Nästan märkligt hur lite uppmärksamhet "291" har fått, d.v.s polisens kod för allt ”som berör migrantsituationen”.
DN rapporterar:
"Polisen vägrar berätta hur stora resurser som går åt till att hantera flyktingvågen och den alltmer spända situationen på många asylboenden. Utredningar om våld, hot och andra brott kodas med siffran ”291” och hemlighålls för massmedia.
”Ingenting ska ut”, står det i ett internt direktiv som DN läst."
"Vi tvingas hänvisa till ett beslut som vi inte begriper, säger en person med trettio år i yrket.
– Att kalla siffrorna för arbetsmaterial är heltokigt. Vi är en myndighet och ska redovisa fakta, punkt slut, säger en annan källa."
"Källor inom polisen talar om en oroväckande mörkläggning.
– Situationen börjar bli farlig. Allt som snuddar vid invandringsfrågan ska hållas hemligt och min enda slutsats är att man av något slags politiska skäl inte vågar visa verkligheten som den är, säger en anställd på polisens kommunikationsavdelning."
"Motiveringen är att 291-koden ”innehåller vissa uppgifter som hänför sig till verksamhet för att förebygga brott och det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas av om dessa uppgifter röjs”."
Hur statistik om någonting så stort som migrationssituationen kan skada förebyggandet av brott är svårbegripligt. Det enda jag kan tänka mig är att polisen vill dölja hur nedprioriterade andra ärenden har blivit, eller att de vill dölja hur mycket resurser insatsen kräver för att högerextrema inte ska kunna utnyttja situationen. Båda alternativen är skrämmande, är det polisens bedömning att befolkningen skulle reagera på fel sätt och därmed inte kunna "hantera" offentlighetsprincipen? Precis som i Kina där man döljer informationen för att inte befolkningen ska reagera på "fel" sätt?
Edit: Såg att
@landsbygdsbo länkat artikeln innan.