SD minskar igen Del V

http://www.metro.se/nyheter/yougov-...-fortsatt-storsta-parti/EVHpat!tziHetGvKLhiM/
Vi ser ett nytt superrekord för SD 28,8%. Störrsta partiet som vanligt :laugh:. Vilken katastrof Sverige är på väg mot. 3 partier är på väg att kastas ut. MP sämsta resultat någonsin :bump:SD är ju helt överlägsna. Vilken mardrömsstart på det nya året för alla partier utom SD :laugh:
Yougov_ny.jpeg
Måhända att du ser Åsa Romsom när du tittar dig i spegeln, jag gör det inte.

Nästan märkligt hur lite uppmärksamhet "291" har fått, d.v.s polisens kod för allt ”som berör migrantsituationen”. DN rapporterar:

"Polisen vägrar berätta hur stora resurser som går åt till att hantera flyktingvågen och den alltmer spända situationen på många asylboenden. Utredningar om våld, hot och andra brott kodas med siffran ”291” och hemlighålls för massmedia.

”Ingenting ska ut”, står det i ett internt direktiv som DN läst."

"Vi tvingas hänvisa till ett beslut som vi inte begriper, säger en person med trettio år i yrket.

– Att kalla siffrorna för arbetsmaterial är heltokigt. Vi är en myndighet och ska redovisa fakta, punkt slut, säger en annan källa."

"Källor inom polisen talar om en oroväckande mörkläggning.

– Situationen börjar bli farlig. Allt som snuddar vid invandringsfrågan ska hållas hemligt och min enda slutsats är att man av något slags politiska skäl inte vågar visa verkligheten som den är, säger en anställd på polisens kommunikationsavdelning."

"Motiveringen är att 291-koden ”innehåller vissa uppgifter som hänför sig till verksamhet för att förebygga brott och det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas av om dessa uppgifter röjs”."

Hur statistik om någonting så stort som migrationssituationen kan skada förebyggandet av brott är svårbegripligt. Det enda jag kan tänka mig är att polisen vill dölja hur nedprioriterade andra ärenden har blivit, eller att de vill dölja hur mycket resurser insatsen kräver för att högerextrema inte ska kunna utnyttja situationen. Båda alternativen är skrämmande, är det polisens bedömning att befolkningen skulle reagera på fel sätt och därmed inte kunna "hantera" offentlighetsprincipen? Precis som i Kina där man döljer informationen för att inte befolkningen ska reagera på "fel" sätt?

Edit: Såg att @landsbygdsbo länkat artikeln innan.

Ni som är emot både nuvarande regering och SD.
Betänk att även om högerpacket, L, M, C och KD, skulle fälla regeringen så skulle de inte heller kunna regera landet utan SD. Däremot skulle AKB inte ha några som helst problem med att hoppa i säng med Åkesson. För henne går ju makten före allt.
Tänk på det vid nästa val. En röst på ovan nämnda partier är en indirekt röst på SD.
Vill man gå till historien som Sveriges första kvinnliga statsminister ja då får man allt bjuda till lite ;)

Nästan märkligt hur lite uppmärksamhet "291" har fått, d.v.s polisens kod för allt ”som berör migrantsituationen”. DN rapporterar:

"Polisen vägrar berätta hur stora resurser som går åt till att hantera flyktingvågen och den alltmer spända situationen på många asylboenden. Utredningar om våld, hot och andra brott kodas med siffran ”291” och hemlighålls för massmedia.

"Vi tvingas hänvisa till ett beslut som vi inte begriper, säger en person med trettio år i yrket.

– Att kalla siffrorna för arbetsmaterial är heltokigt. Vi är en myndighet och ska redovisa fakta, punkt slut, säger en annan källa."

– Situationen börjar bli farlig. Allt som snuddar vid invandringsfrågan ska hållas hemligt och min enda slutsats är att man av något slags politiska skäl inte vågar visa verkligheten som den är, säger en anställd på polisens kommunikationsavdelning."

"Motiveringen är att 291-koden ”innehåller vissa uppgifter som hänför sig till verksamhet för att förebygga brott och det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas av om dessa uppgifter röjs”."

Hur statistik om någonting så stort som migrationssituationen kan skada förebyggandet av brott är svårbegripligt. Det enda jag kan tänka mig är att polisen vill dölja hur nedprioriterade andra ärenden har blivit, eller att de vill dölja hur mycket resurser insatsen kräver för att högerextrema inte ska kunna utnyttja situationen. Båda alternativen är skrämmande, är det polisens bedömning att befolkningen skulle reagera på fel sätt och därmed inte kunna "hantera" offentlighetsprincipen? Precis som i Kina där man döljer informationen för att inte befolkningen ska reagera på "fel" sätt?

Dom är så jävla rädda för att Svenska folket ska få reda på sanningen om invandringen o flyktingar o vad det kostar och vad vi får avstå iform av resurser som vi själva har jobbat ihop. Men vi ser ju att Svenska folket redan begriper hur det ligger till med sanningen därav är ju SD på rekordhöga nivåer. Snart är det dax för att ta klivet över 30% ribban :laugh:

Jag ser ju hellre att den svenska polisen har en flyktingpositiv agenda än tvärtom men jag oroas över att det ser ut som att polisen politiseras. Polisen ska vara neutral och opolitisk.

Jag ser ju hellre att den svenska polisen har en flyktingpositiv agenda än tvärtom men jag oroas över att det ser ut som att polisen politiseras. Polisen ska vara neutral och opolitisk.

Okej, själv tycker jag det är en farlig utgångspunkt. Öppenhetsprincipen, yttrandefrihet och andra grundläggande principer för en demokratisk rättsstat måste försvaras lika tydligt oavsett vilken agenda de som vill inskränka den har. Att direkt gå in på vilken agenda som man föredrar när det sker inskränkningar undergräver det.

Framförallt ska man undvika agerande som öppnar för anklagelser om "mörkning" Det är synnerligen olyckligt och ger SD ytterligare vatten på sin kvarn...

Okej, själv tycker jag det är en farlig utgångspunkt. Öppenhetsprincipen, yttrandefrihet och andra grundläggande principer för en demokratisk rättsstat måste försvaras lika tydligt oavsett vilken agenda de som vill inskränka den har. Att direkt gå in på vilken agenda som man föredrar när det sker inskränkningar undergräver det.

Fast det är skillnad på att peka ut en liten svag utsatt grupp och vilja behandla dem lite bättre, än att peka ut en liten svag utsatt grupp och bestämma sig för att sparka lite extra på dem.

Sedan håller jag med om att polisen ska vara opolitisk och neutral.

Fast det är skillnad på att peka ut en liten svag utsatt grupp och vilja behandla dem lite bättre, än att peka ut en liten svag utsatt grupp och bestämma sig för att sparka lite extra på dem.

Opolitisk, neutral och sist men inte minst genomskinlig.
Alla som förstår det lilla minsta om den mänskliga naturen begriper att människor som lever under de förhållanden som man lever under i dessa icke permanenta boenden där asylsökande bor inser att den boendeformen skapar konflikter och bråk. Att dölja det faktumet är att göra alla en otjänst

• Gilla
Reactions: Sar

Ja polisen ska vara opolitisk och neutral, det är viktigt för demokratin att myndigheter inte censurerar information och döljer verkligheten för att försöka styra opinionen. Vad du säger är att det är skillnad på när inskärningar sker beroende på om de passar dina syften eller inte. Skakig demokratisyn minst sagt.

Ja polisen ska vara opolitisk och neutral, det är viktigt för demokratin att myndigheter inte censurerar information och döljer verkligheten för att försöka styra opinionen. Vad du säger är att det är skillnad på när inskärningar sker beroende på om de passar dina syften eller inte. Skakig demokratisyn minst sagt.
Mina barn o andras ungar, ungefär;)

Nej, då får du läsa igen. Det handlar inget om mina syften.

Nej, då får du läsa igen. Det handlar inget om mina syften.

Jag antog att du menade att det är bättre att polisen mörklägger i syftet att invandrare inte ska framstå som stökiga/resurskrävande än t.ex att de redovisar statistik i syftet att framställa dem som stökiga/resurskrävande. Men förtydliga gärna vad du menar med att det är "skillnad".

Jag antog att du menade att det är bättre att polisen mörklägger i syftet att invandrare inte ska framstå som stökiga/resurskrävande än t.ex att de redovisar statistik i syftet att framställa dem som stökiga/resurskrävande. Men förtydliga gärna vad du menar med att det är "skillnad".

Nej, jag skulle tycka att det var bättre att man positivt särbehandlade även en grupp utsatta rassenassar än att man sparkade på dem lite extra. Det är alltså skillnad på att göra positiv särbehandling av en liten utsatt grupp än negativ särbehandling.

Nej, jag skulle tycka att det var bättre att man positivt särbehandlade även en grupp utsatta rassenassar än att man sparkade på dem lite extra. Det är alltså skillnad på att göra positiv särbehandling av en liten utsatt grupp än negativ särbehandling.
Att inte publicera negativa fakta om en grupp är det att positivt eller negativt särbehandla gruppen?

I mina ögon är all mörkläggning av fakta, som ändå kryper fram förr eller senare oftast inte till gagn för den aktuella gruppen utan bygger bara på ryktesspridningen ytterligare

SMS från polisen:
Hej Puttefnask, vi behöver förhöra dig om vissa omständigheter som kan vara brottsrelaterade, passar det bra att vi kommer o hämtar upp dig för förhör kl 10:00 i morgon?
- Alla uppgifter som kan tänkas komma upp är naturligtvis sekretessbelagda (förutom det där med att de är offentliga handlingar).

Förstår inte riktigt kopplingen till offentlighetsprincipen och det men du kanske bara menade allmänt.

Förstår inte riktigt kopplingen till offentlighetsprincipen och det men du kanske bara menade allmänt.

Ja, jag menade bara som allmän reflektion över @Sar s inlägg, att positiv särbehandling av utsatt grupp är skillnad mot negativ särbehandling av utsatt grupp. Jag tycker inte att polisen ska hålla på och maskera fakta. Inte någon annan heller, för det är på fakta vi ska basera våra beslut och det är väldigt vanskligt om det finns statliga institutioner som förvränger bilden på ett eller annat sätt med en politisk agenda som de inte ska ha. Vi vill inte ha propaganda a la Goebbels från myndigheter, oavsett från vilken agenda den kommer.

Ja, jag menade bara som allmän reflektion över @Sar s inlägg, att positiv särbehandling av utsatt grupp är skillnad mot negativ särbehandling av utsatt grupp. Jag tycker inte att polisen ska hålla på och maskera fakta. Inte någon annan heller, för det är på fakta vi ska basera våra beslut och det är väldigt vanskligt om det finns statliga institutioner som förvränger bilden på ett eller annat sätt med en politisk agenda som de inte ska ha. Vi vill inte ha propaganda a la Goebbels från myndigheter, oavsett från vilken agenda den kommer.
men det är väl det vi får, om myndigheter bara talar om offensiver (framgångar) och inte om defensiver (misslyckanden

det enda som kvarstår då är folks misstroende gentemot myndigheten.....

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka