SD minskar igen Del V

Ja , nu var jag inne en stund på denna tråd.

Ett felaktigt påstående, ekonomi är svårt.

Det blir inte en mindre kaka för att vi tar in folk i Sverige. Ekonomiska teorier älskar situationer där staten måste dra in pengar från de välsituerade och fördela den bland de som gör något, ungdomar, arbetande. Ekonomer älskar krig, inte en börs som går ned pga krig , för då måste stater investera.

Som jag förstår media så är det seriösa samtal om fred i Syrien och de som kommer nu är från Afghanistan.
Nej du har rätt kakan blir inte mindre, däremot så blir vi fler som ska dela på den. Alltså, utan skattehöjningar så får alla mindre kaka att äta.

SD vill minska invandringen, nu slår antalet flyktingar rekord. Det kan man knappas kalla framgång.
Och de rödgröna ville öka den, vilken framgångssaga. Ända tills verkligheten kom ifatt den rosaröda drömmen ;)

Men om vi återgår till fakta, hur kan ett enstaka oppositionsparti ställas till ansvar för en politik som ett land för och en situation som ett land befinner sig i.
Att du inte gillar SD är fullt begripligt, men att du inte inser vilken otrolig framgång partiet lyckats med säger betydligt mer om dig än vad du själv lyckats med hittills.
Partiet har efter 2 riksdagsval gått från 0% i riksdagen till 13% och kammarens tredje största parti.
Det kallar i alla fall jag en framgång.

Senast ändrad:
Som jag förstår media så är det seriösa samtal om fred i Syrien och de som kommer nu är från Afghanistan.
Som det ser ut just nu i Syrien är det efter den ryska inblandningen mycket, mycket värre för civilbefolkningen än tidigare. Åtminstone i områden som inte är al-Assad-kontrollerade.

Och de rödgröna ville öka den, vilken framgångssaga. Ända tills verkligheten kom ifatt den rosaröda drömmen ;)

Men om vi återgår till fakta, hur kan ett enstaka oppositionsparti ställas till ansvar för en politik som ett land för och en situation som ett land befinner sig i.
Att du inte gillar SD är fullt begripligt, men att du inte inser vilken otrolig framgång partiet lyckats med säger betydligt mer om dig än vad du själv lyckats med hittills.
Partiet har efter 2 riksdagsval gått från 0% i riksdagen till 13% och kammarens tredje största parti.
Det kallar i alla fall jag en framgång.
Eller så vänder det.
Ny demokrati har inte många röster idag,,,

Man kan inte kalla det framgång när verkligheten blivit precis tvärt om.
Nej SD har inte lyckats få majoritet i riksdagen för sin politik. Alltså har det motsatta skett, dvs invandringen har kraftigt. Men vad jag inte förstår är varför Backen Lövfen och hans Magda ser så panikslagna ut när de framträder numera. de har ju fått det som deras politik ville. Det motsatta som SD ville. En explosivt ökad invandring. Framgång ;)?

Eller så vänder det.
Ny demokrati har inte många röster idag,,,
Tja...de har fler än V, de har fler än MP, de har fler än FP och C.
Det är väl bara M o S som har fler mandat i riksdagen.
För opinionsundersökningar räknas väl inte när vi talar om röster ;)

Och till råga på allt inför sittande regering gränskontroller, flaggar för skärpta regler, SD måste väl vara nöjda eftersom regeringen rantar efter SD;s förslag

Nej. Samma per capita, mindre i absoluta tal.

Det är fortfarande per capita mått som är relevanta när vi pratar om kvalitén på välfärden. Färre som tar del av välfärden betyder att det inte krävs lika många miljarder för att upprätthålla samma kvalité. Självklarheter.
Färre som bidrar till välfärden ger en sämre välfärd. Välfärden är inte en konstant den ökar och minskar med antalet skatteinkomster. Skattinkomster kommer från människor som arbetar och skattar i Sverige. Är det inga som arbetar blir det ingen inkomst till välfärden och därmed heller inget att dela ut.

Färre som bidrar till välfärden ger en sämre välfärd. Välfärden är inte en konstant den ökar och minskar med antalet skatteinkomster. Skattinkomster kommer från människor som arbetar och skattar i Sverige. Är det inga som arbetar blir det ingen inkomst till välfärden och därmed heller inget att dela ut.
Enkel matematik som Peps Person sjöng en gång på skånska.

Absolut men för att det du säger ska funka så måste nettoomsättningen öka lika mycket, helst mer än vad de som kommer in kostar.
Och för att detta ska fungera så måste dessa arbeta i lika hög grad och framförallt lika länga som den tidigare bofasta befolkningen.
En fysisk omöjlighet för alla som kommer in efter det att de fyllt 40......
Alltså är en hjälpsökande invandring en belastning för landet.
En belastning som vi av etiska o humanistiska skäl ska acceptera tills de ekonomiska och praktiska skälen säger stopp!
Vilket de verkar göra nu.

De studier som finns visar att utrikes födda och fylkingar i genomsnitt använder betydligt mer skattemedel än vad de betalar in. Då blir det mindre resurser till välfärden per capita. Enkelt.

Tankeexempel:
10 personer får dela på 10 kronor = 1 krona var
15 personer får dela på 12 kronor = mindre än en krona var

De studier som finns visar att utrikes födda och fylkingar i genomsnitt använder betydligt mer skattemedel än vad de betalar in. Då blir det mindre resurser till välfärden per capita. Enkelt.

Tankeexempel:
Början ja, sedan blir tillväxten bättre i de länder som har invandring.

Tankeexempel:
Bra jobbat med härskartekniken: förminskande, föresten.

Tankeexempel:

Men asså, nåra Bilbosläktingar har vi inte tänkt släppa in i vår verklighet.

Jag ser fortfarande inte poängen i att Sverige som nation ska ha en enorm välfärd per capita för 1000 elitutvalda personer genom massutvisningar. Betydligt bättre om vi kan skapa en acceptabel välfärd för 15 miljoner såväl nya som gamla svenskar. Så per capita är inte alltid ett relevanta mått.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama