Det förstår jag...
1. Västarna har tyvärr inte blivit tunnare med åren. När jag började rida med säkerhetsväst var min väst en klass tre och ganska tunn och följsam. När den blev för liten hade samma märke och samma säkerhetsklass blivit dubbel så tjock... Med resultat att jag red mer och mer sällan med väst eftersom jag visste hur det kunde kännas när västen inte var ivägen.
2. En väst hämmar ditt naturliga rörelsemönster och västen håller uppe din kropp istället för att låta din muskler hålla upp den. Du förlorar både rörelseförmåga, muskler och avslappning. Nu för tiden rider jag bara med väst när jag utsätter mig för "risker" ex. unghästar el. känt besvärliga hästar...
3. Västen hämmar andningen om du andas med magen. Själv andas jag väldigt mycket med magen då jag tidigare spelat blåsinstrument, jag har stora problem att andas med västen på eftersom det skiljer väldigt mycket i omfång mellan mina in och utandningar.
Säkerhetsväst är en fin tanke, men dom har tyvärr inte blivit mer användarvänliga med åren... Jag har själv gått från att "alltid" använda väst till att nästan aldrig använda väst, så du kan knappast prata om att jag ahr förutfattade meningar.