Säga till annans hund

Sv: Säga till annans hund

Ja visst alla har sina regler. Men jag tycker människan står högre än hunden.
Men där är vi kanske olika . Mina hundar ska lyssna på alla människor i mitt hem . Inbjudna alltså.
Och det tycker jag alla hundar ska göra.

Nu börjar vi komma nånvart.
Mina hundar lyssnar på de kommandon och följer de regler jag har satt upp i mitt hem.

Mina gäster har aldrig problem med mina hundar, och hundarna har aldrig problem med mina hundar. Tvärtom.

Men säg att familjen B får besök av en främmande människa (för hunden) och gästen trycker ner "Fido" som hoppar upp och ner som en pingpongboll, inget resultat, gästen böjer sig ner och ryter till, varav Fido hugger gästen i ansiktet pga osäkerhet.

Hur gör du då?
Pratar du med hunden eller ägaren lixom?

Det är väl ändå ägarens ansvar hur det "ska gå till" vid besök. Har man en stressad, osäker hund så får man ju anpassa hälsningsritualen efter det.

Det finns ju faktiskt en anledning till varför vi är hundägare.

Med bestraffning menar jag även korrigering på mindre behagligt sätt. (-NEJ, trycka ner, eller fösa undan) .Fel ordval kanske.

Som jag skrivit tidigare så får du självklart göra precis hur du vill, men du kan aldrig veta om hunden accepterar det eller försvarar sig. Förstår du?

Du kan heller aldrig veta om ägaren accepterar el. försvarar.
Men det du gör, får stå för dig, det får du ta konsekvenserna av.

Ja självklart! Det är det jag säger.

Jag står för det ,jag tar konsekvenserna.

JAG tar risken att bli biten eller få en arg hundägare på mig.

Men ...jag låter ingen hund hoppa på mig någonstans.

Och jag ser upp till de människorna som har koll på sina hundar och ser till att det aldrig händer. Och önskar i mina drömmar att alla kunde hantera sina hundar så . Men det finns rötägg överallt.

Och stöter jag på ett rötägg så säger jag nej till hunden och får ta konsekvenserna . Förstår du mig?

Ja självklart! Det är det jag säger.

Jag står för det ,jag tar konsekvenserna.

JAG tar risken att bli biten eller få en arg hundägare på mig.

Men ...jag låter ingen hund hoppa på mig någonstans.

Och jag ser upp till de människorna som har koll på sina hundar och ser till att det aldrig händer. Och önskar i mina drömmar att alla kunde hantera sina hundar så . Men det finns rötägg överallt.

Och stöter jag på ett rötägg så säger jag nej till hunden och får ta konsekvenserna . Förstår du mig?

Japp, nu så!

Du skulle tex aldrig hamna i en sådan situation till mina hundar, dom kommer inte lösa ute och "hoppar på" dig, dom hoppar inte på dig om du hälsar på, för det är jag som öppnar dörren och hundarna är inte där.

Däremot när hundarna är ute (med ditt medgivande, och du är underättad om mina enkla regler), så skulle det bli liv i luckan om du knäar min hund för att den hoppat upp på dig. När jag underrättat dig om att i en sån situation fungerar att vända ryggen till istället.

Hajjar du?

min hund har aldrig bitit någon människa av den anledningen. men hon behöver inte bita en första gång för att jag ska förstå att det finns en risk om man begår övergrepp mot henne.

Vad konstigt det skulle bli om människan var "med på noterna" om vad som gäller och fäller upp ett knä. >Då skulle jag få ett spel som hundägare!
En del verkar tycka det är helt oki att muntralla med en okänd hund och slår sig på knäna för att hunden ska hoppa upp.
Det är inte heller bra. Xtra mycket jobb...

Li

Ja visst hajar jag. :D

Jag pratade hela tiden om rötägg och där man inte hinner säga till.

Folk man inte kanske hinner prata med eller inte känner.

Men likadant som du, så skulle du aldrig hamna i en sådann situation med mina hundar.

Skulle det inte det? Står hunden över mig i dennes hus?

Nä i mitt hem står människan över hunden . Jag min familj och mina inbjudna gäster står över mina hundar.

ja, mina regler står över dig i mitt hus. hundarna följer mina regler och du har ingen rätt att komma in här och sätta upp dina egna. säger jag att det är okej för mina hundar att hoppa på gäster som kommer in får du finna dig i det om du kommer in i mitt hem. tycker du inte att det är okej får du låta bli att komma in. nu får inte mina hundar hoppa på mina gäster, det var bara ett exempel. men hänger du med?

Ja visst hajar jag. :D

Jag pratade hela tiden om rötägg och där man inte hinner säga till.

Folk man inte kanske hinner prata med eller inte känner.

Men likadant som du, så skulle du aldrig hamna i en sådann situation med mina hundar.

Dåså, då har vi förstått varandras olika åsikter om detta.;)
Inte för att jag kan "förstå" ditt resonemang, men jag har fattat att du står för konsekvenserna, säger till med risk för riktigt påhopp av både hund och ägare osv.

Senast ändrad:

Vad konstigt det skulle bli om människan var "med på noterna" om vad som gäller och fäller upp ett knä. >Då skulle jag få ett spel som hundägare!
En del verkar tycka det är helt oki att muntralla med en okänd hund och slår sig på knäna för att hunden ska hoppa upp.
Det är inte heller bra. Xtra mycket jobb...

Li

Du får nog förtydliga dig lite.

Javisst förstår jag ,men jag skulle aldrig gå in i ett hus där människan står lägre än hunden.

Dåså, då har vi förstått varandras olika åsikter om detta.;)
Inte för att jag kan "förstå" ditt resonemang, men jag har fattat att du står för konsekvenserna, säger till med risk för riktigt påhopp av både hund och ägare osv.

Precis ,jag tillåter ingen hund hoppa på mig, lika lite som jag låter någon människa eller häst gå rakt över mig.

Det står jag för och tar konsekvenserna.

Precis ,jag tillåter ingen hund hoppa på mig, lika lite som jag låter någon människa eller häst gå rakt över mig.

Det står jag för och tar konsekvenserna.

Det låter som att jag låter hundar,hästar o människor "köra över" mig, så är det icke. Skillnaden är att jag tar det med den som har ansvaret = ägaren.

Det låter som att jag låter hundar,hästar o människor "köra över" mig, så är det icke. Skillnaden är att jag tar det med den som har ansvaret = ägaren.

Det menade jag inte alls att du låter dig.

Och det har jag sagt många gånger att det gör jag med först.:) Säger till ägaren.
Men det är inte alltid man hinner eller så är ägaren ett rötägg som inte fattar bättre.Och då säger jag till hunden.

"Ursäkta, *aj*, du där! *aj* men din häst *aj* springer över mig! *aj*!"

:confused:

Nej, då skulle jag nog faktiskt ta tag i hästen.

"Ursäkta, *aj*, du där! *aj* men din häst *aj* springer över mig! *aj*!"

:confused:

Nej, då skulle jag nog faktiskt ta tag i hästen.

Ja, fast frågan är ; hade du tagit tag ("fångat") hästen i tex grimman, eller hade du smällt upp ett knä i bogen på den?

Förstår du hur jag ser på skillnaden?

*kl*

Om min hund/ar "ofredar" någon får den personen lov att säga till min hund att sluta alt. säga GÅ HEM/BORT.

Något som nästan känns ännu värre är när min hund hoppar på någon & jag säger till både hunden att sluta & säger till personen att du får lov att säga till hunden att gå ner/sluta hoppa & personen kläcker ur sig "Åh det GÖR inget, jag ÄLSKAR hundar !"
Men hallå ! Jag vill inte att min hund ska tro att det är OK att hoppa på NÅGON, inte ens på en hundälskande person :smirk::mad:

Ja, fast frågan är ; hade du tagit tag ("fångat") hästen i tex grimman, eller hade du smällt upp ett knä i bogen på den?

Förstår du hur jag ser på skillnaden?
Men om du läser ordentligen så är det INGEN här som skrivit att de ska knäa en hund.

Bara säga ifrån att så gör man inte, och det gör man med all rätt.
Om en häst kliver på mig utan att se sig för så säger jag ifrån ordentligt, det är ju jättefarligt!

Något som nästan känns ännu värre är när min hund hoppar på någon & jag säger till både hunden att sluta & säger till personen att du får lov att säga till hunden att gå ner/sluta hoppa & personen kläcker ur sig "Åh det GÖR inget, jag ÄLSKAR hundar !"
Men hallå ! Jag vill inte att min hund ska tro att det är OK att hoppa på NÅGON, inte ens på en hundälskande person :smirk::mad:
Det är fruktansvärt jobbigt! :mad:

*kl*

Om min hund/ar "ofredar" någon får den personen lov att säga till min hund att sluta alt. säga GÅ HEM/BORT.

Hur ska den personen veta vad den får göra eller inte? Det vet den ju inte så länge du inte talat om för den vad som gäller.
Det bästa är att se till att inte hamna i en sådan situation, eller vi vänder på det.
*Se till att du inte utsätter någon för en sån situation.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar