna in igen osv. Som kan hantera hästar och fatta lite vad dom ska göra.