Säkerhets väst f.r.o.m 2009

Sv: Säkerhets väst f.r.o.m 2009

Ja.
Det är flera st som flyttat utomlans.
Och många rider så mkt som det går utomlans och tävlar så lite som möjligt i sverige .

Altså varför ska ni alltid vara så himla oseriösa ?

Självklart flyttar de inte till en egen gård i tex Tyskland. Trodde ni verkligen det själva? Och jag har då inte sagt att de lever lyxliv?

De som har flyttat har hoppat av skolan och jobbar/bor hos någon toppryttare.

Därför att de inte vill tävla med väst?:rofl:

Ser du inte själv hur dumt ditt resonemang är?

ja presis.

Varför skulle det inte kunna vara så?

Jag har själv pratat med en varav hans barn hoppade av skolan occh flyttade utomlans (till en proffs ryttare, barnet skulle igentligen inte åka dit förens om 1.5 år) pga barnet inte ville ha väst på sig.
Alla (okej inte alla men de flesta jag känner) avskyr det så jag tycker inte det är konstigt ???
Men ni som nu älskar västar kan väl inte sätta er in i situationen och acceptera att vi hatar att rida med väst :smirk:

Tack för alla svaren. Men det var dock inget som svarade på min fråga.
Jag anser fullt ut att väst är upp till var och en. Jag har blivit sparkad av hästar stående på marken å brutit en massa ben. Osv. Alla mina skador har hittintills kommit närjag varit markbunden. Min syster använder väst och har skadat sig av denna. När hon trillade av lyckades det så illa att när hon föll i backen så försköts västen upp i nacken. Detta gav henne smärtor i nacken. Då kan man ju fråga sig om detta hänt utan väst.. I alla fall, jag och många andra är INTE intresserade av att använda väst om så skulle bli fallet. Det finns 1000 andra situtioner i samband med hästar som är lika farliga och om inte ännu farligare. Tex en bekant som trillade av hästen när han skulle hoppa upp på den stillastående och bröt armen.Det är fair att rekommendera det och ge folk en chans att välja själv. Ryktet om den ev lagen går i alla fall och detta kommer innebära protestlistor. Milslånga:devil:

Det som jag tycker är den mest intressanta frågeställningen är varför man inte inför tvånget rakt av för alla ryttare, oavsett ålder. Det hade jag troligen kunnat förstå bättre än den här "halvbestämmelsen".
Säkerhet är viktigt, absolut, men borde det inte vara lika viktigt för vuxna ryttare isf?

Det var väl lite så jag menade, det är konstigt att bara en grupp blir "drabbad".
Jag väntar glatt med spänning på hur reaktionerna kommer bli i dom högre klasserna om det blir västtvång.

Vad jag menade med att vissa behöver västen och andra inte är att det finns många ryttare som aldrig trillar av och det finns dom som trillar av tre gånger på varje tävling. Givetvis kan alla skada sig lika mycket när man väl trillar av eller går omkull men sannolikheten att skada sig i proportion till hur mycket man rider är betydligt större hos vissa!

När det gäller försäkringsbolagen så borde dom ju kräva hjälm och väst av alla ryttare för med det resonemanget att NÄR man väl trillar av så kan man skada sig så gäller det väl inte bara oss som hoppar??

Men att hoppa av skolan (sin framtid) bara för att man inte gillar väst är att ta i.. Visst, jag hade hellre ridit utan, men jag flyr ju inte utomlands för det.

men de har har ju gjort det ! ?

de ser nog sin framtid som tävlingsryttare så jag tror hellre att de flyttar utomlans för att rida bra. (vilket FAKTISKT är svårt med väst)

KL

skulle detta eventuella förbud mot att rida utan väst även drabba utländska ryttare som tävlar i sverige??
rent löjligt.
startlistorna skulle tunns ut rejält på svenskarrangerade internationella tävlingar...
eller skulle förbudet gälla olika på olika status på tävling?

Sluta nu, rider man bra gör man det även om man har väst eller ej. Annars kan det ju knappast klassas som bra.

Ts: Jag har inte hört ngt om att det ska bli tvång för alla att ha väst. Men för mig spelar det ingen roll eftersom jag brukar ha väst när jag hoppar.

det ÄR det...

men smaken är ju olika... :smirk:

Så man är dålig på att rida om man inte känner sig bekväm, tycker att man rider sämre mm när man har väst på sig.
Altså ???

du, och några till.
Altså jag tänker inte ta denna diskusionen mer.
Jag skrev till Svea_08 att några juniorer flyttat och rider mer utomlans efter nya reglen.
Och typ 5 pers hoppar på mig? och säjer åt mig att så är det inte alls det och bla bla bla. JAG borde väl själv veta?

Suck

Jag kan faktiskt intyga att Pollan har rätt, finns många som bara rider utomlands nuförtiden för att slippa väst. Det kanske låter fånigt men det är sant.

Så man är dålig på att rida om man inte känner sig bekväm, tycker att man rider sämre mm när man har väst på sig.
Altså ???

du, och några till.
Altså jag tänker inte ta denna diskusionen mer.
Jag skrev till Svea_08 att några juniorer flyttat och rider mer utomlans efter nya reglen.
Och typ 5 pers hoppar på mig? och säjer åt mig att så är det inte alls det och bla bla bla. JAG borde väl själv veta?

Suck

Jag har inte sagt ngt om att folk lyttar utomlands, det kan jag inte kommentar eftersom jag inte har ngn anning. Men att västen skulle påverka ens resultat märkbart bara för att man får på sig en väst (och dagens västar är ju rätt följsamma och inte alls stela) tycker jag bara är löjligt. Då rider man ju inte bra.

okej jag har köpt en av de nyaste "smidigaste" västarna och känner mig obekväm med den ? (har även provat andra)

klart man rider bra. bara lite sämre när man har väst.

Sedan fattar jag fortfarande varför man ska ha väst på sig 1 /30 gånger i månaden :confused:

Flest olyckor händer faktiskt när man skrittar ut på lång tygel.

Jag kan faktiskt intyga att Pollan har rätt, finns många som bara rider utomlands nuförtiden för att slippa väst. Det kanske låter fånigt men det är sant.

Äntligen någon som är insatt :)

Sv: Säkerhetsväst f.r.o.m 2009

Hur många skadar sig egentligen allvarligt på tävlingsbanorna jämfört med hemma??
Det finns ju inget som tvingar en att ha hjälm på hemma även om det ju är självklart för dom flesta.

En duktig fällttävlandsryttare ramlade av och bröt armen.
I skritt!
I paddocken!
På lång tygel!
Hon tyckte att det var mycket pinsamt:D

hm jo men en väst skulle ju inte räddat armen...

okej jag har köpt en av de nyaste "smidigaste" västarna och känner mig obekväm med den ? (har även provat andra)

klart man rider bra. bara lite sämre när man har väst.

Sedan fattar jag fortfarande varför man ska ha väst på sig 1 /30 gånger i månaden :confused:

Flest olyckor händer faktiskt när man skrittar ut på lång tygel.

Får jag bara fråga om du har provat ut västen ordentligt, och fått råd av proffs eller bara köpt en som du själv tyckte passa? Personalen i vanliga ridsportsbutiker är inte så kunniga som dom borde vara i väst sammanhang... Jag fick min utprovad med hjälp av personal på en galoppbana... fick helt plöttsligt en stl mindre.
Fick en storlek de i ridsportsbutikerna sa inte fanns.... en med kortare rygg eftersom jag har lite knepig form...:eek:
Men nu märker jag inte att jag har väst på mej , tidigare HATA jag den..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 599
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 605
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30