Separationsångest..

Sv: Separationsångest..

Helt enkelt för det var inte värt risken. Skaderisken var åt helvete för stor. Så stor att jag såg till att istället köpa mig tid.
Å nu står du iallafall med en häst till som är skadad, vilket inte skedde i boxen.
Var uppstod skadorna ifrån?
Under ridning eller i hagen?
O vart går den nu bara?
skulle fundera lite på det.

Det är viktigt att den får ngn form av stimulans både i kropp o själ för att inte "roa" sig mer än nödvändigt i hagen.

Med allt som du nu har berättat så köper inte jag att du överhuvudtaget har haft ngn form av sjukhage till den.
Men sen ska jag faktiskt ta och prova det där med liten hage. Jag tror man kan få viss effekt av att begränsa ytan UTE, där hon i grunden är lugnare och 'tål mer', och om det inte riktigt är så lugnt som önskvärt så har jag ju hört nu att gummimakaren har en bra lösning fast just litenhagedelen frå vänta tills efter friskförklaring.

Ja vi äro ju olika. :D

Jag blundade, hoppades på gudskelov när jag släppte ut 12 miljonershingsten första gången i hagen....KUNDE varit rädd för att han skulle skada sig, men varför vänta ut nåt man ändå inte kommer undan ?

Ja vi äro ju olika. :D

Jag blundade, hoppades på gudskelov när jag släppte ut 12 miljonershingsten första gången i hagen....KUNDE varit rädd för att han skulle skada sig, men varför vänta ut nåt man ändå inte kommer undan ?

Nog kommer man undan alltid om man vill. Grejen är att jag inte BEHÖVER ställa henne i boxen ensam och 'se om hon bryter något'. Jag kan ta en annan, långsammare väg.

Sen är det stor skillnad på att släppa en häst i hage, och ha en hysterisk, blockerad häst i en box..

Hon KAN ju skada sig när hon springer i hagen när jag rider iväg med, men hon är inte hysterisk/blockad då, vilket gör att skaderisken är normal, och den tar jag.

hade hons kenat hysteriskt och blockerat i hagen, utan minsta koll på var hon är och vad hon gör, då hade jag inte släppt henne i hagen när jag rider iväg, för då hade risken varit ännu större i hagen än i boxen.

Å nu står du iallafall med en häst till som är skadad, vilket inte skedde i boxen.
Var uppstod skadorna ifrån?
Under ridning eller i hagen?
O vart går den nu bara?
skulle fundera lite på det.

I min värld är det en enorm skillnad på den normala skaderisk som finns när man släpper ut en häst, flera hästar etc. De kan skada sig i hagen ja. De kan skada dig en normal natt i boxen med. De kan skada sig vid ridning, transport etc. Man kan aldrig eliminera skaderisken. Men det är väldigt skillnad på normal skaderisk, och en skyhög skaderisk. Det är skillnad på en lugn häst och på en hysterisk häst med.

Hon hade kunna skadat knäet lika mkt om hon smällt det i boxen, eller halkat till udner en ridtur (eller snubblat och gått ner på knä) etc. Men kan aldrig eliminera risken.

Däremot ser jag inte varför man kraftigt ska ÖKA den genom att ta en hysterisk häst som blir blockerad och ställa in en box, spec inte när hon bevisat att hon är fullt kapabel att skada sig själv då.

Sen, jag har full respekt för att ni har avvikande åsikt. Men JAG komemr inte riskera att MIN häst bryter benet/bryter nacken/sparkar till sig en lednära sårskada/sliter av en sena för att jag prompt skulle 'lära henne stå ensam i box, och det nu'

Utan jag väljer den långsamma, säkrare (säkert är ingenting) vägen. Och där ändrar jag mig inte. Så just DEN delen av diskussionen kan vi lämna därhän, och agree to diasgree för där kommer vi aldrig enas.

Det är viktigt att den får ngn form av stimulans både i kropp o själ för att inte "roa" sig mer än nödvändigt i hagen.

Du är fortfarane välkommen hit och studera. Mina hästar roar sig lika mycket/litet i hagen oavsett om de har 'semester' eller är i full träning, oavsett om det är sommar som vinter etc.

Med allt som du nu har berättat så köper inte jag att du överhuvudtaget har haft ngn form av sjukhage till den

Vill du se bildbevis? Eller har jag manipulerat dem då?

Hon är numera inga problem ute i sjukhage sålänge hon ser kompisarna (tack och lov). Sjukhagen står kvar, rasthagarna med, du är välkommen komma förbi och titta på dem, jag kan ställa in henne i vilken hage du önskar se att det fungerar, boxhage, sjukhage eller rasthagen, bara välj själv?

Det du citerar i mitt svar från Martha är att ha henne i litenhage och SJÄLV. Ta bort båda kompisarna - lämna henne ENSAM. Det har hon aldrig varit, varken i sjukhage eller storhage.

Jo, men jag kunde ju ha valt att eliminera risken med att ge f-n i att släppa ut honom...DET hade varit det lugnaste o säkraste...

Du gör ju naturligtvis som du vill och det respekterar jag, det var väl inte meningen att det skulle bli så långa förläggningar som det blivit :D

Och jag önskar både dig o din häst lycka till.... :bow:

okey ..

Jag svarar sällan i sådan här trådar för det går inte att ge generella svar eftersom

It depends....

Först måste man bestämma sig för VAD man vill lära hästen. Tex att vara själv, vad innebär det?

Vill man lära hästen att acceptera/inte protestera ensam, eller vill man lära den att det är tryggt att vara ensam. Det kan tyckas som hårklyverier, men det är helt avgörande för vilken metod man använder.

Likaså lyckas man lättare ju bättre man lyckas ringa in problemet. Att ändra på beteende är lite som att vara detektiv, samla ledtrådar för att sedan lösa pusslet. Och här kan problemet se ut på ett sätt till en början medan sedan ge en annan bild under resans gång.

problem kan också ändra karaktär på vägen.

Skall man ändra i grunden så måste man också plocka ned det i beståndsdelar så att det till slut bara handlar om att förändra enkla associationer.

Om man börjar med att försöka ringa in problemet.

Just separationsångest handlar ju om det moment när man särar på två individer - inget naturligt alls för en häst.

Min häst hade svår separationsångest och gjorde caprioler i boxen bara man tog ut hennes kompis.

En hästs instinct är att följa flocken, självklart får den panik om den inte kan det. Likaså är en ensam häst - så gott som dödsdömd så att den reagerar ÄR naturligt.

Då första frågan - ville jag få den att sluta reagera - eller att få den att var tillräckligt trygg för att hantera en udda situation???????

Vill man bara få den att sluta reagera så lämna den - det funkar på en del - men inte på alla.

Vill man gå den andra vägen så tar den längre tid, men blir många vinster i det långa loppet.

Här vill jag lägga in en passus - mycket av det vi vet om psykologiska mekanismer och olika processer för inlärning - har vi lärt oss genom djurförsök. Att förkasta psykologiska metoder såsom det bar vore att förmänskliga hästen håller inte - därför det vi egentligen har gjort är att animalisera oss själva...:angel:

Okey - sådan här separationsångest sysslar man ju med på dagis varje dag:idea:

Alltså lura i ungarna att det är KUL på dagis, och öva SEN på att mamma går ifrån.

(är det kanske därför det funkar att rida ut? Att det är kul - och hon vet vad som väntar? )

Med min häst gjorde vi så att hon fick lunchfodras inne varje dag. naturligt då hon behöver gödas. Att gå ifrån med mig är alltså kul - hon skiter i om nån annan ropar efter henne.
Hon vet också sitt VÄRDE - hon särbehandlas - hon är FAVORIT - det ger självförtroende ( :o :angel: ) och självmedvetande.:cool:

Alltså har hon lärt sig att gå ifrån av bara farten.

Detta var ingenting jag bara gjorde utan det gick i etapper.
Skall hästen LÄRA ngt nytt och inte bara sluta reagera får den inte bli för stressad - då blockerar den bara ( som ni som har problem vet:cool:)

Alltså fick hon i början sin havrehink utanför hagen - och de andra sin inne i hagen.

Sedan flyttade vi hinken och huxflux var vi inne och krubbade medan jag mockade.

forts följer

Senast ändrad av en moderator:

Altså hon kan gå ifrån. Nästa steg - bli frångådd:eek:

Hur gör man på dagis? Jo man distraherar ungen:rofl:

Min häst är manisk på havre och morötter. Efter vår flytt till vårat stall där jag bor så eskalerade separationsångesten.

Hon tålde inte att nordsvensken gick ur boxen en gång.

Så då försökte jag stretcha lite. Morötter i hennes krubba och nordis utanför hennes box och låtsas göra någonting snabbt innan morötterna var slut och sedan in igen.
Några gånger så fixade hon det.
När hon gjorde det så tog jag nordis och gick runt huset och kom in i andra änden, och sedan var det bara jaha.
:angel:Hon säljer gärna Nordis för lite mat när hon står inne:D.

Hon har ju en uppgift inne som hon tar på allvar - hon skall ju gödas till jul :d Det ÄR en viktig uppgift som hon tar på allvar.

Ute löste jag det så att jag red i en ridbana där hon kunde titta på. Hon sprang med i början men tröttnade sedan.
Vi är inte där än att jag kan rida ut och ha henne ensam i hagen när jag rider ut. Men å andra sidan hon är bara 3.

Min förra unghäst hade jag på ett ställe som var som gjort för att träna sådant.

Man tog ut Nordis från hagen och kunde rida runt den på höravstånd och komma fram på andra sidan.
jag red och unghästen skrek och jag svarade MAMMA KOMMER SEN (alla mina djur vet vad det betyder :angel: )

Hagen var gjord sådan att det var en vall med en kulle och skogsdunge. Man tog ut på kullen och red runt en liten åker. (unghästen kunde se en) särskilt om den sprang ned på vallen. Där kunde den höra en när man gick i skogen en bit från vallen och sedan kom man ut mitt framför andra änden av hagen - det blev som en tittutlek. Går ut i ena änden och kommer tillbaka i den andra.
Då får unghästen lite kontroll -den kan gå och möta i andra änden.

Så sedan när jag red så innan jag hann iväg så sprang unghästen till andra änden av hagen. Så småningom kunde jag göra större öglor. och sedan hade vi en tvååring som tog det lugnt .:cool:

(mina unghästar har haft lekkamrater nästan hela tiden, men i perioder varit utan pga av flytt och ändrade förhållanden).

Så har jag löst det, men jag tror att era problem är lite mer komplicerade än mina. Jag är inte insatt i Alexandras alls heller.

men för din del ankm. så fundera på
VAR du vill börja.
VAD du vill lära hästen
sedan kan man välja metod och se vilka situationer man kan rigga för att få hästen att dra rätt associationer.

Sedan så har jag en ung förhoppningsvis ofördärvad häst. Om jag förstått har du ett fullblod. Har den gått löp? Är den löptränad? Hur mycket har den jobbat? Många sporthästar har ju också krämpor/ arbetsskador som komplicerar allt.

Det vet man ju själv, man behöver inte vara särskilt golvad av sin smärta för att den skall påverka ens tålamod tex, det räcker att en krämpa finns där för att man skall bli lite mer grinig än annars.

Vad och hur krånglar hästen när den skos???

Sedan så har jag en ung förhoppningsvis ofördärvad häst. Om jag förstått har du ett fullblod. Har den gått löp? Är den löptränad? Hur mycket har den jobbat? Många sporthästar har ju också krämpor/ arbetsskador som komplicerar allt.

Det vet man ju själv, man behöver inte vara särskilt golvad av sin smärta för att den skall påverka ens tålamod tex, det räcker att en krämpa finns där för att man skall bli lite mer grinig än annars.

Du kan läsa tidigare i tråden så får du veta mer om båda hästarna:idea:

Jag har läst på om ankm. och inte hittat det jag frågade efter.
Vet inte om jag missade ngt :o

edit....
Så typiskt mig... läste nicket som ankMAMMA

sorry amkm :o

Har den gått löp? Är den löptränad? Hur mycket har den jobbat? Många sporthästar har ju också krämpor/ arbetsskador som komplicerar allt.

Här i detta inlägg har jag skrivit lite story om Cia och lite om en del av hennes skador som jag vet om..
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=8723765&postcount=64
Det jag utöver detta vet är att hon har varit uppstallad på Jägersro enl. förrförra ägaren men blev avstängd från Träning/tävling pga att hon var alldeles för mager.(Pga stress)
Hon är "startad" fem gånger som 2-åring,varav en gång kval,en gång fick hon en startboxskada och ströks och sen gått 3 löp,men inte varit nån stjärna (iof. beror på hur man ser det,vänder man på reslutatlistan så har hon både vinst och två placeringar.. :angel::rofl:).
Enl. förrförra ägaren som haft henne som skogsluffarhäst så tåls hon inte å ridas på hårt underlag för då blir hon halt och det med återkommande intervaller,och vi rider i princip "bara" på hårt underlag,dvs sommarhårda grusvägar,torr hård vall,och nån gång ibland i ridhus/ridbana och vi har inte märkt av ngn hälta.

Jag ska läsa igenom resten av ditt inlägg och återkommer igen med mer svar och kanske frågor också..Det tar bara lite tid å läsa och fundera å så..:o

Vet inte om jag surrar nu, men om det är den som kastar sig ibland skulle jag ha den i boxen.
Den kan känna sig tryggare där.

Ofta förknippar de smärta med en händelse- skoning- o blir svårhanterade i det momentet.
Tyvärr är det nog bara tålamod o träning med belöning som ger resultat.
Vissa hovisar har bättre koll hur de ska hantera hästar- de som her egen lång erfarenhet- förutom skoning.
Min gamla hovis klarar av även de som varit "omöjliga"- gammal hoppryttare/ hästkarl.

Det är idag många som utbildar sig som ej har ngn tidigare hästerfarenhet o de har då givetvis svårare att läsa dem.
Vet en som har lärt sig att säga åt hästen verbalt, men gör det i förebyggande syfte- för att han är lite rädd.
Han kan heller inte se om hästens fötter är olika stora, sneda o ska verka seriös när hästägaren får springa med hästen.
Han ser inte ett smack, men det verkar fint o kunnigt= svammel.

Senast ändrad:

Men vi kan ju knappast sko i boxen? Eller hur menar du?
För kastar sig gör hon ju endast vid skoning,står hon uppbunden på gången i vanliga fall så är det en dans utan dess like och då är det mera en frustration från en själv att få på grejer typ benskydd osv..Ibland känns ju allt som ett hafsjobb då hon blir varvad och tramapr omkring och man vill försöka klä på och få på allt ordentligt och det slutar ändå med ,tja det duger..
Hon går att binda upp i boxen men det är samma sak där,hon tarmapr omkring och har sig

Kan du inte bara sätta upp henne i kättingarna och vänta ut henne då ? Gör andra saker och låtsas som du inte ser/hör henne?

Jag hade ( ja, jag har haft ALLA sorter :D ) en travare som var helt outspacad när han bla stod på gången och i allra hägsta grad när man åkte till banan med honom...han var sån som man inte fick kontakt med...Jag åkte helt sonika ner till banan med honom, ställde han på gången och lät han stå där och dansa bäst han ville...prata lite med honom o undrade hur det stod till.....Det ÄR inte farligt att stå på en gång..jag tror han stod i ett par timmar faktiskt innan han började lugna ner sig....då tog jag loss honom o vi åkte hem.
Han blev helt normal efter ett par ggr med öbningen, samma en märr jag hade som också betedde sig så...inte riktigt lika illa men nästan...den märren stod o SOV senare på gången när vi var ute o tävlade...totalt avspänd.

I sina stressade tillstånd kan dom aldrig förnimma att det ÄR inte farligt, det HÄMDER inget otäckt....men när dom fått stå nog länge och börjar lugna ner sig...DÅ kan dom märka att faktiskt inte jorden raset ner över dom....att dom inte fick respons på sitt stressade tillstånd..det fick dom när dom lugnade sig.

Blir det inte bättre om den är REJÄLT avrastad eller vid värme?
Det finns hovisar som kan tänka sig att sko i boxen. De tar ut den o kollar hur den står o sen in igen.
T o m att den får äta under tiden är Ok ibland för att få bukt på grava problem.

flugor på benen kan oxå leda till trassel, då kan man sätta på flugskydd.

Fast att sko i boxen är ju rätt opraktiskt av flera anldeningar,dels för att det är trångt för den stackars hovslagaren som får sig sina resor ändå,men också i det läget att om de tappar en söm eller dyl i boxen så ska man isåfall försöka hitta den eller tömma boxen..:crazy:
Tomma boxar har jag inga så det är ju inget alternativ.

Hon flugsprayas altid denna period just för att inte det också ska vara en bidragande orsak till trassel.

Nej,tyvärr beter hon sig likadant även när hon är rejält avrastad eller i värme,det är liksom en grej för henne.
Själva kan vi ju göra näst intill vad som med henne när alla hästar är inne,det är ju att det kommer "främmande",så att träna att hålla benen på hovis-vis osv är liksom en baggis,det händer inget mer för den sakens skull,men kommer hovis,eller vet. eller grannen eller ja,vad som,så sätter dansen igång.
Jag skulle alltså behöva ha en bunt människor som vill komma å gå i dörrn,lyfta fötter,slita och dra,stimma,släpa skostol m.m. men jag bor en bit ut på landet och tja,det är svårt å få folk att komma på regelbunden basis med kortare intervall än en gång i kvartalet..:crazy:

Martha>jodå,förmodligen kan vi vänta ut henne,för hon står ju snällt på gången för det mesta,det är ju när "nått ska hända" som det blir stissigt och det är ju inte direkt så att hon lugnar sig direkt.
Som när vi hade *-lägret här för några veckor sen,så hade hon sällskap i stallet av 3 hästar,visserligen av 3 utomstående hästar,men även det är en stressituation,för då är det fel hästar,och ska man iväg nånstans så är man ju i viss tidspress,frågan är ju hur man löser att "fejka" åka iväg osv osv för hästar är ju smartare än så,och dessutom vad gäller hovis,så är ju han av åsikten,bli inte arg på henne,det går ändå..*suck* Å blir jag arg på henne så har han fått för sig att det är honom hon ska hysa agg mot sen isåfall..

Har slut på idéer:crazy:
Hoppas att det löser sig på sikt.

Förresten.
Läste att ngn tipsade om Ronny Åman.
han verkar vara riktigt vettig.
Såg ngt TV- program med honom för några år sen.

Jag har inte orkat läsa hela tråden, det verkar dock som att du har ett rejält problem.
Ett alternativ som jag har sett funka på några av de hästar jag haft här på träning är att man har den helt ensam under en period. DVS ensam i hagen och ensam i stallet. Förutsätter att man har möjligheten att ha den ensam dock....

Varför skulle detta då funka? Min teori är att hästen stressar sig i denna situation varje dag. Om man tar bort varjedagsitutationen och i stället gör detta till det enda som existerar så lugnar sig ALLA hästar till slut. Frågan är tyvärr då... Vad kostar det???? I arbete, skadad häst, och risk för ditt liv?

Något bättre råd kan jag tyvärr inte ge, och så länge hästen inte ens närmar sig att sansa sig själv så kanske det inte är att rekommendera. Efter ensamhetsperioden så har det inte varit några problem med dom jag har haft här. Jag har alltså upplevt att det är mer stress för hästen att ha konflikten varje dag, än det är att ta det rejält en gång, och då ha hästen ensam så länge det är nödvändigt, vilket kan vara flera veckor eller tom månader.

Jag hade kanske kunnat säga som en del andra, att det är väl inget problem, men vad jag har läst av det du skriver i olika trådar får jag intrycket att du ÄR mycket kunnig och vet vad du pysslar med. Därför är det svårt för mig att hjälpa dig.

Häls Embla

Jag läste hovisinlägget och det verkar ju som om ni verkligen är på rätt väg. :bow:

En vägg är bra för alla hästar att luta mot- det är också alltid lättare att hålla om de inte kan slingra sig i kättingarna.

Stökiga (ung)hästar har man gärna två väggar till.
När man tar fram så är det bra om unghästen har en bakom rumpan. och när man tar bak, även en vägg framtill.

Så som det låter- att hon krånglar lika mycket på alla benen och GER SIG tyder på att det är en dominansfråga. Vem ska ha rätt att pilla på hennes fötter?

Annars är det inte ovanligt att tex små hästar reser sig när man skor fram - för att det helt enkelt bänder i bogen. Eller att hästar med bakknäproblem tex bara ställer ner.

Av det du skrivit så tror jag att det kanske var din förra kvinnliga hovis som hade lite svårt med denna typ av häst.
Själv gillade jag inte att sko fullblod - då det är lätt att göra illa sig då det händer så fort. Det smattrar bara till så har det hänt.
Medan ett kallblod som skall resa sig;...först ...måste...flytta....vikten.
Det blir mycket mer förutsägbart och man kan slappna av mycket mer med vassa instrument, ffa sömmen som man helst inte vill skall rista monogram i låret ( vilket ändå händer :angel: :D ) ;)smällar man får ta.

och vilken häst man än skor så måste det till ett lite speciellt kynne för att vara hovis. Lugn - men ändå envis som en röd gris. Med sådana här hästar FÅR man ju inte tappa hoven. Det är lite teknik det där också, men även karaktärsdanande då det kräver att man 'inte släpper in' en enda tanke annat än fullt självförtroende.

Nu när jag inte skor längre - är jag en helt annan MES än när jag jobbade.
Då var man helt beroende av sin pondus - och att bli ifrågasatt fanns inte ens på världskartan.

Fick inte släppas in tanken - då var man rökt - för man är inte starkare än en häst - men man kan ha mer vilja.

Att öva sådan här saker för ickehovisar är inte alltid helt bra. För för att hålla i så krävs en väldig styrka i balansen - som inte ickehovisar har.
Ofta går det bättre för hovis - inte för att man är starkare utan att man är van att kontrabalansera så att man är tillräckligt stabil för hästen att överlåta sin hov till - det kan också ha varit det som saknats hos din förra.

så tolkar jag det av den informationen här, så jag tror du kan slappna av. =)

Hur vill din hovis sko fullblod till skillnad från Ulltuna?

Själv gillade jag inte att sko fullblod - då det är lätt att göra illa sig då det händer så fort. Det smattrar bara till så har det hänt.
Medan ett kallblod som skall resa sig;...först ...måste...flytta....vikten.
Det blir mycket mer förutsägbart och man kan slappna av mycket mer med vassa instrument, ffa sömmen som man helst inte vill skall rista monogram i låret ( vilket ändå händer ) smällar man får ta.

Det är lite det jag menar, (men det kan uppfattas fel av en del) att är man van vid fullblod så har man det där snabba med hela tiden i medvetandet och man har kanske delvis annat förhållningssätt, jag vet inte. Vi har nio stycken i stallet här och det händer i stort sett aldrig att en häst flippar eller kastar sej eller liknande Visst studsar dom till osv men det är inget man ens märker.
Det är kvicka känsliga och vakna hästar, inte tal om annat. Undrar om andra som inte är vana vid dem tycker att det går fort, medan när man BARA umgås med såna lär sej ligga för dem också.:confused:
För man gör ju det, därför flippar dom inte eller ytterst sällan.

Kanske om man inte är van vid dem att man tror att de ska vara flippiga, kanske gör det hästen mer sån, :confused: kanske blir det en ond cirkel osv. Jag vet inte.

Jag pratar inte speciellt om ju denna häst nu, som har en historia av att ha haft mycket ont och säkert påverkats av det.

Fick inte släppas in tanken - då var man rökt - för man är inte starkare än en häst - men man kan ha mer vilja.

Det tycker jag är viktigt, som du säger, självförtroendet i förhållande till hästen avgör nästan helt och håller relationen. Den viljan kan man använda för att påverka hästen, svårt att förklara, men det är bara så. Det gäller alla hästar, oavsett ras.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 068
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 474
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 303
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka