Säga till annans hund

Sv: Säga till annans hund

Men som en del, som verkar ta sig rätten att säga till nån annans hund som tigger eller likande gör jag inte.
Här är jag kluven... Visst, det är aboslut inte hundens fel att matte/husse lärt hunden att det är ok att tigga, men samtidigt vill jag inte ha en dreglande, bedjande hund som sitter bredvid mig vid köksbordet och vill att jag ska ge den av min mat.
Om matte/husse inte bryr sig utan bara tycker att det är gulligt, vad gör man då?

Är som sagt mycket kluven till frågan om tiggiga hundar...

nu börjar det spåra ur lite. självklart ska man få lov att fösa undan hunden, och anfaller den ska man givetvis försvara sig med alla medel. det jag och de flesta andra (?) menar är att man inte får bruka våld, varken fysiskt eller verbalt, mot en annan hund bara för att man inte anser att den är väluppfostrad.

Min hund är extremt glad och hoppig, men jag brukar säga till dem som kommer till gården att hoppar hon, säg nej (bestämt) så slutar hon, vilket gör att Candy (som hunden heter) nu mera funderar innan hon hoppar vilket gör att den besökande hinner säga nej när den ser att Candy är på väg att hoppa, vilket i slutändan blir att hon lägger av att hoppa.
Klart att man ska säga till en annans hund, inte uppfostra , det är ju hundägarens ansvar, men säga nej till en hund som hoppar :bump: är helt ok enligt min mening.

Precis som jag tycker. Man ska få "försvara" sin personliga sfär. Vill jag inte ha en (okänd) hund rakt i ansiktet så ska jag inte behöva ha det heller.

Tänk om det kommer en aggresiv hund, ska man bara stå där och vänta på att ägaren, eventuellt, kommer och säger åt den?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar