SD minskar igen Del V

Tomma tunnor skramlar mest.
Det där med statistisk signifikans verkar vara ett obekant begrepp för de som skiter statistik.
Du vet mycket väl att man inte använder detta i när det gäller tex valresultat. Då änvänder man ordet statistiskt säkerställd. Men jag vet ju även att du måste ta till något eftersom du inte har något annat att komma med nu när SD krossar allt o alla. SD ensamt är ju större än vad regeringen i senaste Yougov och även i andra barometrar :laugh:

Största parti torde ta statsministerrollen och då skiter det sig med din teori om kvinnlig statsminister. Om nu det inte blir en könskorrigering förstås!
Men M är ju nästan större än S och SD tror jag inte får den posten så där utan vidare även om SD blir störrst

Tror du att SD byter namn inför valrörelsen till Nya Sverige Demokraterna ;)
Det vet man aldrig, om det dyker upp ett nytt SD.
Men skämt åsido, många av dem som vädrat morgonluft, som stöder SD kommer nog att bli besvikna på den politik som SD skulle komma att driva vid ett eventuellt samarbete med ett eller flera borgerliga partier.
Hur den gruppen då agerar, hur lättflyktig den kommer att vara lär nog bli ett av Åkessons stora bekymmer då.

Det vet man aldrig, om det dyker upp ett nytt SD.
Men skämt åsido, många av dem som vädrat morgonluft, som stöder SD kommer nog att bli besvikna på den politik som SD skulle komma att driva vid ett eventuellt samarbete med ett eller flera borgerliga partier.
Hur den gruppen då agerar, hur lättflyktig den kommer att vara lär nog bli ett av Åkessons stora bekymmer då.
Jag tror inte det. Man är nog lite överseende med detta i början iaf. Huvudsaken är ju att samarbetet startas upp och SD får vara med o bestämma och komma närmare makten ;)

Jag tror inte det. Man är nog lite överseende med detta i början iaf. Huvudsaken är ju att samarbetet startas upp och SD får vara med o bestämma och komma närmare makten ;)
Vara med och bestämma är inte samma sak som att bestämma.
Att partiledningarna tillsammans bestämmer att den eller den politiken ska vi föra. då kan det bli rätt tufft att försvara dessa beslut. Titta bara på MP idag ;)

Vara med och bestämma är inte samma sak som att bestämma.
Att partiledningarna tillsammans bestämmer att den eller den politiken ska vi föra. då kan det bli rätt tufft att försvara dessa beslut. Titta bara på MP idag ;)
Visserligen men MP är ju REDAN där sas och har även suttit med i några regeringar. Eftersom ledningen i MP sitter i knät på statsministern och dom tidigare och inte får ut något av detta så är ju irritationen stor inom MP ;). SD däremot har ju aldrig suttit med i nån regering eller samarbetat med nån regering så därför tror jag nyhetens behag gör att man iaf i början kan ha överseende med om SD får släppa på vissa punkter

Visserligen men MP är ju REDAN där sas och har även suttit med i några regeringar. Eftersom ledningen i MP sitter i knät på statsministern och dom tidigare och inte får ut något av detta så är ju irritationen stor inom MP ;). SD däremot har ju aldrig suttit med i nån regering eller samarbetat med nån regering så därför tror jag nyhetens behag gör att man iaf i början kan ha överseende med om SD får släppa på vissa punkter
Tror säkert att de SD medlemmar som skulle komma att sitta i en regering "har överseende", men vad jag betvivlar är att många av SD;s nuvarande anhängare har det.

Tror säkert att de SD medlemmar som skulle komma att sitta i en regering "har överseende", men vad jag betvivlar är att många av SD;s nuvarande anhängare har det.
Men spännande är det iaf ;). Kommande val är det val som inget parti vill ha utom SD eftersom man vet att det kommer att bli katastrof siffror för alla partier utom SD :laugh:

Men spännande är det iaf ;). Kommande val är det val som inget parti vill ha utom SD eftersom man vet att det kommer att bli katastrof siffror för alla partier utom SD :laugh:
Ja Sverige står vid ett vägskäl. Många av de gamla idealen kommer att kastas överbord.
Vi kommer att tvingas föra en realpolitik, inte bara vad det gäller ekonomi utan även inom de mjuka sektorerna, detta av ekonomiska skäl.
Den värld vi lever i flyttar kapital över nationsgränserna med ngr tangentryckningar
Det gör att vi inte längre godtyckligt kan höja skatter hur som hälst utan får börja rätta mun efter matsäcken .;)

Eftersom man nu har ändra reglerna. Nu ska det väl röstas om statsministerposten

Det är ju talmannen som utser ett förslag till Statsminister. Sedan skall såklart Statsministern godkännas av Riksdagen.

Det är inget som säger att Statsministern måste komma från det största partiet.

Ja det intrycket har jag också, med den reservationen att många fortfarande inte litar på SD som ett seriöst parti.
För, vad händer med den stora majoriteten av SD;s väljare när partiet tvingas föra realpolitik. För det känner ju alla initierade till, är en jäkla skillnad mot vad som sägs på barrikaderna.....

Storleken i olika väljarundersökningar påverkar inte nödvändigtvis min syn på om det är ett seriöst parti eller inte.

Jag tror SD drabbas av samma sak som S delvis nu gör. Vänstern har under hela tiden som allinansen tegerade pratat om hur välfärden faller sönder. Att landet blivit allt sämre. SD kör samma taktik. Allt faller sönder i Sverige.

Om SD skulle hamna i regeringen måste de på ganska kort tid få sina väljare att få bättre liv och de fixar de inte.

Storleken i olika väljarundersökningar påverkar inte nödvändigtvis min syn på om det är ett seriöst parti eller inte.

Jag tror SD drabbas av samma sak som S delvis nu gör. Vänstern har under hela tiden som allinansen tegerade pratat om hur välfärden faller sönder. Att landet blivit allt sämre. SD kör samma taktik. Allt faller sönder i Sverige.

Om SD skulle hamna i regeringen måste de på ganska kort tid få sina väljare att få bättre liv och de fixar de inte.
Vad de fixar och inte fixar är nog inte så viktigt som om Åkesson kan sälja in fördelen att kompromissa, fördelen på längre sikt.
Men han få inget lätt uppdrag om det blir aktuellt.
För oavsett vem som ska städa upp den här röran, så för de ett sjuhelvetes uppdrag.

Vad de fixar och inte fixar är nog inte så viktigt som om Åkesson kan sälja in fördelen att kompromissa, fördelen på längre sikt.
Men han få inget lätt uppdrag om det blir aktuellt.
För oavsett vem som ska städa upp den här röran, så för de ett sjuhelvetes uppdrag.

Vari består röran annat än politiskt?

I verkligheten har vi väl fungerande system, som många enormt duktiga människor fortsätter att jobba med framgångsrikt.

Det är ju talmannen som utser ett förslag till Statsminister. Sedan skall såklart Statsministern godkännas av Riksdagen.

Det är inget som säger att Statsministern måste komma från det största partiet.

Ffa inte om det största partiet inte kan få majoritet i riksdagen förrän helvetet fryser till is.

Tja, eftersom flera institut visat på samma tendens, den att SD idag har betydligt fler sympatisörer än vid valet så kan det nog anses som statistiskt med stor sannolikhet bevisat att det verkligen ligger till på det viset. annars används begreppet "statistisk signifikans" oftare inom psykvården än då man beskriver statistiska sympatisammanställningar som väljarbarometrar ;)
Ändå skrivs det i den finstilta eftertexten att undersökningen saknar statistisk signifikans. Vad psykvården har med väljarbarometrar att göra övergår mitt förstånd. Du som är så kunnig o insatt kan säkert förklara vad du menar så vi vanliga dödliga förstår.

Ändå skrivs det i den finstilta eftertexten att undersökningen saknar statistisk signifikans. Vad psykvården har med väljarbarometrar att göra övergår mitt förstånd. Du som är så kunnig o insatt kan säkert förklara vad du menar så vi vanliga dödliga förstår.
Söker man på "statistisk signifikans" dyker många sidor som har den anknytningen upp

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka