Säkerhets väst f.r.o.m 2009

Sv: Säkerhets väst f.r.o.m 2009

jag tycker att det är bra. varför ska inte vuxna ryttare vara skyddade när de rider lika som barnen?? vet inte om det är så men jag tycker iaf att det är en bra idé

Jo jag håller faktiskt med dig där! Det är knäppt.

Det borde inte vara västtvång för någon utan det ska vara upp till föräldrarna! Om dom inte kan tvinga sina barn att ha väst (om dom nu tycker att barnet borde ha det) så får dom väl se till att skaffa sig en ryggrad:smirk:

Det finns många ponnyryttare som behöver ha väst men lika många som klarar sig utmärkt utan.
Sen finns det otroligt många seniorer som också borde ha väst!

Är själv senior med en viss motvilja mot väst men har den ibland (ytterst sällan)

Att man får bestämma över sin egen säkerhet tycker jag ska vara självklart. Rider jag utan väst så får jag väl skylla mig själv om jag skadar mig!

det var bland det dummaste jag hört!!!!!!!!!!!!!!!!!:eek::eek::o:devil:

Men nu har tråden gått väldigt OT känns det som.

Jag måste säga att hela tråden är tramsig (precis som den förra i samma ämne) och mest består av en massa inlägg från juniorer som tycker det är sååå jobbigt att behöva rida med väst.
Vad utgör diskussionsunderlaget?

Den här tråden löper stor risk att gå den förra trådens öde till mötes (dvs att bli låst) om den inte hittar några nya diskussionsspår mer än rent gnäll över något man ändå inte kan påverka.

LenaH, moderator

Ja de blev lite hetsiska diskussioner här. Jag kan bara kommentera med att jag är senior och har aldrig provat väst ens. Är inte intresserad av att göra detta heller. Punkt slut. Jag vet också hur min mamma berättat om när hjälm tvånget blev verklighet. Hon har berättat att hennes reaktioner var dom samma som mina , fast nu då gällande västen. Hjälm tvånget som för mig är en självklarhet var inte det på den tiden. Så kanske är det så att man är envis och tillhör det gamla gardet, som inte vill ta till sig något nytt. Men jag står för min åsikt och vill helst inte ändra den. Jag förstår juniorer (eller ännu mer seniorer) som flyr problemet. Tydligen är det ingen som vet om detta kommer att bli lag 2009!!!???
VÄST SKA VARA FRIVILLIGT!!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Säkerhetsväst f.r.o.m 2009

Men varför inte använda väst ? Jag använder ALLTID väst vid uteritt, hoppning o tärrenghoppning. Det är ju för ens eget bästa. Men för mej spelar det ju ingen roll, det är ju inte mitt problem om det händer er något... Aja, nu la jag till min kommentar (: Jag tycker det är rätt att man måste bära väst. Men att vuxna inte behöver fattar jag inte :S Dom är ju mke ''skörare'' än vad vi som är ''mindre'' är . Så lite dåligt. Men regeln ser ju på eran säkerhet, vill ni bryta ryggen får ni det. Min mamma flög av en gång då hon chansade utan väst. Och då galloperade dom i skogen o hästen hon red tog ett jättebocksprång o hon flög v på en stubbe o bröt flera revben o kunde knappt gå. Så det är ju lika viktigt för alla åldrar att ha väst !

Men det är ju samma sak som att hoppa stussmatta isådana fall. Min kompis brorsa (Han är 19år) hooppade studsmatta o skulle ''hoppa på rygg'' o hamna fel o bröt ryggen, det var tur att han inte blev förlamad :O O det kunde ju lika gärna vara på en hästrygg, så då kan man ju ha väst när man hoppar studsmatta ååh, fattar ni vad jag menar ? Det är ju inte bara på hästryggen det händer sådana saker...

Sv: Säkerhetsväst f.r.o.m 2009

Exakt... det kan hända var som helst och hur som helst. Det är upp till var och en om man vill använda eller inte. Jag vill inte. Det spelar ju ingen roll hur duktig eller dålig man är, när olyckan väl är framme kan det hända den bästa. Men jag lever inte i en diktatur och därför ska detta beslut vara upp till mig själv anser jag. Om det ska vara tvång för barn vill jag inte kommentera direkt. Men vuxna styr över barn i alla sammanhang och det får dom väl göra även i detta sammanhang, även om det är dubbelmoral. Det bästa hade ju varit att ridskolor som stödjer väst tar ett gemensamt beslut över vad som ska gälla vid ridning av deras lektions hästar eller i deras lektions verksamhet. Men som privat ryttare med ett ev tvång känns beslutet diktatoriskt.

Jag tror faktiskt att det kommer att bli obligatoriskt med väst på tävlingsbanorna frågan är nog bara när?
Ett år, fem, tio?
Hur många kommer att sluta tävla då?
Jag får nog allt köpa en ny lite smidigare väst och fortsätta tävla iallafall!

Märkligt, för våra västar blir tunnare och smidigare för varje västköp. Du ska kanske kolla på andra märke?

Lustigt att jag har ett av de mest kända och "bästa" märkena... Kanske köpte jag min första väst innan dig... det var typ 12 år sedan... och då var västen bekväm, men man växer ju och då måste man byta... och som sagt det är samma märke som jag började med... men dom nya västarna är klumpiga. Vilket jag redan sagt...

Ta det med Ft-ryttarna. De har knappast svårt att röra sig i terrängen trots sina västar. Tvärtom så är de rörligare och följsammare än hoppryttarna. Inte är de svagare pga tappade muskler heller. Tvärtom så är de segare och starkare än de flesta ryttare. Ft är krävande.

Senast jag såg en fälttävlansryttare (som INTE red på internationell nivå) så såg det knappast smidigare ut än hoppryttare på "samma" nivå...

Om du inte kan andas när du har väst så har du en väst som sitter fel eller som helt enkelt är för liten.

Så du påstår att min säkerhetsväst SKA ha ett glapp på 5-10 cm för att jag ska kunna andas, det verkar ju väl avpassat... säkert och bra vid eventuell avramling också...

Så om min dotter inte varit så förtjust i sin väst hade hon bott i Tyskland nu? Kan de inte ta med en föräldrer till det där lyxlivet? :angel:

Sorry. Föräldrar kan ju såklart inte inkluderas eftersom det är alla de korkade vuxna som har bestämt dessa regler och då fungerar det ju inte med att "juniorerna drar utomlands"
Öh. Typ. :p

Altså varför ska ni alltid vara så himla oseriösa ?

Självklart flyttar de inte till en egen gård i tex Tyskland. Trodde ni verkligen det själva? Och jag har då inte sagt att de lever lyxliv?

De som har flyttat har hoppat av skolan och jobbar/bor hos någon toppryttare.

Man bemöter på det sättet som det bör bemötas.

Att det är ett flertal juniorer som har hoppat av skolan för att jobba hos "toppryttare" (Det är inte så spec många seriösa "toppryttare" som tar emot folk under 18 fö så där skiter det sig genast.) är ju rent skitsnack.
Att det dessutom är pga västtvånget är ju bara patetiskt att du påstår.

Alla (okej inte alla men de flesta jag känner) avskyr det så jag tycker inte det är konstigt ???

Puberteten kallas det.

Ta inte det här fel nu, men om det nu är så att 'alla' avskyr västen så är ni nog inte lämpade att tävla än öht eftersom ni uppenbarligen inte förstår säkerhetstanken bakom det hela.
Om ni avskyr västen, avskyr ni då även alla andra regler? Hur tror du det skulle se ut?

Utvecklar svaren lite...

Lustigt att jag har ett av de mest kända och "bästa" märkena... Kanske köpte jag min första väst innan dig... det var typ 12 år sedan... och då var västen bekväm, men man växer ju och då måste man byta... och som sagt det är samma märke som jag började med... men dom nya västarna är klumpiga. Vilket jag redan sagt...

Alltså jag förstår inte vitsen med att du köper en väst som du tycker är klumpig?!

Senast jag såg en fälttävlansryttare (som INTE red på internationell nivå) så såg det knappast smidigare ut än hoppryttare på "samma" nivå...
Hur det ser ut är ju helt oviktigt i frågan. Den ryttaren du såg kan mycket väl haft en opassande väst eller varit stel själv som ryttare.
Jag har bara ridit med väst när jag ridit just terräng (ca 1-2 ggr/år!!) och jag har då inga problem att rida normalt i den.
Jag har heller aldrig sett någon ha problem med väst, trots ovana.

Så du påstår att min säkerhetsväst SKA ha ett glapp på 5-10 cm för att jag ska kunna andas, det verkar ju väl avpassat... säkert och bra vid eventuell avramling också...

För det första så ska västen inte sitta över magen.
Jag andas inte med magen utan där västen sitter åt som mest men jag har överlevt hittils och dessutom varit rejält flåsig utan att spräckt något revben.

Alltså vitsen är ju att man ska skaffa en väst som passar.
Alla vet ju hur en hjälm ska sitta för att den inte ska trycka eller glappa, men det verkar uppenbarligen vara väldigt få som vet hur västen ska sitta för att sitta korrekt.
En bra sittande väst sitter bra.

Jag förstår själv inte det där med västtvånget, när jag red ponny var det riktigt ovanligt med säkerhetsväst eller iallafall när jag började. Kan också säga att jag ahr ramlat av både med och utan säkerhetsväst och det gjorde ta med fan så mycket ondare att ramla av med.

Men det man ska veta är att en säkerhetsväst skyddar absolut INTE MOT ALLT, den skyddar mot tramp samt om man landar på t.ex en sten.

Tycker det ska vara frivilligt med väst på ridhäst vilket det är om man är över 18 år. Kan tycka att det är ganska bra att små knoddar ska ha väst.

SJÄLVKLART tar toppryttarna emot juniorer! Och det ÄR sant. Märks att du inte är insatt i "den världen". Jag ycker inte du ska vara så säker på din sak när du faktisk inte vet!

2008-01-31
Säkerhetsväst vid hopptävling obligatoriskt för ungdomar från 2008
Från 1 januari 2008 blir det obligatoriskt för junior- och ponnyryttare att bära säkerhetsväst på hopptävling.
Kraven på västen är den ska vara CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. Under en övergångsperiod under 2008 är västar Nivå 2 och Nivå 3 godtagna. Motsvarande tysk beteckning är GS TUV.
Från och med 2009 är Nivå 3 obligatoriskt för junior- och ponnyryttare vid hopptävling

Detta finns det info om på Svenska Ridsportförbundets hemsida, bara att gå in och läsa, om seniorer står det däremot ingentings så det "kan" ju vara ngt ryckte som går.
Ang väst el inte väst tycker jag att allt som främjar säkerheten bara är ett +. Sedan finns det alltid människor som kommer att vara emot pga den ena el andra anledningen, att motivera med att det är "fult" visar bara att det är en omogen ryttare som mer ser till utseendet än till säkerheten, nä nog vill jag höra mer seriösa argument när det gäller för och emot västens vara el icke vara.

Mvh Nisse

Det förstår jag...

1. Västarna har tyvärr inte blivit tunnare med åren. När jag började rida med säkerhetsväst var min väst en klass tre och ganska tunn och följsam. När den blev för liten hade samma märke och samma säkerhetsklass blivit dubbel så tjock... Med resultat att jag red mer och mer sällan med väst eftersom jag visste hur det kunde kännas när västen inte var ivägen.

2. En väst hämmar ditt naturliga rörelsemönster och västen håller uppe din kropp istället för att låta din muskler hålla upp den. Du förlorar både rörelseförmåga, muskler och avslappning. Nu för tiden rider jag bara med väst när jag utsätter mig för "risker" ex. unghästar el. känt besvärliga hästar...

3. Västen hämmar andningen om du andas med magen. Själv andas jag väldigt mycket med magen då jag tidigare spelat blåsinstrument, jag har stora problem att andas med västen på eftersom det skiljer väldigt mycket i omfång mellan mina in och utandningar.

Säkerhetsväst är en fin tanke, men dom har tyvärr inte blivit mer användarvänliga med åren... Jag har själv gått från att "alltid" använda väst till att nästan aldrig använda väst, så du kan knappast prata om att jag ahr förutfattade meningar.

Det är så oerhört konstigt att alla världens fälttävlansryttare klarar av att hoppa över 3 meter breda hinder och nerhopp på över 2m och studsar på 120cm som dessutom kan vara risade upp till 140cm med dessa skyddsvästar :angel:

De måste vara superbra ryttare :bow:

Detta kan jag svara på :D jag köpte min första väst ett antal år innan dig och det var de mest obekvämaste åbäke jag någonsin haft på mig. Så visst har västarna blivit betydligt bättre OCH bekvämare!

Jasså? På vilket sätt då om jag får fråga??

Om du måste blåsa ut magen 5-10cme så kanske du skall öka din kondis :idea:

Det är så oerhört konstigt att alla världens fälttävlansryttare klarar av att hoppa över 3 meter breda hinder och nerhopp på över 2m och studsar på 120cm som dessutom kan vara risade upp till 140cm med dessa skyddsvästar :angel:

De måste vara superbra ryttare :bow:

Nu är det ju så att det finns olika typer att säkerhetsvästar, de fälttävlansryttarna har är med plattor och är utprovade för att passa just dem. Alla har inte råd att köpa såna även om säkerhet är riktigt viktigt. Tycker bara inte att du behöver se ner på andra när de lägger fram sina argument varför de inte använder väst. Det är ju faktiskt ens egna kropp att bestämma om. SOm jag sa innan västar skyddar inte mot allt endast tramskador och om man landar på något vasst

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 599
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 605
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30