Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

*kl*

Jag använder mig bara av NEJ vid ett enda tillfälle och det är när min häst tycker att saker är lite för roligt och börjar bocka. Om jag inte efter några småskutt tar i lite med ett skarpt/kort NEJ så fortsätter hon till jag sitter av. Men hon har lärt sig att i just det här sammanhanget bara lägga av med bockandet o fortsätta galoppera.

Annars kan jag säga att jag testat nej och det funkar inte i övrigt. En positiv förstärkning av det som är bra ger mkt bättre resultat. Nu har jag testat på 2 mkt känsliga unga hästar och det är fantastiskt vilket resultat man får med en eftergift på tygeln eller ett mjukt braa (låter väl som ston som mullrar åt sina föl om jag ska försöka förklara hur det låter, inget kort snärtigt alltså).

Frågan är ju VAD det är som utlöser att hon backar ner i diken o ställer sig upp. Är det på ngt visst ställe eller vill hon bara inte gå åt det håller för att det blir jobbigt då? Tänk efter så kanske du hittar en lösning.
Jag har t ex en som tycker att det är väldigt kul att skrämma bilar genom att börja bocka när de är rätt nära. Hon är inte rädd (händer t ex aldrig när ngn kommer bakifrån) utan hon känner nog mest av min ilska över att det är så många som kör för fort. Omedelbart när bilen passerat skrittar hon vidare helt oberörd. Nu när jag vet om detta så ägnar vi oss istället åt en mer kontrollerad rörelse, passage, varför inte passa på när hon ändå laddar ;)

Hur menar du? Varför dom alls finns (skrivna) eller så utformade eller ...?

Du kan väl förklara hur du menade om jag missuppfattat. För när det gäller inkörning, är det jobb på marken som först gäller och därefter från kuskbocken, men inte från hästryggen. F ö kör man gärna in hästar året innan dom börjar ridas.

Från det att du verkade fokusera just på unghästar.
Det här med att hästar ska vara bebisar i två år, och om/hur/när dom ska hanteras/skolas/uppfostras mm råder det delade meningar om och blir nog väl OT att ta upp här.

Vore intressant med ett svar!

LIA

Typ varför de finns skrivna och är de första man ska gå igenom för att ha en grund (vad jag fattat det som?) att gå vidare i från. Funkar inte de sju lekarna så får man gå tillbaka till dem. Och göra vad, traggla dem? Tycker jag man ser.

Jobb på marken i form av förberedande arbete för att dra vagn ja. Inte flytta specifika delar/ben av hästen mm mm.

Att jag inte ser någon större mening med att göra en massa saker på marken, utöver normal hantering som jag redan beskrivit, har jag svarat på flera gånger, fetmarkerade du själv inte en bit ovan? Svaret tydligt skrivet igen: Normala hästar är lika trygga med mig på ryggen så jag ser ingen anledning att lära dem en massa på marken när jag vill utbilda dem från ryggen till ridhästar.

"Seven games" är Pat Parellis grej, varken mer eller mindre. En bit marknadsföring om man så vill. Dom kan ses som hans version av grundexempel på hantering enligt NH. Tyvärr Följer inte filosofin med där, varför mycket av den teoretiska biten och bakgrunder också saknas.

Dom här exemplen på hantering ska inte tragglas, ska inte behöva tragglas. Men det är klart, inser man inte meningen med det hela, fastnar man antagligen i ett stereotypt och mekainskt "görande" eftersom man inte kommer någonstans.
Just detta är för mig det största problemet med alla clinics och hanteringsbeskrivningar inom Natural Horsemanship. Man visar upp delar och exempel och hoppas folk ska fortsätta som elever. Gör dom det, är det inga problem, men jag tror att i de flesta fallen nöjer man sig med det man sett/läst, tror man "kan NH", och så blir det fel, t ex "tragglande"

Jobb på marken i form av förberedande arbete för att dra vagn ja. Inte flytta specifika delar/ben av hästen mm mm.
Allt markarbete i NH är delar av ett nät s a s. Det innebär ofantligt mycket mer än att utbilda häst till ridhäst.
Jag överlåter till dig att t ex på nätet själv läsa vidare om det.

För att ens komma upp på hästryggen, måste du väl utföra en del markarbete? Så varför inte utföra det som går från marken och de rent ridmässiga från hästryggen? Vad är det för fel i det?? Det är enklare, säkrare från marken, åtminstone till en viss nivå och faktum är att man i princip kan köra in en häst från marken så att det bara är att sätta för och åka och fortsätta själva körutbildningen.

LIA

"Seven games" är Pat Parellis grej, varken mer eller mindre. En bit marknadsföring om man så vill. Dom kan ses som hans version av grundexempel på hantering enligt NH. Tyvärr Följer inte filosofin med där, varför mycket av den teoretiska biten och bakgrunder också saknas.

Dom här exemplen på hantering ska inte tragglas, ska inte behöva tragglas. Men det är klart, inser man inte meningen med det hela, fastnar man antagligen i ett stereotypt och mekainskt "görande" eftersom man inte kommer någonstans.
Just detta är för mig det största problemet med alla clinics och hanteringsbeskrivningar inom Natural Horsemanship. Man visar upp delar och exempel och hoppas folk ska fortsätta som elever. Gör dom det, är det inga problem, men jag tror att i de flesta fallen nöjer man sig med det man sett/läst, tror man "kan NH", och så blir det fel, t ex "tragglande"

Allt markarbete i NH är delar av ett nät s a s. Det innebär ofantligt mycket mer än att utbilda häst till ridhäst.
Jag överlåter till dig att t ex på nätet själv läsa vidare om det.

För att ens komma upp på hästryggen, måste du väl utföra en del markarbete? Så varför inte utföra det som går från marken och de rent ridmässiga från hästryggen? Vad är det för fel i det?? Det är enklare, säkrare från marken, åtminstone till en viss nivå och faktum är att man i princip kan köra in en häst från marken så att det bara är att sätta för och åka och fortsätta själva körutbildningen.

LIA

Aha, det är PPs grej, är det vanligt att man kallar PPs NH enabrt NH? För det är det som jag alltid hört kallas NH.

Nej jag behöver inte utföra något markarbete utöver den vanliga hanteringen (dvs hästen är visningsbar och normalt lyhörd och trygg med mig genom normal skötsel) förutom sadelvänjning såklart. Men det är på en normal pålle gjort i en handvändning, dvs sadla o leda en sväng med stigbyglarna nere och dra lite i dem och klappa lite på sadeln. Upprepa x antal gånger beroende på reaktionerna (och hur trygg pålle är) men inte mycket mer än en vecka iaf, med efterföljande hängning/uppsittning.

Dessutom är jag personligen en utpräglad ryttare (nähä, det märks inte va :angel:) och jag tycker det är betydligt lättare att lära in saker från ryggen. Jag tycker tex inte att hästen fullt ut lär sig följa tygeltagen förrän i trav. Funkar det i trav funkar det i galopp, men funkar det i skritt behöver det inte fungera i trav. Samma från marken, det som funkar där behöver inte fungera från ryggen för då blir situationen en annan med mindre stöd utan en människa på marken. Dock har jag aldrig upplevt att det skulle bli problem/risker, eftersom tryggheten finns kvar, därmot så gör uppkomna lösta situatiner att häsen går framåt fort i sin utbildnign vad gäller insikten om vad ryttaren vill där uppe. Dvs jag upplever det enbart som positivt om hästen är lite hanterad och bara lärt sig tänka och röra sig friskt framåt i alla lägen.

Men eftersom jag är så okunnig om markarbete, kan du inte beskriva lite kort hur mycket och vad du gör? Är det regelbundet markarbete flera gånger i veckan eller vad? Med vilket mål varje gång?

Aha, det är PPs grej, är det vanligt att man kallar PPs NH enabrt NH? För det är det som jag alltid hört kallas NH.

Nej jag behöver inte utföra något markarbete utöver den vanliga hanteringen (dvs hästen är visningsbar och normalt lyhörd och trygg med mig genom normal skötsel) förutom sadelvänjning såklart. Men det är på en normal pålle gjort i en handvändning, dvs sadla o leda en sväng med stigbyglarna nere och dra lite i dem och klappa lite på sadeln. Upprepa x antal gånger beroende på reaktionerna (och hur trygg pålle är) men inte mycket mer än en vecka iaf, med efterföljande hängning/uppsittning.

Dessutom är jag personligen en utpräglad ryttare (nähä, det märks inte va :angel:) och jag tycker det är betydligt lättare att lära in saker från ryggen. Jag tycker tex inte att hästen fullt ut lär sig följa tygeltagen förrän i trav. Funkar det i trav funkar det i galopp, men funkar det i skritt behöver det inte fungera i trav. Samma från marken, det som funkar där behöver inte fungera från ryggen för då blir situationen en annan med mindre stöd utan en människa på marken. Dock har jag aldrig upplevt att det skulle bli problem/risker, eftersom tryggheten finns kvar, därmot så gör uppkomna lösta situatiner att häsen går framåt fort i sin utbildnign vad gäller insikten om vad ryttaren vill där uppe. Dvs jag upplever det enbart som positivt om hästen är lite hanterad och bara lärt sig tänka och röra sig friskt framåt i alla lägen.

Men eftersom jag är så okunnig om markarbete, kan du inte beskriva lite kort hur mycket och vad du gör? Är det regelbundet markarbete flera gånger i veckan eller vad? Med vilket mål varje gång?

Tycker det är synd att du är så negativ till detta. Jag är definitivt ingen NH person. Däremot har jag fått ändra uppfattning om hantering från backen och vilken fördel det har varit på min dotters unghäst. Hon har ända från det att vi köpte honom lagt ner oerhört med tid för att göra honom lydig från marken. Inridningen och därefter utbildningen har gått oerhört bra och jag har inte sett en sådan kommunikation mellan häst och ryttare någon gång under mitt hästliv. Det känns som jag missade något när jag var som mest aktiv som hade ungefär samma inställning som du har.

Typ varför de finns skrivna och är de första man ska gå igenom för att ha en grund (vad jag fattat det som?) att gå vidare i från. Funkar inte de sju lekarna så får man gå tillbaka till dem. Och göra vad, traggla dem? Tycker jag man ser.

Jag använder mig inte utav 7 games övht och jag ger lektioner till elever, även då utan 7 games. :)

Jag själv använder mig utav ett annat sätt och detta ser jag som en väg till att utveckla ett språk mellan hästen och mig.
När vi väl båda lärt oss att viska på detta språk kan vi vidareutveckla det till att bli en omedveten del av vår vardag.

Men se 7 games som den grundläggande utbildningen. Det är precis som att de flesta hästägare longerar in gångartskommandon till hästen (skritt, trav och galopp) innan de rider in hästen, eller att fölet ska lära sig ledas i grimskaft. Det är en del utav utbildningen.
7 games är inte till för hästen, de är till för människan, så att denna kan få ett par verktyg att arbeta med och som hjälper människan att förstå vad som händer etologiskt. Som en instruktionsbok i praktisk etologi ( = läran om djurs beteende).
Som sagt så använder jag inte själv 7 games, men de grunder jag lär mina elever finns det en orsak bakom sas.
De får lära sig vad övningen etologiskt gör, varför de ska göra den och vad de signalerar till hästen iom övningen.

En felaktig tro hos många är att hästen tar illa vid sig av att vi försöker förtjäna oss ledarskapet (dvs bli ledare). Jag säger felaktig eftersom hästen är ett flockdjur som alltid är i behov av att ha en ledare för flocken. Att vara ledare är ett stort ansvar som kräver mycket tid och ansvar. Det innebär att hästen som är ledare måste vara på sin vakt.
De flesta hästar vill inte vara ledare iom att detta ansvar, men de har axlat det ansvaret med människan eftersom alternativet (dvs att människan är ledaren) inte är acceptabelt för hästen. Hästen har inte fått chansen att granska människan fair utan har granskat efter vad den tycker är en granskning (dvs när den med sina subtila tester har insett att vi inte har en aning om vad den skickar för signaler)

De flesta hästar som inser att människan, genom NH exvis, börjar sin väg mot att förtjäna sig ledarskapet, kommer att testa sin människa till max. Det är inte för att den är elak, och inte ens för att den inte vill ha en ledare i människan, utan för att det är dess skyldighet att kontrollera att människan är värdig att vara ledare.
Om människan inte är värdig och hästen ändå (utan att ifrågasätta) ger ledarskapet till människan innebär det att hästen har en ledare som (ev) inte har koll alls. Det i sin tur innebär att hästen är ett lätt byte för rovdjur. Att hästen varit ett tamdjur bra länge nu, och att just denna häst troligast är uppfödd med människokontakt sen den låg i stoets mage, innebär inte att hästen (enligt den själv) kan släppa sin inpräntade ide om rovdjuret som fara. Detta inpräntade är deras sätt att överleva och det är en av orsakerna till att hästen kan överleva om den rymmer.

Människan har ofta svårt att spontant acceptera att hästen vill ha en ledare, iom att vi själva strävar efter jämnställdhet. Men tom vi själva har ledare även om vi inte är medvetna om det, inte de politiska för de har vi inte alltid valt själva, utan en vän i en grupp, någon i familjen osv.
Någon vi känner oss komplett trygg med, som vi kan slappna av med och som vi litar på att gör bra beslut, någon vi rådfrågar om när vi har problem.
Har vi ingen sådan person så måste vi antingen själva axla ansvaret som vår egen ledare, eller så kommer vi känna oss vilsna/otrygga. De flesta kompenserar saknaden av en omedveten ledare med att själva bli sin trygga punkt i livet.

Att flytta hästen är en del utav arbetet att utveckla en kommunikation.
Det är som att börja med ABC. När häst och människa kan kommunicera på detta sätt, och helst kan viska (dvs att det knappt syns de rörelser människan gör till hästen) så blir kommunikationen en naturlig del som inte ens märks.

Normala hästar är lika trygga med mig på ryggen så jag ser ingen anledning att lära dem en massa på marken när jag vill utbilda dem från ryggen till ridhästar.

Det är upp till var och en vad man vill lägga sin tid på.
Jag anser även att vi alla ska låta var och en arbeta efter det sätt de vill utan att kritisera den andra, så länge den andra inte går överstyr (dvs missköter/handlar sin häst).

Sen måste man även vara medveten om att man inte behöver alla 7 games mm för att bli en ledare över sin häst.
De övningarna är till för de som naturligt inte kan förtjäna sig iom att de saknar tryggheten eller kunskapen och då är 7 games (eller liknande, jag tar 7 games iom att din fråga var om dom) ett verktyg för Människan att lära sig det.

Människan behöver inte vara ledare över sin häst, det är helt vad denna själv eftersträvar. Kompisnivå är helt ok med en häst som inte tar över.
Att bli ledare kräver lika mycket arbete per dag som en elitryttare lägger ner på sin häst.
Med 7 games (och liknande) kan du likväl bli en bra vän.

Oavsett måste jag säga att de människor som lägger ner tid på att arbeta efter det sätt jag använder (som inte är mitt utformat), får om de gör rätt alltid en bättre relation med sin häst.

Jag kan bara se till varför jag själv "använder" NH och den känsla jag får när jag umgås med ex gamelhingsten regelbundet och förtjänar mig ledarskapet är en otrolig känsla.
Han Vill umgås med mig och han ser mig som någon väldigt speciell individ som han uppskattar och vill följa.
När han ser på mig är det som om han blandar sin själ med min, jag vet att det låter hippi men de som varit med om denna relation med sin häst vet vad jag menar, det går inte att förklara.

En felaktig tro hos många är att hästen tar illa vid sig av att vi försöker förtjäna oss ledarskapet (dvs bli ledare).
Det du skriver är när man tar ledarskapet. Det är inte samma sak som att förtjäna det.

Det tror man i Rinkeby o botkyrka;) att man hotar sig till respekt.

Hela saken är att man inte har talang, mod o framför allt- vill att det ska gå snabbt. Man vill inte lägga all den tid o lära sig hur många individer fungerar.

NH är quick fix.
Det gör det- om människan har kunskap, talang o öga för hästen.
Det måste man lära sig, men nu vill man dominera kusarna- makt, här o nu.

Det är mkt bättre att man uppfyller hästens primära behov- som motion. då har Damp-eleven lättare att lära sig- sakta men säkert.

Man ska inte bossa runt hästen bara för att.
Det ska ha ett syfte.
Man bör kunna flytta hästen för att kunna verka den, borsta andra sidan o att den sedan förstår sidförande- vändande hjälper.
Det lär den sig snabbt via daglig hantering. Det kommer då naturligt o hästen ser inte att man bossar runt den....

Du vet inget om NH om du tror att det är "quick-fix"

Men det visste vi ju redan, att du inte vet.. :grin:

Varför skriver du i NH poster när du uppenbarligen inte kan ett enda dugg om NH?

Din okunskap är slående varje gång och det du skriver har inget med NH att göra övht, inte en enda gång.

Tycker det är synd att du är så negativ till detta. Jag är definitivt ingen NH person. Däremot har jag fått ändra uppfattning om hantering från backen och vilken fördel det har varit på min dotters unghäst. Hon har ända från det att vi köpte honom lagt ner oerhört med tid för att göra honom lydig från marken. Inridningen och därefter utbildningen har gått oerhört bra och jag har inte sett en sådan kommunikation mellan häst och ryttare någon gång under mitt hästliv. Det känns som jag missade något när jag var som mest aktiv som hade ungefär samma inställning som du har.

Likväl som det är synd att så många som förkastar dressyren bara för att de inte hittat en vettig tränare inte har ett bra samspel från ryggen.

Det jag är så negativ mot är att det FÖRUTSÄTTS en massa arbete från marken för att få ett bra samspel. Varför?

Kanske för att om man inte kan hantera hästen rätt där/få till den dialogen så är det nog så svårt att göra det från ryggen.

Som min ende NH-tränare väldigt vist sa en gång för 13 år sedan. Vem är intelligentast människan eller hästen? Människan svarade vi unisont.
-OK, men varför försöker ni då få hästen att förstå människospråk istället för att göra tvärtom?

Utgår man från den enda slutsatsen så tycker jag att NH är lätt MEN man måste studera hästars beteenden för att själv kunna reagera så att hästen förstår. Vissa människor gör det naturligt medan det för andra måste läras in. Tyvärr verkar det som att inte alla NH-tränare gör just denna biten klar för sina elever :(

Som min ende NH-tränare väldigt vist sa en gång för 13 år sedan. Vem är intelligentast människan eller hästen? Människan svarade vi unisont.
-OK, men varför försöker ni då få hästen att förstå människospråk istället för att göra tvärtom?
Varför är då inte människan smartare att föregå med gott exempel- en devis på vad en god ledare är.
Än så länge har jag inte sett ngn valpägare eller annan hundägare börjat dribbla runt hunden med viftande rep o ständiga kommandon att hunden ska backa, flytta sig osv.

Så hästen ska gå på kurs i att försöka läsa grejor som en 2bent- varelse utan varken stora rörliga öron, ett talande ansikte, en hals som kan krökas/ höjas o en kropp som hjälper till.
Nej de läser av oss på nolltid t o m på doft. DE är experterna, men visst kan man sen indoktrinera dem.

Varför söker folk upp NH?
För att de har problem eller att de vill imponera. Så har de flestas historia visats sig här.

Hästar som inte vet om dåliga människor är snälla, trygga o ställer upp på det mesta utan en massa förebyggande arbete- bara de behandlas rätt, lugnt o utan spänning.:bow::love:

Det är skillnad på att ta en mer eller mindre vild häst i staterna o då fixa till den snabbt, än att som i vår tradition- vänja dem. De är otroligt lättlärda o man behöver inte hålla på.... som många tror.

Tyvärr köper numera många häst utan tidigare kunskap. Då behövs det förstås Nh via IT eller ngn helgkurs för att lära sig en teknik- att få bukt på kusen. För att man inte förstår sig på hästar rent generellt.

Det är bara att läsa i varenda tråd här o då de råd som följer.

Hästvett existerar knappt längre om man inte har kunniga föräldrar/ mentorer.

Jag ser vuxna Nh-frälsta som inte lyckas hämta sina hästar i hagen eller kan rida ut själva.
Okomplicerade rätt nya hästägare har inte det problemet. Man ropar eller visslar på kusen o den kommer. Hästäagare som är positiva o trevliga individer- såna vill hästarna vara hos- utan tvång.

Man ska nog börja analysera sitt eget betéende innan man börjar dribbla med hästen. Men nej, den är då dominant.
Man har inte ngn förståelse för individen.
En här på buke börjar med sin immunicering innan fölet är en dag gammal. Det är ju inte riktigt slugt.

Senast ändrad:

Som sagt, du vet uppenbarligen för lite om NH för att kunna uttala dig vettigt. Vad gör du i dessa trådar egentligen?

Självklart finns det de!

NH är inget fast koncept, alla som utövar NH (tränare, elever, de som lärt sig från böcker osv) har sin egen syn och deffinition på vad NH är.

Min deffinition på¨NH är "Etologi som livsstil" och jag är, mig veterligt, inte så mkt "PNH" (Pat Parelli NH) heller.
Jag har varit inne på NHE (Alexander Nevzorov) ett tag men de var lite väl extremister (läs extremt extremiserter)... Det var som en sekt (bokstavligt talat) så den filosofin dumpade jag snabbt.
Tyvär för han hade en hel del bra med, och jag hade gärna tagit med mig mer, men inte till det priset jag fick "betala" (vilket inte var ekonomi).

Som sagt, du vet uppenbarligen för lite om NH för att kunna uttala dig vettigt. Vad gör du i dessa trådar egentligen?

Jag håller med dig Skuggi.
Jag tycker Axel över lag har visat upp stora brister i normala kunskaper, och sociala kunskaper och även jag undrar vad i hela fridens dar h*n gör inne i NH trådar men har insett att syftet bara är att förstöra dessa trådar. Tyvärr.

En nyfiken fråga: jag tycker A har väldigt sund syn på konsten att hantera sin häst. Så vad är det som är "brister i normala kunskaper"? Jag är INTE ute efter att diskutera en viss person här utan skulle alltså vilja veta på vilket vis en vanlig sund hantering där man läser av sin häst skiljer sig från NH?

Jag tror att både jag och Sammet säkert tror att Axel har en bra hantering med sina hästar, det vi irriterar oss på är att trots att vi upprepade gånger har försökt att förklara NH för Axel så går det inte in.

Axel behöver kanske inte gå några NH-kurser, för h*n har det "i blodet", det är vi som INTE har det som behöver de här kurserna och vi behöver kanske strukturera upp vårt tänkade kring hanteringen.

NH ÄR ju sund och naturlig hantering av hästen, där man läser av hästen och anpassar sin träning efter det.
De som "har det i blodet" kanske inte kan föreställa sig det, men det finns fler som "inte har det" och som har rejäla hanteringsproblem med sina hästar, trots att de tycker och tror att de gör rätt. För de här personerna finns NH som en hjälp att lära sig att förstå hästen.

Sedan anser jag att man inom NH siktar på en långt lydigare/följsammare/mer uppmärksam häst än inom den traditionella ridningen.
Den allmänna synen verkar tex vara att man tar till ett skarpare bett bara, om hästen är "het". Inom NH vill man lösa detta, jag ska kunna rida min häst utan några hjälpmedel alls, och det går bara om hästen VILL lyda mig.
Och gör man då ett bra grundarbete från marken så får man en häst som man kan rida i bara grimma eller inget alls, i alla situationer. DET målet har jag inte sett inom traditionell ridning, men jag kanske missat det bara..

Jag kan bara tala för mig själv, men mitt mål har ALDRIG varit att kunna rida min häst i bara grimma. Alla har vi olika önskemål, någon vill tävla, någon annan vill köra, någon vill bara promenera ut i skogen. Så varför ridning med grimma eller inget alls skulle vara ett mål inom traditionell ridning förstår inte jag.

Jag tycker tanken med NH verkar bra, även om jag som många andra är väldigt skeptisk till hur det hela utövas. En hel del verkar tro att alla hästar fungerar på samma sätt, att alla kan stoppas in i samma mall. De säger att de läser av hästarna men gör det bevisligen inte alls. Jag tror inte på att svänga runt hästen, trycka, flytta o rygga mm, vilket faktiskt förekommer. Hur ska hästen fatta vad som förväntas av den? Jag har träffat väldigt trevliga NH-hanterade hästar, men också ett antal riktiga "bufflar" som helt enkelt inte vet vad som förväntas av dem. Hästar som med konsekvent hantering hade kunnat vara otroligt trevliga. Det verkar som att många personer är fixerade vid att kontrollera o dominera sina hästar, att vara ledare över dem. Men hör "kontroll o dominans" ihop med ett vänligt flyktdjur? För mig klingar orden illa. Av det jag sett så tror jag att många av dem som ägnar sig åt NH nu är personer som är väldigt osäkra i relationen till hästen och därför har något slags kontrollbehov. Jag tror att många av dessa skulle komma långt genom att lugna ned sig o bara umgås i all stillhet med sin häst.;)

Då har du, som Axel tydligen, sett mindre bra NH utövas.
Och det är ju tråkigt, förhoppningsvis kan du vara mer öppen och ta reda på mer om NH innan du bestämmer dig för att betrakta det som onödigt/felaktigt/mm.

Jag vet inte hur många gånger jag och andra skrivit detta:
Bara för att det finns utövare av NH som är mindre skickliga, så betyder det inte att det är så det är TÄNKT att utföras.
Precis som jag antar att den traditionella ridningen inte är tänkt att den ska utövas som man ser på många ridskolor, där man sitter och sågar hästen i munnen med allsköns hjälptyglar för att lyckas ha den under kontroll.

Jag kan inte inse varför man INTE vill få sin häst så följsam och känslig att den skulle kunna ridas utan några hjälpmedel :confused:
Är det inte hela grejen? Att få hästen att prestera sitt allra bästa?
Och det kan den ju bara göra när den VILL och FÖRSTÅR vad den ska göra.
Jaja, man har väl olika mål med sin ridning, antar jag.

Nu ORKAR jag verkligen inte skriva mer i ämnet, det har skrivits SÅ mycket om detta redan. De som envisas med att vara så dumma att de tror att NH definieras av enstaka oskickliga utövare, ja, dem kan jag bara beklaga. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar