Säkerhets väst f.r.o.m 2009

Sv: Säkerhets väst f.r.o.m 2009

hehe jo jag tycker det är mkt finare utan väst, men "ful ryttare" så tänker man ju inte, men det är ju FINARE utan väst, det är ju knappast fint med väst lixom hehe.. Och JO det är en väääldigt stor anledning, att folk tycker det är fult hehe;) Men det tror jag är olika på vilken nivå man är, typ hobbyryttare och lite lägre klasser bryr sig nog inte så mkt om hur man ser ut osv. Men på lite högre nivå så tror jag man bryr dig lite mer om hur det ser ut, även om det är lite fjöntigt hehe.. Men Roffe i väst? Malin i väst? Rodrigo i väst? njaaee skulle inte tro det;) och varför, jo för dom tycker det är fult!;) Det är ju lixom en anledning till att dom inte har det och jag har väldigt svårt att tro att det är frö att det är obekvämt, för så obekvämt är det inte att ha en "ingdams väst"(sån svart tunn). Så den största anledningen till att många inte har det är för att det ser fulare/klumpigare ut.

måste nog var de dummaste jag hört.
fula i väst? hallå de är väl fan ingen som tänker på det förutom dom som ska vara så jävla snygga ha allt dyrt osv osv.. de är säkerheten som går först.
jag använder alltid väst vid tävling och de är inte fult. man tänker inte ens på det, iallfall inte jag,. och dom proffsen som inte använder väst har väl ''vuxit'' ur det, eller hur man ska säga..
men ja tycker det är löjligt när man säger så!
säkerheten först!!

Ja det var ju precis det jag skrev! Det ÄR fjöntigt herregud visst är det det, me det ÄR den största anledningen till att folk inte har det även hur fjöntigt det än låter! Jag är HELT för väst. Men du kan ju inte mena att du tycker väst är FINT? För det är det ju inte direkt;)

Och, det dummaste du hört? Det är ju inte dummaren än vad det är, för det är ju sanningen.. Den största anledningen till att folk inte har det är för att det är fulare och klumpigare och visst det är fjöntigt, det är det absolut.

Senast ändrad:

Om du måste blåsa ut magen 5-10cme så kanske du skall öka din kondis :idea:

Nu är det såhär :mad: att ALLA människor andas inte på samma sätt, jag tex. andas genom att pressa ner diafragman i "magen" och på så sätt på plats med luft i lungorna (som sitter högre upp). Jag är gammal blåsmusiker och har lärt mig en teknik för att kunna få in så mycket luft som möjligt i ett andetag och det är den tekniken som sitter i. Den har varit väldigt effektiv tidigare, bland annat har jag kunnat få in lika mycket luft i lungorna som betydligt större killar, jag tänker alltså inte försöka ändra min andning. Min kondition är det inget fel på, för då har jag ingen aning om hur jag skulle kunna gå raska promenader med min hund 2-3 timmar om dagen (utan att bli trött eller anfådd). Jag är väldigt medveten om hur JAG uppfattar säkerhetsvästen och till skillnad från många i den här diskussionen så har jag faktiskt gått från att "alltid" använda säkerhetsväst till att nästan helt lägga av pga att dom har blivit "sämre", klumpigare och den hämmar mig i min ridning. Och nej, jag är inte bara en glad amatör... :cool:

Att det är ett flertal juniorer som har hoppat av skolan för att jobba hos "toppryttare" (Det är inte så spec många seriösa "toppryttare" som tar emot folk under 18 fö så där skiter det sig genast.) är ju rent skitsnack.
Att det dessutom är pga västtvånget är ju bara patetiskt att du påstår.

De flesta juniorerna är nog där och tränar = betalar.

Och, det dummaste du hört? Det är ju inte dummaren än vad det är, för det är ju sanningen.. Den största anledningen till att folk inte har det är för att det är fulare och klumpigare och visst det är fjöntigt, det är det absolut.

Det är ju inte finnt, men verkligen inte fult heller. Västen är ju rätt neutral eller vad man ska säga

*KL*

Här är min fina kusin i sin säkerhetsväst.
Jag tycker hon är fin i den och hoppas att kunna inspirera er andra att kunna börja använda väst och bli mer positivt inställda till det. Moa har alltid västen på (även när hon hanterar hästarna på marken), den har blivit en del av hennes "stallutrustning" och det är jag stolt över.
sakerhetsvast-t.jpg

SJÄLVKLART tar toppryttarna emot juniorer! Och det ÄR sant. Märks att du inte är insatt i "den världen". Jag ycker inte du ska vara så säker på din sak när du faktisk inte vet!

Jag sa inte att de inte tar emot juniorer.
Jag sa att de seriösa tar helst inte emot personer under 18, och då menar jag som arbetare. För kortare praktiker tar de väl säkerligen emot vem som helst även om den är 12 år och utan hästvana. Det är ju gratis.

Nej hon kanske inte menade det men många juniorer som är utomlands betalar i allafall för sig.

Nu är det såhär :mad: att ALLA människor andas inte på samma sätt, jag tex. andas genom att pressa ner diafragman i "magen" och på så sätt på plats med luft i lungorna (som sitter högre upp). Jag är gammal blåsmusiker och har lärt mig en teknik för att kunna få in så mycket luft som möjligt i ett andetag och det är den tekniken som sitter i. Den har varit väldigt effektiv tidigare, bland annat har jag kunnat få in lika mycket luft i lungorna som betydligt större killar, jag tänker alltså inte försöka ändra min andning. Min kondition är det inget fel på, för då har jag ingen aning om hur jag skulle kunna gå raska promenader med min hund 2-3 timmar om dagen (utan att bli trött eller anfådd). Jag är väldigt medveten om hur JAG uppfattar säkerhetsvästen och till skillnad från många i den här diskussionen så har jag faktiskt gått från att "alltid" använda säkerhetsväst till att nästan helt lägga av pga att dom har blivit "sämre", klumpigare och den hämmar mig i min ridning. Och nej, jag är inte bara en glad amatör... :cool:

RÄTT till passad skyddsväst skall sluta vi drevbenen och INTE magen

Och visst om du ansad med en höjning av 10cm på din maga så antar jag att du inte gör det normalt vid normal andning.

Andas gör man helt naturligt utan att tänka på det!

kl

snor tråden lite, men jag måste veta nu!

får man ha Tipperary västarna detta året ut, och sen 2009 är det krav på klass 3?

(är junior alltså)

Ingen som har koll? :angel:

kl

fick en fundering när jag läste denna tråden:

Utländska ponnyekipage som kommer till sverige och tävlar, hur kommer det bli för dem?

På sevenska tävlingar är det ju svenskt tävlingsreglemente som gäller så jag antar att det får sätta på sig västen.

Jag är gammal flöjtblåsare och dessutom kör sångerska med astma. Jag har inga problem med andningen i min väst och jag andas med magen. Min väst slutar vid revbenen och magen är fri. Jag ser västen mest som ett skydd för ryggraden vid avfallning. Den kan rädda ryttaren från att bli förlamad.......

kl

fick en fundering när jag läste denna tråden:

Utländska ponnyekipage som kommer till sverige och tävlar, hur kommer det bli för dem?

För ponnyryttare är det västkrav i både norge och danmark, vet inte hur det är med juniorerna dock...

Senast ändrad:

Jag sa inte att de inte tar emot juniorer.
Jag sa att de seriösa tar helst inte emot personer under 18, och då menar jag som arbetare. För kortare praktiker tar de väl säkerligen emot vem som helst även om den är 12 år och utan hästvana. Det är ju gratis.

Det tror jag inte att personen i fråga menade.

Okej. Jag vet att 2 st juniorer är hos 2 ryttare som ligger på topp 15 på Världsrankingen (men de ryttarna är kanske inte tillräckligt seriösa?) De andra är hos ryttare som kanske inte är topp 10 på VR men nog är de Seriösa alltid !

Jag pratar varken om kortare praktiker eller "artbeta som hästskötare/mockare" de jag pratar om har sina hästar hos ryttaren och tränar varje dag offtast. Men rider även ryttarens hästar.
Det är deras "jobb". Att förbättra sina hästar och sig själva.

Vi ser på allt på helt olika sett. Vi ÄR i 2 helt olika värdar. Jag berättade en sanning om "Min" värld och du vägrar tro på den.
Fine!
Men kom inte och berätta för mig/oss att vi har fel när du själv inte har någon som hellst aning !

PS Juniorer kan ju faktiskt vara 18 år ;) (ang din mening högst upp)

kl

Detta är helt OT men jag pallar inte att läsa hela tråden (:angel:), så jag vill bara fråga lite sådär på tal om säkerhetsväst:
Ska man ha säkerhetsvästen på när man hoppar banan, eller måste man ha den då man rider fram?

Jättedum fråga jag vet.. Antagligen skapades väst-regeln för att man skulle ha säkerhetsväst under uppsatt ridning. Men jag har lite lite hopp om att det bara ska gälla under banans hoppning:D.

Man måste ha den så fort man sitter upp på hästen. Altså även om man ska rida ett dressyr pass på tävlingsplatsen eller ska skritta ut en sväng.

Man kan ju undra varför inte dressyr juniorerna behöver väst :confused:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 599
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 605
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar