SD minskar igen Del V

Hur många sossar har genom åren rösta på kommunisterna?
Eller hur många borgerliga har stödröstat på FP eller KD.
Det är väl fastställt att många som tidigare röstat på S/M/FP/C eller KD röstade på SD det senaste valet. Inte för att de trodde att det skulle "löna sig" i form av att SD skulle komma med i en regering, utan för att de etablerade partierna skulle få upp ögonen i de senaste årens största fråga.
Det är därför jag förmodar att SD kommer att förlora röster om/när sittande regering o oppositionsgruppen tar sitt förnuft till fånga och börjar agera rationellt i frågan.

Jag förstår inte hur detta är ett svar? Oavsett vad man röstar på får man ju tänka att det kan leda till att just det partiet får makten, allt annat är ju jättemärkligt. Att andra har gjort samma sak är ju inte ett försvar, samma sak gäller ju dem även om jag tycker att det är ännu viktigare att tänka på det när man röstar på ett parti med en sådan människosyn som SD.

Och vad tänker du det beror på att hon har lägre lön?
Därför att hon förmodligen valt ett lågbetalt arbete. Ett jobb inom den offentliga sektorn betalas lägre än ett jobb inom den privata..
Har hon valt den akademiska linjen så är sannolikheten stor att hon valt en av de lägre betalda yrkena.

Sedan kommer du att fråga varför dessa löner är lägre
Svaret är naturligtvis lagen om efterfrågan och tillgång.
Arbetsgivaren vet att han/hon får tag i sökande till platsen även om lönen är lägre..

Jag förstår inte hur detta är ett svar? Oavsett vad man röstar på får man ju tänka att det kan leda till att just det partiet får makten, allt annat är ju jättemärkligt. Att andra har gjort samma sak är ju inte ett försvar, samma sak gäller ju dem även om jag tycker att det är ännu viktigare att tänka på det när man röstar på ett parti med en sådan människosyn som SD.
Människan i sig är inte rationell.
Handlar inte rationellt
röstar inte rationellt.

Är man missnöjd med sin situation så förfaller man lätt till helt ologiska val.
Typexemplet är väl vad som hände i det gamla DDR.
När folk blev arbetslösa och inte fick nya jobb så valde många kommunisterna, trots att det var just kommunisternas agerande som var orsak till deras situation.

Här i Sverige fick SD många röster från de grupper som logiskt sett skulle röstat framför allt på antingen S eller C till att börja med, senare även M. Men man var missnöjd och utsåg dessa partier som syndabockar och valde därför SD. Trots att det partiet då inte hade en utpräglad social politik.

Därför att hon förmodligen valt ett lågbetalt arbete. Ett jobb inom den offentliga sektorn betalas lägre än ett jobb inom den privata..
Har hon valt den akademiska linjen så är sannolikheten stor att hon valt en av de lägre betalda yrkena.

Arbetsgivaren vet att han/hon får tag i sökande till platsen även om lönen är lägre..

Och hur kommer det sig att kvinnor inte väljer de bäst betalda jobben då? För att det är så kul att tjäna mindre än en man?

Oftast för att hon har lägre lön
Sedan för att familjen av ekonomiska skäl väljer att den med lägre lön stannar hemma när det behövs.

Vilket i sig är förståeligt av familjeekonomiska skäl.

För detta kompenseras hon sedan med sin andel av den gemensamt intjänade pensionen...
Snälla du!
Tänk lite!

Anledningen till att förälder ska dela föräldrapenning 50/50 är just för jämlikhets skull
Att kvinnor har lägre lön beror i stort sett på att kvinnor tar största ansvaret för barnen
Att kvinnor tar ansvaret gör dem mindre attraktiva på arbetsmarknaden och därmed i sämre sits att förhandla om lön och val av arbete

Snälla du!
Tänk lite!

Anledningen till att förälder ska dela föräldrapenning 50/50 är just för jämlikhets skull
Att kvinnor har lägre lön beror i stort sett på att kvinnor tar största ansvaret för barnen
Att kvinnor tar ansvaret gör dem mindre attraktiva på arbetsmarknaden och därmed i sämre sits att förhandla om lön och val av arbete
Jag vet varför man vill fördela pengarna på det viset.
Och jag tror inte det kommer att påverka varken löner eller jämlikheten.
Det handlar i mina ögon bara om en politisk markering som inte kommer att ändra någonting.
Familjerna anpassar sig till det som är bäst för just dem

Under det att mtt förslag verkligen skulle göra skillnad för de kvinnor som har låg pension.
Skulle man dessutom lägga till en sk moderskapspenning* skattefritt på pensionen skulle man ytterligare kunna lyfta dessa fattigpensionärers levnadsstandard.

* baserad på antalet barn. Eftersom samhället faktiskt tjänar på att det föds in nya barn i samhället.

Så till det mer kontroversiella. Socialdemokraterna har ju kontrollerat lönerna i den offentliga sektorn (som arbetsgivare) i majoriteten av kommunerna o landstingen och under majoriteten av tiden de senaste 70 åren. Om det nu vore så att man på allvar vore intresserade av en lönejämlikhet mellan offentlig o privat sektor, varför har man då inte agerat utifrån det?

Människan i sig är inte rationell.
Handlar inte rationellt
röstar inte rationellt.

Är man missnöjd med sin situation så förfaller man lätt till helt ologiska val.
Typexemplet är väl vad som hände i det gamla DDR.
När folk blev arbetslösa och inte fick nya jobb så valde många kommunisterna, trots att det var just kommunisternas agerande som var orsak till deras situation.

Här i Sverige fick SD många röster från de grupper som logiskt sett skulle röstat framför allt på antingen S eller C till att börja med, senare även M. Men man var missnöjd och utsåg dessa partier som syndabockar och valde därför SD. Trots att det partiet då inte hade en utpräglad social politik.

Jag har inga problem att förstå bakgrunden, men det är ingen anledning till att ta bort människors ansvar för vad de röstar på.

Vad om flyktingmottagningen har han haft fel om då?

Om att det integår att bygga bostäder, att vi inte har någon bostadsbrist om vi bara slänger ut de som inte är medborgare eller har put.

(hur han ska hindra svenska medborgare att återvända till sverige är oklart)

Därför att hon förmodligen valt ett lågbetalt arbete.

Och när kvinnans lön är lägre trots att de har samma utbildning och samma arbete, beror det också på marknaden?

Jag har inga problem att förstå bakgrunden, men det är ingen anledning till att ta bort människors ansvar för vad de röstar på.
Det har knappast gjort, jag har bara påpekat att orsakerna till varför folk röstar på ett parti kan vara mer komplexa än som det man ser vid en första anblick.

vad annars? Kan jag som företag/myndighet få ut ngn som arbetar 110% av normen för 80% av lönen så tackar jag väl inte nej....

Och eftersom generellt kvinnor med samma arbete och samma utbildning har lägre lön så beror det på att arbetsgivaren kan få ut 110% av en man och 80% av en kvinna?

Och eftersom generellt kvinnor med samma arbete och samma utbildning har lägre lön så beror det på att arbetsgivaren kan få ut 110% av en man och 80% av en kvinna?
För det första, skillnaden med lika jobb olika lön märks väl mest på tjänstemannasidan, min refektion, kan det vara så att tjejer är sämre löneförhandlare då det är vanligare med individuell lön där?
Nej det beror på att arbetsgivaren vid förhandling med facket lyckas bättre med att hålla nere lönerna i kvinnodominerade yrken än i mansdominerade.
Det är fakta, inte fiktion.
Min reflektion, kan det vara så att kvinnodominerade fack är sämre förhandlare ?

Och när lönerna för kvinnor med samma arbete med samma utbildning och hos samma arbetsgivare är lägre vad beror det på då?
Därför att hon själv eller hennes fack är dåliga förhandlare, detta i kombination med att det aktuella yrket av samhället inte ges den status som det egentligen skulle ha.
Ex lärare, sjuksköterskor etc

För många år sedan arbetade jag i en svensk processindustri.
Tjejer och killar hade samma lön. för samma jobb. Till detta så fick de som accepterade och klarade av fysiskt tungt arbete i farlig miljö eller på hög höjd en löneklass extra.

Men lönen för samma jobb var densamma.
Men på årslönsbasis låg då skillnaden mellan högsta löneklass och den näst högsta på ca 15%

Och det fanns inga kvinnor i den högsta löneklassen.

Den innebar bla att man iförd helmask och med 20 kg friskluftstankar på ryggen utföra jobb , klättra uppför stegar etc etc.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25