Säga till annans hund

Sv: Säga till annans hund

Äh, jag orkar inte diskutera längre.
Allt jag har att säga har jag sagt, och står du fortfarande som ett frågetecken så finns det inlägg av mig från sida 1.

Det känns mest som att jag upprepar och upprepar och upprepar...

Vi förstår varann ....men håller kanske inte med varann...men så ska väl världen vara.;)

Jag ger också upp den här tråden nu.

Om jag har hunden med mig lös på gården & det kommer någon så brukar våra hundar skälla för att tala om att det kommer någon & då går jag och ropar till mig hunden & kollar vad det gäller . Är det någon som bara går förbi (våran gårdsplan är en "genomfart") brukar hundarna låta personen/erna vara & är det någon som ska till mig så får dom reda på att de kan säga till hunden att gå bort ifall dom inte vill umgås med hunden.

Är hundarna med oss någon annantans är de kopplade!
Och vill någon hälsa på hundarna då så får de anting "nej, tyvärr"
el. "visst men klappa bara när hunden sitter ner, reser sig hunden vill jag att du slutar klappa"

Det jag inte förstår är varför du och andra som svarat i enlighet med din linje (inte ok att säga till hunden) bara pratar utifrån era egna hundar, som tydligen inte är hoppiga/markerande/pussande mot främmande eller gäster?

Men hundarna och ägarna i waldorffs exempel då, inlägg #4, med hundar som hoppar och beter sig dåligt, och ägare som skiter fullständigt i att waldorff ber dem säga åt/koppla sina hundar. Vad gör man då? Låter hunden fortsätta och ägaren ignorera ens önskning om fredning från dennes hund?

Det är det jag läst igenom hela resterande tråden för att få veta, men du talar bara om din egen väluppfostrade hund som absolut inte skulle göra så. Var det sådana hundar och hundägare tråden handlade om? Då har jag missat något...

Skulle någon knäa min hund skulle han förmodligen bli totalt rabiat då han kan gå igång på sådana saker. Speciellt eftersom han kan plocka fram lite skärpa. Förvisso hoppar han ytterst sällan på folk, och aldrig okända.

Ingen som inte känner min hund får säga åt honom, jag sköter det väldigt bra själv. Naturligtvis får han inte bete sig illa kring gäster. Däremot våra närmsta vänner säger åt Focus alldeles gallant. Och det påverkar inte heller hans osäkerhet till människor då det är för honom kända personer!

Det jag inte förstår är varför du och andra som svarat i enlighet med din linje (inte ok att säga till hunden) bara pratar utifrån era egna hundar, som tydligen inte är hoppiga/markerande/pussande mot främmande eller gäster?

Men hundarna och ägarna i waldorffs exempel då, inlägg #4, med hundar som hoppar och beter sig dåligt, och ägare som skiter fullständigt i att waldorff ber dem säga åt/koppla sina hundar. Vad gör man då? Låter hunden fortsätta och ägaren ignorera ens önskning om fredning från dennes hund?

Det är det jag läst igenom hela resterande tråden för att få veta, men du talar bara om din egen väluppfostrade hund som absolut inte skulle göra så. Var det sådana hundar och hundägare tråden handlade om? Då har jag missat något...

Absolut inte. Jag har en hund som är skällig och en som hoppar. Dock får dom aldrig tillfälle att göra det då jag tar mitt ansvar som ägare tilll dem.

Skrev även tidigare att oavsett om det är ett sk "rötägg" till ägare eller vad den nu kan vara så säger jag iaf till denne, och inte hunden.
Förmodligen så går jag därifrån inom kort i båda fall.

Beroende på vad ägaren har sagt när jag försökte prata med denne.
Svårt att säga, men jag hade förmodligen fortsatt gå med total ignorering.
Så j*dra kul kan hunden inte tycka att jag är.

Men som sagt, allt finns o läsa i mina inlägg. Nu upprepar jag bara.

Jag tror allt en busig hund studsar efter och hoppar riktigt road ändå.
Så det är väl bara för dig att gå och försöka hålla dig på benen då medan den hoppar. :rofl:

Jag har en hund som är väldigt, väldigt snäll men väldigt, väldigt social. Det här är något vi tränar på och vi är väl medvetna om att långt ifrån alla uppskattar en hund som står på två ben med skitiga framtassar på byxorna.

Man får absolut säga till vår hund. Jag uppmuntrar det till och med. Men det kan göras på olika sätt - "Nej!" är OK, att varsamt ta tag i hunden och sätta ner den på golvet för att klappa och hälsa där är OK, att varsamt knuffa ner är OK. Att sparka och knäa är INTE OK.

Och man behöver inte tala om för mig att jag har en "ouppfostrad" hund - jag är mycket väl medveten om det och vi jobbar mycket hårt och med stora framsteg.

(Det är faktiskt ganska tröttsamt med människor som förväntar sig att en tiomånaders unghund ska uppföra sig exemplariskt i alla lägen.)

Jag har en hund som är väldigt, väldigt snäll men väldigt, väldigt social. Det här är något vi tränar på och vi är väl medvetna om att långt ifrån alla uppskattar en hund som står på två ben med skitiga framtassar på byxorna.

Man får absolut säga till vår hund. Jag uppmuntrar det till och med. Men det kan göras på olika sätt - "Nej!" är OK, att varsamt ta tag i hunden och sätta ner den på golvet för att klappa och hälsa där är OK, att varsamt knuffa ner är OK. Att sparka och knäa är INTE OK.

Och man behöver inte tala om för mig att jag har en "ouppfostrad" hund - jag är mycket väl medveten om det och vi jobbar mycket hårt och med stora framsteg.

(Det är faktiskt ganska tröttsamt med människor som förväntar sig att en tiomånaders unghund ska uppföra sig exemplariskt i alla lägen.)

:bow:
Jag tycker det är en helt rätt syn när man har en social hund! Att man kan plocka bort lite av det "roliga" med att klänga på folk, det gör dom ju bäst själv. Men att knäa en hund är aldrig ok anser jag.

*kl*

Om min hund/ar "ofredar" någon får den personen lov att säga till min hund att sluta alt. säga GÅ HEM/BORT.

Något som nästan känns ännu värre är när min hund hoppar på någon & jag säger till både hunden att sluta & säger till personen att du får lov att säga till hunden att gå ner/sluta hoppa & personen kläcker ur sig "Åh det GÖR inget, jag ÄLSKAR hundar !"
Men hallå ! Jag vill inte att min hund ska tro att det är OK att hoppa på NÅGON, inte ens på en hundälskande person :smirk::mad:

Varför suger inte DU tag i hunden då?

Jag brukar bara vända ryggen till snabbt som attan när jag (händer sällan) blir påhoppad av andras hundar... Jag säger ingenting till dem och ignonerar dem fullständigt...

Uppfostra andras hundar? Nä jag har bättre saker för mig.

Sen förstår jag inte att man kan bli arg på en hund som uppenbarligen inte vet om att den har gjort fel? Banna andras hundar i vilket syfte? Att hunden skall sluta antasta en såklart.. Frågan är ju hur bra vad det får för koncikvenser...

De flesta hundar slutar hoppa om man ignonerar vänder sig om fort.. Och hoppar dem på ryggen kan man ju gå några steg, så rammlar dem ju ner...

Det här har funkat för mig i alla lägen. Sen har jag blivit arg och bannat ägare i stället...

Jag upprepar mig en sista gång.

Jag säger ALLTID till ÄGAREN FÖRST att stoppa sin hund.

Men det finns situationer där ägaren inte är där eller inte lyssnar eller helt enkelt inte får bort hunden . Då väljer jag att säga till hunden eller att avleda den. Så den slutar hoppa på mig och tar då konsekvenserna som kan komma.

Så ni behöver inte försvara er . Jag vet att det aldrig skulle hända med era hundar. För då finns ni där och skulle stoppa era hundar.

Men som sagt det finns rötägg. Och det är inte alla utan förhoppningsvis bara ett fåtal.

Så nu lägger jag ner här.

*kl*

Den enda gången jag har sagt till en annans hund gjorde jag det ganska våldsamt, men det var för att min hund skulle överleva. Vi har en granne som har en tik som av någon anledning hatar våran tik. Våran hund är en basenji, inte mer är 40 cm hög och 10 kg tung. Grannhunden är en stor blandras, 60 cm hög och 50 kg tung. Jag gick ut med våran hund och gick förbi deras gård. Såg att hunden var ute med pappan i familjen, den enda som hunden respekterar (tyvärr) och trodde att grinden var stängd. Men inte då, när vi var halvvägs förbi deras gård kommer hunden utrusande genom den öppna grinden och attackerar min hund. Biter henne först i benet så hon får ett rejält sår. Innan jag hinner reagera tar hon sen ett strupgrepp på min hund som får panik och inte kan andas. Då gick jag emot alla mina principer och röck tag i nackskinnet hårt samtidigt som jag sparkade med utsidan av vaden i 'armhålan' på henne och röt 'Nej!' Hon släppte men jag tappade henne och hon attackerade igen precis när jag skulle lyfta upp min hund och hon bet i min hand, ett inte så vackert sår. Som tur var hann pappan fram då och drog bort henne, jag hade aldrig klarat av att hålla henne borta med en trasig, blödande hand och med en skräckslagen hund i den andra...Då hade vi nog inte haft någon Laijka kvar.

Annars säger jag till ägaren i första hand om en hund är 'ouppfostrad', jag säger bara till andras hundar om det är för att skydda mej själv eller mina hundar.

Ja på sätt och vis.

Men om en hund hoppar på mig säger jag ifrån hursom, och det får andra gärna göra till mina hundar också.
Jag ropar på ägaren också, om hunden inte kliver av mig.

Jag säger också till andras hundar. Dels om den "ger sig på mig" så att jag måste markera och dels om hundägaren inte gör "knyst" åt saken. Sen säger jag sannolikt till även hundägaren. Men; det är klart att det rör sig om ganska "grova" övertramp för att jag ska säga till någon annans hund. Men det har hänt att jag till och med rytit till åt hundar som skällt som galningar utanför en affär med ett skarpt "TYST".

Jag har mött hundägare som tycker det är bra när jag markerar för deras hund att det inte är okej att "anfalla" mig. Däremot tar jag aldrig risker och markerar mot hundar som jag misstänker kan vara aggressiva.

Escodobe: du jämförde med andras barn. Jag tycker faktiskt att man vid "grova" övertramp även ska säga till andras barn. Man ska naturligtvis inte slå andras barn (eller hundar), men jag tycker faktiskt det delvis har blivit ett problem i vårt samhälle att vuxna inte vågar/vill/bryr sig i att säga till andras barn när de gör något tokigt. Tex gick jag fram och "sa till" två riktigt små flickor på ett Sommarland förra sommaren. De satt utan flytvästar i en eka i en liten konstgjord sjö. Den ena kring 5 år och den andra kring 3. Ingen förälder i sikte. Då frågade jag dem (naturligtvis snällt) om de verkligen fick åka själva i båten utan mamma eller pappa och utan flytväst. Så; jag plockade ur dem ur båten och DÅ kommer en pappa gående lååångt bortifrån. Han hade stått o tittat mot barnen, men min åsikt är att han dels stod alldeles för långt bort för att hinna dit om något hände och dels att han borde lära sina barn att inte gå i en båt själva utan flytvästar. Han såg mest lite pinsamt berörd ut och jag sa: Jag ber om ursäkt, men jag såg ingen förälder så därför sa jag åt tjejerna. "... Det är helt rätt" blev hans svar.

Samma sak om jag eller du ser ett gäng 10åringar som trakasserar en kompis eller som står och vandaliserar vid en skola (det har jag råkat se en gång och JÄVLAR anåda vad jag sa till dem!): då anser jag att det är min och din PLIKT att säga till barnen! Likväl som vi ska reagera på vuxna som tex misshandlar någon så är det väl jättebra om vuxenvärlden markerar redan mot barn att man inte kan bete sig hur som helst?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar