"Det är väldigt tråkigt att du känner så, men i och med att du skaffade barn har du i praktiken bundit upp ditt liv i ~20 år framåt. Eftersom vi nu har separerat och har delad vårdnad innebär det att du faktiskt kan leva
delar av ditt liv som någon som inte har ansvar för barn, men det påverkar inte den tid då du faktiskt är förälder. Du behöver inte veta hur ditt helgfirande ser ut om ett år, men du behöver däremot vara medveten om vilka helger som även innefattar ansvar för barnen och vilka som inte gör det. Att du har barnen eller ej påverkar inte
när du planerar för helgfirande, utan bara
vilka planer som kan vara aktuella för vilka helger. Att vi delar upp årets högtider ett år i förväg innebär inte att du måste deklarera för mig hur du tänkt använda dina helger med barnen då, det handlar enbart om att vi båda ska vara medvetna om vilka helger vi har föräldraansvar och inte. Så vi kan planera därefter,
när det blir aktuellt att planera."
Tex.
(Det är möjligt att jag också är lite irriterad på honom - så jag som inte ens behöver ha med honom att göra kan
verkligen förstå att han stör dig!
- så texten kanske är lite väl bitsk emellanåt. Men det är ett
försök till ett förslag på ett någorlunda neutralt men ändå inte mesigt svar, i alla fall...)