Säkerhets väst f.r.o.m 2009

Sv: Säkerhets väst f.r.o.m 2009

KL

skulle detta eventuella förbud mot att rida utan väst även drabba utländska ryttare som tävlar i sverige??
rent löjligt.
startlistorna skulle tunns ut rejält på svenskarrangerade internationella tävlingar...
eller skulle förbudet gälla olika på olika status på tävling?

visst var det diskussioner när kask förbjöds i sverige och ryttare kom tll skandinavium med bara gummiband under hakan... men vad resultatet blev, det vet jag inte eftersom jag knappt var torr bakom öronen när kask förbjöds...

Själv tycker jag väst är super bra och jag önskar jag vore flitigare med att använda den. Jag har den alltid när jag hoppar, rider jakter och rider på mindre "säkra" hästar.
Men det är nog av ren lathet jag skippar den ibland.. för jag skulle ju bara.....

Men du hade ju bestämt dig för att alla västar är skit och obekväma och omöjliga att rida i redan innan du testade.

Så man är dålig på att rida om man inte känner sig bekväm, tycker att man rider sämre mm när man har väst på sig.

Om man är så dålig ryttare att man inte kan lära sig anpassa sig efter en tunn väst så undrar jag hur man ska kunna anpassa sin ridning efter olika hästar mm. Om man hoppar av skolan och flyttar utomlands pga västen (vilket jag fortfarande inte tror på) så har man nog inte myckat att tillföra svensk ridsport utan då kan man stanna borta.

KL

skulle detta eventuella förbud mot att rida utan väst även drabba utländska ryttare som tävlar i sverige??
rent löjligt.
startlistorna skulle tunns ut rejält på svenskarrangerade internationella tävlingar...
eller skulle förbudet gälla olika på olika status på tävling?

Mig veterligen lyder alltid internationella tävlingar under FEIs regler, vare sig dom hålls i Sverige eller inte...

Om man är så dålig ryttare att man inte kan lära sig anpassa sig efter en tunn väst så undrar jag hur man ska kunna anpassa sin ridning efter olika hästar mm. Om man hoppar av skolan och flyttar utomlands pga västen (vilket jag fortfarande inte tror på) så har man nog inte myckat att tillföra svensk ridsport utan då kan man stanna borta.

Det förstår jag...

1. Västarna har tyvärr inte blivit tunnare med åren. När jag började rida med säkerhetsväst var min väst en klass tre och ganska tunn och följsam. När den blev för liten hade samma märke och samma säkerhetsklass blivit dubbel så tjock... Med resultat att jag red mer och mer sällan med väst eftersom jag visste hur det kunde kännas när västen inte var ivägen.

2. En väst hämmar ditt naturliga rörelsemönster och västen håller uppe din kropp istället för att låta din muskler hålla upp den. Du förlorar både rörelseförmåga, muskler och avslappning. Nu för tiden rider jag bara med väst när jag utsätter mig för "risker" ex. unghästar el. känt besvärliga hästar...

3. Västen hämmar andningen om du andas med magen. Själv andas jag väldigt mycket med magen då jag tidigare spelat blåsinstrument, jag har stora problem att andas med västen på eftersom det skiljer väldigt mycket i omfång mellan mina in och utandningar.

Säkerhetsväst är en fin tanke, men dom har tyvärr inte blivit mer användarvänliga med åren... Jag har själv gått från att "alltid" använda väst till att nästan aldrig använda väst, så du kan knappast prata om att jag ahr förutfattade meningar.

Men varför ska man behöva anpassa sig? Jag tycker i allafall att det är en VÄLDIGT löjlig regel. Vill man ha väst så har man väst, vill man inte så ska man inte behöva ha det och det beslutet påverkar ju bara mig, ingen annan. Och dom som tävlar utomlandas är verkligen inga dåliga ryttare.

men de har har ju gjort det ! ?

de ser nog sin framtid som tävlingsryttare så jag tror hellre att de flyttar utomlans för att rida bra. (vilket FAKTISKT är svårt med väst)

Eeeehhh????? :confused:
Varför är det svårare med väst än utan?

Men varför ska man behöva anpassa sig? Jag tycker i allafall att det är en VÄLDIGT löjlig regel. Vill man ha väst så har man väst, vill man inte så ska man inte behöva ha det och det beslutet påverkar ju bara mig, ingen annan. Och dom som tävlar utomlandas är verkligen inga dåliga ryttare.

Det påverkar dina anhöriga om det händer något.

Bara för att man tävlar utomlands behöver man inte vara bättre än dom som tävlar i sverige. Finns tävlingar utomlands som vem som helst kan åka på.

Och jag känner en som påstår att det är FARLIGT att rida med HJÄLM på sig, för enda gången han ridit med hjälm så bröt han näsan då han trillade av.. Detta är en vuxen person som numera rekommenderar folk, även barn, att det är bättre att rida utan hjälm :eek:

F.ö kan man ju fundera på vad som hade hänt den gången om han INTE haft hjälm på sig.. mosat hela ansiktet troligtvis.. och ännu värre saker..?

1. Västarna har tyvärr inte blivit tunnare med åren. När jag började rida med säkerhetsväst var min väst en klass tre och ganska tunn och följsam. När den blev för liten hade samma märke och samma säkerhetsklass blivit dubbel så tjock...

Märkligt, för våra västar blir tunnare och smidigare för varje västköp. Du ska kanske kolla på andra märke?

2. En väst hämmar ditt naturliga rörelsemönster och västen håller uppe din kropp istället för att låta din muskler hålla upp den. Du förlorar både rörelseförmåga, muskler och avslappning.

Ta det med Ft-ryttarna. De har knappast svårt att röra sig i terrängen trots sina västar. Tvärtom så är de rörligare och följsammare än hoppryttarna. Inte är de svagare pga tappade muskler heller. Tvärtom så är de segare och starkare än de flesta ryttare. Ft är krävande.

3. Västen hämmar andningen om du andas med magen. Själv andas jag väldigt mycket med magen då jag tidigare spelat blåsinstrument, jag har stora problem att andas med västen på eftersom det skiljer väldigt mycket i omfång mellan mina in och utandningar.

Om du inte kan andas när du har väst så har du en väst som sitter fel eller som helt enkelt är för liten.

Jo men det var inte så jag menade. Någon skrev att dom som åkte utomlands och tävlade var dåliga ryttare som inte kunde rida med säkerhetsväst och då sa jag bara att dom jag tänker på verkligen INTE är dåliga ryttare. Sen finns det säkert amatörer som också tävlar utomlands.

kl

men hur töntiga är folk egentligen :confused: att ha hjälm är det ingen som gnäller över men väst, då blir det ramaskri, är det bara bakåtsträvare inom ridsporten?

kl

snor tråden lite, men jag måste veta nu!

får man ha Tipperary västarna detta året ut, och sen 2009 är det krav på klass 3?

(är junior alltså)

Kan intyga att det är sant! jag tror ju inte heller direkt att Pollan skulle ljuga om det här lixom:smirk: Men vill ni ha fler intygelser så;) Jag känner också några som har gjort det.. men självklart är det inte bara för västens skull, men många försöker tävla så mkt som möjligt utomlands istället för i Sverige, och DET för att slippa västen.

Jag är nog den som egentligen tycker att väst borde bli obligatoriskt för ALLA ryttare hehe.. Jag rider inte självmant med väst, pga att det ser fult ut och är lite obekvämt om man inte är van osv.. Egentligen dummt.. men ja, jag gör det inte iaf hehe.. (Bara om jag rider/hoppar någon galen unghäst här hemma..) Men om det skulle vara en regel på det så skulle ju alla se fula ut så då skulle det ju inte spela någon roll;)

Här får ni en till intygelse :D

Men om det skulle vara en regel på det så skulle ju alla se fula ut så då skulle det ju inte spela någon roll;)

:rofl: man ser väl knappast sådär superful ut i väst, eller tänker du så när du ser ngn med väst "Shit vilken ful ryttare" :rofl:
haha sry, tycker bara det lät så dumt och roligt.
Tror inte folk ogillar väst p.g.a att det är fult, utan snarare för att det är obekvämt då.

hehe jo jag tycker det är mkt finare utan väst, men "ful ryttare" så tänker man ju inte, men det är ju FINARE utan väst, det är ju knappast fint med väst lixom hehe.. Och JO det är en väääldigt stor anledning, att folk tycker det är fult hehe;) Men det tror jag är olika på vilken nivå man är, typ hobbyryttare och lite lägre klasser bryr sig nog inte så mkt om hur man ser ut osv. Men på lite högre nivå så tror jag man bryr dig lite mer om hur det ser ut, även om det är lite fjöntigt hehe.. Men Roffe i väst? Malin i väst? Rodrigo i väst? njaaee skulle inte tro det;) och varför, jo för dom tycker det är fult!;) Det är ju lixom en anledning till att dom inte har det och jag har väldigt svårt att tro att det är frö att det är obekvämt, för så obekvämt är det inte att ha en "ingdams väst"(sån svart tunn). Så den största anledningen till att många inte har det är för att det ser fulare/klumpigare ut.

största anledningen till att jag ogillar väst är för att det är fult, man ser klumpig ut. Sen är det rätt obekvämt också men det går ju att vänja sig vid det. och ja när jag ser en ryttare i väst brukar jag fundera på om dom inte är medvetna om hur fult det ser ut.

Svar till Louise och Hovkrats

Okej, haha tycker fortfarande det låter dumt att man inte har det för att det är fult, snarare att man känner sig klumpig då, men fult.

Självklart bryr mig sig om hur man ser ut vilken nivå man än är på, handlar ju inte om nivån, utan om hur man är som person.

Sen tror jag inte att eliten inte har väst för att det är fult heller. Dom är helt enkelt inte uppväxta med det. Tycker det är först nu som den här väst hysterin har kommit. För ngr år sedan var det ju inte alls lika mkt hysteri, och då kan jag tänkte mig när Roffe och Malin var unga, så var det säkert inte alls vanligt att man hade väst.

Men nu har tråden gått väldigt OT känns det som.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 599
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 605
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30