SD minskar igen Del V

ojoj
nu kom verkligheten ikapp
  • Utlänningslagen ska anpassas till EU:s miniminivå. Det rör sig om en tillfällig lagstiftning som ska gälla under tre år.
  • Rätten till anhöriginvandring tidsbegränsas. Bara mycket begränsade undantagsfall tillåts.
  • Åldersbestämning av unga ska införas.
  • Tillfälliga uppehållstillstånd för alla utom kvotflyktingar. Undantag görs för barn och familjer som registrerats innan de nya reglerna införs.
  • Försörjningskraven kommer att skärpas.
  • ID-kontroller ska införas på samtliga kollektiva transportsätt till Sverige.

http://www.svtplay.se/video/4920154...ingen-om-flyktingsituationen/svt-nyheter-2236

Ja, flyktingströmmarna har ökat länge nu i en hög takt, tillsammans med noll ansvar i migrationsfrågan i många andra länder i vår närhet, vilket gjort att det är ett akut läge för Sverige när det kommer ca 700.000 i årstakt. Den kapaciteten klarade vi bara att upprätthålla i några veckor.

Bara inte någon nu påstår att SD eller deras anhängare haft rätt hela tiden, när de tjatat om massinvandring sedan 90-talet och velat begränsa invandringen till några enstaka tusen flyktingar om året. För det är ju käpprätt fel att påstå.

Ja, flyktingströmmarna har ökat länge nu i en hög takt, tillsammans med noll ansvar i migrationsfrågan i många andra länder i vår närhet, vilket gjort att det är ett akut läge för Sverige när det kommer ca 700.000 i årstakt. Den kapaciteten klarade vi bara att upprätthålla i några veckor.

Bara inte någon nu påstår att SD eller deras anhängare haft rätt hela tiden, när de tjatat om massinvandring sedan 90-talet och velat begränsa invandringen till några enstaka tusen flyktingar om året. För det är ju käpprätt fel att påstå.

Min bild är att argumenten från SD-håll tidigare gick ut på att flyktingar bara utgjorde några procent av den totala invandringen. Ungefär: visst vi kan hjälpa flyktingar men övriga invandringen bör vi minska. Tidigare under 2000-talet tänker jag på då.

Du kan ju inte skylla Sveriges naivitet och misslyckande på andra länders flyktingpolitik.

Hade Sverige från början tagit ansvar för flyktingpolitiken hade människor sluppit sova på gatan och haft betydligt bättre förutsättningar för att integreras och bli en del av det svenska samhället.

Du kan ju inte skylla Sveriges naivitet och misslyckande på andra länders flyktingpolitik.

Hade Sverige från början tagit ansvar för flyktingpolitiken hade människor sluppit sova på gatan och haft betydligt bättre förutsättningar för att integreras och bli en del av det svenska samhället.

Nej, för då hade gränsen stängts framför ögonen på dem mycket tidigare. Nu har vi tagit emot många fler än om vi hade gjort några idiotiska ändringar tidigare. Fortfarande är ambitionen med förslagen att långsiktigt skapa förutsättningar för ännu större kapacitet än den som vi sprungit i taket för nu.

Det är inte ett misslyckande för Sverige. Vi har tagit ett stort ansvar tillsammans med Tyskland. Det är ett misslyckande för Europa som helhet, med de främlingsfientliga, konservativa vindar som råder på sina håll. Ett stort underbetyg till ett Europa där Tyskland och Sverige får högsta betyg. Men även med högsta betyg finns det praktiska gränser. 1000-2000 om dagen har vi inte byggt kapacitet för helt enkelt.

Kuggfråga: Hur integreras man i svenska samhället om man aldrig får komma hit?

Att det är ett misslyckande är din åsikt, att skylla situationen som blivit i Sverige på övriga länders ovilja att vara medmänskliga går utmärkt, hade alla hjälpts åt hade vi inte behövt ta hela ansvaret.

Var tänker du dig att de skulle sova? hur blir man en del av det svenska samhället?
Så länge de inte sover på gatan i Sverige så är det nog lugnt. Och då behöver de ju inte bli en del av det Svenska samhället heller.

Kl

Jag var på en intressant föreläsning igår. Där nämndes en aspekt som jag inte har hört det pratas så mycket om innan. Om fler länder i Europa stänger sina gränser nu, så finns stor risk att det kommer att sluta med att länderna runt omkring Syrien, som redan har ett högt tryck, kommer att få ett ännu större tryck på sig. I dessa länder finns redan en social oro och risken att det smäller där och nya konflikter bryter ut är mycket stor. Detta skulle innebära att människor från även dessa länder kan tvingas på flykt.. och då talar vi alltså om väldigt, väldigt många fler människor på flykt, än vad det är idag.
Föreläsaren påtalade även att det finns risk att social oro sprider sig i balkanländerna, där flyktingar nu fastnar.
Det kan vara förödande att inte lätta på trycket på dessa länder.

ojoj
nu kom verkligheten ikapp
  • Utlänningslagen ska anpassas till EU:s miniminivå. Det rör sig om en tillfällig lagstiftning som ska gälla under tre år.
  • Rätten till anhöriginvandring tidsbegränsas. Bara mycket begränsade undantagsfall tillåts.
  • Åldersbestämning av unga ska införas.
  • Tillfälliga uppehållstillstånd för alla utom kvotflyktingar. Undantag görs för barn och familjer som registrerats innan de nya reglerna införs.
  • Försörjningskraven kommer att skärpas.
  • ID-kontroller ska införas på samtliga kollektiva transportsätt till Sverige.

http://www.svtplay.se/video/4920154...ingen-om-flyktingsituationen/svt-nyheter-2236

Jag är imponerad av Löfven och S. Oerhört imponerad!

.Varför kan vi inte ha en nyanserad diskussion?

Hur ska vi svenskar kunna känna oss trygga i vår egen hembygd om vi ständigt tvingas på dessa s k kulturinslag? Positivt hade det varit om t ex Verner von Heidenstams ”Sverige” ljudit ut över staden, eller varför inte vår nationalhymn, Du gamla du fria? Då hade det istället svetsat samman folket, till den enhet jag eftersträvar, till skillnad från den aktuella installationen, som egentligen bara splittrar och upprör. Vem vill egentligen ha en minaret i Sölvesborg?]

Jimmy Åkesson.

Jag tror att de flesta sakkunniga är överens om en sak.

All invandring är tillgodo för ett land, under en enda men extremt viktig förutsättning.

Denna förutsättning kan man inte ens med bästa vilja och humanistiska intentioner trolla bort.

Historien visar med all tydlighet att det ligger till på det viset.

I Frankriket tog man med glädje emot och integrerade invandrare efter 1918 fram till den stora börskraschen.

För fram till den tidpunkten behövdes arbetskraft och man kunde få in de nytillkomna i arbete.

Samma sak i västra Tyskland efter 1945. Man tog då emot någonstans mellan 10 och 14 miljoner fördrivna, från de etniska utrensningarna som skedde i de nya öststaterna . Trots en skriande brist på bostäder 30 till 70% av städerna var ju sönderbombade fungerade integreringen bra. Det gick åt folk till uppbyggnaden av landet.

Det visar att, kan man inte få in de nya i arbete så är oftast de integreringsfrämjande åtgärderna bortkastade.

Ser man då till Sverige, så är det bara att fråga sig, hur stort är behovet av lågt utbildad arbetskraft?

Täcker det behovet inflödet eller kommer det in betydligt fler.

Så Till Landsfaderns uttalande om hur han vill hantera det hela:

* Man vill utöka de tidsbegränsade uppehållstillståndet till att gälla alla skyddsbehövande förutom kvotflyktingar. Vilket jag sedan lång tid efterlyst
* Man vill begränsa anhöriginvandringen till de med tidsbegränsade uppehållstillstånd Vilket jag sedan lång tid efterlyst .
* Man vill skärpa försörjningskravet när det gäller anhöriginvandring. Vilket jag sedan lång tid efterlyst
* Man vill att kategorin övriga skyddssökande ska inte längre ha rätt till uppehållstillstånd. Vilket jag sedan lång tid efterlyst
* Man vill införa medicinska ålderskontroller av ensamkommande flyktingbarn där det saknas tillförlitliga id-handlingar. Vilket jag sedan lång tid efterlyst
* Dessutom vill man utöka id-kontrollerna vid gränsen till att gälla även båtarna mellan Helsingborg-Helsingör samt på både tåg- och busstrafiken över Öresundsbron.

Det ska bli intressant vilka ytterligare åtgärder den rödgröna ministärel lyfter fram.

Nu när man visat sig gå i SD ledband, på snutt till oempatiska rassister med andra ord ;)

Jag tror att de flesta sakkunniga är överens om en sak.

All invandring är tillgodo för ett land, under en enda men extremt viktig förutsättning.

Denna förutsättning kan man inte ens med bästa vilja och humanistiska intentioner trolla bort.

Historien visar med all tydlighet att det ligger till på det viset.

I Frankriket tog man med glädje emot och integrerade invandrare efter 1918 fram till den stora börskraschen.

För fram till den tidpunkten behövdes arbetskraft och man kunde få in de nytillkomna i arbete.

Samma sak i västra Tyskland efter 1945. Man tog då emot någonstans mellan 10 och 14 miljoner fördrivna, från de etniska utrensningarna som skedde i de nya öststaterna . Trots en skriande brist på bostäder 30 till 70% av städerna var ju sönderbombade fungerade integreringen bra. Det gick åt folk till uppbyggnaden av landet.

Det visar att, kan man inte få in de nya i arbete så är oftast de integreringsfrämjande åtgärderna bortkastade.

Ser man då till Sverige, så är det bara att fråga sig, hur stort är behovet av lågt utbildad arbetskraft?

Täcker det behovet inflödet eller kommer det in betydligt fler.

Så Till Landsfaderns uttalande om hur han vill hantera det hela:

* Man vill utöka de tidsbegränsade uppehållstillståndet till att gälla alla skyddsbehövande förutom kvotflyktingar. Vilket jag sedan lång tid efterlyst
* Man vill begränsa anhöriginvandringen till de med tidsbegränsade uppehållstillstånd Vilket jag sedan lång tid efterlyst .
* Man vill skärpa försörjningskravet när det gäller anhöriginvandring. Vilket jag sedan lång tid efterlyst
* Man vill att kategorin övriga skyddssökande ska inte längre ha rätt till uppehållstillstånd. Vilket jag sedan lång tid efterlyst
* Man vill införa medicinska ålderskontroller av ensamkommande flyktingbarn där det saknas tillförlitliga id-handlingar. Vilket jag sedan lång tid efterlyst
* Dessutom vill man utöka id-kontrollerna vid gränsen till att gälla även båtarna mellan Helsingborg-Helsingör samt på både tåg- och busstrafiken över Öresundsbron.

Det ska bli intressant vilka ytterligare åtgärder den rödgröna ministärel lyfter fram.

Nu när man visat sig gå i SD ledband, på snutt till oempatiska rassister med andra ord ;)

Det viktiga är att man nu håller fast vid de här reglerna. Då kan Sverige ha en ljus framtid att se fram emot.

Det viktiga är att man nu håller fast vid de här reglerna. Då kan Sverige ha en ljus framtid att se fram emot.
Nja så enkelt är det nu inte längre.
Vi har en ngt mer komplicerad situation då vi har så mycket folk in i systemet att vi inte ens har tillräckligt med bostäder till dem. Det lär, under förutsättning att inte en enda till kommer in (vilket är osannolikt) ta många ar att ta upp i vår samhällskropp och integrera.

Nja så enkelt är det nu inte längre.
Vi har en ngt mer komplicerad situation då vi har så mycket folk in i systemet att vi inte ens har tillräckligt med bostäder till dem. Det lär, under förutsättning att inte en enda till kommer in (vilket är osannolikt) ta många ar att ta upp i vår samhällskropp och integrera.

Ja, men med tiden kommer såren att läka. Jag är dock precis som du oroad för att för många kommer att sippra igenom detta stopp.

Det är dock ett stort framsteg att ledande politiker inser att Sverige inte kan vara unikt i Europa med generös flyktingmottagning. Vi måste ha samma regler som andra EU-länder.

Nej, för då hade gränsen stängts framför ögonen på dem mycket tidigare. Nu har vi tagit emot många fler än om vi hade gjort några idiotiska ändringar tidigare. Fortfarande är ambitionen med förslagen att långsiktigt skapa förutsättningar för ännu större kapacitet än den som vi sprungit i taket för nu.

Det är inte ett misslyckande för Sverige. Vi har tagit ett stort ansvar tillsammans med Tyskland. Det är ett misslyckande för Europa som helhet, med de främlingsfientliga, konservativa vindar som råder på sina håll. Ett stort underbetyg till ett Europa där Tyskland och Sverige får högsta betyg. Men även med högsta betyg finns det praktiska gränser. 1000-2000 om dagen har vi inte byggt kapacitet för helt enkelt.
"gjort några idiotiska ändringar tidigare"
Jag förstår att det är så du ser på dem, du anser ju att vi kan ta emot 250 000 per år.
1 miljon på fyra år.

Som man sår får man skörda, som man säger på landet, eller som man bäddar får man ligga.
Att över 1000 kom per dag berodde väl på avsaknaden av dessa sk idiotiska reglerna...

Men jag håller med dig, det kan gärna få komma 250 000, om vi har jobb till dem.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka