Säkerhets väst f.r.o.m 2009

Sv: Säkerhets väst f.r.o.m 2009

KL

Västarna är inte särskilt snygga, men dom blir ju snyggare och snyggare för varje år som går. Dock lite tråkigt att ha kavajer som man lagt pengar på, som knappt syns under västen. För mig känns det tryggare med väst än utan. Innan jag började att rida med väst så tappade jag alltid luften när jag ramlade av, men det gör jag inte längre... Man får ju väga fördelarna mot nackdelarna, som faktiskt är att jag inte tycker att jag alltid får samma "känsla" och "smidighet" som utan väst. Men fördelarna väger starkt över nackdelarna enligt mig.

Tråkigt att man ska behöva införa tvång på väst för juniorer stället för att man själv ska komma på att väst är en kanon livförsäkring. Sen att inte det är tvång för alla som tävlar är helt sjukt enligt mig. Jag gör lika illa mig när jag ramlar av som när en 30 åring ramlar av.

Det brukar ju annars vara så att man lättare tappar luften när man har väst iom att den mer fördelar smällen över hela ryggen.

Förstår inte ens varför man diskuterar en sådan här fråga. Så otroligt löjligt när man läser anklagelserna fram och tillbaka från person till person!
Varför är det så konstigt att dom vuxna också skulla kunna vara tvungen att bära väst vid hopptävling. Det här med försäkringsbolagen förstår jag inte. Hur dom kan stå för skador som hade kunnat reduceras eller helt tagits bort om man bara hade haft en väst på sig. Det är ju fjantigt att man skulle rida sämre med väst. Se till att lär dig rida ordentligt då, för kan man det så är inte en ynka liten väst i vägen. Förstår att det är frivilligt men om det nu skulle bli "lag" på det är det väl inte hela världen. Det är väl bara att ta på sig en, alla har ju faktist samma förutsättningar!

De hoppar ju inte :idea: och hoppning anses vara mer riskfyllt än dressyr.

Men det är ju just det.....

Varför ska hoppryttarna ha väst när de rider dressyr på en hopp - tävlingsplats.

Många (däribland jag) rider en dressyr pass på morgonen på tävlingsdagarna. Varför ska man ha väst på sig då?
Jag tycker att om det nu måsta vara lag på att ha väst att det skulle räcka att ha den på framhoppningen.

ja men haha nu svarar jag till alla som tycker att dom över 18 oxå ska ha... får barn dricka.... nej får barn köra bil... nej ganska enkelt låt vuxna vara utan väst det är ju deras eget fel om du skadar sej när dom är myndig

men börja tävla dressyr då om du nu är så himla jobbigt.
Fattar verkligen inte vad det är att gnälla om, låter bara så barnsligt.

KL

Men herregud om ni som "hatar" väst så himla mycket tänk på att ni bara har den en kort stund då ni är på hästen vad kan det vara? ca 2-3 timmar under en tävlingsdag?
Vad är det som är så jobbigt med det?
Jag tror knappast att ni dör av obehag eller hur?

Här är en som vet vad allt handlar om!!!

Cykel kräver hjälm upp till 15 År..
Bil kör man inte utan bälte..
Motorcykel framförs inte utan all utrustning..

Dessa är ting som man kan hantera..man ska bara hålla reda på mötande trafik!!!

En häst är en levande varelse som man ALDRIG vet hur den ska reagera på olika saker, blåst, påsar, löv..ljud mm.

Se bara på olyckan i somras på Falsterbo..
Erfarna ryttare råkar även illa ut.. INGEN är säker...

Nej, fram för bra säkerhetsutrustning till vettiga priser...

Häst-tjejers vaksamma :) mamma!!

Hmm inledningen blev lite konstig...

Jag menade att Krifra visste vad hon talde (skrev om)!

Precis, min klubbkompis olycka i Falsterbo är bara ett av bevisen på att allt kan hända, även om man är duktig ryttare... Hon och hennes häst som i vanliga fall går 1.40-klasser går umkull efter en fjuttig stock som knappt var 1m hög. Inte alls i samband med hindret, och det kunde lika gärna hänt inne på hoppbanan.

(Om det nu var den olyckan du menade?)

Äntligen :bow:
Tack för ett jättebra svar :bump:. Tyckte att den här tråden verkligen hade gått över styr, och så kommer du :) Vet du hur glad jag blir :rofl:
Mvh Nisse

*kl*
Jag har blivit omvänd:D
Jag hatar inte västar längre, igår provade jag ut en ny väst med plattor och den är så mycket lättare och smidigare än mitt gamla åbäke som bara låg och samlade damm! (och den var inte så dyr heller!)
Hade det inte varit för denna tråden så hade jag nog fortsatt hata västeländet och ridit utan.
Tack alla!
Och ni som inte gillar väst, prova dom nya innan ni säger något mer!

Jag tycker även att de nya är förskräckligt obekväma.

*kl*

Tävlingssektionen i klubben jag tillhör säger att det 2009 ska komma regel om västkrav för juniorer vid ALL ridverksamhet, alltså även dressyr. Citat från tävlingssek: "från 2009 kommer ett krav där säkerhetsväst skall användas av alla juniorer, vid all ridverksamhet. "

Var kan man hitta den infon? Stämmer det? En undran bara.

Är det inte bara en ny regel i er klubb då kanske? Jag hittar ingenting om kommande regler på Ridsportförbundets sida, men de kanske bara har gömt det väl...

Nej, de sa att redan nu kan de ställa krav på egna tävlingar på klubbnivå på att alla har väst, och att på hopptävlingar gäller väst för juniorer, men att från 2009 skulle det gälla i ALL ridverksamhet och grenar och sa att de hade fått den infon på distriktsmöten.

Jag, och andra, har också letat men vi hittar bara regeln om västar för juniorer i hoppning, och vilken klass man måste använda.

Du kan väl kanske kolla upp det direkt med Ridsportförbundet? Är det någon som sitter inne med rätt svar så är det ju de! Telefonnr finns ju på deras sida. Mailsvar kan ta tid, det vet jag av egen erfarenhet, men då gällde det iofs dressyrkommittén...

Jag är ju själv inte junior, men jag är nyfiken ändå...:)

*kl*
Jag har blivit omvänd:D
Jag hatar inte västar längre, igår provade jag ut en ny väst med plattor och den är så mycket lättare och smidigare än mitt gamla åbäke som bara låg och samlade damm! (och den var inte så dyr heller!)
Hade det inte varit för denna tråden så hade jag nog fortsatt hata västeländet och ridit utan.
Tack alla!
Och ni som inte gillar väst, prova dom nya innan ni säger något mer!

billig :D vars har du köpt den?

Sv: Säkerhetsväst f.r.o.m 2009

Reglerna uppstår av en anledning, tror inte direkt att svenska ridsportförbundet inför dessa krav för att försvåra hela tävlingssättet, utan för att göra ridsporten mer säker. Använd hjärnan.

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 599
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 605
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar