F
Fredrik_
Sv: Separationsångest..
Ja som hovis fixade jag det och gör fortfarande i hovslagarsituationen, men det har också med rutin att göra i andra situationer. Rutin får man inte före man har - rutin.
Sedan beror det också på hur man mår - om man kan plocka fram den där känslan.
Har man redan känt att man misslyckats så har redan tvivlet fått komma in.
Sedan är det ALLTID svårare med ens egna.
Och jag kan inte ta någon annans redan uppstressade häst och förvandla den till en filbunke i vilken situation som hellst.
och sedan finns det fler faktorer - Min Pingo kallades hunden. För att han var lydig som en hund.
Men han var jobbig att hantera i vissa situationer när han fick mera ont - han var inte alltid fullt 100 kontaktbar, när det blev _för_ jobbigt för honom.
Hästar har också mycket starka instinkter, har reptilhjärnan redan slagit på så är det sällan bara att vara stursk som hjälper.
Då skulle det ju inte behövas lugnande och tvångsspiltor hos veterinären....
Dessutom Alla hästar springer rakt fram när de har panik - eller det kokar över av stress...
Det vet de som har skenat....
ps. Jag har inte satt mig in i Alexandras problem och jag håller mig utanför då det redan är infekterat
Det tycker jag är viktigt, som du säger, självförtroendet i förhållande till hästen avgör nästan helt och håller relationen. Den viljan kan man använda för att påverka hästen, svårt att förklara, men det är bara så. Det gäller alla hästar, oavsett ras.
Ja som hovis fixade jag det och gör fortfarande i hovslagarsituationen, men det har också med rutin att göra i andra situationer. Rutin får man inte före man har - rutin.
Sedan beror det också på hur man mår - om man kan plocka fram den där känslan.
Har man redan känt att man misslyckats så har redan tvivlet fått komma in.
Sedan är det ALLTID svårare med ens egna.
Och jag kan inte ta någon annans redan uppstressade häst och förvandla den till en filbunke i vilken situation som hellst.
och sedan finns det fler faktorer - Min Pingo kallades hunden. För att han var lydig som en hund.
Men han var jobbig att hantera i vissa situationer när han fick mera ont - han var inte alltid fullt 100 kontaktbar, när det blev _för_ jobbigt för honom.
Hästar har också mycket starka instinkter, har reptilhjärnan redan slagit på så är det sällan bara att vara stursk som hjälper.
Då skulle det ju inte behövas lugnande och tvångsspiltor hos veterinären....
Dessutom Alla hästar springer rakt fram när de har panik - eller det kokar över av stress...
Det vet de som har skenat....
ps. Jag har inte satt mig in i Alexandras problem och jag håller mig utanför då det redan är infekterat
Senast ändrad av en moderator: