Separationsångest..

Sv: Separationsångest..

Anser inte att du gör ett seriöst försök när du själv skriver att du tar in alla för att göra det enkelt o oxå tycker att promenader är onödigt.

Jag skrev att jag gör olika. Det enkla sättet är att ta in alla, det halvenkla är att ta in en som sällskap och det bökigaste är att ta in henne själv. Jag varierar mellan hur jag gör, det beror på dagsformen, hur mkt/lite tid jag har, vad jag ska göra, hälsostausen på hästen (just nu skulle jag INTE ta in henne solo t ex).

Var har jag sagt promenader är onödigt ur 'träna vara ensam'-synpunkt? Eller återknyter du till andra tråden där VETERINÄREN tyckt att promenader gör för SKADAN varken till eller från, men jag kan promenera om jag har lust, och strunta i det annars?

Hästen promeneras tämligen regelbundet, vi går och kikar på kossorna, knallar runt i närheten av diken, kollar på bilarna/går efter trafikerad väg etc.

Så, du får nog försöka hålla isär begreppen, annars får jag svårt att hänga med i resonemanget?

Du skrev att du nonchalerade den o inte tyckte att det Gick att påverka damen.

Jag skrev att jag provat både att nonchalera och att korrigera. Dvs jag har provat bådadera.

det går att bryta blockeringar om man begär att den tar kontakt med dig istället- om den har det där bandet/ förtroendet för dig.

HUR bryter man blockeringen hos en häst som inte ens i sitt sönderstressade tillstånd märker om boxdörren öppnas, eller om kompisen hon skriker efter (tillika flockledaren) kommer in i stallet? Dvs HUR ska jag nå fram i de där blockade lägena? Det är ju där jag har problem. Och ingen (jag är btw varken främmande för eller okunnig inom NH även om jag inte ärnågon expert), oavsett 'lära' har kunnat ge annat svar än (vilket är fullt logiskt iofs) att 'det går inte att lära dem något när de är 'blockerade. Man måste vänta ut dem tills de sansat sig lite och är påverkbara, och DÅ gå in och kräva fokus'. Kruxet är ju att vi inte når påverkbart läge direkt.

Att ta in henne själv går ju bättre nu än när hon kom, men det är en tämligen liten förbättring på just den fronten.

Antagligen/förhoppningsvis blir det ännu lite lättare när hon och jag känner varandra ännu mer. Men rent generellt så hon både litar och lyssnar på mig, och tyr sig till mig i situationer som stressar henne men inte så till den milda grad som att vara ensam gör. T ex nyårsafton, då var hon ju ännu nyare här än hon är nu, så hon var ganska stressad av raketerna. Inte flippad/blockad men stressad. När jag stod hos henne i boxen så stod hon först med huvudet i min famn en stund, och ställde sig sen och åt. Gick jag blev hon orolig, så jag satt där och läste tills raketerna slutat.

Det blir ju svårare för varje gång som du gör det enkelt för dig.

Det har inte märkts någon försämring, men det ÄR att dölja problemet - ja. Samtidigt ser jag inte riktigt vitsen med att fortsätta med en metod som inte ger framsteg. Och försöker ju istället hitta en annan, fungerande metod.

Och jag vill fortfarande att du ger KONKRETA EXEMPEL på hur/vad jag ska göra, du harinte presenterat sådana än?

Tack...jag är ju också av den åsikten att om amn håller på med trav eller galopp så "tänker" man på ett annat sätt..man analyserar inte sönder saker...man förväntar sig att saker ska vara på ett sätt o målar inte fan på väggen innan han kommit dit....NÄR han kommer så vidtar man åtgärder.....

Jag har faktiskt tagit hand om en sån häst som amkm har ang just skoningen....det konstiga var att jag aldrig ens märkte av de problemen ägaren haft innan....när sen hovis kom o skulle verka hästen så trodde han inte det var samma häst..jag ställde henne i kättingarna, lämnade dom och gjorde vad jag skulle...hästen uppförde sig exemplariskt :bow:
( innan hade dom fått droga, binda kort o t om "hiva" upp bakben för att få henne verkad övht.
Och jag hade inte gjort NÅGONTING...bara lett in henne i det allmänna ledet...det ledet där hästarna förde sig ordentligt :D

Jag har faktiskt tagit hand om en sån häst som amkm har ang just skoningen....det konstiga var att jag aldrig ens märkte av de problemen ägaren haft innan....när sen hovis kom o skulle verka hästen så trodde han inte det var samma häst..jag ställde henne i kättingarna, lämnade dom och gjorde vad jag skulle...hästen uppförde sig exemplariskt :bow:
( innan hade dom fått droga, binda kort o t om "hiva" upp bakben för att få henne verkad övht.
Och jag hade inte gjort NÅGONTING...bara lett in henne i det allmänna ledet...det ledet där hästarna förde sig ordentligt :D

men det är ju dit jag vill komma och få hjälp med helt enkelt..:crazy:

men,jag återkommer strax med ett långt svar till flashlights inlägg med hur hon varit och hur hon är oc hhur hon reagerar och uppför sig vid skoning.

(btw..jag håller dagligen på med travstuteriets unghästar/äldre hästar och har precis även kört in en 3-åring åt de,jag brukade förr om åren ta emot lastträningshästar osv,har även fött upp egen travis som gått på banan och som har varit hemmainkörd osv..Jag har aldrig haft dessa problem övht förut.Så ja,detta är ett problem för mig då jag faktiskt inte vet hur jag ska jobba vidare på saken)

Senast ändrad:

Jag hade en gång en hingst som var "vandrare" Han kunde knappt vara ut mer än 15 min i taget innan han började. Tyckte såklart synd om honom att behöva vara inne ( där var han lugn...även ensam) så jag byggde helt sonika en specialhage åt honom, en hage som jag slängde ut en massa störar( inte spetsiga :D ) på marken, la ut säkert 15-20 bildäck...DÅ fick han helt plötsligt fullt sjå att kolla vart han satte fötterna och tillsut så kunde han faktiskt vara ute utan att stressa sig grön.....

med det menar jag att du kanske kan "försvåra" för henne att stressa upp sig...häng saker i taket som Knockar till henne om hon inte ser sig för, lägg in bildäck i boxen eller vadsomhelst som hon inte kan "skada" sig på... är hon inte ens rädd om sig själv så är det ju nåt allvarligt fel på hästen

Senast ändrad:

Tack...jag är ju också av den åsikten att om amn håller på med trav eller galopp så "tänker" man på ett annat sätt..man analyserar inte sönder saker...man förväntar sig att saker ska vara på ett sätt o målar inte fan på väggen innan han kommit dit....NÄR han kommer så vidtar man åtgärder.....

EXAKT!
Hästar har en stor förmåga att i de allra flesta fall vara som de förväntas vara, och som man begär av dem att vara. Därför är det svårt att ge "tips" det handlar om hur man är med hästarna. En kunnig person kan visa (som du gjorde) men inte få ägaren att göra lika tyvärr, inte på en gång, men kanske kan ägaren lära sig över tid, med bra hjälp.

Alexandra: har inte läst så långt som till det du skrev, därför inte svarat på dina inlägg ännu:D

Jag hade en gång en hingst som var "vandrare" Han kunde knappt vara ut mer än 15 min i taget innan han började. Tyckte såklart synd om honom att behöva vara inne ( där var han lugn...även ensam) så jag byggde helt sonika en specialhage åt honom, en hage som jag slängde ut en massa störar( inte spetsiga :D ) på marken, la ut säkert 15-20 bildäck...DÅ fick han helt plötsligt fullt sjå att kolla vart han satte fötterna och tillsut så kunde han faktiskt vara ute utan att stressa sig grön.....

med det menar jag att du kanske kan "försvåra" för henne att stressa upp sig...häng saker i taket som Knockar till henne om hon inte ser sig för, lägg in bildäck i boxen eller vadsomhelst som hon inte kan "skada" sig på... är hon inte ens rädd om sig själv så är det ju nåt allvarligt fel på hästen

:bow:
Här börjar det ju äntligen komma ett konkret svar som jag också tror skulle kunna vara något att testa.. :)
Hur stor hage använde du?

Jag skrev att jag gör olika. Det enkla sättet är att ta in alla, det halvenkla är att ta in en som sällskap och det bökigaste är att ta in henne själv. Jag varierar mellan hur jag gör, det beror på dagsformen, hur mkt/lite tid jag har, vad jag ska göra, hälsostausen på hästen (just nu skulle jag INTE ta in henne solo t ex).
Vad innebär detta?
Inkonsekvens som självklart får följder.

Du tyckte att det var onödigt att promenera med den.
Har du gått med den ngt sen du hade satt på den alla inspänningstyglar o sen gett upp?
Förutom en dags longering på hela tiden.

Om du läser i tråden igen så ser du exempel på hur du KAN göra.
Men det spelar ingen roll om du inte är konsekvent HELA TIDEN.

Man kan inte göra halvhjärtade försök en gång i veckan o tro att det ska ge resultat.

du försöker med alla medel att få denna häst till att vara ett opåverkbart monster. Att du gör allting rätt o att det bara är hästen det är "fel" på.

De blir som man gör dem!
Mina hästar är änglar för att de är födda såna:D- tror en del folk iallafall.

Är bildäck ofarliga då? Jag tänkte den tanken till K (hon boxvandrade), men sen läste jag att det är någon form av 'förstärkning' i däcken, i metall, som de ska kunna skada sig på om däcket går sönder? (nu har jag aldrig undersökt hur svårt/lätt det är att ha sönder ett bildäck dock).

När hon blir sådär blockad tycks hon inte vara medveten om vad hon gör. Hon skulle inte bete sig så hon skadade sig annars, hon är dock väldigt smärttålig, men ffa verkar det som om hon inte ens är medveten om att hon drämmer rakt in i en vägg, utan hon blir helt avstängd.

Men t ex bildäck kanske kunde fungera. Det lär iaf INTE göra saken värre, hon är helt obrydd om hon skulle trassla in sig i något eller så, väldigt cool så. Risken är väl att hon flippar runt med lite bildäck runt hovarna, men det är ju bara att prova. Om det inte finns skaderisk med bildäck (kollade som sagt aldrig upp mer) så är ju det 'värsta' som kan hända att det är tillbaka till ritbordet igen.

Jag har haft funderingar på om man kan dela av boxen så den blir som en spilta, och binda upp, men fastnat på HUR jag ska dela av den, men har själv varit inne på att försöka begränsa 'springmöjligheten och trampa runt möjligheten' (i och med att hon tycks generellt sätt bli lugnare i begränsade och/eller stängda utrymmen. Märkts dels när man lastar, hon går på snällt och åker bra, men hon kan vara stressad innan man stängt ffa bakre luckan, och trampar runt och ska kika bakåt osv. När man stängder den ska hon kika genom skötardörren. Stänger man den med är hon helt lugn. När man ska lasta av så hon står helt lugn på släpet tills man öppnar lilla dörren och lilla luckan bak, då trampar och ropar hon. Samma på klinik, inne i behandlingsrummet är hon stressad och trampar runt och trasslar och vill mot dörren hela tiden, och för varje häst hon hör röra sig därute så trissar hon upp sig. Om man drar igen dörren helt till undersökningsrummet så är hon lugnare. Hör hon inte några andra hästar heller så är hon helt lugn.

Hmm, en stor låda till box kanske? =)

skulle tippa på en hage som var 10x30 m för honom...för hans problem var mest "rakorna" och bara speciella rakor, sen fick jag "bygga" så han inte anlade en alldelses NY raka :angel: :rofl:
Det där ser man hur man ska göra och hur dom försöker lösa det själva....sen får man dít o förstöra :devil:

Tror knappast en häst kan skada sig på ett bildäck mer än att snubbla på det..om du hon inte har james bondknivar som hon kan klicka ut ur hovarna :rofl:

Din häst är "smärttålig" för att hon är hysterisk, Out of space och okontaktbar....

Vad innebär detta?
Inkonsekvens som självklart får följder.

Lika mycket inkoneskvens som att hon rids på olika tidpunkter ja. Hon är inte van med att det är på 'ett sätt', just för att jag varierar om hon går in själv, eller med en vs två kompisar.

Du tyckte att det var onödigt att promenera med den.
Har du gått med den ngt sen du hade satt på den alla inspänningstyglar o sen gett upp?
Förutom en dags longering på hela tiden.

Longeringen var långt innan. Du får ta och läsa på så du iaf håller dig till verkligheten när du ska blanda in annat i det hela.

Efter den där promenaden under konvalescensen då hon trots inspänning fick ett totalt energiutblåsarfnatt så har hon skrittats uppsuttet och gått i snöre. Nu efter senaste klinikbesöket har hon gått på promenader (och handbetats) varje dag utom en.

Om du läser i tråden igen så ser du exempel på hur du KAN göra.
Men det spelar ingen roll om du inte är konsekvent HELA TIDEN.

Nej, jag ser inte ett enda konkret ex från dig, annat än att ta in henne själv, låta henne härja fem minuter, och sen ta in kompisen. Jag ser dock inte hur det lär henne annat än att härja lönar sig?

Att in in henne och gå promander är ju något jag gjort. Under en lång period nu har hon ju tagits in och ibland bara borstats och gått ut, ibland ridits, ibland promenerats. Det har dock inte gett skillnad, varken när jag gjort det konsekvent veckor i sträck, 7 dagar i veckan, eller när jag ibland gjort så, ibland valt någon av de enklare vägarna.

Men visst, jag kan ta in henne dagligen - ensam då alltså - låta henne vara fem minuter och sen ta in en kompis. Jag ser dock inte vilken skillnad det skulle göra?
Man kan inte göra halvhjärtade försök en gång i veckan o tro att det ska ge resultat.

du försöker med alla medel att få denna häst till att vara ett opåverkbart monster. Att du gör allting rätt o att det bara är hästen det är "fel" på.

Hon är absolut inget monster! och jag anser inte det är 'fel på' henne heller. Det är inte hennes fel, hon blir stressad, rädd och orolig över en situation hon inte kan hantera. Däremot tar sig det i jämförelse ganska extrema uttryck, och de sätt som på ptskilliga hästar tidigare fungerat fungerar inte nu, vilket gör att jag inte har någon riktigt bra plan för hur jag ska komma vidare, annat än att fortsätta se tiden an och hoppas att de framsteg som kommit hitills fortsätter och blir större framsteg.

De blir som man gör dem!
Mina hästar är änglar för att de är födda såna:D- tror en del folk iallafall.

Åh fan, samma somd u måste ha träns på för de inte ska äta gräs på promenaderna? Nämen ;)

Donnan är inte direkt min första häst. Inte den första som haft 'problemområden' heller. Samtliga av de andra har blicit sådana där som man får höra (likt du säkert hört med) att 'vad SNÄLLA de är' (varvid matte trött brukar tycka 'väluppfostrade, men tack ändå för berömmet'). Men den här damen är helt klart en större utmaning i just ensamhetsfallet. (I övrigt är hon idag en tämligen okomplicerad dam. Står lös eller uppbunden, sköter sig utmärkt både hso hovslagare och veterinär, min mamma kan hantera henne utan problem etc etc. Men när hon blir stressas, vilket hon blir i de situationer jag beskrivit, kopplpad till separationsångest, då brister det ja)

skulle tippa på en hage som var 10x30 m för honom...för hans problem var mest "rakorna" och bara speciella rakor, sen fick jag "bygga" så han inte anlade en alldelses NY raka :angel: :rofl:
Det där ser man hur man ska göra och hur dom försöker lösa det själva....sen får man dít o förstöra :devil:

Jag ska faktiskt prova detta,då jag också önskar att jag ibalnd kan ha henne helt själv i t ex vår lilla stallhage vid mockning och dyl.Detta låter som en bra simpel grej. :)

Tror knappast en häst kan skada sig på ett bildäck mer än att snubbla på det..om du hon inte har james bondknivar som hon kan klicka ut ur hovarna :rofl:

Din häst är "smärttålig" för att hon är hysterisk, Out of space och okontaktbar....

Ah, jag menade alltså att hon är generellt smärttålig med. Har hög smärttröskel.

När hon flippar, då är hon helt smärtokänslig ja, men det är ju i princip 'alla' hysteriska, de går ju på så många kroppsegna substanser då. Men hon är redan i grunden smärttålig (inte för jag vet om det spelar in dock)

Inte sett några james bondknivar iaf, så får svänga förbi däckfirman och shoppa på mig lite gamla bildäck då, så får vi se om det ger något resultat. Lär dröja ett tag innan rapport dock, just nu är det inte läge att prova tyvärr, men ska definitivt göra det så snart det går!

Förslag på vad hänga från taket? Helst inget tungt om det går, jag har öppet till nock så finns inget tak 'över boxen' utan det är måååånga meter upp. Men jag kan spänna en lina eller så dit en planka tvär över ramen som går runt boxen t ex?

Det är som sagt jättesvårt att ge tips så här. Men med hästar som lätt blir totalt blockerade så är min erfarenhet att (om hästen inte har mentala allvarliga fel) att det är ÄNNU mer viktigt med konsekvens och rätt bestämd gränssättning. Det är inte OK att hoppa runt i boxen om jag är där. Punkt. Då får man försöka nå den och få den att fokusera på mej. Hur beror på häst. Det är där känslan för att se varje häst kommer in. Hur fungerar just den här individen?

Det gäller att ha grunden av respekt och hur man får den är ju en fråga om hantering från dag ett för att kunna nå hästen även i blockeringslägen. Precis som med ridning tajming och känsla.

Hästen ska inte blockera sej så till den grad att den inte ens lyssnar när man tar till allvarliga tonen. Då får man skärpa tillsägelsen ännu mer. Den SKA lyssna. Hästar som blockerar sej är rätt osäkra individer och de blir tryggare och mår bättre av att ha en mycket tydlig ledare. De har ännu större behov av det för att må bra än en mer självsäker häst. Många tror att det är tvärtom. Man ska lugna hsäten, inte vara för "hård".

Det här var ett mer allmännt svar. Det kan finnas andra orsaker som för få hästar i förhållande till vad den är van vid osv, men det spelar ingen roll, är man ledare så ska hästen lyssna. Punkt. Sen kan det ta tid att få förtroendet och det har också med individ att göra, erfarenheter osv.

Jag vet att jag inte kan ge "gör så här" Det fungerar inte så tycker jag. Man måste hitta stabiliteten och förtroendet i sig själv för att vara trygg för hästen. har man tappat det i förhållande till en häst kan det vara svårt att hitta igen.

Petflaskor kan du ju hänga upp t ex....du kan ju t om vara så "ond" att du lägger nåt som skramlar i dom :devil:

Menar du som avdelare i boxen? På handikapplägren förr om sommaren, hade vi ridskolehästarna i en gammal ladugård. Där hade de hängt telefonstolpar från taket (oops... tungt, tänkte inte på det) Så hästarna stod ganska brett visserligen stolparna var varannat "kobåsffoderhål" om du hajar... Kan det i alla fall, vara något sånt du kan tänka dig annars?

Annars hade vi ett "arabkackel" i första stallet, jag hade Tima ett halvår. Vi hade blivit varnade att hon boxvandrade, vävde och käkade trä... och, jaa... en bäver gnager lite i jämförelse med den... krattskaft och kvastskaft fannas knappt att uppbringa i stallet... :angel: Vi ställde in utrangerad julgran i ena hörnet och hängde borstar, petflaskor och annat smått från taket i olika höjd, det funkade ett tag. Men sen var det kört igen. Vi fick ge upp och tjejen lämnade tillbaka hästen, som bara varit hos "oss" på foder. Ägaren hade tidigare gett upp och hade hästen enbart på lösdrift. Ägaren sålde med tiden hästen och jag har faktiskt fått en och annan rapport att hon funkar klanderfritt även i stall. Och jag förstår det, för att hon fått mer motion och arbete. Tjejen som hade henne på foder, red mest sporadiskt varannan helg om det inte var party, eller "street-race" någonstan mitt i natten, och gjorde inte så mkt annat med hästen. Och DET är ju inget man kan anklaga dig för, att inte göra något med dina hästar.

Jag hoppas i alla fall att du hittar en långsiktig lösning på alla problem och att du kan få lite fler konkreta förslag vad man kan göra, och inte bara inställsamma :bow::bow::bow: till andra inlägg.

Senast ändrad:

Jag ska faktiskt prova detta,då jag också önskar att jag ibalnd kan ha henne helt själv i t ex vår lilla stallhage vid mockning och dyl.Detta låter som en bra simpel grej. :)

Ja gör det, det är enkelt och får samtidigt din häst att "tänka" och ta ansvar över sina egna val....dom stärks faktiskt av sånt också :bow:

Om en häst har Separationsångest-problem- så tränar man på det. SEN kan man alternera.

Man kan inte förklara ngt för ngn som inte är mottaglig o som försvarar sig med superlånga inlägg varje gång.
iom att jag har en häst framför mig o en bakom är det lite svårt att stoppa dem från att ta gräs- när de är såå grässugna- varav träns på o slipper då konflikter. Man kan göra det enkelt för sig så länge det inte gör att hästarna far illa.
Lägger ner här eftersom du inte vill ta till dig något.
Synd om hästen bara..

du märker väl att den mår dåligt av sin ångest- så låt den alltid ha sällskap- lättaste lösningen.

Jag hoppas i alla fall att du hittar en långsiktig lösning på alla problem och att du kan få lite fler konkreta förslag vad man kan göra, och inte bara inställsamma :bow::bow::bow: till andra inlägg.

:rofl::rofl::rofl: du kan ju läsa lite också.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 118
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 574
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 309
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka