SD minskar igen Del V

Vet inte varför du frågar mig.

Närmare 2000 om dagen. Nu kan det komma att bli ännu fler i.o.m gränskontrollerna.
Det är du som säger att jag drar förhastade slutsatser
Var ska SD ta vägen i all denna röran
Vilken politik ska partiet ha?
Vad ska Jimmy säga, vilka löften ska han ge sina anhängare?

Mitt svar ÄR att det finns bara en väg att gå för SD...

Inga förhastade slutsatser :)

(Du behöver inte ge svar på frågorna)

Det är du som säger att jag drar förhastade slutsatser
Var ska SD ta vägen i all denna röran
Vilken politik ska partiet ha?
Vad ska Jimmy säga, vilka löften ska han ge sina anhängare?

Mitt svar ÄR att det finns bara en väg att gå för SD...

Inga förhastade slutsatser :)

(Du behöver inte ge svar på frågorna)
SD kommer så vitt jag förstår fortsätta driva den politik som varit så framgångsrik hittills.
Man har ju lyckats transformera partiet från ett litet missnöjesparti utanför riksdagen till , idag , riksdagens 3;e största parti.
För en tid sedan beskrevs ju SD som ett parti som målade Faan på väggen. Nu står statsministern där själv och målar......

Det är ett svårt läge
Oavsett regering
Jag vet faktiskt inte hur saker kunde hanterats bättre
Jag tror inte det kommer att räcka med gränskontroller. Inte heller att man stänger folk ute. För vill människor ta sig in, så gör de det.
Det enda som på sikt hjälper, förutom det att orsaken till folkvandringen elimineras, är om vi ändrar våra interna regler så att bidrag, skola vård o omsorg hamnar under EU genomsnitt. Då väljer folk andra länder...

Jag tror inte det kommer att räcka med gränskontroller. Inte heller att man stänger folk ute. För vill människor ta sig in, så gör de det.
Det enda som på sikt hjälper, förutom det att orsaken till folkvandringen elimineras, är om vi ändrar våra interna regler så att bidrag, skola vård o omsorg hamnar under EU genomsnitt. Då väljer folk andra länder...
Om människor är här illegalt så kan dom inte söka bidrag eller låta barnen gå i skolan

Jag förstår inte hur gränskontrollen ska fungera
Vilka människor ska gallras bort?
Var ska dom dra gränsen för behov av asyl?

Om människor är här illegalt så kan dom inte söka bidrag eller låta barnen gå i skolan

Jag förstår inte hur gränskontrollen ska fungera
Vilka människor ska gallras bort?
Var ska dom dra gränsen för behov av asyl?
Resultatet på sikt blir att idkontroller kommer att kunna ske när som helst, var som helst.
Att den arbetsgivare, hyresvärd som gör affärer med "papperslösa" kommer att ex få överta det ekonomiska ansvaret för dem. Vilket kommer att göra att man tänker nog efter mer än en gång om man anlitar papperslösa.

Vad det gäller asyl, så kommer förmodligen hanteringen förenklas så att endast vissa utvalda regioner berättigar till asyl. Resten direktutvisas.
Det första steget i den vägen är väl taget i EU när det gäller Albanien o Kosovo...

Allt beroende på att alltfler ska dela på en allt mindre kaka...

Så vi ska försämra välfärden så folk inte vill bo här?

Ja då är ju SD på god väg man vill skära ner jättemycket i välfärden enligt den där budgeten man la fram. Så nog gör de sitt för att försämra kvalitet på skola, vård, omsorg och så vidare men även om de skulle lyckas göra Sverige till ett land som är sämre än EU-genomsnittet så vet jag fortfarande inte om det kommer betyda att folk helt undviker Sverige eftersom många flyttar dit de har släkt eller känner folk och där det är någorlunda tryggt.

Men det är jättekonstigt om man hellre kör Sverige i botten och gör det till ett sämre land så att människor inte ska komma hit än hjälper människor på flykt så mycket man kan och fortsätter hålla en hög levnadsstandard för invånarna i landet.

Ja då är ju SD på god väg man vill skära ner jättemycket i välfärden enligt den där budgeten man la fram. Så nog gör de sitt för att försämra kvalitet på skola, vård, omsorg och så vidare men även om de skulle lyckas göra Sverige till ett land som är sämre än EU-genomsnittet så vet jag fortfarande inte om det kommer betyda att folk helt undviker Sverige eftersom många flyttar dit de har släkt eller känner folk och där det är någorlunda tryggt.

Men det är jättekonstigt om man hellre kör Sverige i botten och gör det till ett sämre land så att människor inte ska komma hit än hjälper människor på flykt så mycket man kan och fortsätter hålla en hög levnadsstandard för invånarna i landet.
Det har jag inte sagt. Vad jag säger är att varken gränspolis eller taggtråd stoppar människor som vill komma.
Det enda sättet är att få människorna själva att välja att inte komma.
Och det finns bara två sätt att göra det på

1 eliminera orsaken till att de kommer = stoppa terrorn, stoppa krigen
2 Sänka standarden för dem som kommer, ner under EU genomsnittet, då väljer dessa människor själva ett annat mål.

Alternativ 1 lär vi inte kunna göra ngt åt så...

Standardsänkningen gäller alltså inte dem med medborgarskap eller fleråriga gamla uppehållstillstånd. Det gäller då bara dem som väljer att komma hit from ex 2016 1/1

Men för att förstå den här argumenteringen måste man inse att de asylsökande är tänkande människor som agerar utifrån de förutsättningar de möter.

Jag förstår inte varför det är en dålig sak att de kommer....

Ja då är ju SD på god väg man vill skära ner jättemycket i välfärden enligt den där budgeten man la fram. Så nog gör de sitt för att försämra kvalitet på skola, vård, omsorg...

Men det stämmer ju inte. Minskad invandring betyder färre människor framöver och därmed så krävs det inte lika mycket pengar för att upprätthålla samma kvalité på välfärden. Det är den effekten som SD justerat för i sin budget.

Men det stämmer ju inte. Minskad invandring betyder färre människor framöver och därmed så krävs det inte lika mycket pengar för att upprätthålla samma kvalité på välfärden. Det är den effekten som SD justerat för i sin budget.

Om man extrapolerar det så betyder det att välfärden blir större ju färre människor det finns i ett land. Störst välfärd vid ingen befolkning alls.

Du skojar nu va? Ju färre som bor och arbetar i Sverige desto färre är det som betalar skatt som sedan går till välfärden. Om det vore bra för välfärden att ha få innevånare så skulle småkommuner i norrlandsinland ha den bästa välfärden i landet. Så är inte fallet. Tvärtom är det lättare att ha en bra välfärd med ett större innevånarantal.

Vi blir allt färre som med dagens pensions o vårdsystem måste betala för allt fler.
Oberoende om vi räknar med invandrarna eller ej.

Om man extrapolerar det så betyder det att välfärden blir större ju färre människor det finns i ett land. Störst välfärd vid ingen befolkning alls.

Nej. Samma per capita, mindre i absoluta tal.

Du skojar nu va? Ju färre som bor och arbetar i Sverige desto färre är det som betalar skatt som sedan går till välfärden. Om det vore bra för välfärden att ha få innevånare så skulle småkommuner i norrlandsinland ha den bästa välfärden i landet. Så är inte fallet. Tvärtom är det lättare att ha en bra välfärd med ett större innevånarantal.

Det är fortfarande per capita mått som är relevanta när vi pratar om kvalitén på välfärden. Färre som tar del av välfärden betyder att det inte krävs lika många miljarder för att upprätthålla samma kvalité. Självklarheter.

Resultatet på sikt blir att idkontroller kommer att kunna ske när som helst, var som helst.
Att den arbetsgivare, hyresvärd som gör affärer med "papperslösa" kommer att ex få överta det ekonomiska ansvaret för dem. Vilket kommer att göra att man tänker nog efter mer än en gång om man anlitar papperslösa.

Vad det gäller asyl, så kommer förmodligen hanteringen förenklas så att endast vissa utvalda regioner berättigar till asyl. Resten direktutvisas.
Det första steget i den vägen är väl taget i EU när det gäller Albanien o Kosovo...

Allt beroende på att alltfler ska dela på en allt mindre kaka...
Ja , nu var jag inne en stund på denna tråd.

Ett felaktigt påstående, ekonomi är svårt.

Det blir inte en mindre kaka för att vi tar in folk i Sverige. Ekonomiska teorier älskar situationer där staten måste dra in pengar från de välsituerade och fördela den bland de som gör något, ungdomar, arbetande. Ekonomer älskar krig, inte en börs som går ned pga krig , för då måste stater investera.

Som jag förstår media så är det seriösa samtal om fred i Syrien och de som kommer nu är från Afghanistan.

Om pengapåsen innehåller 1000 kr och det i det ena alternativet finns 10 personer som ska dela på pengarna och i det andra alternativet finns 8 personer. I vilket av alternativen får man mest per person?

Naturligtvis behöver vi ständigt nya människor som kan ta vid och genom sitt arbete finansiera allas vår vård o omsorg.

Men om vi tar hit en massa människor som inte skaffar sig jobb utan istället ligger samhället till last så håller inte uträkningen.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama