Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Det jag har lärt mej är att när hästen gör fel backar man upp den dvs man backar den med hjälp av kroppsspråket tills den backar av sig självt. Så när hästen backar ner i diket så ska du fortsätta backa den kanske 5-10 meter och om den reser sig samma sak. Om det är vid ridningen den gör så arbeta den mycket på marken för det är tecken på att det inte har tillräckligt med respekt för dej.

:eek:

Det hade jag knappt ens tillämpat om så hästen ville ha ihjäl mig.

För det första så gör hästen inte fel bara för att göra fel. Du har lärt den att svar på ett enligt dig felaktigt vis. Eller så har du varit så klumpig i din förmedling att hästen helt enkelt inte orkar försöka förstå dig längre.

Och att i det läget backa hästen tills den "backar av sig självt" ser jag som ett jäkla hårt straff rent ut sagt. Hästar backar inte frivilligt av naturen på det viset, speciellt inte av att någon annan individ ber (eller här låter det mer som tvingar, psykiskt tvång är minst lika illa som fysiskt) den till det.

Att "lära" en häst backa "långt" är en helt annan sak än det du beskriver. I mina ögon iaf. Jag ser framför mig en häst som mer eller mindre lägger sig för dominansen. Det är INTE respekt i mina ögon utan underkastelse. INGET jag vill ha i mitt förhållande till min häst.

Den här typen av fundering om ett sätt för att påverka ett beteende hos sin häst är vanliga. Dom gånger jag svarar försöker jag förklara att Natural Horsemanship inte innebär snabbfix eller enkla knappar att trycka bort problem med. Man måste själv anpassa sig till och tänka/tycka/känna NH för att kunna "använda" sig av dess "metoder".

I ditt fall vill du veta hur man säger nej. Det kan ske på många olika sätt, för visst säger man nej ibland, oftast medelst kroppsspråk men även med röst. Det avgörande är hur man själv är i sin roll med hästen, var man är i kommunikationsutvecklingen, vilka "vägar" man s a s väljer osv. Det viktigaste är inte vad man gör när hästen gör något oönskat, utan att man i sitt dagliga hästumgänge minimerar sådana tendenser. Här kommer bl a förtroende, ömsesidig respekt, ledarskap (ett för somliga förhatligt ord :laugh: ) och förmåga att läsa (= kommunikationen) hästen in i bilden.
En häst hanterad på bästa NH-sätt varken reser sig eller backar mot ägarens vilja, eftersom den dels är lärd att sådant inte bör hända, dels att hästen redan när/om tanken kommer, skickar den till människan som automatiskt svarar "nej (som sagt vanligen med kroppsspråk) det gör vi inte". Man bryter alltså beteendet/reaktionen i sin linda.

PP, som ju har kvalitéer i det här fallet som få andra, klarar av allt ovan mycket snabbare än vi mer normala hästfolk. Men vi kan komma dit, vi med.

Ditt exempel med kossor pekar på vad som plötsligt kan hända, ett möte med för hästen något okänt och kanske skrämmande. Här är det svårt att säga "så här gör man" utan lösningen blir olika från fall till fall. Har själv råkat ut för just glada kossor ett par gånger, och från kuskbocken måste man ju då förhindra backningar och andra farliga reaktioner. Mitt svar blev att småprata för hästen och berätta vad tuff den var som efter ett ögonblicks tvekan knallade framåt. Älgmöten har inneburit vaggsång :laugh: osv. Små medel, mycket samspel.

Som sagts, en häst "dummar sig" sällan, den har åtminstone ur eget perspektiv en klar orsak till varje reaktion. Vad man som människa kan göra är att minska storleken på reaktion, förutse den samt ha ett förhållande till hästen som tillåter att man kan stoppa den.

LIA

Jo jag vet att hästen näst intill aldrig "dummar" sig, det finns oftast en anledning till varför den gör som den gör.

Men just det här med rösten säga Nej har jag svårt att förstå hur man gör i nh. Fok säger till mig att jag ska ryta till (ej nh folk), men det känns inte rätt!

Är jag bara tyst o bara fortsätter att få henne dit jag vill så känns det som om jag inte säger "nej såhär gör vi inte".

Känns inte som om jag har fått svar på frågan :p

Tänk såhär :D : När hästen plötsligt gör något oväntat som ni anser är oacceptabelt, hur förmedlar ni det till hästen - alltså hur förmedlar ni "Nej" ;)

Grejen med NH är väl att man aldrig säger nej till hästen. Istället hjälper man den välja "rätt väg" (dvs den vägen vi som människa vill att hästen ska ta) genom att göra den rätta vägen lätt och rolig och alla andra vägar svåra och jobbiga. Gör hästen något vi inte vill låter vi den helt enkelt jobba lite extra (observera att detta INTE innebär att man backar hästen en kilometer eller tvingar den att kuta runt på en volt en timme). Gör hästen det vi vill låter man den vara, ger eftergift och berömmer massor.

Tycker det var ett bra inlägg.
Speciellt det fetstilta. Det var en av de viktigaste sakerna vi fick lära oss på instrktörsutbildningen.

Oavsett vem eller vad som inspirerar ens hästhantering så är straffryggning en tämligen olämplig metod.

Fats jag uppfattade det inte som om hon syftade på att bestraffa utan snarare att ge hästen en uppgift?
Blanda inte ihop bestraffning med arbetsuppgift, det är två helt skilda saker.
Straffbackning är när du backar hästen utan att ge en eftergift i syfte att visa vem som bestämmer. Inget jag uppmuntrar till.
Att be hästen gå ett/två steg framåt och sen backa, komma tillbaka och backa osv kallas för jojo-game och är när du sysselsätter hästen med något så den glömmer bort vad den ville stressa om. (ex när den backar ner i ett dike).

Connemara: Jag har heller aldrig sett någon större mening med att rygga i tid och otid, oavsett om man gör det för att korrigera eller bara checka av (vad då?).

Att kolla av en ryggning gör du i början av din kommunikation med hästen. Och sedan då och då (dvs inte varje dag).
Att "kolla av" innebär att du ser om din kommunikation är god med din häst, samt om hästen kan flytta sig lika bra bakåt som framåt från backen.

TS:

Om en häst börjar med ett beteende, sysselsätt den med något, säg inte "nej".
Skillnaden är att nej är negativt och att sysselsätta den är positivt, du tar vara på dess energi att vilja göra något.
Det allra svåraste för en häst är att stå still för att någon annan bett den om det.
Jag brukar flytta min häst, rumpa eller bog och börjar kommunicera med honom när han börjar ropa till de andra hästarna ( han är hingst).
Men det krävs en kunskap om hur jag gör det. Har inte du och din häst utvecklat ett sätt att kommunicera och signalera till varandra så finns risken att det helt enkelt blir ett bråk.

Oki men då är jag alltså helt tyst. Jag kanske kan prata lugnt med henne ändå?

Önskar att det fanns en NH instruktör (helst parelli förstås) här runt omkring :(

Att kolla av en ryggning gör du i början av din kommunikation med hästen. Och sedan då och då (dvs inte varje dag).
Att "kolla av" innebär att du ser om din kommunikation är god med din häst, samt om hästen kan flytta sig lika bra bakåt som framåt från backen.

Inte varje dag, hej kom och hjälp mig vad många som behövde höra de orden!

Jag tycker just grejen att backa verkar vara ett av det större missförstånden hos folk som vill praktisera NH men inte riktigt förstått varför/hur. Därför är jag grymt emot att så många rekomenderar det så fortf någon vill ha NH-råd till sina problem med hästen. Jag tror det är få av den skaran som ställer frågor här som behärskar att backa sin häst på ett juste och givande vis, därför skulle iaf jag aldrig ge råd om att backa hästen.

Och ang framåtbjudning så hade jag nog trots allt aldrig börjat backa hästen (inte jojo-leken heller) för att få uppmärksamhet. Men det handlar nog mer om att min syn på hästar och ridning skiljer sig en del. Jag börjar alltid med fart på unghsätar och behåller den genom utbildningen. Jag tycker rent ut sagt inte om stillastående/skrittarbete med fokus på 100 % lyhördhet från marken/ryggen är en bra grund för unghästar.

Hästen ska kunna stå still och slappna av samt stanna så fort jag ber den och även stanna om den blir rädd (det präntar jag fort in, att aldrig kasta sig iväg om den blir skrämd). Men sen rider jag helt utan undantag framåt. Upp på ryggen och ut i skogen i trav tycker jag är det första steg för en normal unghäst. DÄR löser vi ev uppkomna problem. Men sen resonerar jag ju oxå som så att hästen ska/har samma förtroende för mig på ryggen som från marken så jag ser ingen anledning till att markarbete om jag vill utbilda hästen under ryttare. När jag däremot väl befinner mig på marken så är iaf min unghäst grymt uppmärksam och följsam även där, utan någon mer hantering än just roliga promenader, helt utan en massa förflyttningar av framdel/bakdel osv.

Nej-ord har jag en del men det är snarare uppmärksammande ord, iaf har hästen lagt den betydelsen i det. Från ryggen blir det en halvhalt som reaktion. Jag vill dock gärna ha ett ord (okej två, för mig kort och gott "nej" med olika betoning samt ett haltord som alltid betyder halt "prrro") som jag kan använda för att direkt bryta ett beteende, som faktiskt betyder "hallå, kan du sluta med det?" men annars håller jag med om att man inte ska hålla på att säga nej hela tiden utan erbjuda annat som ger beröm/eftergift.

Är jag bara tyst o bara fortsätter att få henne dit jag vill så känns det som om jag inte säger "nej såhär gör vi inte".
Jo, men det gör du ju faktiskt. Dina fortsatta maningar innebär ju att hästen inte gör rätt utan att det är något annat du vill den ska göra.
När den gör rätt, eller försöka göra vad den tror du vill, är det viktigaste av allt att den får ögonblicklig bekräftelse på att den gjorde rätt, s k tryck och släpp.

Men detta gäller i första hand under inlärning, oavsett stadie eller hästens ålder. Om hästen gör något oönskat, kanske t o m något farligt, så kan man givetvis säga nej. Antingen verbalt eller på annat sätt. Det är ett kommando/signal precis som alla andra och betyder avbryt det du gör.

LIA

Grejen med NH är väl att man aldrig säger nej till hästen.

Speciellt det fetstilta. Det var en av de viktigaste sakerna vi fick lära oss på instrktörsutbildningen.
Förklara gärna närmare. Om en förspänd häst av någon anledning backar mot ett stup och inte lyder på signaler, ska man ändå inte använda nej?

LIA

Jag undrar varför du är så emot att backa hästen?

Jag backar då och då mina hästar ett par steg, både för att få dem att aktivera bakbenen, sätta bakdelen under sig, ge dem en uppgift (som i situationer som beskrivs ovan) eller om jag leder en häst som gärna går lite för nära. Däremot har jag självklart en del åsikter om hur vissa går tillväga när de backar sina hästar. Att förbannad tvinga sin häst att backa hundratals meter för att "visa vem som bestämmer", skrika åt den, använda hårdhänta hjälper eller segdra den i munnen utan att ge eftergift är ju totalt korkat och gör ingen gladare. Men att däremot lugnt och vänligt be den att ta ett par steg tillbaka är väl inte värre än att be den gå framåt, ta ett par steg i sidled eller att flytta sin bakdel?

Konsekvent men flexibel faller in här.
Dock du säger ju egentligen inte "Nej" när hästen backar mot ett stup (det är rätt lönlöst att ropa Nej, nej nej nej i en sådan situation), utan du säger "Gå frammåt fort som tusan", dvs sysselsätter hästen med något annat. :)

Men det faller ju egentligen in under "man skall aldrig slå en häst", för det ska man inte, så länge den inte attackerar dig och du måste värja dig.

Samma kategori, konsekvent men flexibel.

Finns det en godtagbar anledning så är det självklart människan får gå ifrån "inte" (inte slå, inte backa, inte säga nej osv).

Jag pratar mer den generella delen, den som inte innefattar de extrema fallen. :)

Men just det här med rösten säga Nej har jag svårt att förstå hur man gör i nh. Fok säger till mig att jag ska ryta till (ej nh folk), men det känns inte rätt!
Om det inte känns rätt ska du helt enkelt inte göra det!

Tänk såhär :D : När hästen plötsligt gör något oväntat som ni anser är oacceptabelt, hur förmedlar ni det till hästen - alltså hur förmedlar ni "Nej" ;)

Att skälla på hästen när den blir rädd är nog det dummaste man kan göra. När hästen blir utsatt för obehag och sedan får MER obehag från ryttaren så måste man ju inse att det blir ju bara en cirkel av negativitet, när det du egentligen vill uppnå är att hästen ser det farliga föremålet som positivt och ofarligt. Bestraffningar funkar sällan på hästar om man inte bestraffar i exakta sekunden och det blir en sådan bestraffning att djuret verkligen tar till sig obehaget. Annars kan det råka bli att din häst ser dig som ett obehag för att du skriker/slår henne eller så förknippar hon det med korna och blir ännu mer skrämd.
Om min häst blir rädd och stannar så brukar jag bara mana fram henne (genom tryck) och ignorera föremålet hon är rädd för, berömma vart steg (med eftergift) tills hon passerat det läskiga. Detta funkar för oss just för att hon litar på att när jag säger "det är ok att passera" så är det ok att passera. En flockledare i hagen som vet att ett föremål inte är farligt tar ju heller ingen notis om det. Jag är ju ingen flockledare för min häst på samma sätt men jag önskar att hon har samma tillit till mig som sin hästkompis.

Om din häst är rädd för kor och stegrar så beror metoden på hur situationen är. Om min häst stegrar sig vet jag att hon inte sticker: därför kan jag tillämpa en enkel metod som att ta ett längre grimskaft och ge tryck när hon stegrar och släppa efter när hon slutar. Man kan även prova instrumentiell betingning som klicker om hästen inte är för stressad, att klicka och ge godis när hästen ser korna på längre håll och sedan gå närmare och närmare beroende på hur bra det går ger hästen en positiv känsla; när den ser kor får den godis- då måste ju korna vara bra!
Är det en häst som blir helt från vettet skrämd så skulle jag rekommendera att man tar hjälp av någon som kan, annars kan det bli farligt.

Förklara gärna närmare. Om en förspänd häst av någon anledning backar mot ett stup och inte lyder på signaler, ska man ändå inte använda nej?

LIA

Jag vet inte hur sammet skulle svara på det här men jag skulle iaf säga så här: om man bara säger nej nej nej till hästen vet den ju att den gör något fel, men den har ingen aning om vad den ska göra istället. Med andra ord blir hästen förvirrad - det blir en neagtiv upplevelse för hästen. Istället kan man ju göra det till en positiv upplevelse för hästen genom att ge den en uppgift. Helt enkelt säga vad man vill att hästen ska göra istället för att bara säga nej när den försöker.

Nu är det här ett väääldigt extremt scenario du beskriver och i det läget kanske jag till och med skulle ryta till, drämma till med spöet eller göra vad tusan som helst för att slippa dö :p men i allmänhet när jag jobbar med mina hästar undviker jag iaf att säga nej, utan försöker istället aktivera dem när de gör något jag inte vill!

Jag undrar varför du är så emot att backa hästen?

Jag backar då och då mina hästar ett par steg, både för att få dem att aktivera bakbenen, sätta bakdelen under sig, ge dem en uppgift (som i situationer som beskrivs ovan) eller om jag leder en häst som gärna går lite för nära. Däremot har jag självklart en del åsikter om hur vissa går tillväga när de backar sina hästar. Att förbannad tvinga sin häst att backa hundratals meter för att "visa vem som bestämmer", skrika åt den, använda hårdhänta hjälper eller segdra den i munnen utan att ge eftergift är ju totalt korkat och gör ingen gladare. Men att däremot lugnt och vänligt be den att ta ett par steg tillbaka är väl inte värre än att be den gå framåt, ta ett par steg i sidled eller att flytta sin bakdel?

Men du skriver oxå då och då. Jag är emot att använda backning som ett "generalsätt" att korrigera problem med hästen eller att be om fokus just för att i min värld så är det oftast framåtbjudningen som ger problem. Och den bristande framåtbjudningen beror oftast, vad jag ser det som, pga att hästen inte vågar gå fram då den riskerar att bli korrigerad i meningen att bli hejdad. Jag ser inte hur ryggning på något vis skulle främja framåtbjudningen i sådana lägen?

Och nej jag likställer inte heller att backa med att flytta sig framåt-sidvärts (jag rider eller flyttar inte min häst rakt åt sidan utan snett framåt men självklart med den tvärningen som passar för stunden) eller flytta sig rakt framåt. Jag ser helt enkelt inte backning som ett naturligt inslag i hästens värld annat än just för att pricka in en precis plats, ex i stallgången o dylikt. Jag ser i 99 fall av 100 min häst flytta sig undan åt sidan och framåt i hagen för den andra hästen, varför ska då jag flytta honom rakt bakåt på allämn basis?

Självklart ska man ju dock kunna backa sin häst i alla de situationer, det tycker jag såklart. Men att backa den på allmän basis tycker jag inte passar in i min syn på hur jag hanterar hästen helt enkelt. Jag checkar heller inte av att den backar på kommando alls lika ofta som andra grejer.

Med andra ord blir hästen förvirrad - det blir en neagtiv upplevelse för hästen. Istället kan man ju göra det till en positiv upplevelse för hästen genom att ge den en uppgift.

Men har inte det med att göra hur man lärt in "nej"? Min häst tar ju mitt "nej" som att "jaha, vill du inte detta, vad vill du då?" och koncentrerar sig på mig. Det tar jag inte som att han blir förrvirrad och inte vet vad han ska göra utan snarare att han frågar mig tillbaka vad jag ville, och jag svarar ju då såklart. Oftast med beröm och han kopplar att det han slutade med skulle han inte göra.

Det har väl helt enkelt blivit så för att jag använt "nej" i situationer där han börjar med något oönskat beteende, vi kan säga skrapa i gången (även om han inte riktigt förstår hur man gör och därför sällan försöker, simultanskapacitet är inte hans starka sida :D) och eftersom han uppmärksamma mig när jag säger något så slutar han och jag har berömt. Han reagerar likadant på sitt namn med rätt tonfall, eller vilket annat ord jag nu använder även om "nej" är det som är mest använt och mest etablerat.

Det är ju inte så att man bara säger "NEJ!!" utan man säger snarare "sluta med just det där du började med nu", vilket jag tycker blir ganska specifikt och lättförstått för hästen. Man förmedlar ju dock det här "sluta med just det där du började med nu" på olika vis beroende på situation :)

I det exemplet ovan så är det ju snarare att stå still i gången som är uppgiften. Och i andra fall (ex stegra, backa i diken som TS tog) så är ju uppgiften fortfarande att fortsätta som vanligt framåt. Jag försöker liksom hålla den röda tråden och bara rida på som om inget har hänt och om jag känne att hästen börjar fundera i fel banor har jag mitt lilla "nej" :D

Men som sagt, jag är inte NH-människa alls så tolka inte mina inlägg utifrån det, de är bara en förklaring till varför jag tycker som jag tycker :)

Jo jag vet att hästen näst intill aldrig "dummar" sig, det finns oftast en anledning till varför den gör som den gör.

"Man ska inte säga inte" säger de ju.. Du behöver inte säga "inte" till hästen. Den "ska" lyda dig när du säger "upp på vägen igen", därav underförstått att du inte önskade vara i diket. Hästen blir tryggare av en uppgift som tilldelas av en trygg ledare, ett "inte"-kommando tror jag är ganska svårt att förstå för en häst.

Känns inte som om jag har fått svar på frågan :p

Men vad är oacceptabelt?
En gång red vi förbi en grishage där grisarna låg bakom en skiva lutad mot staketet. När vi kom förbi rusade grisarna upp, både ridhästen och handhästen vart såklart skiträdda :crazy: och tog ju lite skutt åt sidan, handhästen snurrade runt lite osv. Det var väl inget "ok" beteende i vanliga fall, men nu vart de rädda och då kan jag inte klandra dem för deras reaktioner. Jag har istället lärt dem att vara modiga och att de kan lugna sig om bara jag är lugn. Då slutar de ganska direkt att "strula" om jag bara väntar ut dem. Sedan får de samla sig, hämta andan, och fortsätta förbi när de känner sig redo.
I och med att de vet att de får den tid de behöver, så känner de ingen press och adrenalinet sjunker ganska omgående, och då GÖR de inget oacceptabelt.

Andra beteenden som kan vara oönskade är att de biter på en. Vår yngsta är fortfarande ganska oral och stoppar mer än gärna hela min arm i munnen om han får tillfälle. Han visar tydligt när han är ute efter att tugga, och då måste jag ta ansvar och visa att mina armar är inga tuggpinnar. Det kan jag tex göra genom att svänga med dem omkring mig så att han ser, att det lär bli svårt att gnaga på de där utan att få en smäll... Och då låter han bli. Man måste skapa ett utrymme omkring sig som de respekterar, och det är väl typ det närmaste nej man kommer kan jag tycka såhär spontant...

Men allt sånt här är beroende av situation och person, det är jättesvårt att säga något generellt som skulle stämma på alla.

"Stanna" skulle kunna vara ett kommando man kunde lära in för att avbryta oönskade förflyttningar kom jag på. Det är en uppgift hästen då får: att stå still, det blir meningsfullt och kan ju användas vid behov utan att det behöver vara negativt. Funkar nog bättre än "gå fram" om det är så att hästen är rädd och backar i protest för att den inte vågar gå fram. Då kanske den kan våga stå still åtminstone.

Var bor du då? Kanske finns det någon duktig person som håller på med Parelli i din närhet? Då kunde ni ju träffas och utbyta funderingar, det brukar man komma ganska långt på. :idea:

Senast ändrad:

Hur jag säger "nej" till min häst så beror det på varför jag säger nej.
Tex ber jag hästen att stå stilla och den börjar röra sig så säger jag "still" eller " whoa" ganska så hög och bestämt så den "hajjar till" och blir uppmärksam på mig. Direkt när den lyssnat till och står still så blir jag tyst och fortsätter med det jag gjorde.

Om man ska prata hästspråk- Du är ledaren i all hantering (förhoppningsvis). Och då måste du prata "häst" med hästen. Är du tyst och inte gör något så är situationen OK. Ingen fara är på gång.
men som flockledare måste du säga till hästen när den inte lyssnar. .. känns som jag svamlar. :p

Från ryggen blir det farligt att att ifrågasätta vem som är ledaren, och är något oklart så ber jag den att göra något. Att tänka på något annat.

Men har inte det med att göra hur man lärt in "nej"? Min häst tar ju mitt "nej" som att "jaha, vill du inte detta, vad vill du då?" och koncentrerar sig på mig. Det tar jag inte som att han blir förrvirrad och inte vet vad han ska göra utan snarare att han frågar mig tillbaka vad jag ville, och jag svarar ju då såklart. Oftast med beröm och han kopplar att det han slutade med skulle han inte göra.

Det har väl helt enkelt blivit så för att jag använt "nej" i situationer där han börjar med något oönskat beteende, vi kan säga skrapa i gången (även om han inte riktigt förstår hur man gör och därför sällan försöker, simultanskapacitet är inte hans starka sida :D) och eftersom han uppmärksamma mig när jag säger något så slutar han och jag har berömt. Han reagerar likadant på sitt namn med rätt tonfall, eller vilket annat ord jag nu använder även om "nej" är det som är mest använt och mest etablerat.

Det är ju inte så att man bara säger "NEJ!!" utan man säger snarare "sluta med just det där du började med nu", vilket jag tycker blir ganska specifikt och lättförstått för hästen. Man förmedlar ju dock det här "sluta med just det där du började med nu" på olika vis beroende på situation :)

I det exemplet ovan så är det ju snarare att stå still i gången som är uppgiften. Och i andra fall (ex stegra, backa i diken som TS tog) så är ju uppgiften fortfarande att fortsätta som vanligt framåt. Jag försöker liksom hålla den röda tråden och bara rida på som om inget har hänt och om jag känne att hästen börjar fundera i fel banor har jag mitt lilla "nej" :D

Men som sagt, jag är inte NH-människa alls så tolka inte mina inlägg utifrån det, de är bara en förklaring till varför jag tycker som jag tycker :)

Aha jag förstår hur du menar! Det är verkligen intressant att läsa om hur andra gör, man märker ju att det finns minst lika många metoder som antal hästfolk och hästar, och uppenbarligen många metoder som fungerar! Jag tycker ditt sätt låter som ett bra sätt och nu inser jag att man kan använda nej på flera sätt. Det finns ju de som bara pickar på sin häst hela tiden när de rider eller hanterar hästen. Hästen går lite för fort och får ett "nej!!" som reaktion, hästen sträcker på halsen "Nej!", hästen tittar på fåglarna "Nej!". Då vågar ju hästen inte göra något alls tillslut. Det känns som du mer använder nejet som ett sätt att påkalla hästens uppmärksamhet och det tror jag absolut funkar.

Men du skriver oxå då och då. Jag är emot att använda backning som ett "generalsätt" att korrigera problem med hästen eller att be om fokus just för att i min värld så är det oftast framåtbjudningen som ger problem. Och den bristande framåtbjudningen beror oftast, vad jag ser det som, pga att hästen inte vågar gå fram då den riskerar att bli korrigerad i meningen att bli hejdad. Jag ser inte hur ryggning på något vis skulle främja framåtbjudningen i sådana lägen?
.

Nej jag tror absolut inte heller att backningen är ett generalsätt för att lösa problem. Framför allt tror jag inte på backning som straff, men jag tror personligen å andra sidan inte på straff i någon form när det gäller hästuppfostran, eftersom jag helt enkelt inte tror att hästar förstår straff.

Däremot håller jag inte riktigt med i din koppling mellan backning och bristande framåtbjudning. Tvärtom så har jag den erfarenheten att hästar som inte bjuder framåt också brukar backa ovilligt på begäran (däremot kan de självklart hitta på att backa själv, men det är en annan sak). Jag tror INTE att hästar som backas på ett trevligt och korrekt sätt några steg då och då får sämre framåtbjudning på grund av detta. Däremot kan en häst som straffbackas hundratals meter självklart bli osäker och livrädd och inte våga gå framåt eftersom den inte förstår varför den backades och är rädd att det ska hända igen.

Titta på välutbildade, välridna westernhästar. De backas, sidepassas och flyttas i alla möjliga riktningar och är extremt mjuka och rörliga. Inga problem med framåtbjudningen där inte! :)

Jag reagerade, i första hand på generaliseringen (jo, jag har också hört det där på kurser mm) och jag vet att det skickar fel info till i första hand okunniga. När man på kurser säger: "Säg inte nej", så menar man: "använd inget negativt i utbildning och umgänge med hästen".
Alltså min uppfattning och jag håller med om det synsättet!

Men varför man inte skulle kunna lära hästen vad ett "nej" innebär, har jag aldrig fått någon att förklara.
Jag använder nej (eller ubba-ubba, hörru, harrrkel, lägg av, m fl) plus kroppsspråk förstås. Det funkar alldeles perfekt, även i situationer mindre extrema än i mitt exempel. Att i halvpanik skrika/ryta NEJJJ känns som lönlöst, precis som du säger.

Men det är väl heller inte vad TS är ute efter? Som jag förstår det, vill TS veta hur man inom NH signalerar "nej" till hästen när så är påkallat. Dvs när hästens beteende faller utanför ramen för det önskvärda beteendet. Som om min körhäst får för sig att knuffa på vagnen t ex, är på väg in i hallen eller flyttar vattenhinken i hagen etc. :)
Som ett annat exempel, så kommer hästen för nära i en trång situation så räcker det med kroppsspråk, t ex en liten rätning av ryggen, blänga till etc för att uppnå sitt "nej" och hästen stannar upp eller flyttar sig.

Givetvis!, så måste hästen veta vad man menar och vill med sitt "nej" för att det ska vara någon vits med det. Helt enkelt en inlärd signal bland alla andra.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar