Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???
LIA.
Jag har tagit några dagar på mig att fundera på din fråga, varför man inte ska säga nej.
Jag tror man syftar på att Nej är ett i grunden negativt ord.
Det betyder att människan förbjuder hästen att göra något istället för att erbjuda en annan uppgift.
Att be hästen ta det lugnt är ju en annan uppgift och då har "nej" fått en ny innebörd.
Hästar förstår ord men de vet inte i ryggmärgen vad de betyder, utan det har vi människor lärt dom. Så "Bananasplitt" skulle likagärna kunna stå för "kom" istället för att vara en god efterrätt.
Så därför har "nej"-förbudet innfunnit sig, därför att det är svårt att veta om en person kommer använda "nej" som ett negativt förbudsord, eller som ett ord när du ber hästen om uppmärksamhet/samling/koncentration osv osv.
Då är det lättare att genereallisera och säga att "nej" inte är bra.
Men givetvis kan ordet Nej användas, om det inte är i syfte att förbjuda hästen något (dvs i negativ form) utan för att be hästen om något annat (en uppgift).
Att säga nej åt en häst som med sulky backar mot ett stup ger inget, men om ordet Nej är inpräntat att betyda "gå frammåt" så då kanske det hjälper.
Å andra sidan, om min häst skulle backa mot ett stup och jag kände att den inte tog de framåtdrivande hjälperna så skulle jag nog gå på hårdare, inte för att vara elak mot hästen utan för att här faller "men"-regeln in... Hästen kan inte dra slutsattsen att fortsätter den backa kommer vi båda dö, så då får jag ta till det som behövs för att få hästen att gå frammåt, om det så (tyvär) blir ett hårt rapp i rumpan.
Meeen givetvis skall detta då vara under extrema förhållanden där jag märker att de mindre signalerna inte hjälper.
Men åter till "Nej". Nej är i sin grund ett förbud, men har människan inpräntat att det ska vara något annorlunda, dvs går ifrån att "nej" är ett förbud, så är det ju en helt annan sak och likaväl kunnat vara "bananasplit" som "nej".