Säga till annans hund

Sv: Säga till annans hund

Jag har inga problem med hunden. Och han får aldrig hoppa på någon om de inte själva vill det. Jag skulle inte tillåta att hunden hoppa på nån som inte vill bli hoppad på. Men då gäller det att folk följer mina regler i umgänget med min hund.
Klart att jag är först till dörrn? Vem skulle annars öppna den?Hunden?

Inte om man gör det rätt.
Som besökande ska man inte behöva ha en ouppfostrad hund i ansiktet - lika lite som juckande på benet.
Det är inte hunden fel. Det är husses eller mattes!

Li

Det intressanta är att jag tycker det är lika otrevligt med hoppande hundar som nån annan här. Men jag tycker att det är just husse/matte som får ta den striden, eftersom det är deras fel och ansvar.

Jag har en stor 8 månaders hanhund som är jordens snällste, men som jag ännu inte lyckats få till att hälsa måttligt, och jag har försökt det mesta, haft proffshjälp av flera. Han kan sitta still och inte hälsa alls, men NÄR han hälsar hoppar han med starka framtassar och tuggar på folks händer. Vänder dom ryggen till hoppar han på deras ryggar. Det är ett elände och jag är helt ställd. Med små barn är det mycket lättare, där når han ju upp att hälsa vänligt, men med vuxna är det hopplöst, jag är handfallen faktiskt. Några råd???
Han är INTE osäker och fjäskig, bara stormförtjust och kan inte lugna sig. Kan det hela tänkas bli bättre när han blir äldre??? Just nu är det ett problem faktiskt. Enda problemet denna superfina vovve har! Går vi förbi folk när vi är ute, ska han på dem, stark är han och tappar helt kontakten med mig. Annars är han superduktig och går som en klocka, men när han träffar folk, eller hundar, säger det klick i skallen på honom och han lyssnar inte på mig. När folk kommer hem till oss kan jag få honom att sitta still och inte hälsa alls, men när han sen får hälsa brakar det loss. Vissa hundvana människor kan umgås med honom om dom stannar länge (fast han vill hoppa och tugga då och då även då), men med icke hundvana är det helt omöjligt. Ursäkta trådstölden...!

Men ska jag bara stå där när en hund hoppar omkull mig lr?
Det är korkat om något.

Men du förstår ju inte vad jag menar.

Du skulle aldrig hamna i den situationen med mina hundar.
Kommer du hem till mig så öppnar JAG dörren och hundarna är inte där, när och OM jag släpper ut dem så är det upp till dig om du vill följa mina regler jag har för mina hunder eller inte.
Väljer du att inte göra det så är det enbart du själv som får ta konsekvenserna.

Vad du väljer att göra om du blir "påhoppad" av en främmande lös hund utomhus är ju självklart ditt val.
Men vad du än gör, eller inte gör så kan du aldrig veta hur hunden eller ägaren reagerar.

En tanke är ju att läsa på om varför hunden hoppar. Om den ens har någon anledning?! Och framförallt läsa av om den är aggressiv, glad eller bara bänglig tex.

Jag gillar inte heller att få en hund över mig, och ännu värre leriga tassavtryck på mina kläder.
Men det ligger ju inte i hundens ansvar.

Men du förstår ju inte vad jag menar.

Du skulle aldrig hamna i den situationen med mina hundar.
Kommer du hem till mig så öppnar JAG dörren och hundarna är inte där, när och OM jag släpper ut dem så är det upp till dig om du vill följa mina regler jag har för mina hunder eller inte.
Väljer du att inte göra det så är det enbart du själv som får ta konsekvenserna.

Vad du väljer att göra om du blir "påhoppad" av en främmande lös hund utomhus är ju självklart ditt val.
Men vad du än gör, eller inte gör så kan du aldrig veta hur hunden eller ägaren reagerar.
r.

Exakt vad jag menar.

Nej det ligger inte i hundens ansvar men i bland skiter husse/matte i det ansvaret , då säger jag till hunden och husse/matte

*kl* hunden kan ju för tusan inte hjälpa att ägaren inte uppfostrat den! att ta till såna drastiska metoder som att knäa och att ryta SKA man bara inte göra med andras hundar! däremot är det helt okej att lite milt fösa undan hunden, man behöver alltså inte stå som ett fån och bara glo.

innan folk får umgås med mina hundar berättar jag hur och när de får säga till. labben är jäkligt snabb på att försöka stjäla mat, så honom får de ryta åt om han blir för närgången. tiken får ingen säga till alls, risken för ett rädslebett är alldeles för stor. hon är extremt fjäskig till sin natur och kan försöka hoppa på folk hon tycker är otäcka, bara för att bekräfta att hon bara vill väl, och fräser man från blir det bara tio gånger värre. vänder man sidan till slutar hon direkt.

skulle någon komma på tanken att korrigera mina hundar på ett sätt som jag inte tillåtit åker de ut med huvudet före och sedan får de sig en rejäl avhyvling av mig. det har hänt två gånger och ingen av de personerna kommer göra om samma misstag.

TS: du hade alltså gått in i hundens hus, och räknade med att dina regler skulle gälla även där?

Du skulle inte hamna där hos mig heller. Så du försvarar dig själv? Men nu pratar vi väl i allmänhet?
Massor med människor har jätte bra ordning och reda på sina hundar men vissa har det inte och då tycker jag man säger till hunden. (och ägaern)

jag markerar direkt mot andras hundan.. de ska veta att alla människor är inte vänliga, de ska inte springa fram till vemsomhelst..

en kvinna i stallet har en hanhund som är aggressiv mot andra hundar, han lyder 100% och är ofta lös men för en svag sekund satte han efter min hund :eek: jag hoppade bara emellan, la ena armen under hakan på honom och den andra handen i ett grepp i nackskinnet och lyfte upp hunn och gormade åt honom bara.. jag känner kvinnan som äger hunden så jag vet att han skulle satt tänderna i min hund så jag tvekade inte, hon ursäktade sig och vi pratade, vi båda var överens om att jag gjort rätt..

en grannhund (unghund) försöker alltid forcera deras staket när vi går förbi deras baksida (vi har gaveln mot deras baksida så vi går förbi där hela tiden när vi går från framsida till baksida) men första gången var värst, Hunden tittad einte alls på mig, var bara fokuserad på min hund och tokrusade emot oss, jag reagerade precis när han kom fram och stampade och röt "NEJ!" då stannade hunden direkt och tittade på mig och viftade på svansen.. då fick han ett "bra killen" och nosa på min hund.. så han är mest otränad ännu..

men faktiskt, de flesta hundägare jag träffat på tränar sina hundar bra, de förstår direkt om jag ignorerar deras hund när vi samtalar för att visa att jag och hunden hälsar när jag hälsat på ägaren.. ledaren först, hunden sen.. samma när hundar hoppar, de puttas ner direkt.. många hundar har hoppat upp med nosen före rakt i min handflata.. en del lär sig snabbt, en annan grannhund räckte det med en enda gång så slutade han hoppa på mig..

hundägare till olydiga hundar som blir arga när man säger åt hunden bör fanimej inte ha hund.. jag ryter och tar i jag, opponerar sig hundägaren så är det bara "ja det är du som lärt hunden att vara såhär, så då måste ju nån annan ta ur honom det"

TS: du hade alltså gått in i hundens hus, och räknade med att dina regler skulle gälla även där?

Skulle det inte det? Står hunden över mig i dennes hus?

Nä i mitt hem står människan över hunden . Jag min familj och mina inbjudna gäster står över mina hundar.

Läs vad tex chillamuffins skrev, att skulle någon ryta till på hennes tik så riskerar hon att bita ifrån i rädsla. Det är bara ett av skälen till att JAG undviker att korrigera andras hundar.

Om med min hund, så gäller MINA regler. Och ingen får korrigera min hund. Men jag ser även till att andra inte behöver hamna i den sitsen. Förstår du?

Men ingen har väl sagt något om att ryta?

Men att säga nej måste man ju få göra!
Biter hunden ska den inte vara nära människor.

Nej det ligger inte i hundens ansvar men i bland skiter husse/matte i det ansvaret , då säger jag till hunden och husse/matte

Självklart finns det ägare som skiter i ansvaret för sin hund. Men du måste ju ta det med ägarna ändå. Sen om det ger nått eller om du pratar till luft är en annan sak.

Du kan ju inte gärna bestraffa hunden för något du egentligen skulle ge ägarna en örfil för?

Men vi pratar fortfarande inte om din hund?
Alla ser inte till att deras hundar sköter sig.

Och finns det risk för att hunden bits ska den inte vara bland människor överhuvudtaget.

Skulle det inte det? Står hunden över mig i dennes hus?

Nä i mitt hem står människan över hunden . Jag min familj och mina inbjudna gäster står över mina hundar.

Alla hushåll med hund har olika regler som gäller för deras hund/ar.
Jag knallar inte in i ditt vardagsrum o slänger upp fötterna på bordet det första jag gör.
Jag rekommenderar att du läser mina tidigare inlägg i den här tråden så kanske du förstår hur jag menar.

Ex. Korrigerar du min lilla hund på ditt egna sätt lär du sent glömma det.

Jag har aldrig sagt att jag ska bestraffa hunden. Vart har du läst det?
Men jag har rätt att säga nej. Och jag säger till ägaren FÖRST men det är inte alltid man HINNER det och då stoppar jag hunden från att hoppa på mig.

Jag skulle aldrig stå med en hund på axlarna och vänta på att ägaren ska komma.

Det är det jag också menar.

Man står väl inte bara där och låter hunden hoppa tills ägaren kommer om det är så.

Alla hushåll med hund har olika regler som gäller för deras hund/ar.
Jag knallar inte in i ditt vardagsrum o slänger upp fötterna på bordet det första jag gör.
Jag rekommenderar att du läser mina tidigare inlägg i den här tråden så kanske du förstår hur jag menar.

Ex. Korrigerar du min lilla hund på ditt egna sätt lär du sent glömma det.

Ja visst alla har sina regler. Men jag tycker människan står högre än hunden.
Men där är vi kanske olika . Mina hundar ska lyssna på alla människor i mitt hem . Inbjudna alltså.
Och det tycker jag alla hundar ska göra.

Jag har aldrig sagt att jag ska bestraffa hunden. Vart har du läst det?
Men jag har rätt att säga nej. Och jag säger till ägaren FÖRST men det är inte alltid man HINNER det och då stoppar jag hunden från att hoppa på mig.

Jag skulle aldrig stå med en hund på axlarna och vänta på att ägaren ska komma.

Med bestraffning menar jag även korrigering på mindre behagligt sätt. (-NEJ, trycka ner, eller fösa undan) .Fel ordval kanske.

Som jag skrivit tidigare så får du självklart göra precis hur du vill, men du kan aldrig veta om hunden accepterar det eller försvarar sig. Förstår du?

Du kan heller aldrig veta om ägaren accepterar el. försvarar.
Men det du gör, får stå för dig, det får du ta konsekvenserna av.

Nej nu känner jag att jag skrev lite otydligt.
Självklart är det inte ok att knäa en hund. Eller slå. Eller dra i nackskinnet eller...
Har aldrig gjort det av just den anledningen utan stått där och sagt kommentarer som: OJ vad du hoppar, nej nu kanske du skulle gå ner...eller: nej jag vill inte bli pussad bla bla och föser undan den eller vänder mig om.
Skitlöjligt!
Egentligen skulle jag bara vilja säga: ta bort din j***la hund från min mun!
Uäah!
Och ägaren står bara där och säger ingenting - jag blir helt paff!
Vaddå TROR dom att man VILL ha en hund i munnen?
Eller tror dom att det är så det ska vara?
Eller vad?

Skulle jag ha en hoppig hund som jag inte lyckats få sluta så skulle jag inte kasta ut människan som satte upp ett knä för att skydda sig. Absolut inte!
Det är fullt förståeeligt i mina ögon.

Det finns hundrädda människor. Det finns allergiska människor. Och det finns människor som inte gillar din hund lika mycket som du och det är DIN skyldighet som hundägare att hålla hunden nere på marken eller i kontroll. Vet man inte hur, så finns det MÅNGA som kan hjälpa till.

Att hunden hoppar upp är inte försvarbart i min värld, men kanske i någon annans.
Enstaka gånger har det hänt med min tik, men då har oftast personen bjudit in henne till att göra det. Eller så har hon varit väldigt ung och dt börjara vara ett tag sedan (hon är 12)

Li

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar