Sv: Säga till annans hund
jag markerar direkt mot andras hundan.. de ska veta att alla människor är inte vänliga, de ska inte springa fram till vemsomhelst..
en kvinna i stallet har en hanhund som är aggressiv mot andra hundar, han lyder 100% och är ofta lös men för en svag sekund satte han efter min hund
jag hoppade bara emellan, la ena armen under hakan på honom och den andra handen i ett grepp i nackskinnet och lyfte upp hunn och gormade åt honom bara.. jag känner kvinnan som äger hunden så jag vet att han skulle satt tänderna i min hund så jag tvekade inte, hon ursäktade sig och vi pratade, vi båda var överens om att jag gjort rätt..
en grannhund (unghund) försöker alltid forcera deras staket när vi går förbi deras baksida (vi har gaveln mot deras baksida så vi går förbi där hela tiden när vi går från framsida till baksida) men första gången var värst, Hunden tittad einte alls på mig, var bara fokuserad på min hund och tokrusade emot oss, jag reagerade precis när han kom fram och stampade och röt "NEJ!" då stannade hunden direkt och tittade på mig och viftade på svansen.. då fick han ett "bra killen" och nosa på min hund.. så han är mest otränad ännu..
men faktiskt, de flesta hundägare jag träffat på tränar sina hundar bra, de förstår direkt om jag ignorerar deras hund när vi samtalar för att visa att jag och hunden hälsar när jag hälsat på ägaren.. ledaren först, hunden sen.. samma när hundar hoppar, de puttas ner direkt.. många hundar har hoppat upp med nosen före rakt i min handflata.. en del lär sig snabbt, en annan grannhund räckte det med en enda gång så slutade han hoppa på mig..
hundägare till olydiga hundar som blir arga när man säger åt hunden bör fanimej inte ha hund.. jag ryter och tar i jag, opponerar sig hundägaren så är det bara "ja det är du som lärt hunden att vara såhär, så då måste ju nån annan ta ur honom det"