Säga till annans hund

Sv: Säga till annans hund

*kl* hunden kan ju för tusan inte hjälpa att ägaren inte uppfostrat den! att ta till såna drastiska metoder som att knäa och att ryta SKA man bara inte göra med andras hundar! däremot är det helt okej att lite milt fösa undan hunden, man behöver alltså inte stå som ett fån och bara glo.
Jag både håller med och inte. Det är aldrig en hunds (eller ett barns) fel att den är ouppfostrad, det har du rätt i! Därför ska man inte ta till onödigt hårt våld om det bara handlar om en hoppande hund. MEN: om en hund inte bara hoppar utan till och med anfaller (nu menar jag i betydelsen: försöker äta upp oss) mig och/eller min hund eller mitt barn. DÅ skiter jag i att det inte är "hundens fel" att ägaren inte fostrat den! Och DÅ tillgriper jag våld för att undvika att jag, min hund eller barn blir biten.

Min mor råkade ut för en grannhund ett antal gånger som är totalt ouppfostrad och alltid går lös :crazy:. Den försökte ständigt anfalla hennes gamla, skröpliga hanhundar (små terriers... grannhunden är väl någon slags finsk spets eller dylikt). Medan ägaren stod ett par hundra meter bort och ropade "jag kan inte få hit honom... kan du inte koppla hunden?" osv (som om det skulle hjälpa att morsans lydiga hundar var kopplade när det var HENNES lösa hund som anföll). Morsan gjorde det enda rätta: vände sig mot hunden; RÖT högt med djup röst ett bestämt NEJ! för att avbryta hunden. Hunden stannade och tvekade men fortsatte "smyga" efter och visa tänder och morra. Då kastade morsan sitt koppel mot hunden och RÖT NEJ igen. Vid ett annat tillfälle blev hennes äldsta vovve en dag överrumplad och angripen i skogen av samma hund. Morsan föste bort angriparen med sin fot (sparkade är nog att ta i, men hon tog väl i så mycket hon måste för att få bort hunden) och sen lyfte hon upp sin vofsing och röt åt hunden att gå. Ägaren stod samtidigt längre bort totalt handfallen och som vanligt halvhysterisk "jag har inget koppel.. jag kan inte få hit honom". Efter det skrev mamma ett brev till ägaren (som talar svenska ganska dåligt) och förklarade i detta att om det händer en gång till att hennes hund, hon själv eller någon granne blir anfallna av hunden kommer hon att polisanmäla det hela.

Instämmer helt i ovan skrivna!
Självklart. Men om man är ute och promenerar och blir påhoppad av en lösspringande hund och ingen ägare finns i närheten så går ju inte det, eller hur?
Om hunden dessutom verkar aggressiv mot den egna hunden man har med sig så måste man ju få försvara sin egen hund. Några invändningar?

Jag säger också till andras hundar. Dels om den "ger sig på mig" så att jag måste markera och dels om hundägaren inte gör "knyst" åt saken. Sen säger jag sannolikt till även hundägaren. Men; det är klart att det rör sig om ganska "grova" övertramp för att jag ska säga till någon annans hund. Men det har hänt att jag till och med rytit till åt hundar som skällt som galningar utanför en affär med ett skarpt "TYST".

Jag har mött hundägare som tycker det är bra när jag markerar för deras hund att det inte är okej att "anfalla" mig. Däremot tar jag aldrig risker och markerar mot hundar som jag misstänker kan vara aggressiva.

Escodobe: du jämförde med andras barn. Jag tycker faktiskt att man vid "grova" övertramp även ska säga till andras barn. Man ska naturligtvis inte slå andras barn (eller hundar), men jag tycker faktiskt det delvis har blivit ett problem i vårt samhälle att vuxna inte vågar/vill/bryr sig i att säga till andras barn när de gör något tokigt. Tex gick jag fram och "sa till" två riktigt små flickor på ett Sommarland förra sommaren. De satt utan flytvästar i en eka i en liten konstgjord sjö. Den ena kring 5 år och den andra kring 3. Ingen förälder i sikte. Då frågade jag dem (naturligtvis snällt) om de verkligen fick åka själva i båten utan mamma eller pappa och utan flytväst. Så; jag plockade ur dem ur båten och DÅ kommer en pappa gående lååångt bortifrån. Han hade stått o tittat mot barnen, men min åsikt är att han dels stod alldeles för långt bort för att hinna dit om något hände och dels att han borde lära sina barn att inte gå i en båt själva utan flytvästar. Han såg mest lite pinsamt berörd ut och jag sa: Jag ber om ursäkt, men jag såg ingen förälder så därför sa jag åt tjejerna. "... Det är helt rätt" blev hans svar.

Samma sak om jag eller du ser ett gäng 10åringar som trakasserar en kompis eller som står och vandaliserar vid en skola (det har jag råkat se en gång och JÄVLAR anåda vad jag sa till dem!): då anser jag att det är min och din PLIKT att säga till barnen! Likväl som vi ska reagera på vuxna som tex misshandlar någon så är det väl jättebra om vuxenvärlden markerar redan mot barn att man inte kan bete sig hur som helst?
Jag säger hellre till barn än andras hundar

Jag både håller med och inte. Det är aldrig en hunds (eller ett barns) fel att den är ouppfostrad, det har du rätt i! Därför ska man inte ta till onödigt hårt våld om det bara handlar om en hoppande hund. MEN: om en hund inte bara hoppar utan till och med anfaller (nu menar jag i betydelsen: försöker äta upp oss) mig och/eller min hund eller mitt barn. DÅ skiter jag i att det inte är "hundens fel" att ägaren inte fostrat den! Och DÅ tillgriper jag våld för att undvika att jag, min hund eller barn blir biten.
a.

Självklart så ska man få lov att försvara sig om det är en farlig situation.

Men som en del, som verkar ta sig rätten att säga till nån annans hund som tigger eller likande gör jag inte.

Självklart. Men om man är ute och promenerar och blir påhoppad av en lösspringande hund och ingen ägare finns i närheten så går ju inte det, eller hur?
Om hunden dessutom verkar aggressiv mot den egna hunden man har med sig så måste man ju få försvara sin egen hund. Några invändningar?

Ingen har väl någonsin skrivit att man inte får försvara sig om en hund anfaller?

Vad jag menade var att det går ju bra att säga till ägaren om den är i närheten. Men om så inte är fallet går ju inte det utan man får lösa situationen själv.

Och det lättaste är oftast att bara vända ryggen till och gå åt motsatt håll. Det är ofta bättre det än en konfrontation.

Kl*

Jag har skummat hela tråden men fattar fortfarande inte? Om en främmande hund hoppar upp på mig eller är allmänt jobbig är det väl självklart att jag säjer till hunden? Ett vanligt "Nej" utan att varken ryta eller låta mesig.

Och det lättaste är oftast att bara vända ryggen till och gå åt motsatt håll. Det är ofta bättre det än en konfrontation.

Om man går på tex en skogsväg och har ett mål med sin promenad och blir påhoppad av en hund som hoppar, skäller o dyl så är det inte bara att vända och gå tillbaka.

Jag säger till både hundar, hästar och barn i de sammanhang jag möter dem utan någon "ägare". En hund som springer läs i stallet utan uppsikt säger jag till att gå o lägga sig om den är i vägen. En häst som komemr för nära mig i hagen när jag ska hämta in min sjasar jag iväg, hur "våldsamt" beror på hur närgången hästen är.
Ett barn som springer runt förklarar jag för att man gör inte så här.

Min hund är väldigt social och "ju fler desto bättre", tycker någon det är jobbigt så får de gärna säga till henne. Hade jag haft en hund som inte klarade tillsägelser hade jag haft den under konstant uppsikt/kopplad i främmande miljöer.

Bjuder jag hem folk som är hundrädda så är det upp till dom om hunden får hälsa eller inte. Inte det minsta upp till hunden, hon kan ligga i sin korg istälelt, hur gärna hon än vill vara med.

*kl*

Nu har jag bara ögnat igenom det sista i tråden men..

Träffar jag en hund som hoppar på mig, sätter jag mig alltid på huk för att komma ner på hundens höjd. Det tjänar egentligen ingenting till att försöka korrigera någon annans hund.

Min hund hoppar inte på folk, han är för gammal. Men han ska sitta och vänta på mitt "varsågod" innan han går fram och hälsar på någon, hund som människa.

Träffar jag en hund som hoppar på mig, sätter jag mig alltid på huk för att komma ner på hundens höjd. Det tjänar egentligen ingenting till att försöka korrigera någon annans hund.

Håller med om att det på ett sätt inte tjänar något till att korrigera.. i alla fall inte om det inte är en hund som man kommer att träffa fler ggr.

Men .... jag har kanske inte ens her lust att hälsa på hunden alls. Jag tänker mig tex en situation utomhus med en hund där matte/husse inte bryr sig att hunden springer fram emot mig. Säg att jag tex är på väg till en fest i vita byxor, sminkad och uppklädd. En hund kommer springande emot mig och hoppar upp emot mig. Jag kan då känna att jag inte ens vill böja mig ner och hälsa på hunden. För varför ska jag det? Få slickar/pussar i mitt (sminkade) ansikte eller välja att få hundtasspår på de vita byxorna.. :crazy:
I det läget försöker jag först ignorera hunden, men om den ändå vill hälsa och kastar sig emot mig så: ja, då hindrar jag den på lämpligt sätt från att hoppa upp på mig (samtidigt som jag förstås försöker få matte/husse att fatta att jag inte vill ha deras hund "över mig").

Jo, det är ju en helt annan sak, håller med!

Var med om rätt konstig upplevelse för ett tag sen.
Var på väg hem till en kompis och hade parkerat bilen på andra sidan gatan. När jag närmar mig huset kommer det en kvinna med en dvärgpudel ut från en trappuppgång. Hunden är lös, får syn på mig och sätter fart mot mig. Matte försöker kalla in hunden genom att skrika på den. När det inte ger resultat skriker hon till mig:

"Slå henne med väskan!!" :eek:

Tur för den lilla hunden att jag inte var rädd för den eller löd matte...

Men varför har man sin hund lös om den inte lyder? Kanske helt OT, men ändå..

Jag har min hund instängd när jag får besök, tills jag har kollat av att det är oki att han går ut. Det tycker jag är självklart. Just för att jag HAR allergiska och livrädda i familjen

tyvärr så är inte alla lika förutseende som du. Många gånger kan man skrika sig hes på ägaren utan att det händer ett skit. det är okej för hunden att hoppa för matte bryr sig inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈